اقامتگاه سنتی پنج دری شیراز

1 بهمن، 1398
23 فروردین، 1400
مدت مطالعه: 5 دقیقه
اقامتگاه سنتی پنج دری شیراز، پیرِ دوران‌دیده تاریخ شهر شیراز است که سنگ بنایش به 120 سال پیش یعنی به روزگار سلطنت قاجار باز می‌گردد. یک اقامتگاه سنتی که آدم را رهسپار دلِ تاریخ می‌کند و تداعی‌کننده رژه قشونِ عباس میرزا در میادین مبارزه است! حیاطِ درندشتِ پنج دری مملو از شمیم دلنوازِ درختانِ بهارنارنج است. احتمالا این بنا نگاه شما را مسحور حوض پرآبش می‌کند که دور تا دورش را نیمکت چیده‌اند و همچنین بر خلاف چهره‌ی سنتی اقامتگاه، امکانات مدرن، نظیر اینترنت و حمام مجهز هم در دسترس عموم بوم‌گردان قرار دارد. با اسمارتیز همراه باشید تا با این اقامتگاه بیشتر آشنا شوید.
روایت تاریخی پنج دری ها
پنج دری یا شاه نشین یکی از عناصر سنتی معماری ایران است. پنج‌دری به طور معمول یک اتاق بزرگ است که در واقع همان تالار اصلی خانه محسوب می‌شود که اغلب اوقات رو به ایوان بزرگی است که 5 پنجره به هم ‌پیوسته برای آن در نظر گرفته شده‌ است. زمزمه‌های کم رمق و قصه های جالبی از عصر قاجار سینه به سینه نقل می‌کند که ازدیاد پنجره‌ها و ورودی‌های تالار اصلی برای تسلط بر حملات احتمالی بوده و نبوغ طراحی آن ناشی از هراسِ آقا محمد خان قاجار بوده از خنجرهای خونین عیارانِ زَند. این قصه‌ها شاید افسانه باشند اما افسانه‌ها گاهی از حقیقت هم زنده‌ترند.

آدرس:
شیراز، خیابان 9 دی، شاهچراغ، روبروی پارکینگ عمومی شاهچراغ، داخل کوچه هفت‌پیچ
راه دسترسی:
هتل در موقعیت شهری شیراز قرار دارد. به همین علت عبور و مرور و امکان دسترسی به هتل با وسایل نقلیه و سواری آسان است. به دلیل موقعیت مکانی هتل، رفت و آمد مهمانان به مناطق گردشگری شهر شیراز از جمله مرقد شاهچراغ، مسجد نصیر الملک و مسجد جامع عتیق به آسانی امکان‌پذیر است. به طوری‌که مسیر پیاده تا شاهچراغ تنها 4 دقیقه با شما فاصله دارد و از خیابان 9 دی که محل اقامت هتل است تا پایانه اتوبوس‌رانی دستغیب 5 دقیقه فاصله پیاده‌روی وجود دارد که امکان عبور و مرور با وسایل نقلیه عمومی را برای دسترسی به این اقامتگاه هموار کرده است. همچنین مسیر یک طرفه خیابان حضرتی که در امتداد پل ارتباطی خیابان 9 دی قرار دارد به بلوار سیبویه راه دارد.
ساعت ورود:
از ساعت 14 هر روز
ساعت خروج:
تا ساعت 12 هر روز

مشخصات کلی اقامتگاه 

هتل سنتی پنج دری شیراز شامل ده اتاق در دو طبقه است که در رده هتل‌های کلاسیک با چندین نوع اتاق برای رزرو می‌باشد که با اتاق دو تخته دبل، اتاق سه تخته شاه‌نشین و اتاق خانواده، چشم‌انتظار حضور مسافران گرامی می‌باشد. همچنین این هتل دارای رستورانی با ظرفیت 50 نفر است. همچنین چای‌خانه سنتی اقامتگاه واقع در محوطه حیاط با ظرفیت 30 نفر به بوم‌گردان عزیز سرویس ارائه می‌کند و مجهز به امکانات متداولی نظیر اینترنت رایگان(محدود) در لابی، اتاق چمدان، تلویزیون در لابی و سرویس بهداشتی فرنگی می‌باشد. به دلیل بافت سنتی این اقامتگاه فاقد آسانسور است که ممکن است رفت و آمد معلولین ویلچری برای دسترسی به طبقات فوقانی دشوار به نظر برسد.
نقاط قوت
  • دسترسی آسان و نزدیکی به اماکن تاریخی و مذهبی مانند شاهچراغ و مسجد جامع عتیق
  • هزینه برای اقامت کودکان زیر 3 سال رایگان، بین 3 تا 6 سال در صورت عدم استفاده از سرویس نیم بهاست
  • مجهز به فضای سنتی دلنشین حیاط رو به دید اتاق‌ها
  • دارای چای‌خانه سنتی در هتل
نقاط ضعف
  • اقامتگاه بوم گردی پنج دری در مسیری واقع شده که امکان رفت و آمد خودرو تا درب اقامتگاه وجود ندارد و میهمانان گرامی باید مسیری در حدود 70 متر را تا اقامتگاه پیاده طی کنند
  • در قسمت ورودی و اتاق‌ها تعدادی پله وجود دارد که برای عبور افراد سالمند نیازمند توجه است
  • پارکینگ ندارد
نحوه رزرو

امکانات برای سرو غذا

اگر می خواهید دلی از عزا در بیاورید و چند وعده ملوکانه را در عمارت سلطانی، مزه کنید حتما به رستوران وچایخانه این هتل تشریف بیاورید. همچنین کافی‌شاپ هتل در اختیار شماست تا اوقات مفرحی را سپری کنید.

 امکانات برای خرید سوغاتی

فروشگاه و غرفه صنایع دستی اختصاصی در اقامتگاه سنتی پنج دری شیراز موجود نیست. اما اگر دوست دارید که برای خرید انواع ظروف مستعمل بومی و لباس‌های سنتی و وسایل زینتی‌ گوناگون اقدام کنید؛ با ماشین از بازار وکیل تا این هتل تنها پنج دقیقه راه است که مملو از صنایع دستی و اقلام مناسب برای سوغاتی می‌باشد.
قوانین و نکات
هزینه برای اقامت کودکان زیر 3 سال رایگان، بین 3 تا 6 سال در صورت عدم استفاده از سرویس نیم بها.
پذیرش خانم تنها، فقط با ارائه ی نامه از اداره اماکن، کارت ملی و شناسنامه عکس دار فرد امکان پذیر است.

آدرس‌ها و راه‌های دسترسی
آدرس:

راه دسترسی:

مشخصات کلی اقامتگاه

نقاط قوت
نقاط ضعف

نحوه رزرو

امکانات عمومی

اینترنت در اتاق
تلفن در اتاق
تلویزیون در اتاق
حمام
دمپایی
سرویس بهداشتی فرنگی
سیستم گرمایش و سرمایش
صبحانه
مینی بار با هزینه

امکانات برای سرو غذا

امکانات برای سوغاتی

قوانین و نکات

برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.