اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه

11 دی، 1398
11 دی، 1398
مدت مطالعه: 4 دقیقه
معماری سنتی انحصاری و چوبی گُمیش تپه از عهد قاجار مشهور بود و اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه گلستان که در سال 1394 تاسیس شده، همان معماری را به رخ گردشگران می‌کشد. گُمیش تپه یا کُمش دپه مرکز شهرستان گمیشان، کهن‌ترین شهر ترکمن‌نشین استان گلستان است و اگر بخواهید با فرهنگ و آداب مردمش آشنا شوید، باید به اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه سر بزنید؛ اینجا ماکتی کامل از سبک زندگی اهالی کمیش تپه است: از بوی برج دودی و رنگ طبیعت گمیشان تا رقص ترکمن و کنده‌کاری‌های چوبی دوران قاجار. با اسمارتیز همراه باشید تا با این اقامتگاه بیشتر آشنا شوید.
داستان اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه
اسحاق حمایتی را در دو کلمه توصیف می‌کنم: بافرهنگ و مدیر. این دو خصلت را از تمام امکانات و جزئیات دقیقی که در اقامتگاه روستایی‌اش وجود دارد، می‌توان فهمید. او عکاس روزنامه همشهری بوده و وقتی حس غیرتش به میراث فرهنگی گل کرده، تمام پس‌اندازش را برای اجاره 2 بنای مخروبه متعلق به عهد قاجار و بازسازی آنها خرج کرده است.
سرویس دهی این اقامتگاه با 1 اتاق شروع شد و الان اسحاق به اتفاق همسرش و چندین نفر دیگر، این اقامتگاه را می‌چرخانند. اسحاق آنقدر کارش را بلد است که سالانه هزاران گردشگر به اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه می‌آیند.
آدرس:
گلستان، شهرستان گمشان، شهر گمیش تپه، خیابان امام خمینی 17، کوچه قائم 4
راه دسترسی:
در شهر گمیش تپه از خیابان امام خمینی جلو بیایید، میدان را رد کنید و 600 متر جلوتر خیابان معلم را به چپ بپیچید؛ اولین فرعی سمت چپ کوچه اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه است. ماشین‌تان را می‌توانید در پارکینگ روباز این خانه پارک کنید و اگر ماشین ندارید، برای گشت در منطقه به آقا اسحاق بگویید تا برای‌تان تاکسی سرویس بگیرد.
ساعت ورود:
از ساعت 14 هر روز
ساعت خروج:
تا ساعت 12 هر روز

مشخصات کلی اقامتگاه

اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه با 600 متر زیربنا و 2 طبقه، 10 اتاق و گنجایش 60 مسافر را دارد. مسافران باید روی تشک بخوابند و از حمام و سرویس بهداشتی ایرانی یا فرنگی مشترک خانه استفاده کنند. لوازم خانه، ساده اما تمیزاند و با سلیقه انتخاب و چیده شده‌اند. بخاری‌های هیزمی، پرده‌ها، کف‌پوش‌ها، سماورهای نفتی، کرسی، بشقاب‌های چوبی و چینی‌های قدیمی، همگی فرهنگ ترکمن را در این خانه تداعی می‌کنند. امکانات رفاهی از قبیل بخاری، کولر گازی، پنکه، فرش، جالباسی و صابون مایع هم موجود است.
نمای خانه چوب‌بری‌های زیبا با ریزه‌کاری‌های زیاد دارد و 2 بالکن زیبا و وسیع با یک پلکان چوبی بهم وصل شده‌اند. در حیاط 1800 متری خانه، 2 آلاچیق زیبا با کف فرش شده وجود دارند. افراد معلول، ناتوان و سالمند باید اتاقی در طبقه همکف رزور کنند.
نقاط قوت
  • خانه روستایی با تمام امکانات رفاهی
  • برنامه‌های فرهنگی نمادین منطقه
  • دکوراسیون نمادین منطقه
  • وجود کتابخانه
نقاط ضعف
  • نداشتن صندوق امانات
  • نداشتن تخت
نحوه رزرو
  • تلفن رزرو: 09398146838
  • امکان رزرو اینترنتی از سایت‌های رزرو آنلاین اقامتگاه‌های بومگردی

امکانات سرو غذا

اگر در اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه بمانید صبحانه‌تان رایگان است. برای این‌که خودتان آشپزی کنید، می‌توانید از مدیریت اجازه بگیرید و در آشپزخانه خانه خودتان دست به کار شوید؛ گاز، یخچال و تمامی ظروف موجود است. مواد غذایی مورد نیازتان را هم می‌توانید از بقالی صفا بگیرید که در 500 متری این خانه چوبی قرار گرفته؛ اگر خواستید به این مغازه بروید باید در خیابان امام خمینی یک چهارراه را رد کنید، کمی که جلو رفتید بقالی صفا دست راست‌تان است. سرراه‌تان چند نانوایی هم هست.
برای این‌که غذای آماده یخورید، می‌توانید به آقا اسحاق سفارش وعده دلخواه‌تان را بدهید: انواع ماهی، چکدرمه و سایر غذاهای محلی به همراه دوغ شتر و انواع ترشیجات در این اقامتگاه سرو می‌شود. همچنین می‌توانید در خیابان امام خمینی نرسیده به چهارراه بالا، به اغذیه گلی بروید که تا اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه 400 متر فاصله دارد. عصرها هم می‌توانید به همراه دیگر مسافران آتشی برپا کنید، چای ذغالی بنوشید و رقص محلی ترکمن‌ها را تماشا کنید.

امکانات برای خرید سوغاتی

اقامتگاه روستایی و عشایری اسحاق و مرضیه غرفه خرید سوغاتی ندارد اما در طول خیابان امام خمینی چند مغازه محلی، صنایع دستی تپه گمیش را می‌فروشند. صنایع دستی این شهرعبارتند از: قالی، نمد و گلیم، سوزن‌دوزی، زیورآلات سنتی و حصیر بافی.
قوانین و نکات
ممنوعیت پخش موسیقی با صدای بلند
ممنوعیت ورود به باغ‌های شخصی
ممنوعیت تردد با کفش دراتاق‌ها
پذیرش خانم مجرد فقط با شناسنامه و کارت ملی
پذیریش زوجین با ارائه شناسنامه یا صیغه‌نامه معتبر
امکان همراه داشتن حیوانات خانگی

آدرس‌ها و راه‌های دسترسی
آدرس:

راه دسترسی:

مشخصات کلی اقامتگاه

نقاط قوت
نقاط ضعف

نحوه رزرو

امکانات عمومی

پارکینگ
سیستم گرمایش و سرمایش
صبحانه

امکانات برای سرو غذا

امکانات برای سوغاتی

قوانین و نکات

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

فعلا تا کارشناسی ارشد صنایع غذایی خوندم و سعی می‌کنم طرح‌های سالمی رو به کارخونه‌های سراسر کشور ارائه بدم؛ برای همین سفر زیاد می‌رم. به نظر من آدم‌ها در سفر تربیت می‌شن. تو هر مقصد از آدم‌ها و فرهنگشون کلی چیز یاد می‌گیرم. نوشتن رو هم از سال 85 شروع کردم و هیچ وقت دوست ندارم تمومش کنم. نقاشی، پیانو، دوچرخه و تنیس رو دوست دارم؛ خیلی هم اجتماعیم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.