اقامتگاه بوم گردی ترکمن یورت

مدت مطالعه: 4 دقیقه
یک دهه می‌شود که اقامتگاه‌های بوم‌گردی جریان جدیدی از تجربه سفر را به وجود آورده‌اند. اقامتگاه‌هایی از جنس هویت که همه چیز رنگ و بوی اصالت دارد، از معماری و اجرای  تور و دکوراسیون خانه گرفته تا غدا و لباس و غیره. بعضی از این اقامتگاه‌ها در منطقه‌ای قرار گرفتند که فرهنگ آنها همیشه جذاب بوده و زیبایی این اقامتگاه‌ها را دو چندان می‌کند. اقامتگاه بوم گردی ترکمن یورت کلاله یکی از همین اقامتگاه‌ها است که در منطقه ترکمن نشین قرار گرفته. در ادامه از این اقامتگاه بیشتر خواهیم گفت؛ با اسمارتیز همراه باشید.

داستان اقامتگاه بوم گردی ترکمن یورت
این روزها که همه ما شهرنشین‌ها از شلوغی، آلودگی و سر و صدا خسته‌ایم تا فرصتی پیدا می‌کنیم به گوشه‌ای از طبیعت پناه می‌بریم. گاهی از مدرنیته خسته‌ می شویم و به دنبال ردپای گذشته و اصالت به را می‌افتیم. شاید نعیم عاشوری؛ مردی از اهالی ترکمن این را به خوبی فهمیده بود که بر موج اقامتگاه‌های بوم‌گردی سوار شد و به همراه خانواده‌اش اقامتگاه ترکمن یورت را در دل دشت‌های ترکمن تأسیس کردند. یورت کلمه‌ای ترکی و به معنای خانه و یا محل خیمه است، ترکمن‌ها به آلاچیق‌‌های سنتی قارا اوی یا یورت نیز می‌گویند. حالا دیگر ترکمن یورت خانه‌ای است که هر روز گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان به خود جذب می‌کند. پرسنلی میهمان‌نواز، حرفه‌ای و مسلط به زبان‌ انگلیسی با گردشگرانی که به دنبال تجربه سوارکاری، طعم چکدرمه، لباس‌های محلی، ذکر خنجر، دشت‌های سبز و همه آنچه که از ترکمن‌ها شنیده‌اند، هستند.
آدرس:
گلستان، شهرستان کلاله، روستای تمرقره‌قوزی، اقامتگاه ترکمن یورت
راه_دسترسی:
اگر با ماشین شخصی به این منطقه سفر می‌کنید، خودتان را به شهر کلاله در استان گلستان برسانید. بعد از آن به سمت روستا تمرقره‌قوزی که در دشتی صاف قرار گرفته است، حدود 12 کیلومتر رانندگی کنید. مسیر کاملا آسفالت هست و رفته رفته کمی باریک می‌شود.
افرادی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، از تهران اتوبوس‌های کلاله را سوار شوید و از آنجا یک تاکسی بگیرید و خودتان را به روستا تمر برسانید. از شهرهای دیگر معمولا ماشین برای گنبد کاووس وجود دارد، از گنبد تا ترکمن یورت هم حدود 40 کیلومتر راه دارید.
اگر هم که به صورت هوایی یا قطار به گرگان می‌روید، مسافت شما تا اقامتگاه بیشتر می‌شود و حدود 130 کیلومتری در راه هستید. البته اگر در فصل بهار به ترکمن می‌ روید، دشت‌هایی در مسیر می بینید که از دیدن آنها سیر نمی‌شوید.
ساعت ورود:
از ساعت 14 هر روز
ساعت خروج:
تا ساعت 12 هر روز

مشخصات کلی اقامتگاه

اقامتگاه بوم گردی ترکمن یورت در روستایی به نام تمرقره ‌قوزی نزدیک به شهر کلاله قرار گرفته است. از اقامتگاه تا یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های استان گلستان، یعنی خالد نبی حدود یک ساعت فاصله است و همین موضوع باعث شده که اقامتگاه  طرفداران بیشتری پیدا کند. این اقامتگاه با ظرفیت اسکان 35 میهمان، دارای 7 اتاق می‌باشد که 3 اتاق آن سرویس بهداشتی خصوصی دارند و 4 اتاق دیگر از سرویس‌های مشترک استفاده می‌کنند. اتاق‌ها به صورت کف خواب هست و امکانات رفاهی آن به حداقل‌ها  محدود می‌شود تا شما یک زندگی ساده را تجربه کنید. پارکینگ روباز اقامتگاه بوم گردی ترکمن یورت یکی دیگر از بخش‌های رفاهی است که می‌توانید با خیال راحت ماشین خودتان را در آنجا پارک کنید.
حیاط اقامتگاه از جذاب‌ترین بخش‌های آن است که آلاچیق‌های سنتی و امروزی  برپاست. جایی برای بساط شب نشینی، دور آتش نشستن، گوش دادن به نوای موسیقی ترکمن و تماشای ذکر خنجر. ذکر خنجر مراسمی آیینی است که تماشا آن برای گردشگران نیز جذاب است و در راستا معرفی هر چه بیشتر آداب و رسوم ترکمن گاهی این مراسم در اقامتگاه اجرا می‌شود. اگر می-خواهید تماشا این مراسم و یا موسیقی زنده ترکمن از نزدیک ببنید، موقع رزرو با آقای عاشوری هماهنگ کنید. علاوه بر این مراسم‌های دیگری مانند پشم چینی در این اقامتگاه برگزار می‌شود. تورهای سوارکاری یکی دیگر از برنامه‌های اقامتگاه است که شرایط مختلفی دارد. این تورها با توجه به مسیر و زمان سواری متفاوت می‌شود و از چند ساعت تا چند روز را شامل می‌شود. بنا به درخواست و امکانات فراهم شده می‌توانید در کمپ هم اقامت داشته باشید، البته تورهای سوارکاری تحت تأثیر آب و هوا و فصل قرار می‌گیرد. اگر تا کنون تجربه سوارکاری نداشتید، نگران نباشید این امکان فرهم است که به شما آموزش هم بدهند. همه چیز در اقامتگاه بوم گردی ترکمن یورت فراهم شده تا در عین زندگی در طبیعت بتوانید با فرهنگ اصیل ترکمن آشنا شوید.
نقاط قوت
  • قرار گرفتن در دشتی سبز
  • نزدیک به خالد نبی
  • ارائه تورهای سوارکاری
  • آموزش سوارکاری
  • اجرا ذکر خنجر
  • اجرا موسیقی سنتی
  • ارائه غذا محلی
  • وجود آلاچیق‌های سنتی
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی
  • عرضه صنایع دستی
  • وجود آشپزخانه
نقاط ضعف
  • سرویس بهداشتی عمومی در بعضی اتاق‌ها
  • امکانات رفاهی محدود
  • اقامتگاه گروهی
  • نبود فروشگاه صنایع دستی

نحوه رزرو

امکانات سرو غذا

خوردن غذای محلی در آلاچیق‌های سنتی ترکمن یکی از آن تجربه‌های ناب است که در سفر به منطقه ترکمن نباید از دست داد. در اقامتگاه بوم گردی ترکمن یورت شما می‌توانید انواع غذاهای شمالی و محلی مانند هلی آش، ماش پلو، بولامه، بوروک، چکدرمه و باسترمه سفارش دهید. این غذاها به صورت خانگی و توسط آشپزان محلی فراهم می‌شود. در روستا تمر قره قوزی غذاخوری وجود ندارد و اولین امکانات غذاخوری و رستوران در شهر کلاله که در 12 کیلومتری تمر قرار گرفته، وجود دارد. با این وجود در همان روستا تمر چند سوپر مارکت و دو اقامتگاه دیگر هم وجود دارند که اگر خواستید در همان حوالی به وعده‌های غذایی خودتان تنوع بدهید می ‌توانید از آنها استفاده کنید. و در آخر اینکه اقامتگاه به شما حق انتخاب داده و می توانید از آشپزخانه آن نیز استفاده کنید و خودتان غذای محبوبتان را درست کنید.

امکانات برای خرید سوغاتی

در اقامتگاه بوم گردی یورت ترکمن فروشگاهی برای عرضه صنایع دستی وجود ندارد در عوض آنها با خیریه‌ای کار می‌کنند که صنایع دستی را تأمین می‌کنند. گردشگران در راستا توسعه پایدار گردشگری می توانند از این آثار هنری چیزی به عنوان یادگاری برای خودشان بخرند.

قوانین و نکات
برای رزرو اقامتگاه چند روز قبل تماس بگیرید.
اجرا و هزینه ذکر خنجر و موسیقی متفاوت است و از قبل هماهنگ کنید.
هزینه تور اسب سواری با توجه به نوع مسیر و مدت زمان آن متغیر است و نیاز به هماهنگی از قبل دارد.
تورهای سوارکاری وابسته به فصل و آب و هوا است.
امکان آموزش سوارکاری وجود دارد.
در طول سوارکاری مسئولیت نگهداری اسب اعم از غذا دادن بر عهده میهمان است که البته میزبان در کنار شما است و هدف تجربه مثبت است.
تعداد وعده‌های غذایی خودتان را در هنگام رزرو اعلام فرمایید.
اگر گیاه‌خوار هستید با هماهنگی اقامتگاه غذایی برای شما تدارک می‌بیند.
اگر مایل به تجربه اقامت تک بودید، می توانید خودتان در آشپزخانه اقامتگاه آشپزی کنید.

آدرس‌ها و راه‌های دسترسی
آدرس:

راه دسترسی:

مشخصات کلی اقامتگاه

نقاط قوت
نقاط ضعف

نحوه رزرو

امکانات عمومی

آشپزخانه
پارکینگ
سرویس بهداشتی فرنگی
کولر آبی

امکانات برای سرو غذا

امکانات برای سوغاتی

قوانین و نکات

برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.