• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

موزه لوور: جایی که همه‌ خوبان جمع‌اند

هرچه برای دیدن موزه لوور باید بدانید

1 اردیبهشت، 1399
14 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
مونالیزا، بانوی صخره‌ها، کمانداران هخامنشی، گاو بالدار آشوری، دختر ایرانی عهد صفویه و کلی شخصیت آشنای دیگر در بزرگ‌ترین موزه‌ی دنیا زندگی می‌کنند: موزه لوور پاریس؛ جایی که دیدنش برای خیلی از ما ایرانی‌ها مثل رویاست. بعضی‌ها البته خوش‌شانس هستند و گذرشان به اینجا می‌افتد و بعضی‌ها هم مثل من هنوز موفق نشدند! اما اشکالی ندارد چون در این مطلب می‌خواهم از سیر تا پیاز بازدید از موزه لوور را برای‌تان بگویم! با اسمارتیز باشید تا ببینیم در این موزه‌ی معروف چه خبر است؟!
شاید وقتی پادشاه فیلیپ اول فرانسوی در سال 1190 میلادی، کاخ لوور را ساخت، فکرش را نمی‌کرد روزی کاخش تبدیل به پربازدیدترین و مهم‌ترین موزه‌ی دنیا تبدیل شوید که بعضی وقت‌ها بازدید روزانه‌اش به 15 هزار  نفر هم برسد!

“موزه‌ی لوور، لوکیشن یکی از فیلم‌های معروف تام هنکس به اسم کد داوینچی هم بود. در این فیلم که براساس کتاب کد داوینچی ساخته شده، رئیس موزه لوور در جریان تعقیب و گریزی در راهروهای موزه کشته می‌شود که شروع همه‌ی ماجراهاست.”

موزه‌ی لوور (Louvre Museum) از زمان ساختش تا الان، کاربری‌های زیادی داشته: قلعه، کاخ سلطنتی، اقامتگاه سلطنتی، زندان و جالب‌تر از همه انبار آثار هنری مسروقه توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم. اما به جز کاربری‌های مختلفش، کلی شنیدنی دیگر هم دارد که برای‌تان می‌گویم.
بازدیدکننده ها در حال گرفتن عکس از تابلوی مونالیزا داوینچی
تابلوی مونالیزا معروف‌ترین اثر موزه لوور است که همیشه‌ی خدا جلویش کلی آدم ایستاده. راستی اندازه‌ی تابلو کوچک‌تر از تصورتان نیست؟
تاریخچه‌ی ساختمان موزه لوور
همان‌طور که گفتیم، ساختمان اولیه‌ی موزه لوور، دژی بود که در سال 1190 میلادی احداث شد. از این دژ دفاعی چندین سال استفاده شد که هنوز بقایایش در قسمت زیرزمین موزه دیده می‌شود. بعدها در قرن 14 و 15 میلادی، کاربری‌اش به محل اقامت سلطنتی تغییر داده شد. در این زمان فرانسوا اول، اینجا را برای اقامتش در نظر گرفت.

“فرانسوا اول، پادشاه فرانسه، دژ لوور را به محل اقامت سلطنتی تبدیل کرد و بعد از او بقیه‌ی پادشان فرانسه هم از تصمیمش پیروی کردند. ”

تا قرن 17 میلادی، تمامی پادشاهان فرانسه در اینجا زندگی می‌کردند تا این‌که لوئی چهاردهم (در سال 1682 میلادی)، محل اقامتش را به کاخ ورسای تغییر داد و اینجا تبدیل شد به محلی برای خودنمایی و به رخ کشیدن شکوه سلطنتی فرانسه. بنابراین می‌شود گفت که از زمان لوئی چهاردهم کاخ لوور کم کم با کاربرد جدیدش یعنی موزه آشنا شد.
در این زمان، فقط افراد سلطنتی یا کسانی که به عنوان مهمان به فرانسه سفر می‌کردند می‌توانستند موزه لوور را ببینند و بازدید برای مردم عادی امکان‌پذیر نبود. در نهایت وقتی انقلاب کبیر فرانسه پیروز شد و اینجا به دست انقلابیون افتاد، در سال 1793 میلادی، موزه لوور به موزه ملی فرانسه تبدیل شد تا تمامی مردم بتوانند به آن سر بزنند.
موزه لوور و هرم شیشه ای معروفش که از ورودی های موزه هم هست
اگر بخواهید دید کلی نسبت به موزه لوور و هرم شیشه‌ای معروفش داشته باشید، این عکس کمک‌تان می‌کند.
بهترین زمان بازدید از موزه لوور
فارغ از این‌که دوست دارید چه زمانی به دیدن پاریس دوست داشتنی بروید، باید فکری هم برای دیدن موزه‌ی لوور کنید. اول از همه این نکته را در ذهن‌تان داشته باشید که به هیچ‌وجه نمی‌شود زمان کاملا خلوتی را برایش در نظر گرفت. خودِ پاریسی‌ها در طول هفته کمتر به اینجا سر می‌زنند، چون سرکار هستند و بیشتر اوقات آخر هفته‌ها یعنی روزهای شنبه و یکشنبه به اینجا می‌روند. پس می‌توانید در برنامه‌ریزی‌تان به این نکته توجه کنید و روزهای وسط هفته را برای دیدن لوور در نظر بگیرید.

“2 تا نکته مهم برای بازدید از موزه لوور را یادتان باشد: سه‌شنبه‌ها موزه تعطیل است و ‌شنبه‌های اول هر ماه بین ساعت 6 بعدازظهر تا 9 شب بازدید مجانی است.”

نکته‌ی بعدی، انتخاب ساعت مناسب برای رفتن به موزه لوور است. اگر از آن سحرخیزهایی باشید که در سفر هم بیخیال این خصوصیت‌تان نمی‌شوید، پس امکان بیشتری دارید که موزه را در ساعات خلوت‌تر ببینید. ساعات کاری موزه لوور را در قسمت پایین به تفصیل برای‌تان نوشته‌ام اما این را بدانید که موزه هر روز هفته به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت 9 صبح باز می‌شود. پس بهتر است که حدود ساعت 8:30 یا نزدیک 9 صبح در محوطه‌ی موزه باشید.
بعضی‌ها هم می‌گویند که اگر چهارشنبه و جمعه را انتخاب کنید بهتر است. چون در این دو روز موزه‌ی لوور را تا ساعت 9:45 شب باز است و معمولا افراد بازدیدکننده نسبت به طول روز کمتر هستند. راستی شنبه اول هر ماه بین ساعت 6 عصر تا 9:45 شب رایگان است. .معمولا این زمان هم از شلوغ‌ترین ساعات بازدید از موزه است چون خیلی‌ها دنبال کم کردن هزینه‌ی سفر هستند.

“از آنجایی که خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند ساعت 9 صبح را برای دیدن موزه انتخاب کنند، شما ساعت 6 بعدازظهر چهارشنبه‌ها یا جمعه‌ها را انتخاب کنید که تا ساعت 9:45 شب باز است.”

راه دسترسی به موزه لوور
آدرس: پاریس، مرکز شهر، بین رود سن و خیابان ریوولی
با 5 وسیله‌ی نقلیه مختلف می‌توانید خودتان را به موزه لوور برسانید: مترو، اتوبوس، دوچرخه‌ی کرایه‌ای، ماشین، باتوباس (Batobus)
نقشه ای گرافیکی از جاهای دیدنی پاریس
جاهای دیدنی پاریس در یک عکس کارتونی؛ می‌بینید که موزه لوور خیلی به کلیسای نوتردام نزدیک است. حدود 5 دقیقه پیاده‌روی فاصله دارند.
مترو: چند تا ایستگاه به موزه‌ی لوور نزدیکند که شامل ایستگاه‌های Louvre-Rivoli (خط 1)، Tuileries (خط 1)، Musee de Louvre و Palais Royal (خط‌های 1 و 7)، Pyramides (خط 14) و Pont-Neuf (خط 7) می‌شوند.
اتوبوس: استفاده از یکی از خط‌های 21، 24، 27، 39، 48، 68، 69، 72، 81 یا 95
ماشین شخصی: اگر با ماشین خودتان می‌خواهید به موزه بروید، باید یادتان بماند که هزینه‌ی پارکینگ هم باید پرداخت کنید. این پارکینگ دوطبقه در زیر زمین Carrousel du Louvre قرار گرفته و 670 تا جای پارک دارد. برای رسیدن به این پارکینگ از خیابان du General Lemonnier می‌توانید استفاده کنید.
دوچرخه‌ی کرایه‌ای: از سال 2007 که سیستم دوچرخه‌ی کرایه‌ای پاریس به اسم Velib شروع به کار کرد، خیلی‌ها از آن برای رفت و آمد در شهر استفاده می‌کنند. موزه‌ی لوور هم در وبسایتش پیشنهاد داده که می‌توانید از Velib هم استفاده کنید. ایستگاه‌های نزدیک Velib به موزه‌ی لوور شامل  Place Andre Malraux، 165 Rue Saint-Honore، Rue de I’Echelle و Rue Saint-Honore است.
Batobus: باتوباس‌ها یا همان قایق‌های بزرگ که کارکردی مثل اتوبوس‌های داخل شهری دارند، وسیله‌ی نقلیه عمومی هستند که بیشتر به درد توریست‌ها می‌خورند. این باتوباس‌ها در رودخانه‌ی سن به حرکت درمی‌آیند و در 9 ایستگاه توریستی شهر توقف دارند که موزه‌ی لوور هم یکی از آن‌هاست. پس اگر خواستید تجربه‌ی متفاوتی از گشت و گذار در شهر را داشته باشید، باتوباس پیشنهاد بدی نیست. بلیط 24 ساعته‌ی باتوباس برای افراد بزرگسال 17 یورو و برای 3 تا 15 ساله‌ها، 8 یورو است. البته اعتبار بلیط‌های باتوباس بیشتر از 24 ساعت هم می‌شود که هزینه‌اش بالاتر است.
نقشه باتوباس و موزه لوور
نقطه‌چین‌های قرمز، مسیر باتوباس در روز سن پاریس هستند. ایستگاه لوور، از ایستگاه‌های توقف باتوباس است.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
بلیط آنلاین موزه لوور: 17 یورو
بلیط خریداری شده از داخل موزه (حضوری): 15 یورو
ساعات و روزهای بازدید:
دوشنبه، پنجشنبه، شنبه، یکشنبه: 9 صبح تا 6 بعدازظهر
چهارشنبه و جمعه: 9 صبح تا 9:45 شب
روزهای تعطیل: سه‌شنبه‌ها، 1 ژانویه، 1 می و 25 دسامبر
بازدید رایگان: افرادی کم‌توان و ناتوان و همراه آن‌ها، دارندگان کارت عضویت موزه و ایکوم و ایکوموس، شهروندان 18 تا 25 ساله کشورهای نروژ، ایسلند، لیختن‌اشتاین و اتحادیه اروپا، افراد زیر 18 سال و بازدیدکنندگان در روز Bastille Day یعنی 14 جولای هر سال (روز ملی فرانسه)

“برای خرید بلیط موزه لوور 3 راه هست: خرید آنلاین از سایت موزه لوور یا سایت‌های فروش بلیط، دفتر فروش بلیط در زیر هرم شیشه‌ای و خرید تور ترکیبی دیدنی‌های پاریس که بلیط موزه هم شاملش می‌شود.”

بلیط موزه لوور اجازه‌ی بازدید یک روز کامل برای تمام قسمت‌های موزه به جز نمایشگاه‌های موقت در سالن ناپلئون را می‌دهد. یعنی اگر نمایشگاه موقتی در موزه‌ی لوور برگزار می‌شود، باید بلیط جداگانه‌ای برایش بخرید.
دانستنی‌هایی قبل از دیدن موزه لوور
  • فکر می‌کنید چند روز وقت لازم دارید تا کلِ موزه‌ی لوور را بگردید؟ دقیقا 100 روز لازم دارید تا تمامی آثار هنری که در موزه به نمایش درآمده را ببینید، تازه باید برای هر اثر هنری، 30 ثانیه وقت بگذارید تا بتوانید این رکورد را بزنید. پس فکر این‌که با یک روز بازدید کامل از موزه‌ی لوور، بیشتر آثار را می‌بینید، فراموش کنید.
  • موزه‌ی لوور، بیشتر از 380 هزار اثر هنری دارد. البته مثل هر موزه‌ی دیگر تمام این آثار به یک‌باره در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرند، بلکه هربار در قالب نمایشگاه‌های موقت نشان داده می‌شوند.
  • مساحت کل گالری‌های موزه نزدیک 653 هزار متر مربع است که براساس نوع آثار به 8 قسمت تقسیم شدند: آثار شرق نزدیک (Near Eastern Antiquities)، آثار مصر، یونان، اتروسکی‌ها و رومی‌ها، هنر اسلامی، مجسمه‌، هنر تزئینی و نقاشی‌ها.
  • 7500 تا نقاشی در موزه‌ی لوور هست که 66% آن‌ها توسط نقاشان فرانسوی کشیده شدند.
  • در جنگ جهانی دوم، نازی‌ها علاقه‌ی زیادی به جمع کردن آثار هنری و عتیقه داشتند. از بهترین جاهایی که برای پنهان کردن و نگهداری این آثار استفاده می‌کردند، موزه‌ی لوور بود.
  • بین سال‌های 1804 تا 1815 میلادی یعنی زمانی که ناپلئون امپراتور فرانسه بود، اسم موزه‌ی لوور به موزه‌ی ناپلئون تغییر کرد! بعد هم بیشتر از 5 هزار اثر هنری را در این موزه‌ نگهداری کرد. بعدها که شکست خورد، این 5 هزار اثر به صاحبان اصلی‌شان برگردانده شد.
  • تابلوی مونالیزا، به احتمال خیلی زیاد معروف‌ترین اثر موزه‌ی لوور است که با شیشه‌ی ضد گلوله محافظت می‌شود و نگهبان اختصاصی هم دارد. با این همه وسواس در نگهداری‌اش، در سال 1911 میلادی دزدیده شد و تا 2 سال بعد هم پیدا نشد!
  • موزه لوور این همه عتیقه و اثر هنری داشته باشد و قصه‌ی ترسناکی نداشته باشد؟ می‌گویند موزه یک شبح سرگردان به اسم بِلفِگور (Belphegor) هم دارد که روح یک مومیایی است. سال 2000 میلادی هم یک فیلمی به اسم بلفگور؛ شبح لوور ساخته شد که کارگردانش ژان پُل سالومه بود.
  • هرم شیشه‌ای لوور هم به تنهایی برای خودش جاذبه‌ی مهمی حساب می‌شود. آنقدر مهم که حتی به نمادی از موزه‌ی لوور هم تبدیل شده است. این هرم در سال 1989 میلادی از شیشه و آهن ساخته شد که دقیقا قرینه‌ی آن در زیرزمین قرار گرفته و جمعا 21 متر ارتفاع دارد.

“اولین باری که تابلوی مونالیزا به دیوار آویزان شد، زمان ناپلئون بود. او به خاطر علاقه‌ی شخصی به آثار هنری، تابلوی مونالیزا را به دیوار اتاق شخصی‌اش آویزان کرد.”

نازی ها و موزه لوور
این هم عکسی از نازی‌ها در موزه‌ی لوور: وقتی از اینجا به عنوان انبار آثار هنری مسروقه استفاده می‌کردند.
کدام ورودی موزه لوور کم دردسرتر است؟
خیلی‌ها فکر می‌کنند هرم شیشه‌ای تنها راه ورود به موزه لوور است. البته در این‌که از این هرم معروف به موزه لوور بروید، خیلی مهیج و خاطره‌انگیز خواهد بود اما کمی هم باید به فکر سلامتی‌تان فکر کنید. اگر از هرم شیشه‌ای به موزه لوور بروید، به احتمال خیلی خیلی زیاد در صف معطل خواهید شد و اذیت می‌شوید. پس بهتر است به ورودی‌های دیگر لوور هم فکر کنید.
موزه لوور 4 تا ورودی دارد که هرکدام‌شان خصوصیات خودشان را دارند، مثلا یکی مخصوص کسانی است که از قبل بلیط تهیه کردند یا آن یکی برای افراد کم‌توان و نابینا است. حالا بیایید ببینیم هرکدام‌شان کجا هستند و چه ویژگی‌هایی دارند:
ورودی I.M. Pei Pyramid: همان ورودی اصلی هرم شیشه‌ای که در زیر هرم قرار گرفته و دو تا صف مختلف دارد. یکی برای کسانی که از قبل بلیط خریدند و معمولا 30 دقیقه باید در صف بمانند تا وارد شوند و دومی برای کسانی که بلیط را به صورت حضوری از موزه خریدند که تا یک ساعت هم باید صبر کنند. آن‌هایی که لوور را دیدند، پیشنهاد می‌کنند که از ورودی‌های دیگر استفاده کنند و هنگام خروج از هرم شیشه‌ای بیرون بیایند. اینطوری هرم شیشه‌ای را با خیال راحت و بدون استرس می‌بینند.
ورودی Carrousel Du Louvre: این ورودی که به mall entrance to the Louvre هم معروف است، راحت‌ترین راه ورودی به داخل موزه است؛ حتی در شلوغ‌ترین روزهای پاریس مثل تابستان. با این وجود بدون بلیط، باز هم باید در صف طولانی بمانید، که زمان انتظار کمتر از ورودی هرم شیشه‌ای است. برای رسیدن به این ورودی، باید به مرکز خرید Carrousel de Louvre بروید که به لابی موزه راه دارد. از خیابان ریوولی (Rivoli) و پلاک 99 هم به اینجا راه دارد. اگر با مترو قصد رسیدن به لوور را دارید، باید در همان ایستگاه موزه لوور در خط 1 یا 7 پیاده شوید و ورودی کاروسِل را بروید.
ورودی Porte de Richelieu: این ورودی در خیابان ریوولی پاریس است و مخصوص آن‌هایی است که کارت مخصوص عضویت دارند یا این‌که در قالب تور و به صورت گروهی قصد بازدید دارند. این ورودی به باغ مجسمه‌ها هم نزدیک است.
ورودی Portes de Lions: این ورودی به خاطر دوتا مجسمه شیری که دارد، به این اسم معروف شده و نزدیک هرم لوور است. این ورودی فقط مخصوص کسانی است که بلیط الکترونیکی داشته باشند.
ورودی های موزه لوور
در این نقشه به خوبی 4 ورودی موزه لوور را می‌بینید. آن بالا هم علامت ایستگاه متروی لوور است که با M مشخص شده.
راهنمای بازدید از موزه‌ی لوور
اول از همه این را بگویم که شما سوپرمن یا Flash نیستید که بتوانید تمامی جاهای موزه را در یک روز ببینید، پس کیفیت را به کمیت ترجیح دهید و متمرکز کار کنید.
به نظر من، اولین جایی که باید سراغش بروید و یک دل سیر نگاهش کنید، بخش ایران موزه لوور است. جایی که خیلی‌های‌مان دوست داریم برای یک بار هم که شده، آنجا را ببینیم. تالارهای ایران باستان در بخش آثار شرق نزدیک قرار گرفته که شامل 2 تا قسمت کلی است: آثار ایران باستان و آثار ایران دوره اسلامی. برای دیدن آثار هخامنشیان، عیلامیان و قبل از آن‌ها باید به تالارهای ایران در بال ریشلیو و سولی (Rishelieu and Sully Wing) بروید که در طبقه همکف هستند و شامل اتاق‌های 304 تا 309 و 231 و 232 می‌شوند.
گاوهای بالدار هخامنشی
گاوهای بالدار آشوری از آثار مهم موزه لوور هستند
.
برای رسیدن به این بخش می‌توانید از لابی موزه وارد آسانسور شوید تا به طبقه 0 یا همکف بروید و از ورودی Sully Wing به این طبقه برسید. در این طبقه و در انتهای سمت چپ، وارد بخش ایران باستان خواهید شد.
برای دیدن آثار اسلامی ایران هم باید به طبقه‌ی منفی یک موزه بروید که نشانه‌اش Denon Wing است و اتاق 186 برای این آثار اختصاص داده شده.

“سرستون نیم‌تنه گاو شاخدار کاخ آپادانا شوش و کمانداران هخامنشی با آجرهای لعاب‌دار در موزه‌ی لوور، در دوره‌ی ناصرالدین‌شاه و به وسیله‌ی دیولافوا و همسرش به فرانسه برده شد.”

در جریان بازدید از بخش ایران موزه‌ی لوور به لوح پی‌ریزی کاخ شوش هم برمی‌خورید. این لوح داستان چگونگی احداث کاخ آپادانای شوش را بازگو می‌کند که به 3 زبان عیلامی، بابلی و فارسی باستان است. این لوح به اضافه‌ی قاب تزئینی شیر بالدار هم از حفاری‌های فرانسوی‌ها در شوش بدست آمده که بعدا به موزه لوور داده شد.

“مجسمه ملکه ناپیراسو (ملکه‌ای عیلامی)، جواهرات هخامنشی (گردنبند و دستبند)، بازوبند با سر شیر، تابوت هخامنشی و لاماسو هخامنشی (جانوری اساطیری با سر انسان، تن گاو و بال عقاب) از آثار مهم دیگر ایران باستان هستند که در موزه‌ی لوور به نمایش درآمدند. ”

سرستون معروف هخامنشی در موزه لوور | عکس: Steven Zucker
کمانداران هخامنشی در موزه لوور
کاشی صفوی در قسمت ایران اسلامی موزه لوور با طرحی از دختری ایرانی
بعد از سالن ایران باستان، توصیه می‌کنیم که قدری استراحت کنید. بد نیست از ساختمان موزه بیرون بیایید، در محوطه چرخی بزنید و دوباره به ساختمان برگردید. نگران بلیط هم نباشید. بلیطی که خریدید برای کل روز قابل استفاده است و نیازی نیست که دوباره در صفی طولانی بمانید. موزه‌ی لوور قسمتی را برای افرادی مثل شما در نظر گرفته که از قبل بلیط دارید. پس بدون معطلی می‌توانید دوباره به موزه برگردید.
اگر برنامه‌ریزی خیلی دقیقی برای دیدن آثار موزه لوور ندارید، بهتر است که برای هدر نرفتن زمان و جلوگیری از خستگی، آثاری را ببینید که خیلی معروفند. سایت موزه لوور چندین مسیر بازدیدی پیش‌فرض برای بازدیدکننده‌ها در نظر گرفته که می‌توانید براساس علاقه‌تان یکی از آن‌ها را دنبال کنید. در این صفحه می‌توانید مسیرهای بازدیدی را جستجو کنید. 
یکی از مسیرهای بازدیدی لوور، مسیر شاهکارهای هنری موزه است که چندتا هستند و زمانی 1:30 ساعته یا 3 ساعته را شامل می‌شوند. مثلا در مسیر کد داوینچی، شما با آثاری روبرو می‌شوید که در فیلمی به همین نام، استفاده شده یا در مسیر دیگری که براساس موزیک ویدئوی Beyonce و Jay-Z است، با آثاری آشنا می‌شوید که در این موزیک ویدئو دیده شدند. برای دیدن این مسیرها می‌توانید سری به سایت موزه لوور، قسمت مسیر شاهکارهای هنری‌اش بزنید.
چند نکته‌ی مهم برای بازدید از موزه لوور
  • کفش و لباس راحتی بپوشید. می‌دانم که دوست دارید در عکس‌هایی که در موزه‌ی لوور می‌گیرید خیلی خوش لباس و شیک باشید اما اگر کفش سبک و مناسب پیاده‌روی نپوشید یا این‌که لباس‌تان خنک و راحت نباشد، موزه‌گردی‌تان به هیچ‌جا نمی‌رسد.
  • تنقلات و آب معدنی را فراموش نکنید. حتما قبل از رفتن به موزه، سیر باشید یا این‌که صبحانه‌ی مفصلی بخورید تا گرسنگی دیرتر به سراغ‌تان بیاید.
  • اجازه بردن کیف بزرگ به داخل موزه را ندارید. پس کیف کوچکی با خودتان ببرید که فقط برای قرار دادن بطری آب، تنقلات و کمی پول جا داشته باشد. بیخیال جواهرات و اکسسوری‌های گران قیمت شوید و خیلی سبک و راحت به موزه بروید تا خدای نکرده گرفتار دزدها نشوید.
  • قبل از رفتن، به خوبی سایت موزه را مطالعه کنید، نقشه‌های طبقات را ببینید و حتما نظرات آدم‌ها را راجع به موزه در وبسایت‌های مختلف بخوانید. اینطوری بهتر می‌توانید برای دیدن موزه برنامه‌ریزی کنید.

قصد سفر به فرانسه را دارید؟ خواندن مطالب «جاهای دیدنی پاریس»، «رستوران های فرانسه» و «مراکز خرید فرانسه» را از دست ندهید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4 25 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.