• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

مثلث برمودا، مقر شیطان روی زمین

13 اسفند، 1398
9 دی، 1398
مدت مطالعه :
چراغ‌ها را خاموش کنید که می‌خواهم داستان ترسناک برایتان تعریف کنم! مثلث برمودا که با نام مثلث شیطان، دریای مرگ و اقیانوس سیاهی‌ها هم شناخته می‌شود، منطقه‌ای در ناحیه غربی اقیانوس اطلس شمالی است. مثلث برمودا از دید تاریخی، یکی از خطرناک‌ترین مناطق برای کشتی‌رانی و پرواز هواپیما است. حتما این مساله را می‌دانید و احتمالا فکر می‌کنید موجودات فضایی نمی‌گذارند کسی به آن‌جا نزدیک شود. اما اشتباه می‌کنید؛ مثلث برمودا شاید نامتعارف باشد، اما از جنس کره زمین است و وجودش دلایل علمی دارد. با اسمارتیز همراه باشید تا مثلث برمودا چیست و مکان دقیق آن کجاست و راز مثلث برمودا را با هم کشف کنیم.
مثلث برمودا کجاست؟
«وینسِنت گادیس» در سال 1964 اولین مرزبندی مثلث برمودا را در یک مقاله نوشت. در مقاله‌ی او، سه راس مثلث روی میامی فلوریدا، سان خوآن پورتوریکو و جزیره‌ی برمودا در وسط اقیانوس اطلس بود. بعد از گادیس، نویسنده‌های دیگر، مرزبندی‌های جدیدی را مشخص کردند. نتیجه این مرزبندی ناحیه‌ای به مساحت 1.300.000 کیلومتر مربع تا 3.900.000 کیلومتر مربع شد.

“انجمن جغرافیایی ایالات متحده آمریکا مثلث برمودا را به رسمیت نمی‌شناسد. برای همین اسمش را در نقشه‌های سازمان‌های دولتی درج نمی‌کند. شاید هم اعتقادی به خرافات ندارند!”


درحال حاضر هر اتفاقی در مثلث بیافتد، هیچکس نمی‌تواند چیزی که گذشت ‌را گزارش دهد و مسئولیت آن بر گردن شخص دچار حادثه است تا قبل از مرگ صدای خود را ضبط کند. دلیل این است که برقراری ارتباط با دنیای خارج از مثلث برمودا غیرممکن است و هیچکس نمی‌تواند مکان دقیق حادثه را بفهمد.
مرزهای کلاسیک مثلث برمودا در سال 1964 میلادی
در حال حاضر اگر بخواهید نقشه‌ای فرضی را از مثلث برمودا در ذهن‌تان داشته باشید، باید مثلث برمودا را روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا ببینید که راس آن از نزدیکی جزیره برمودا و انحنای آن از پایین فلوریدا آغاز می‌شود، از پورتوریکو می‌گذرد و به طرف جنوب و شرق منحرف می‌شود. سپس از میان دریای سارگاسو می‌گذرد و دوباره به جزیره برمودا برمی‌گردد. طول جغرافیایی مثلث در قسمت غربی آن، 80 درجه است.

“ مثلث برمودا به‌دلیل نزدیکی به جزایر برمودا، به این نام شناخته می‌شود.”

جالب است بدانید در حال حاضر، ناحیه مثلث برمودا یکی از پررفت ‌و آمدترین خط‌های سفر دریایی است. کشتی‌های زیادی هستند که روزانه از اروپا، آمریکای شمالی و جزایر کارائیب به آن منطقه می‌روند. همچنین کشتی‌های تفریحی از فلوریدا، پروازهای تجاری و شخصی از فلوریدا، کارائیب و آمریکای جنوبی، روزانه از ناحیه مثلث برمودا عبور می‌کنند. پس شاید آن‌قدری که می‌گفتند جزیره خطرناکی نباشد.
اولین حادثه در مثلث برمودا چه زمانی بود؟
نخستین بار در 17 سپتامبر 1950، اولین حادثه‌ی غیرعادی و ناپدیدشدن در مجله میامی هرالد به صورت رسمی گزارش داده شد. دو سال بعد، جورج ایکس مقاله‌ای با عنوان «رمز و رازهای دریا پشت درب‌های ما هستند» در مجله‌ی فیت چاپ کرد. در این مقاله حادثه‌های زیادی برملا شد که در مثلث برمودا اتفاق افتاده بود. پرواز 19 یکی از آن‌ها و معروف‌ترین‌شان بود. پرواز 19، پرواز پنج فروند بمب افکن TBF اَونجر بود. این 5 هواپیمای جنگی در سال 1945 بر فراز مثلث برمودا ناپدید شدند. این پرواز تمرینی بود و هیچ قصد نظامی در آن نبود. در آوریل 1962، مجله‌ی لژیون آمریکا گفت فرمانده ماموریت قبل از قطع ارتباط گفته: "ما در حال ورود به آب‌های سفید هستیم و هیچ چیز خوب به نظر نمی‌رسد. ما نمی‌دانیم که در کجا هستیم؟ آب سبز است یا سفید؟" بعدها تحلیل‌های دور از ذهن و داستانی از این حادثه بیرون آمد. مثلا شایعه شد که پرواز 19 به مریخ فرستاده شد. وینسنت گادیس در مجله‌ی اگزوا مقاله‌ی "مثلث برمودا قاتل است" را منتشر کرد. این مقاله درباره پرواز 19 و چند حادثه دیگر در مثلث برمودا بود. گادیس بعدها مقاله‌ی خود را تبدیل به کتاب کرد.
5 فروند هواپیمای پرواز 19 که در مثلث برمودا گم شدند.
بعدترها، پژوهشگری از دانشگاه آریزونا به اسم لورنس دیوید کخ، کتابی به اسم "راز مثلث برمودا" را در سال 1975 نوشت. او در این کتاب کمی منطقی‌تر به مثلث برمودا پرداخت و گفت گادیس و دیگر تحلیل‌گران بیش از حد اغراق‌ کرده‌اند. کخ با تحقیقاتی که انجام داد متوجه شد تناقض زیادی بین حرف‌های شاهدان عینی و بازماندگان و گزارش‌های حوادث هست و در نهایت به چند نتیجه رسید: 
  • مثلث برمودا یک افسانه مردمی است.
  • برخی اطلاعات در پژوهش‌ها اغراق‌آمیز بودند. مثلا اشاره شده که کشتی ناپدید شده اما چطور امکان دارد که بعضی هواپیماها خودشان را به خشکی می‌رساندند و گرفتار مثلث برمودا نمی‌شدند. 
  • کشتی‌ها و هواپیماهای بزرگ‌تر، گرفتار طوفان گرمسیری می‌شدند و ناپدید می‌شدند. اما نویسندگانی که از حادثه می‌نوشتند از این طوفان‌ها یاد نمی‌کردند.
  • در رسانه‌ها
    مثلث برمودا همیشه یکی از بهترین موضوعات برای فیلم‌سازی بوده و هست. در طول سال‌ها، مستندها و فیلم‌های زیادی درباره‌ی این پدیده‌ی جغرافیایی عجیب ساخته شده که می‌توان به مستند مثلث نحس، فیلم لاک‌پشت‌های برمودا و مستند مثلث برمودا اشاره کرد.
    حوادث
    تاکنون حدود 15 حادثه به طور رسمی گزارش داده شده اما از بین آن‌ها چند حادثه بیشتر از همه سروصدا کردند.
    کوانمارا پنجم
    کوانمارا پنجم یک قایق بادبانی بود. این قایق سرگردان در اقیانوس اطلس به جنوب برمودا رسید و در سپتامبر 1955 پیدا شد. اما تمامی خدمه‌ی قایق ناپدید شده بودند. خب شاید برایتان سوال به‌وجود آمده که چگونه در سال 1955، قایق بادبانی پیدا شد؟ این سوال همه است. چون قایق بادبانی در طول سه روز طوفان در دریا جان سالم به در برد اما خدمه گم شدند. یکی از سنگین‌ترین طوفان‌های اقیانوس اطلس در سال 1955 وزید و دانشمندان احتمال می‌دهند این طوفان باعث گم شدن خدمه شده باشد.
    کی سی-135 اِستِراتوتانکرز
    دو فروند هواپیمای کی سی-135 استراتوتانکرز در 28 اوت 1963 از طرف نیروی هوای ایالات متحده آمریکا به پرواز درآمدند. این دو هواپیما بر فراز اقیانوس اطلس بودند که به هم برخورد کردند و به اقیانوس افتادند. اما داستان وقتی جالب می‌شود که بدانید این دو هواپیما هنگام سقوط از آسمان به داخل آب حدود 256 کیلومتر با هم فاصله داشتند!
    داگلاس دی سی-3
    در 28 دسامبر 1948 هواپیمای ایربورن ترنسپورت دی سی-3 از سان خوان پورتوریکو به مقصد میامی آمریکا به پرواز درآمد. این هواپیما بر فراز اقیانوس اطلس ناپدید شد و تاکنون هیچ اثری از هواپیما و 32 نفر سرنشین آن پیدا نشده است.
    استار تیگر و استار آریل
    در ژانویه 1948، هواپیماهای استار تیگر و استار آریل، دو هواپیمای سلطنتی بودند و توسط نیروی هوایی بریتانیا قصد فرود در آمریکای جنوبی را داشتند. کوچک‌ترین اشتباهی در پرواز ممکن بود، هواپیماها از مسیر خارج و به مسیر برمودا بیافتند. متاسفانه همین اتفاق هم افتاد و پس از ورود به مثلث برمودا هردو هواپیما ناپدید شدند.
    پرواز 19
    درباره پرواز 19 قبل‌تر گفتیم. نکته‌ای که باید به این حادثه اضافه کرد این است که ساعاتی بعد از پرواز، ستوان یکم چارلز تیلور با برج مراقبت تماس می‌گیرد و وضعیت خود را شرح می‌دهد. برج مراقب به آن‌ها می‌گوید مسیر خود را 180 درجه عوض کنند تا در جهت فلوریدا قرار بگیرند. خلبان می‌گوید دستگاه تشخیص جهت و درجه از کار افتاده است. سپس صدای خلبان ضعیف و قطع می‌شود و هواپیماها برای همیشه ناپدید می‌شوند.
    کارول آ دیرینگ
    پنج قایق بادبانی در سال 1921 در کارولینای شمالی پیدا شدند. این پنج قایق دو سال پیش در سال 1919 در اقیانوس اطلس ناپدید شده بودند. در آن زمان شایعه شده بود که دزدان دریایی، خدمه را کشتند.
    یو اِس اِس سایکلوپ
    یو اس اس سایکلوپ بزرگ‌ترین ناوگان تاریخ نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با 309 خدمه کشتی بود. این ناوگان در 19 مارس 1918 پس از خروج از جزیره باربادوس ناپدید شد. این کشتی در محدوده‌ی برمودا ناپدید شد اما دلیل‌های دیگری برای آن آورده شده است. عده‌ای می‌گویند طوفان و عده‌ای فعالیت‌های دشمنان آمریکا در جنگ جهانی اول را دلیل ناپدید شدن یو اس اس سایکلوپ می‌دانند.
    دلایل طبیعی و فراطبیعی
    یکی از دلایل حوادث برمودا، وجود گلف استریم در اعماق اقیانوس اطلس است و از خلیج مکزیک سرچشمه می‌گیرد. گلف استریم یک جریان اقیانوسی گرم و قوی است. گلف استریم در این ناحیه به حدی است که رودخانه‌ای که در اعماق اقیانوس وجود دارد، می‌تواند اشیای شناور در اعماق را حمل کند.
    تصویری رنگی از گلف استریم و جریان شمالی که در غرب اقیانوس اطلس جاری است. | ناسا
    قبل از اختراع GPS، از قطب‌نما برای مسیریابی استفاده می‌شد. قطب نما میل مغناطیسی دارد و گاهی اشتباه می‌کند. مثلث برمودا قطب مغناطیسی شمالی دارد. مثلا دریانوردان در سال 2000 بر روی خط ویسکانسین، ایالتی در آمریکا، حرکت می‌کردند اما به خلیج مکزیک می‌رسیدند. 
    یکی از اصلی‌ترین دلایل غرق شدن کشتی و هواپیما، اشتباهات انسانی است. سرسختی‌ها و لجبازی یکسری خلبانان یا ملوانان برای عبور از مسیری صعب‌العبور منجر به کشته شدن آن‌ها می‌شد.
    در آب‌های گرمسیری مثلث برمودا، طوفان‌های بسیار قدرتمندی تشکیل می‌شوند. این طوفان‌ها سالیانه باعث کشته شدن هزاران نفر و خسارات میلیاردی است. در سال 1502، غرق شدن ناوگان فرانسیسکو، اولین قربانی این طوفان‌ها بود. جیمز لوشین، متخصص ماهواره ملی طوفان، گفته است: شرایط آب و هوایی در مثلث برمودا بسیار سرد و ناپایدار بوده است و این ناپایداری به گونه‌ای سبب انفجار باد شده.
    همچنین در مثلث برمودا، گاز متان فراوانی وجود دارد. یکسری آزمایش‌ها ثابت کرده وجود حباب در آب، باعث کاهش چگالی و فرورفتن کشتی در اعماق آب است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا گفته رویداد گاز متان در مثلث برمودا از 15 هزار سال پیش آغاز شده است.
    تصویری از پراکندگی گاز متان در سراسر جهان
    امواج سرکش، یکی از پدیده‌های جغرافیایی وحشتناک و چیزی شبیه به سونامی است. این پدیده خطرناک‌تر از سونامی است. امواج سرکش سالیانه باعث غرق شدن صدها کشتی است. این امواج به وفور در مثلث برمودا اتفاق میافتند. تا سال 1995 دانشمندان فکر می‌کردند این امواج یک رمز و راز است اما اکنون فهمیدند که دلیل علمی دارد.
    دلایل فراطبیعی زیادی برای مثلث برمودا بیان شده است. یکی از آن‌ها این است که قاره‌ی افسانه‌ای آتلانتیس در جزیره بیمینی فرورفته است و هر موجودی بر فراز این سرزمین خیالی حرکت کند به اعماق آب کشیده می‌شود. در فیلم Close Encounters of the Third Kind ، استیون اسپیلبرگ به موجودات فضایی می‌پردازد و در این فیلم نشان داده می‌شود که موجودات فضایی انسان‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها را می‌ربایند.
    شما کدام دلیل را برای مثلث برمودا باور می‌کنید؟
    برچسب(ها)

    سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

    امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 4.5 53 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    مهمان
    10 فروردین، 1399

    عالیییییییییییییییییییییییییییییی

    مهمان
    9 فروردین، 1399

    خوب بود

    پاسخ اسمارتیز :ممنون که مطلب رو خوندین