• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

عجایب هفتگانه جهان

5 تیر، 1399
5 تیر، 1399
مدت مطالعه :
عجایب هفتگانه کجا هستند؟ چرا این چنین نام‌گذاری شده‌اند؟ سفر کردن همیشه از جذاب‌‌ترین کارهایی‌ست که می‌شود در طول زندگی انجام داد. سفرهای داخلی و خارجی هر کدام جذابیت خاص خودش را دارد، اما سفر به عجایب هفتگانه‌ی دنیا قطعاً می‌تواند فراموش نشدنی باشد. از میان این عجایب، تعدادی از بین رفته و تعدادی نیز در مسیر تخریب و از بین رفتن هستند. بهتر است قبل از تخریب کامل این بناها، دیدن آن‌ها را در لیست سفرهای خارجی خود قرار دهید. با اسمارتیز همراه باید تا عجایب هفتگانه جهان را بشناسید.
آشنایی با عجایب هفتگانه‌ی جهان
در گذشته اختلاف زیادی بر سر این موضوع وجود داشت که کدام آثار را جزو عجایب هفتگانه بشمارند. چندین فهرست مختلف از این آثار تهیه شده بود که به دلایل مختلف نابود شدند. در نهایت به نظر می‌رسد برترین آثار از نظر معماری و مجسمه‌سازی یونان قدیم در این فهرست به ثبت رسید. این آثار برای سازندگانشان نمادی از مذهب و اسطوره بودند و امروزه برای ما نمادی از توانایی و استعداد گذشتگان است. عدد 7 که در اسم این آثار به کار می‌رود اشاره به مقدس بودن آن دارد؛ 7، عددی‌ست که چه درگذشته و چه حال حاضر، برای انسان‌ها مقدس و محترم بوده و می‌بینید که حتی برای شمارش عجیب‌ترین آثار جهان هم به کار رفته است.
هرم بزرگ جیزه: احتمالا تا کنون نام اهرام ثلاثه‌ی مصر به گوشتان خورده است. این 3 هرم به نام‌های خوفو، خفرع و منعرق در نزدیکی قاهره و در شهر جیزه‌ قرار دارند. از میان آن‌ها، خوفو که بزرگ‌ترین هرم است را جزو عجایب هفتگانه می‌شمارند. تا قبل از سال 1311 میلادی که کلیسای کاتدرال لینکولن ساخته شد، این هرم با 146.5 متر ارتفاع، بلندترین سازه‌ی جهان شناخته می‌شد و امروزه در اثر فرسایش، 137 متر از آن باقی مانده است. حدودا 2 میلیون و 300 بلوک سنگی در ساخت این هرم به کار رفته که هر کدام وزنی معادل 5.2 تن دارند.
شاید بپرسید چه چیزی در این هرم عجیب است؟ باید به شما بگوییم نحوه‌ی ساخت این بنا باعث شد تا نامش در این فهرست دیده شود. مصریان باستان به زندگی پس از مرگ معتقد بودند و این بنا هم به دستور دومین فرعون مصر، خوفو، ساخته شد تا پس از مرگ در آن آرام گیرد. از آنجا که باید تمام طلا و جواهرات فرعون در آرامگاهش نگهداری می‌شد، راهروهای تو در تو و اتاق‌های مخفی زیادی در این هرم وجود دارد. اگر دقت کنید در آن زمان هیچ ابزار نقشه ‌برداری یا اندازه‌گیری وجود نداشته و چنین معماری پیچیده و شکل متقارن این هرم را که در نظر بگیرید، قطعا شما هم انگشت به دهان می‌مانید! خوفو، تنها اثر از میان عجایب هفتگانه است که همچنان پا برجا مانده و می‌توانید از آن دیدن کنید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید با رفتن به این مکان اثری از گنج‌ها و جواهرات فرعون مصر ببینید، باید به شما بگوییم تا دلتان را صابون نزنید، چرا که در سال‌های گذشته هر چیزی که باقی مانده بود، توسط گردشگران و باستان شناسان جمع‌آوری شده است.
باغ‌های معلق بابل
عجایب هفتگانه جهان؛ باغ‌های معلق بابل
باغ‌های معلق بابل: این باغ هم که جزو آثار عجایب هفتگانه‌ی دنیا به شمار می‌رود، در تمدن بابل (عراق) ساخته شده و به دلایل نامشخص از بین رفته است. البته در صحت وجود این باغ‌ها هم شبهات زیادی وجود دارد و تنها مورد این فهرست است که نمی‌شود در مورد وجود آن با قطعیت صحبت کرد، چون حتی در کتیبه‌های خطی بابل و ادبیات این سرزمین هم سخنی از این باغ‌ها به میان نیامده است. اگر اطلاعات موجود درست باشند، این باغ‌‌ها در ارتفاع 23 متری از سطح زمین و بر روی ستون‌هایی بلند و طبقات مختلف قصر بابل استوار بودند و به گفته‌ی دانشمندان، سیستم آبیاری آن‌ها نیازمند پمپ آب، چرخ و مخزن‌های آب بوده که در زمان خود شگفتی آفرین بوده است. این باغ‌ها حدود 600 سال پیش از میلاد و به دستور پادشاه وقت بابل برای بهبود روحیه‌ی همسرش بنا شده‌اند. هنوز هم چگونه بالا بردن آب در آن سطح از زمین بدون داشتن وسایل امروزی، بین محققان و تاریخ شناسان مجهول است.
نیایشگاه آرتمیس
عجایب هفتگانه جهان؛ نیایشگاه آرتمیس
نیایشگاه آرتمیس: از نوشته‌های تاریخی پیداست که نیایشگاه آرتمیس متعلق به یونان باستان بوده و چندین بار ویران شده و مجددا در همان مکان (ترکیه‌ی امروزی) بنا شده است. اکثر قسمت‌های این معبد را سنگ مرمر تشکیل داده و آثار هنری بسیاری مانند 4 مجسمه‌ی برنزی باستانی که توسط هنرمندان قبیله‌ی آمازون ساخته شده را در خود جای داده است. سرانجام این اثر تاریخی که ساخت آن به 800 سال قبل از میلاد حضرت مسیح برمی‌گردد، در سال 262 پس از میلاد، در شب تولد اسکندر مقدونی، به دستور هروستراتوس به طور کل نابود شد و داغی به دل گردشگران امروزی گذاشت. امروزه تنها چند ستون فرسوده از این معبد در مکان کنونی‌اش، ازمیر ترکیه، باقی مانده است. شکوه این بنای عظیم مرمری و قدمت آن، باعث شده تا اسمش را در فهرست عجایب هفتگانه مشاهده کنیم.
تندیس زئوس در المپیا
عجایب هفتگانه جهان؛ تندیس زئوس در المپیا
تندیس زئوس در المپیا: این تندیس با شکوه هم که متعلق به یونان باستان است، در بین عجایب هفتگانه‌ی دنیا قرار دارد. حدودا  هزار سال پیش، یونانیان باستان و ساکنان المپیا، زئوس، پادشاه خدایان، را پرستش می‌کردند و در زمان‌هایی مشخص، جشن‌هایی برای گرامیداشت او برپا می‌کردند. سرانجام مردم المپیا تصمیم گرفتند برای خدای خود مجسمه‌ای بسازند و آن را در معبد قرار دهند. در 450 سال قبل از میلاد، بزرگ‌ترین مجسمه‌های جهان به ارتفاع 13 متر و عرض 1 متر توسط مجسمه‌ساز مشهوری به نام فیدیاس ساخته شد و در معبد قرار گرفت. در ساخت این مجسمه از طلا و عاج فیل استفاده شده بود که بالا تنه‌ی آن به شکل عریان ساخته شده و پایین تنه‌اش روی تخته‌ای چوبی قرار داشت. این مجسمه پس از 850 سال به استانبول منتقل شد و در یک آتش‌سوزی، در محل جدید قرار گرفتنش از بین رفت. علت قرار گرفتن این تندیس در میان عجایب هفتگانه، جنس آن و نحوه‌ی ساختش بوده است.
آرامگاه هالیکارناسوس
عجایب هفتگانه جهان؛ آرامگاه هالیکارناسوس
آرامگاه هالیکارناسوس: دستور ساخت این آرامگاه که متعلق به یونان باستان بود، توسط بانو آرتمیسیا، همسر ماسولوس، داده شد. ماسولوس پادشاه کاریا (سرزمینی در جنوب غرب آسیای کوچک) بود که در سال 353 قبل از میلاد دنیا را ترک کرد و این آرامگاه توسط ماهرترین معماران آن زمان برایش ساخته شد. این مکان پوشیده از سنگ‌های سفید مرمر بوده و ارتفاع آن به 45 متر رسیده است. طراحی این بنا پیچیده بوده و از 3 طبقه‌ی مستطیلی می‌شد که پایین‌ترین قسمت آن مکعبی شکل بود. روی دیوارهای این مکعب، هرمی مرمری و مردی سوار بر اسب وجود داشته که احتمالا نماد ماسول بود. تعدادی ستون زیبا هم در بیرون از این آرامگاه وجود داشته است. در پی زلزله‌های متعدد این بنا تقریبا تخریب شده و آثار باقی مانده از آن هم اکنون در بدروم ترکیه قابل مشاهده است. معماری بی‌نظیر این اثر با توجه به زمان ساختش، باعث شگفتی همگان شده است.
غول رودس
عجایب هفتگانه جهان؛ غول رودس
غول رودس: هلیوس، نام خدای خورشید در زمان یونان باستان بود که تندیسی به نام رودس برای او ساخته شده است. برای ساخت این تندیس 12 سال زمان صرف شد و سرانجام در سال 282 قبل از میلاد از آن رونمایی شد. در واقع این تندیس، با برقراری صلح پس از کشمکش‌های فراوان بین مردم بندرگاه رودس و آنتیگونی‌های مقدونیه و به افتخار اتحادشان ساخته شد. این تندیس ارتفاعی بالغ بر 33 متر داشته و بر روی پایه‌های مرمرین به ارتفاع 15 متر قرار داشته است. گفته می‌شود که احتمالا پاهای مجسمه از هم گشوده بوده، به طوری که یک پای آن در یک سمت ورودی بندر و پای دیگرش در سمت دیگر آن قرار داشته است، اما برخی هم می‌گویند باید هر دو پای آن در یک سمت قرار داشته تا مجسمه بتواند سر پا بایستد. تنها 60 سال بعد از ساخت این تندیس، زلزله‌ای آمده و باعث سقوط آن شد. از آنجا که در ساخت آن از مس و آهن استفاده شده بود، بقایای آن پس از چند سال توسط اعرابی که به رودس حمله کرده بودند تاراج شد و به عنوان فلز قراضه به فروش رسید. مجسمه‌ی آزادی آمریکا نیز به الگو برداری از این تندیس ساخته شده است.
فانوس اسکندریه
عجایب هفتگانه جهان؛ فانوس اسکندریه
فانوس اسکندریه: حدود 270 سال قبل از میلاد، معمار یونانی به نام سوستراتوس در جزیره‌ی فاروس، دست به ساخت بنایی زد که بعدها در فهرست عجایب دنیا قرار گرفت. این فانوس دریایی برای هدایت کشتی‌هایی ساخته شد که از رود نیل عبور و مرور می‌کردند و شاید جالب باشد که بدانید واژه‌ی "فانوس" هم از اسم فاروس گرفته شده است. بر سر ارتفاع این فانوس اختلاف‌های زیادی وجود داشته است، برخی می‌گویند ارتفاع آن 120 متر بوده، برخی معتقدند این ارتفاع حداکثر 61 متر بوده و منابع دیگری از ارتفاع 272 متری آن خبر می‌دهند. نمای این فانوس مرمر سفید بوده است و در ساخت آن از 20800 کیلوگرم نقره استفاده شده است. این فانوس دریایی در زمان خود کارایی بسیاری برای دریانوردان داشته و توانسته نام خودش را در بین عجایب هفتگانه ثبت کند. سرانجام در سال 1375 میلادی، زلزله‌ی شدیدی در اسکندریه به وقوع پیوست و باعث تخریب این بنای تاریخی شد. در سال 1986 عده‌ای از باستان‌شناسان با علم به اینکه این فانوس در دریای مدیترانه‌ی کنونی قرار گرفته است، به کاووش در اعماق دریا پرداختند و توانستند بقایایی از آن را کشف کنند. می‌توانید برای دیدن بقایای این فانوس دریایی باستانی، به مصر سفر کرده و از موزه‌ای که در دل آب‌های مدیترانه واقع شده دیدن کنید تا یک روز خاطره‌انگیز داشته باشید. برای بازدید از این موزه می‌توانید در تورهای غواصی که برای بازدید از موزه وجود دارند شرکت کنید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.