سوغاتی‌های کاشان

9 آذر، 1398
14 آبان، 1398
مدت مطالعه :
هرکس که گذرش به کاشان افتاده باشد، دست خالی این شهر تاریخی را ترک نکرده است. کاشان شهرتی جهانی دارد و سالانه هزاران گردشگر خارجی  برای بازدید از مکان‌های دیدنی و البته به یادگار بردن سوغاتی های کاشان به این شهر سفر می‌کنند. از بین سوغاتی‌های مختلف این شهر، گلاب ناب و فرش کاشان را همه می‌شناسند؛ اما چیزهای بیشتری در کاشان انتظار شما را می‌کشد. پس اگر قصد سفر به کاشان را دارید پیشنهاد می‌کنم نگاهی به فهرست سوغاتی های کاشان که در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم بیندازید. با اسمارتیز همراه باشید.

سوغاتی‌های خوردنی کاشان

گلاب ناب کاشان
اولین سوغاتی و معروف‌ترین سوغات کاشان که همه می دانیم گلاب ناب این شهر است. همه دنیا گلاب کاشان را به عنوان بهترین و با کیفیت‌ترین گلاب جهان می‌شناسند. گلاب‌گیری در این شهر به شکل سنتی در فصل بهار انجام می‌گیرد و هر ساله هزاران نفر این مراسم خاص را از نزدیک تماشا می‌کنند.
در سفر به کاشان حتما باید گلاب را به عنوان سوغات کاشان بخرید | عکس: الکس شمس
اگر خوش‌شانس باشید و در زمان انجام این مراسمات در کاشان حضور داشته باشید که چه بهتر! اما در هر زمان از سال که به کاشان سر بزنید گلاب کاشان را می‌توانید از گلاب‌فروشی‌های پر تعداد شهر تهیه کنید و به عنوان سوغات کاشان برای عزیزان خود هدیه ببرید.
کلوچه سنتی کاشانی
کلوچه کاشانی از شیرینی‌های سنتی و بسیار خوشمزه و خاص کاشان است. در گذشته خانم‌های خوش ذوق کاشانی این کلوچه را برای پذیرایی از مهمان‌ها در عید نوروز تهیه می‌کردند. کلوچه کاشانی از ترکیب آرد سبوس دار، روغن حیوانی، شکر و آب درست می‌شود و روی آن را نیز با خلال بادام و پسته تزئین می‌کنند. کلوچه کاشانی از آن دسته از سوغاتی های کاشان است که تنها در خود کاشان می‌توانید پیدا کنید. برای پیدا کردن کلوچه کاشانی بهترین راه سر زدن به بازار بزرگ کاشان خواهد بود. در آنجا شیرینی‌پزی‌های سنتی وجود دارد که این سوغات کاشان را با همان روش سنتی و قدیمی پخت می‌کنند.
پشمک سنتی کاشانی
پشمک از شیرینی‌های معروف ایرانی است که در شهرهای مختلفی می‌توانید نمونه‌های متفاوتی از آن را پیدا کنید. پشمک در کاشان تقریباً با همان روش مشابه در شهرهای دیگر ایران تهیه می‌شود با این تفاوت که مردم کاشان پشمک را با کلوچه سنتی این شهر میل می‌کنند. دلیل این موضوع نیز به پیشینه تاریخی این دو شیرینی و حضور آن‌ها در سفره‌های عیدی در کنار هم باز می‌گردد. هر کجا که کلوچه سنتی کاشان باشد احتمالاً پشمک کاشان را هم پیدا خواهید کرد.
پشمک کاشان
برای خرید سوغات کاشان از پشمک غافل نشوید
حاجی بادومی
حاجی بادومی شیرینی کوچکی است که از زرده تخم مرغ، پودر بادام، شکر، گلاب، زعفران و هل تهیه می‌شود. حاجی بادومی در شهرهای مختلف فلات مرکزی ایران همچون اصفهان، یزد، شیراز و کرمان پخت می‌شود به همین دلیل تقریباً اکثر مردم ایران با آن آشنا هستند. حاجی بادومی کاشان به دلیل استفاده از گلاب ناب در آن و پخت به روش سنتی نسبت به حاجی بادومی‌های سایر شهرهای ایران کمی متفاوت‌تر است. حاجی بادومی در اکثر شیرینی فروشی‌های کاشان پیدا می‌شوند اما در مناطق تاریخی شهر می‌توانید نمونه‌های سنتی آن را نیز پیدا کنید.
قطاب کاشان
قرار گرفتن نام قطاب در بین سوغاتی های کاشان شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ زیرا همه فکر می‌کنند قطاب سوغاتی یزد است. با این حال کاشان قطاب مخصوص به خود را دارد و در اکثر شیرینی فروشی‌های شهر، قطاب کاشان را در کنار کلوچه سنتی و سایر شیرینی‌ها سنتی می‌بینیم. کاشانی‌ها قطاب را با بادام، شکر، نارگیل طبخ می‌کنند. این شرینی بسیار خوشمزه از همراهان همیشگی چای در کاشان است.
باقلوا کاشان
کاشانی‌ها در تهیه باقلوا در انواع و اقسام مختلف آن استاد هستند. مغزها در کاشان به فراوانی یافت می‌شوند به همین دلیل باقلوای کاشان را با انواع مغزها درست می‌کنند. در بین سوغاتی های کاشان، باقلوا جایگاه ویژه‌ای دارد و به شخصه امتحان کردن آن را به همه توصیه می‌کنم.
باقلوا کاشان
سوغات کاشان؛ باقلواهای کاشان بسیار خوشمزه‌اند
اگر یک‌بار این شیرینی بی‌نظیر را امتحان کنید قطعاً مانند من، برای همیشه طرفدار آن خواهید شد. در خیابان بابا افضل کاشان می‌توانید انواع باقلواهای سنتی کاشانی را تهیه کنید.

صنایع دستی کاشان

فرش کاشان
فرش کاشان زبان زد خاص و عام است و در همه جای دنیا طرفداران خاص خود را دارد. تاریخچه غنی شهر در زمینه بافت بهترین فرش‌های دست‌بافت جهان و استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های طبیعی باعث شده تا فرش کاشان به ارزشمندترین سوغاتی های کاشان بدل شود. رمز و راز بافت فرش‌های نفیس و بی‌نظیر برای سال‌ها سینه به سینه در بین اهالی این شهر منتقل گشته تا امروز به دست ما برسد. در بازار بزرگ کاشان گنجینه‌ای از فرش‌های دست‌بافت بسیار ارزشمند را پیدا خواهید کرد.
ظروف سفالی
سفالینه‌های کاشانی نیز جزو آثار ارزشمند جهانی‌اند که متاسفانه آن طور که باید و شاید به آن‌ها توجه نشده است. اگر سری به خانه سفال کاشان در بازار کاشان بزنید قطعاً تحت تأثیر هنر دست هنرمندان و استادان سفالگیری کاشان قرار خواهید گرفت.
ظروف سفالی کاشان
سفال‌های کاشان زیبا هستند، پس به عنوان سوغات کاشان به یادگار بخرید
سفال‌های کاشان در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی ساخته شده و با رنگ‌ها و نقش‌های طبیعی تزئین می‌شوند. حس فوق العاده‌ای در این ظروف سفالی نهفته است که باعث می‌شود بسیاری از گردشگران آن‌ها را به عنوان سوغات با خود به یادگار ببرند.
شعر بافی
کاشانی‌ها از دیرباز مردمانی ثروتمند و از تجار تاریخی ایران هستند به همین دلیل ابریشم جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ مردم این دیار دارد. شعربافی از هنرهای خاص مردم کاشان محسوب می‌شود و تقریباً می‌توان گفت به جز یزد و اصفهان در هیچ جای دیگری نمی‌توانید لنگه آن را پیدا کنید.
از کارگاه‌های شعربافی دیدن کنید
شعرها پارچه‌های ابریشمی در رنگ‌های مختلفی هستند که در دو طرح ساده برای زنان و راه راه برای مردان تهیه می‌شوند. استادان شعربافی اندکی در کاشان باقی مانده‌اند و متاسفانه این هنر در حال نابودی است. اگر سری به کاشان زدید حتماً از  کارگاه‌های شعر بافی این شهر دیدن کنید.
انواع هنرهای نساجی سنتی
شورای ملی صنایع دستی، کاشان ر ا به عنوان شهر ملی نساجی معرفی کرده است. دلیل این امر نیز در سرپنجه‌های هنرمند استادان کاشانی نهفته است. ده‌ها هنر نساجی سنتی همچون گلیم و جاجیم‌بافی، مخمل‌بافی و زری‌بافی و زیلو‌بافی در کاشان یافت می‌شوند. این هنرها هریک مربوط به سبک زندگی مختلف مردمان این دیار است. از زیلو بافی که پارچه‌ای پنبه‌ای ارزان قیمت محسوب شده تا زری‌بافی که در بافت آن از طلا و ابریشم استفاده می‌شود، همگی به همت هنرمندان کاشانی با شیوه‌ای کاملاً سنتی بافته شده‌اند.
این صنایع دستی کم نظیر چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند و این همه زیبایی هر انسانی را سر شوق می‌آورد.  به این ترتیب دست ساخته‌های نساجی سنتی کاشان جزو مهم‌ترین سوغاتی های کاشان هستند که می‌توانید به عنوان یک هدیه گران‌بها آن‌ها را از بازار قدیمی شهر و کارگاه‌های صنایع دستی مختلف تهیه کنید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 4 دیدگاه ۵ / 4.5 42 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
16 خرداد، 1399

سلام و عرض ادب از مطالبی که نوشته اید بسیار بهره مند شدم و موفقیت تان را از درگاه خداوند منان خواستارم . حاج محسن قمی

مهمان
7 فروردین، 1399

خیلی خوب ومفید

پاسخ اسمارتیز :ممنون از همراهی شما.
مهمان
16 بهمن، 1398

عالییییییییییی

مهمان
16 بهمن، 1398

خیلی خوب وعالی

پاسخ اسمارتیز :ممنون که مطلب رو خوندین