سوغاتی‌های تهران

21 آبان، 1398
14 آبان، 1398
مدت مطالعه :
بعضی‌ها معتقدند که "تهران که سوغات نداره!" اما اگر با اسمارتیز همراه باشید سوغاتی های تهران را برای رد این ادعا به شما معرفی خواهیم کرد. تهران شهری با تاریخ حداقل 300 ساله است که روزگاری از خوش آب و هواترین مناطق ایران بود و مردمانی خوش ذوق در آن زندگی می‌کردند. به همین دلیل  صنایع دستی و خوردنی‌های خوشمزه‌ای دارد که از آن دوران تا امروز مخصوص این شهر بوده اند. در ادامه به تعدادی از سوغاتی های تهران اشاره خواهیم کرد.

صنایع دستی تهران

ظروف سفالی
تهران به عنوان پایتخت ایران در دودمان قاجار به شدت مورد توجه قرار گرفت. جمعیت شهر رو به افزایش بود و نیاز به ظروف و مایحتاج زندگی نیز همراه با آن افزایش پیدا می‌کرد. به همین دلیل بسیاری از هنرمندان سفالگر به تهران آمدند و در این شهر ساکن شدند.
کاسه سفالی
این کاسه‌های سفالی، سوغات تهران و مخصوص خوردن آبگوشت است
امروزه ظروف سفالی تهران از بهترین‌های ایران و حتی جهان هستند و هنرمندان خوش ذوق تهرانی اوج هنر خود را با ساخت دست ساخته‌های بسیار زیبا به رخ می‌کشند. برای خرید ظروف سفالی تهران سری به بازارهای صنایع دستی در خیابان ویلا بزنید قطعاً دست خالی برنخواهید گشت.
ظروف شیشه‌ای
اگر از کاخ‌های تاریخی شهر تهران بازدید کنید قطعاً مدهوش شیشه کاری‌ها و شیشه‌های رنگی به کار رفته در آن‌ها خواهید شد. تمام این شیشه کاری‌ها و ظروف شیشه‌ای ظریف که با هنرمندی ساخته شده‌اند حاصل دست استادان همین تهران خودمان هستند. شیشه گری تاریخی طولانی در تهران دارد و از سوغاتی های تهران محسوب می‌شود. در حال حاضر کارگاه‌های شیشه گری همچون گذشته فعال نیستند اما هنوز هم ظروف شیشه‌ای تهران طرفداران خاص خود را دارند و در بازارهای قدیمی شهر می‌توانید این ظروف زیبا را به عنوان سوغات تهران تهیه کنید.
جاجیم بافی
تهران که فقط همین شهر پر دود و دم نیست، مناطق مختلفی در اطراف تهران بزرگ قرار دارند که به نوعی با این شهر عجین شده‌اند. مناطقی مانند فیروزکوه که زندگی با سبک سنتی در بخش‌هایی از آن هنوز هم جریان دارد و فاصله آن با تهران هر روز کمتر می‌شود!
جاجیم بافی
جاجیم بافی در تهران به دست فراموشی سپرده شده است
هنرمندان فیروزکوهی هنوز هم جاجیم بافی را ترک نکرده‌اند و باید جاجیم را نیز در دسته سوغاتی های تهران قرار دهیم. جاجیم‌های دست بافت فیروزکوه را در کنار صنایع دستی سایر شهرها می‌توانید در پاساژ پروانه پیدا کنید.
ورنی بافی
اگر به دنبال صنایع دستی بافتنی خاص هستید، ورنی را در صدر لیست خود قرار دهید. ورنی زیراندازی همچون فرش و گلیم با نقش و نگارهای بی نظیری است که از دیرباز مسافران آن راه به عنوان سوغاتی های تهران به شهرهای دیگر می‌بردند. ورنی بافی سابقه بسیار طولانی دارد اما در زمان مشروطه اول و با حضور عشایر در تهران در لیست صنایع دستی اصیل تهران قرار گرفت. ورنی را هم می‌توانید با کمی گردش در پاساژ پروانه پیدا کنید. دقت کنید که شباهت گلیم و ورنی باعث اشتباه شما نشود.
رودوزی و منجوق دوزی
در زمانی نچندان دور خانم‌های خانه دار تهرانی در اوقاتی که از کارهای خانه و نگهداری از فرزندان فراغت پیدا می‌کردند، هنر خود را در زیباکردن وسایل خانه با رودوزی نشان می‌دادند. رودوزی و منجوق دوزی را نمی‌توان محدود به یک شهر خاص کرد با این حال هنوز هم این هنر را که گاها نسل به نسل منتقل شده در خانه‌های خانم‌های تهرانی می‌توان یافت. جدیداً از این هنر به شکل جدیدی برای زیبا سازی وسایلی همچون کیف پول استفاده می‌شود. پیدا کردن این دسته از سوغاتی های تهران شاید کمی سخت‌تر از سایر سوغاتی‌های این شهر باشد اما ارزشش را خواهد داشت.
نقاشی روی چرم و پارچه
سابقه نقاشی روی چرم در تهران به آغاز سلطنت قاجار باز می‌گردد. سران و عیان مملکتی چکمه‌های چرمی برای سوارکاری داشتند که روی آن‌ها نقاشی‌های هنرمندانه‌ای انجام شده بود. علاوه بر این هرجا که از چرم استفاده می‌شد مانند صحافی کتاب‌ها، کیف‌های چرمی و ... نقاشی روی چرم هم وجود داشت. در واقع نقاشی روی چرم، به چرم ارزش می‌داد و اهمیت آن را مشخص می‌کرد.
نقاشی روی چرم
نقاشی روی چرم از هنرهای پول‌ساز است و این محصولات از سوغات تهران هستند
از این هنر امروزه به صورت محدود در تزئین لوازم چرمی مدرن استفاده می‌شود با این حال در معرض نابودی است. نقاشی روی پارچه به دوران جدیدتری باز می‌گردد و می‌توان نمونه‌های آن را در بعضی از کافه‌ها و حسینیه‌های قدیمی شهر مشاهده کرد. پیدا کردن هر دو مورد در بازار کار سختی است و نیاز به حوصله زیادی دارد.
خاتم کاری
خاتم کاری نیز در لیست سوغاتی های تهران قرار می‌گیرد. استادان خاتم کار تهرانی از بهترین و زبده‌ترین‌های این عرصه هستند و آثار دست آن‌ها گاها به خارج از مرزهای ایران نیز ارسال می‌شود. بازار تهران و خیابان ویلا از محل‌هایی است که می‌توانید آثار خاتم کاری استادان تهرانی را مشاهده کنید.
سایر صنایع دستی تهران
در گوشه کنار تهران هنرمندان قدیمی فعالیت دارند که به تنهایی تعدادی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای دستی تهران را حفظ کرده‌اند. منبت کاری، قلم زنی روی مس، سبد بافی، زیلو بافی و ... تعدادی از مهمترین صنایع دستی تهران هستند که حالا نام و نشان زیادی از آن‌ها باقی نمانده است؛ اما شاید بتوان هنوز هم در بازارهای سنتی تهران بعضی از این دست ساخته‌های را پیدا کرد.

سوغاتی‌های خوردنی تهران

سیب دماوند
همانطور که اشاره کردیم تهران قبل از این که به این شهر خاکستری تبدیل شود، دارای باغات بسیار سرسبز و حاصل خیزی بود. البته حالا از آن مناطق سرسبز کمتر نشانی باقی مانده ولی تا همین چند سال قبل نیز می‌توانستیم باغات سیب را در وسط شهر تهران ببینیم. آب و هوای دماوند در اطراف تهران باعث شده تا بهترین سیب‌های ایران در این منطقه به عمل آیند. به همین دلیل سیب و فرآورده‌های آن مانند لواشک سیب و آب سیب از سوغاتی های تهران محسوب می‌شوند.
دوغ آبعلی
در بین نوشیدنی‌های سنتی ایرانی کمتر موردی می‌توانید پیدا کنید که به برند معروفی مانند دوغ آبعلی تبدیل شده باشند. دوغ آبعلی با سابقه‌ای نزدیک به یک قرن در حال حاضر مشهورترین برند نوشیدنی‌های سنتی ایرانی است و در سراسر ایران نیز مشتریان و علاقه مندان زیادی دارد. دوغ آبعلی را می‌توان جزو سوغاتی های تهران که مسافران این شهر حتماً باید یکبار آن را امتحان کنند قرار دهیم.
نان گلاج فیروزکوه
در شهرهای مختلف ایران نان‌ها به روش‌های گوناگونی پخت می‌شوند و تهرانی‌ها نیز داری نان‌های مخصوص به خودشان هستند. از بین نان‌های متنوعی که در گذشته در تهران پخت می‌شدند و مخصوص این شهر بودند، نان گلاج فیروزکوه هنوز هم به همان شکل سنتی و با استفاده از مواد تازه محلی تهیه می‌شود و دردسترس قرار دارد. در یک مسافرت کوتاه به فیروزکوه می‌توانید این نان را تهیه کنید.

بازارهای سنتی تهران محلی برای پیدا کردن سوغاتی های تهران


بازارهای سنتی تهران، از دیرباز محل داد و ستد و کار مشاغل مختلف در این شهر محسوب می‌شدند. در این میان بازار تهران سرآمد تمام بازارهای پایتخت ایران است و هم اکنون نیز کار و فعالیت روزانه در آن ادامه دارد. در گوشه و کنار این بازار می‌توانید کاسبانی را پیدا کنید که زمان حضور آن‌ها در این بازار به بیش از نیم قرن می‌رسد. علاوه بر این تعدادی از کسب و کارهای سنتی پایتخت نیز در این بازار همچنان فعال هستند.
بازار تجریش هم شرایط مشابهی با بازار تهران دارد و توانسته با تطابق دادن خود نسبت به نیازهای جدید مردم همچنان پویا و فعال باقی بماند. در این بازار نیز می‌توانید تعدادی از کاسبان بسیار قدیمی پایتخت و مشاغلی که حالا کمتر شناخته شده هستند را بیابید. در کنار این بازارهای معروف، اگر به دنبال سوغاتی های تهران هستید می‌توانید سری به خیابان منوچهری و عتیقه فروشی‌های مشهورش, بزنید.
دوست دارید با مراکز خرید تهران بیشتر آشنا شوید؟ شاید خواندن مطلب «خرید در تهران» به شما کمک کند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 5 دیدگاه ۵ / 3.8 154 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
23 فروردین، 1399

برای جمع آوری اطلاعات خوبه

علی
14 فروردین، 1399

اهههه خیلی بد بود خیلیییییی

ثنا
20 اسفند، 1398
در پاسخ به مهمان
باحاله😊😊

چه سوغاتی های مسخره ای زیاد خوب نبود 😕

مهمان
19 اسفند، 1398

باحاله😊😊

خوشگل
19 بهمن، 1398

خیلی چرت بود ☺