• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

10 تا از زیباترین معبدهای باگان

11 اردیبهشت، 1399
11 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
باگان از معروف‌ترین شهرهای قدیمی جهان در کشور میانمار است که به خاطر معابدش سر زبان‌ها افتاده. به خاطر همین به شهر هزار معبد معروف است؛ هرچند که تعداد معابدش از 1000 تا هم بیشتر است و به دو هزارتا هم می‌رسد. از بین این همه معبد، 10 تا از آن‌ها به خاطر زیبایی و متفاوت‌ بودنش‌شان، شاخص‌تر و مهم‌تر هستند. برای آشنایی با زیباترین معبدهای باگان با اسمارتیز همراه باشید.
1.    طلوع خورشید در بتکده‌ی شو سان داو
یکی از محبوب‌ترین و زیباترین معبدهای باگان، بتکده‌ی شو سان داو است. چون این بتکده بهترین مکان برای تماشای طلوع خورشید محسوب می‌شود، مردم معمولا دوست دارند از آن بازدید کنند.
 
طلوع خورشید بر فراز معبد شو سان دو
زیباترین معبدهای باگان؛ نمایی از طلوع خورشید در بتکده‌ی شو سان دو
این بتکده به شکلی استوانه‌ای و روی 5 تراس ساخته شده است و به همین دلیل افراد زیادی را در خود جای می‌دهد. معمولا در زمان طلوع خورشید جمعیت زیادی در شو سان داو جمع می‌شوند. گردشگران زیادی از ساعت 4 صبح به این بتکده می‌روند تا بهترین مکان را در بالاترین تراس انتخاب کنند. معمولا در زمان طلوع خورشید، روی تراس‌ها حتی جای سوزن انداختن هم نیست. البته خیلی اهمیتی ندارد که کدام تراس را برای تماشای طلوع انتخاب کنید، زیرا چه در تراس طبقه‌ی 4 باشید و چه در تراس طبقه‌ی 5، می‌توانید منظره‌ای کاملا مشابه را ببینید، پس دیگر نیازی نیست نگران پیدا کردن بهترین مکان در شو سان داو باشید. ولی اگر دوست دارید اولین فردی باشید که به معبدهای باگان می‌رسد، باید شجاعت به خرج دهید و از ساعت 3:30 بامداد به شو سان داو رفته و منتظر بالا آمدن خورشید بمانید.
اگر صبح به این زود به بتکده بروید، قطعا فضای خالی زیادی در تراس‌های بالاتر پیا می‌کنید. ساعت 5 برای پیدا کردن جایی در طبقه‌ی پنجم خیلی دیر است، ولی می‌توانید در طبقه‎ی چهارم جایی پیدا کنید و هنگام طلوع خورشید از بالن‌های شناور در هوا عکس بگیرید. اگر در ماه ژانویه تا فوریه از معبدهای باگان بازدید کنید، می‌توانید باد شدن این بالن‌ها را تماشا کنید و ببینید که چطور در آسمان به پرواز درمی‌آیند و منظره‌ی طلوع خورشید در شو سان داو را برای شما به یاد ماندنی‌تر می‌کنند. اگر می‌خواهید در شو سان داو فیلمبرداری کنید، می‌توانید منظره‌ی خیره کننده‌ی طبیعت، معبدهای باگان و بالن‌ها را در یک قاب داشته باشید.
نکاتی که زمان بازدید از شو سان داو باید به یاد داشته باشید:
بیش‌تر مردم بعد از طلوع خورشید شو سان داو را ترک می‌کنند، ولی بهتر است بدانید که زیباترین منظره برای عکس گرفتن، درست یک ساعت بعد از طلوع خورشید است. زمانی که نور نارنجی رنگ آسمان را پر می‌کند و آفتاب خیلی قوی نیست و به خاطر روشن شدن هوا چشم انداز روبروی شما واضح‌تر می‌شود. برای مثال می‌توانید تا ساعت 9 صبح صبر کنید و بعد به تراس طبقه‌ی پنج بروید که حالا کاملا خلوت شده است، سپس می‌توانید در آرامش کامل از معبدهای باگان عکس بگیرید.
بتکده‌ی شو سان دو در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ بتکده‌ی شو سان دو از نمای پایین
اگر هنوز هم در مورد بازدید از شو سان دو در زمان طلوع خورشید تردید دارید، مطمئن باشید این کار ارزشش را دارد. حتی اگر جمعیت خیلی زیادی هم آن‌جا باشد، تماشای طلوع خورشید در معبدهای باگان یکی از بهترین تجربه‌هایی است که تا آخر عمرتان نمی‌توانید فراموشش کنید. بنابراین اجازه ندهید تعداد زیاد گردشگران شما را از رفتن به شو سان داو منصرف کند. البته بتکده‌های دیگری هم در آن اطراف وجود دارند که برای تماشای طلوع خورشید می‌توانید از آن‌ها بالا بروید، ولی هیچ کدام به اندازه‌ی شو سان داو مرتفع نیستند. می‌توانید روز قبل در معبدهای باگان به دنبال مکانی مناسب  و به دور از سایر گردشگران برای تماشای طلوع  بگردید. به هر حال در باگان بیش از 2000 معبد و بتکده وجود دارد و می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
2.    معبد هتیلومینلو و مناره‌های مخروطی شکل زیبای آن
معبد بزرگ هتیلومینلو از دیگر معبدهای باگان است که با آجرهای قرمز ساخته شده و ارتفاعی به اندازه‌ی 45 متر دارد. زمانی که در حال گشت و گذار میان معبدهای باگان هستید می‌توانید مخروط‌های تیزی که به صورت نمادین بالای این معبد ساخته شده است را ببینید.
معبد هتیلومینلو در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ در این تصویر می‌توانید معبد هتیلو مینلو را مشاهده کنید
این معبد در قرن 13 ساخته شده و نام آن از اسم سازنده‌ی آن یعنی پادشاه هتیلومینلو برداشته‌اند که در قرن 13 بر آن سرزمین حکومت می‌کرده. در داخل معبد 4 مجسمه‌ی بودا در چهار جهت معبد قرار گرفته است. همچنین نقاشی‌های رنگ و روغن متعدد و زیبایی بر روی دیوارها دیده می‌شود که فرهنگ بوداییسم را با رنگ‌های مختلف به تصویر کشیده‌اند.
مجسمه‌های بودا در معبد هتیلومینلو باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ مراسم دعای بودایی‌ها در مقابل مجسمه‌های بودا
متاسفانه بعضی از این نقاشی‌ها به خاطر گذر زمان از بین رفته‌اند و بازدیدگنندگان فقط می‌توانند تلاش کنند زیبایی این نقاشی‌ها را حدس بزنند. اگر خوش شانس باشید، می‌توانید مراسم دعای گروهی از راهبان و زائران بودایی را هم ببینید.
3.    معبد آناندا و مجسمه‌ی بودای بزرگ
معبد آناندا یکی از معروف‌ترین معبدهای باگان است که در قرن یازدهم ساخته شده است. این معبد یکی از اولین معبدهای باگان است که در این دشت‌ ساخته شده و امکان تماشای آن بعد از گذشت هزاران سال از زمان ساخته شدنش، واقعا شگفت انگیز است.
معبد آناندا بعد از گذشت این زمان طولانی هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است و معماری آن ترکیبی از سبک معماری مون و شمال هندوستان است که در دیگر معبدهای باگان هم دیده می‌شود.
معبد آناند در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ در این تصویر می‌توانید مناره‌ی طلایی رنگ معبد آناند را مشاهده کنید
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد معبد آناندا درخشش مناره‌ی طلایی رنگ آن است که از کیلومترها دورتر هم می‌توانید آن را مشاهده کنید. از آن‌جایی که این معبد برای مردم بومی منطقه به عنوان یکی از مقدس‎ترین معبدهای باگان محسوب می‌شود، آن‌ها به خوبی از بنای معبد محافظت کرده‌اند. معبد آناندا به صورت کاملا متقارن ساخته شده است و چهار مجسمه‌ی غول پیکر بودا با ارتفاع 9.5 متری در چهار جهت اصلی یعنی شمال، جنوب، شرق و غرب معبد قرار گرفته‌اند. همچنین می‌توانید نقاشی‌هایی از زمان تولد تا وفات بودا را که روی 554 پلاک بر روی دیوار قرار گرفته‌اند، مشاهده کنید.
مجسمه‌ی بودا در معبد آناند در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ مجسمه‌ی بزرگ بودا در معبد آناند
بر طبق افسانه‌ها، در قرن یازدهم 8 راهب هندی به باگان آمدند و به حضور پادشاه کیانزیتا رسیدند. راهب‌ها در مورد معبدی افسانه‌ای در هیمالیا حرف زدند و تصویری از چشم انداز زیبای معبد در برف‌ها را برای پادشاه توصیف کردند. این داستان پادشاه را به حدی تحت تاثیر قرار داد که تصمیم گرفت شبیه آن معبد را در باگان هم بسازد. در نتیجه معبد آناندا ساخته شد. با این حال، متاسفانه پایان این داستان برای معماری که آناندا را ساخت خیلی زیبا نبود، زیرا پادشاه به محض تمام شدن کار معبد، معمار را اعدام کرد تا او نتواند هیچ معبد مشابه دیگری را بسازد. در آن زمان این کار بین پادشاهان و تزارها معمول بود.
4.    تبیینوو بزرگ‌ترین معبد باگان
تنبیینوو یکی دیگر از معبدهای نمادین باگان است که نوک منار‌ه‌ی اصلی آن آسمان را لمس می‌کند. این معبد با ارتفاع 60 متر، بلندترین معبد باگان است و به همین دلیل امکان ندارد آن را با دیگر معبدهای باگان اشتباه بگیرید. نمای بیرونی تبیینوو دارای گچبری‌هایی مانند آناندا است.
معبد تبیینو در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ نمایی از بزرگ‌ترین معبد باگان
احتمال دارد در داخل معبد هم حدود 500 لوح‌ قرار داشته است که مانند نقاشی‌های موجود در آناندا، زندگی بودا را به تصویر می‌کشیده‌اند، ولی به دلایل نامعلومی این لوح‌ها گم شده‌اند.
معبد بزرگ تبیینوو در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ این معبد از دوردست‌ها هم قابل مشاهده است
متاسفانه از سال 2016 به دلیل حفاظت ازمعبد، دیگر امکان بالا رفتن از آن وجود ندارد. البته گفته می‌شود که معبد تبیینوو هم درست مثل برج ایفل در پاریس است، زیرا بهترین نمای آن از فاصله‌ی دور است نه از بالای آن. پس اگر می‌خواهید بهترین چشم انداز ممکن از تبیینوو را ببینید، سوار دوچرخه‌ی خود شوید و در اطراف معبدهای باگان به گشت و گذار بروید. نزدیک معبد تبیینوو هم یک معبد کوچک دیگر وجود دارد که در گذشته برای حساب کردن تعداد آجرهایی که برای ساخت تبیینوو استفاده می‌شد، کاربرد داشت. به این صورت که بعد از به کار بردن 1000 آجر در تبیینوو، یک آجر برای حفظ شمارش آجرها کنار گذاشته می‌شد و بعد از ساخته شدن معبد تبیینوو، معبد تالی هم ساخته شد.
5.    معبد داهمایان گی، معبدی بدون مناره
معبد داهمایان گی شاختاری شبیه اهرام آزتک‌ها و شکل اولیه‌ی اهرام ثلاث‌ی مصر دارد. طراحی این معبد به خاطر نیمه تمام ماندن کار ساخت آن، هرگز تکمیل نشد. بر اساس افسانه‌ها، پادشاه ناراثو در سال 1170 و بعد از کشتن پدر و برادرش، این معبد را ساخت تا نحسی را از تاج و تخت خود دور کند. ولی همانطور که می‌دانید، پادشاه مدتی بعد به قتل رسید و کار ساخت معبد هم ناتمام ماند. هیچ کس خبر ندارد پادشاه ناراثو را چه کسی به قتل رساند.
معبد داهمایان گی در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ نمایی از معبد بدون مناره‌ی داهمایان گی
برخی می‌گویند پادشاه توسط فراری‌های سریلانکا کشته شده، گروهی دیگر هم می‌گویند هندی‌هایی که توسط پادشاه پاتایکایا اجیر شده بودند، برای گرفتن انتقام مرگ همسر پادشاه که شاهدخت این کشور بود، ناراثو را به قتل رساندند. با توجه به داستان‌ها، پادشاه ناراثو حکمران بزرگی نبوده است. به همین دلیل اکثر مردم معتقد هستند اگر معبد کامل می‌شد، ممکن بود پادشاه دست کارگران را قطع کند. صرف نظر از داستان‌هایی که در مورد ساخته شدن این معبد گفته می‌شود، مطمئنا اگر این معبد کامل ساخته می‌شد، تعجب هر بازدید کننده‎ای را برمی‌انگیخت. هر چند همین حالا هم گردشگران هنگام مشاهده‌ی این معبد با دیدن ابهت بنا شوکه می‌شوند.
6.    معبد سولمانی و منبت کاری‌های ظریف آن
معبد سولمانی یکی دیگر از معبدهای بزرگ باگان است که زمان بازدید از معبدهای باگان حتما باید این معبد را هم ببینید. این معبد با آجرهای قرمز و توسط پادشاه نراپاتیسیتو که یکی از طولانی مدت‌ترین دوره‌های سلطنت را در امپراطوری پاگان داشت، ساخته شده است. امپراطوری پاگان در زمان سلطنت نراپاتیسیتو در رفاه بود و به عنوان پایه و اساس ایجاد فرهنگ برمه‎ای که از مون سرچشمه گرفته بود شناخته می‌شد.
معبد سولمانی در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ نمایی از معبد باشکوه سولمانی
دوره‌ی سلطنت ین پادشاه به عنوان دور‌ی اوج امپراطوری باگان محسوب می‌شود و بسیاری از بناهای مهم در این دوره ساخته‌ شده‌اند. یکی از معبدهای سولمانی به نام یاقوتی که در محل احداث آن پیدا شده بود، نام‌گذاری شد. داستان به این صورت است که پادشاه نراپاتیسیتو در آن محل یک یاقوت کوچک پیدات کرد و به همین دلیل هم این معبد را «سولمانی» نامید که به معنای یاقوت کوچک است. شاید برایتان جالب باشد که در زبان تایلندی هم مانی به معنی یاقوت است. این موضوع نشان می‌دهد که چطور در گدشته سرزمین‌های مختلف روی کشورهای همسایه‌ی خود تاثیر می‌گذاشته‌اند. معماری معبد سولمانی شباهت زیادی با مناره‌های معبد هتیلومینلو دارد که از سبک معماری هندی سرچشمه گرفته است. البته مناره‌های آن به معبد آناندا هم شبیه هستند، تنها تفاوت آن‌ها این است که مناره‌های معبد سولمانی رنگ نشده‌اند. همان‌طور که در دیگر معبدخهای باگان رایج است، در این معبد هم حدود 500 لوح وجود دارد که دوره‌های مختلف زندگی تا مرگ بودا را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین روی دیوارها نقاشی‌های زیبایی وجود دارد که داستان‌های بودا و حیوانات عالم عرفان را به تصویر کشیده‌اند.
7.    معبد تانگ گونی و نمای خیره کننده‌ی غروب خورشید
یکی دیگر از معبدهای باگان که در زمان پادشاه ناروتاتیسیتو و در مقیاسی بسیار کوچک‌تر از معبدهایی که نام برده شد، ساخته شده، معبد تانگ گونی است. ویژگی منحصر به فرد این معبد این است که شما می‌توانید غروب خورشید را از بالای این معبد تماشا کنید.
معبد تانگ گونی در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ گردشگران با انواع وسایل نقلیه در حال رفتن به معبد تانگ گونی
شاید بنای معبد خیلی خاص به نظر نرسد، ولی سکوی بزرگی در تراس این معبد وجود دارد که جمعیت زیادی را در زمان غروب خورشید در خود جای می‌دهد. با این حال لازم نیست نگران روبرو شدن با جمعیت زیاد مردم باشید، زیرا تانگ گونی محل مثل شو سان داو محل مشخص شده‌ای برای تماشای غروب خورشید نیست. از بالای معبد تانگ گونی می‌توانید بدون هیچ مانعی، منظره‌ی غروب خورشید و بالا آمدن سایه‌ی معبدهای باگان را در دشت ببینید.
8.    بتکده‎ی شوئزیگون و جذابیت طلایی آن
بعضی از گردشگران ممکن است به خاطر تشابه اسمی این بتکده با معبد شو سان داو، به اشتباه تصور کنند شوئزیگون محل تماشای طلوع خورشید است. بهتر است به اسم معبدهای باگان دقت کنید تا آن‌ها را با هم اشتباه نگیرید. بتکده‌ی شوئزیگون نزدیک‌ترین بتکده به باگان قدیمی است. اگر در باگان قدیمی اقامت دارید، می‌توانید با یک پیاده‌روی 5 دقیقه‌ای از هتل خود به شوئزیگون برسید.
 بتکده‌ی شوئیزگون در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ معبد طلایی رنگ شوئزیگون
نمای طلایی این بتکده ممکن است این تصور را در ذهن شما ایجاد کند که این بتکده به تازگی ساخته شده است، ولی در واقع شوئزیگون یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی باگان است که توسط موسس امپراطوری باگان، یعنی پادشاه آناورتا ساخته شده است. اولین گنبد این معبد در قرن یازدهم ساخته شد، و سال‌های بعد معبدهای جدیدی در اطراف آن گنبد ساخته شد. این معبد یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های بودایی جهان است که زائران بودایی زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کند. اگر در ماه دسامبر از معبدهای باگان بازدید کنید، می‌توانید در جشنواره‌ی شوئزیگون که هر ساله به مناسبت ادای احترام به ارواح باستانی که از قبل از تبدیل مذهب امپراطوری به بودایی، مردم به آن‌ها اعتقاد داشتند، برگزار می‌شود.
9.    بتکده‌ی مهابدی، با تاثیری عمیق از هندوستان
در موارد قبلی گوشه‌هایی از تاثیر سبک معماری هند را بر روی معابد بزرگ‌تر مشاهده کردید، ولی هیچ کدام از معبدهایی که در داخل دیوارهای باگان قدیمی ساخته شده‌اند، به اندازه‌ی بتکده‌ی مهابدی از معماری هندی تاثیر نگرفته‌اند. بتکده‌ی مهابدی با در نظر گرفتن آئین‌های مذهب بودایی ساخته شده است، ولی اگر بدون دانستن این موضوع معبد را بنگرید، ممکن است تصور کنید این یک زیارتگاه مخصوص دین هندو است.
بتکده‌ی مهابدی در باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ سبک معماری هندی بتکده‌ی مهابدی را می‌توانید در این تصویر مشاهده کنید
دلیل این شباهت هم این است که معبد مهابدی شبیه معبدی در بدگایای هند و با همین نام ساخته شده است که بودا در آن به روشنگری رسید. برج هرمی شکل آن با نقاشی‌هایی از بودا در وضعیت‌های مختلف پر شده است که شما در هنگام ورود به باگان قدیمی‌ می‌توانید این نقاشی‌ها را بر روی دیوارها مشاهده کنید.
10.     موزه‌ی باستان شناسی باگان و معماری مدرن معابد آن
آخرین مورد از لیست زیباترین معبدهای باگان، موزه‌ی باستان شناسی باگان است که نمای بیرون آن با سبک معماری مدرن ساخته شده است. نمای بیرونی موزه جالب است، ولی قابل توجه‌ترین ویژگی موزه، آثار باستانی بی‌شماری است که در این موزه به نمایش درآمده‌اند و شامل آثاری هستند که طی سال‌های متمادی در باگان کشف شده‌اند. 
موزه‌ی باستان شناسی باگان
زیباترین معبدهای باگان؛ نمایی از موزه‌ی باستان شناسی باگان
در این موزه می‌توانید آثاری مانند یک نقاشی هزار ساله از بودا، سنگ نوشته‌های باستانی و کپی نقاشی‌هایی که بر روی دیوارهای معابد وجود دارد را پیدا کنید. می‌توانید در پایان بازدید از معبدهای باگان می‌توایند به عنوان جمع بندی و دریافت یک چشم انداز کلی از باگان، از این موزه بازدید کنید.

قصد سفر به میانمار را دارید؟ خواندن مطلب «جاهای دیدنی میانمار» را از دست ندهید.
برچسب(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.