راهنمای شکم‌گردی در آذربایجان

غذاهایی که باید خورد، کافه‌ها و رستوران‌هایی که باید رفت

28 بهمن، 1396
31 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :

چند وقت‌پیش شنیدم دلمه به عنوان میراث معنوی آذربایجان ثبت شده است. برایم جالب بود که این غذا در ایران، ارمنستان و ترکیه طرفداران زیادی دارد و حتی ترکیه‌ای‌ها ادعای زیادی در زمینه پخت دلمه دارند اما با این‌حال دلمه به نام آذربایجان ثبت شده است. به همین علت به ‌دنبال غذاهای اصیل آذربایجان رفتم.

در آذربایجان انتظار چه جور غذاهایی را باید داشته باشیم؟

دلمه (Dolma)
هیجانی‌ترین غذا در آذربایجان دلمه است چون آن را به عنوان میراث معنوی خود ثبت کرده‌اند، پس وقتی در باکو باشیم باید طعم این میراث معنوی را بچشیم. رستوران دلمه (Dolma) بهترین مکان برای چشیدن طعم میراث معنوی آذربایجان است. دلمه یک رستوران ارزان و سنتی‌ست که گردشگران عاشق طراحی و دکور داخلی آن هستند. این رستوران در زیرزمین قرار دارد و باید پله‌ها را پایین بروید و از دالان‌ها و راهروهای سنگی‌اش رد شوید تا به میزتان برسید.

رستوران دلمهرستوران دلمه یک رستوران زیرزمینی است

دلمه 7 منات قیمت دارد و علاوه بر دلمه برگ می‌توانید دلمه فلفل و دلمه بادمجان هم سفارش دهید. مراقب صورت‌حساب خود باشید چون ممکن است برای توریست‌ها 10% حق سرویس بگیرند، اما اگر یک عکس از صورت‌حساب‌شان که حق سرویس ندارد نشان‌شان دهید شاید بیخیال حق سرویس شوند.

شاه‌پلو (Shah Plov)
شاه‌پلو شبیه قاپاما ارمنستانی‌هاست با این فرق که قاپاما را در کدو تنبل می‌ریزند و در فر می‌گذارند اما شاه‌پلو در لایه‌ای از ته‌دیگ ترد لواش قرار می‌گیرد و در پلوپز پخته می‌شود. شاه‌پلو آذری‌ها از برنج، میوه‌های خشک مانند آلو، زردآلو، کشمش و خشکبار درست می‌شود. در برخی مواقع آن‌ها از زرشک و انار نیز استفاده می‌کنند تا طعم ترش را در کنار طعم شیرین خشکبار و میوه‌ها داشته باشند.

شاه‌ پلوشاه‌پلو یعنی پادشاه تمام پلوها

امکان ندارد به باکو بروید و در رستوران فیروزه شاه‌پلو نخورید! رستوران فیروزه به شاه‌پلوهایش معروف است. شاه‌پلو حدودا یک ساعته می‌پزد، پس اگر نمی‌خواهید معطل شوید از قبل به رستوران زنگ بزنید تا با رسیدن شما غذا آماده باشد. فیروزه در زیرزمین است و دو بخش سیگاری‌ها و غیر سیگاری‌ها دارد. شاه‌پلو 20 منات است و برای 4 نفر کافی‌ست.

دوش‌بارا (Dushbara)
دوش‌بارا نوعی سوپ است که بسیار شبیه راویولی ایتالیایی‌ها یا Gyoza ژاپنی‌ها می‌ماند. آذربایجانی‌ها برای پخت این غذا گوشت چرخ‌کرده را داخل خمیرهای کوچکی می‌گذارند و آن‌ها را با آب سبزیجات می‌جوشانند. نتیجه سوپی بی‌نظیر است که طعم آن تا مدت‌ها زیر زبان‌تان خواهد بود.

دوشبارادوش‌بارا غذای سنتی آذربایجان است و زنها زحمت پخت آن‌را بر عهده می‌گیرند

Mangal steak house یک رستوران دو بخشی است که در یک بخش غذای سنتی آذریجانی سرو می‌کند و توسط خود آذری‌ها اداره می‌شود و در بخش دیگر استیک‌های آمریکایی و محلی که کارکنان ترکیه‌ای آشپزخانه‌اش می‌گردد. گردشگران از در سایت‌های مختلف مانند تریپ‌ادوایزر از سوپ دوشبارا این رستوران بسیار تعریف کرده و آن را خوشمزه دانستند. این رستوران تقریبا گران است و در خیابان “میرزا مصطفایف” قرار دارد و از سه‌شنبه تا یک‌شنبه موسیقی زنده سنتی دارد.

ساج (Saj)
ساج نوعی غذای گریلی‌ست که گوشت و سبزیجات بر‌ روی یک ظرف مسی یا چدنی روی ذغال یا آتش گریل می‌شوند. برای پخت ساج از گوشت گوساله، خاویار و یا مرغ استفاده می‌شود و سبزیجات کنار آن کدو، سیب‌زمینی و هویج و… است. این غذا با نان لواش داغ و تازه بسیار می‌چسبد. رستوران زیتون از معدود رستوران‌هایی‌ست که ساج را هنوز در ظرف مسی و به صورت سنتی سرو می‌کند. این رستوران چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به دریای خزر دارد و غذاهای خوب و خوشمزه‌ای سرو می‌کند. برای ناهار به این رستوران بروید زیرا شب‌ها بسیار شلوغ شده و مدت‌ها باید صبر کنید تا جایی برای شما پیدا شود. زیتون یک رستوران خانوادگی‌ست که هر روز از ساعت 12 ظهر تا 12 شب آماده سرویس دادن به مشتریان است.

ساجاین غذا با نان لواش داغ و تازه بسیار می‌چسبد

به کدام کافه‌های باکو سر بزنم؟

برگر تنهای شب

کافه هاردراک (Hard Rock café)
اهل گیتار برقی و موسیقی راک هستید و حال و هوای آمریکایی لاس وگاسی دوست دارید؟ به کافه هارد راک باکو بروید. جایی که همبرگرهای خوشمزه و ناچوهایش معروف است. گردشگران به اینجا می‌آیند تا از حال و هوای سنتی باکو دربیایند و به موسیقی راک زنده گوش کنند. ناچو 16 منات است و قیمت برگرها از 15 منات شروع می‌شود. کافه و بار هاردراک یک‌شنبه تا پنج‌شنبه از 12 ظهر تا 1 شب و آخر هفته‌ها از 12 ظهر تا 2 شب باز است.

کافه هاردراکگردشگران به اینجا می‌آیند تا از حال و هوای سنتی باکو دربیایند

کافه‌ و رستوران Bazzar delights
این کافه در خیابان Terlan Eliyarbeyov قرار گرفته است و مقام بیستم را میان رستوران‌های خوب آذربایجان در سایت تریپ‌ادوایزر دارد. منوی آن‌ها به انگلیسی و روسی ترجمه شده و شامل عکس‌های زیادی است که انتخاب غذا را برای گردشگران بسیار راحت می‌کند. از طرف دیگر گردشگران عاشق بوفه صبحانه‌ این کافه هستند. همه می‌دانیم پیدا کردن غذاهای گیاهی مخصوص گیاه‌خواران در سفر شاید سخت باشد اما با خیال راحت به Bazzar delights بروید چون غذاهای گیاهی با کیفیت بالا را در منوی این کافه خواهید یافت. کافه هر روز از ساعت 8 صبح تا 12 شب باز است.

بوفه صبحانهBazzar delights مقام بیستم را میان رستوران‌های خوب آذربایجان در سایت تریپ‌ادوایزر دارد

رستوران‌های ایرانی در آذربایجان کجاست؟

پلو

باکو

رستوران ایرانی پدربزرگ (Grand father)
در حوالی ایستگاه مترو نظامی رستوران ایرانی پدربزرگ وجود دارد که نگینی در قلب باکوست. این رستوران که باید چند پله پایین بروی تا در زیرزمین پیدایش کنی، غذاهای ایرانی را با قیمت مناسب و ارزان ارائه می‌کند. کباب‌های کوبیده‌اش از نظر گردشگران تریپ ادوایزر 5/5 است و توریست‌ها آن را پیشنهاد می‌کنند. منوی رستوران عکس‌دار و تا آخرین جزئیات غذا در آن نوشته شده است. قیمت غذاها نیز از 3 تا 13 منات است.

رستوران‌ها و کافه‌های آذربایجان
در نقشه‌ی زیر جای کافه‌ها و رستوران‌هایی که معرفی کرده‌ایم، آورده‌ایم. کافی‌ست که روی هرکدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات و عکس‌های مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

غذاهای خیابانی آذربایجان را کجا بخوریم؟

Qutab
قطاب در آذربایجان شبیه سمبوسه یا بورک می‌ماند. چند لایه خمیر را نازک می‌کنند و درون آن اسفناج یا گوشت می‌ریزند و سپس با کره سرخش می‌کنند. این غذا بسیار خوشمزه و سنگین است. در بازارهای محلی و فستیوال و جشن‌ها همیشه این غذا پخت می‌شود و می‌توانید آن را تهیه کنید و قدم‌زنان بخورید. اگر هم طرفدار غذاهای خیابانی نیستید نگران نباشید بیشتر رستوران‌های باکو قطاب را سرو می‌کنند.

قطاب
موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 20 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.