• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جنگ جهانی اول و جاهای دیدنی یادگار این جنگ در کشورهای مختلف

چه چیزهایی از این جنگ ببینیم؟

19 اسفند، 1398
25 آذر، 1398
مدت مطالعه :
جنگ جهانی اول یا جنگی برای پایان تمام جنگ‌ها، در سال 1914 میلادی آغاز شد. این جنگ که ابتدا کشور‌های محدودی مثل آلمان، فرانسه و روسیه را درگیر کرد، به تدریج به قدری گسترده شد که پای 35 کشور جهان از جمله ژاپن و آمریکا و حتی بعضی کشور‌های آفریقایی را به میان کشید. اما نقطه‌ی اوج این درگیری‌های خونین، در اروپا بود. حالا می‌خواهیم ببینیم در هر کدام از این کشورها، چه آثاری از دوران جنگ به جا مانده که می‌شود در سفر به این کشورها آن‌ها را دید؟! با اسمارتیز همراه باشید.
در جنگ جهانی اول، جنگ اصلی بین نیرو‌های متحدین  یعنی بریتانیا، فرانسه، صربستان، روسیه، ایتالیا، یونان، پرتغال، رومانی و ایالات متحده و متفقین (آلمان، اتریش- مجارستان، عثمانی و و بلغارستان) بود اما باقی کشور‌ها هر چند ناخواسته از این جنگ آسیب‌هایی دیدند.
آلمان
از کشور‌هایی که ارتباط خیلی قوی و نقش کلیدی‌در جنگ جهانی اول دارد ،کشور آلمان است. اما گذشت زمان، آثار این جنگ خونین را تقریبا از چهره‌ی این کشور پاک کرده است و الان به جز چندین یادبود و شاید داستان‌هایی که نسل به نسل منتقل می‌شود، اثر دیگری از آن باقی نمانده است ولی آثار جنگ جهانی دوم در آن پر‌رنگ‌تر است. این وضعیت اما در کشور‌هایی که با آلمان سر جنگ داشتند فرق می‌کند. 
موزه‌ی تاریخ آلمان
اگر از آن خوره‌های تاریخ هستید که در هر جای جهان که باشید سرتان برای این جور مسائل درد می‌کند، این موزه، بهترین جای آلمان برای شماست. موزه‌ی تاریخ آلمان که در شهر برلین بنا شده، از موزه‌های بسیار ارزشمند نه تنها در آلمان بلکه در جهان است. اگر به تاریخ جنگ جهانی اول علاقه‌ی زیادی دارید، بهتر است بدانید که یک بخش کاملا اختصاصی برای روایت جنگ جهانی اول در این موزه قرار داده شده است.
موزه تاریخ آلمان
یکی از کمیاب‌ترین تانک‌های باقی‌مانده از جنگ جهانی اول در موزه آلمان
فرانسه
اثر جنگ جهانی اول در تاریخ فرانسه بسیار زیاد است و تاکنون هم آن را رها نکرده. بسیاری از محققان فکر می‌کنند که جنگ جهانی اول تاثیر بزرگی بر شکل‌گیری انقلاب فرانسه داشته که اتفاقا درست هم می‌گویند. اثرات این جنگ هنوز هم فرانسه را رها نکرده است. هرساله تعداد بسیار زیادی از بمب‌های منفجر نشده و باقی مانده از سال‌های جنگ جهانی اول در فرانسه کشف می‌شود. اگر می‌خواهید اثرات جنگ بر فرانسه را از نزدیک ببینید، این مکان‌ها را فراموش نکنید.
موزه جنگ فرانسه
این موزه که در کنار رودخانه سن قرار گرفته است، آثار بی‌نظیری از دوران جنگ‌ جهانی اول و دوم و جنگ‌های قدیمی‌تر از این دو زمان را به نمایش می‌گذارد. موزه جنگ فرانسه بخش‌ها گوناگونی دارد از جمله: مجموعه توپخانه، دپارتمان قدیمی که در آن سلاح‌ها و زره‌پوش‌هایی از قرن 13 تا 17 میلادی به نمایش گذاشته می‌شوند، دپارتمان مدرن (1643 تا 1870)، دپارتمان معاصر (آثار جنگ جهانی اول و دوم)، یادبود شارل دوگل و کاتدرال جانبازان سنت لوئیس.
موزه جنگ فرانسه
موزه‌ی جنگ فرانسه به زیبایی و با زیبایی خاص اروپایی طراحی شده.
یادبود وردون
این مکان هم یک بنای یادبود و هم موزه است. موزه‌ای که با جزئیات داستان نبرد وردون را تعریف می‌کند. این نبرد بین فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها انجام شد و تقریبا 10 ماه طول کشید. این نبرد 10 ماهه، تقریبا هفتصد هزارقربانی داشت. فرانسوی‌ها تمام تلاش خود را کردند که در تعریف داستان این نبرد، تنها از دید خودشان به قضیه نگاه نکنند و داستان را با صداقت و از دید هر دو کشور تعریف کنند.
یادبود وردون در فرانسه
 یادبود وردون از زیبا‌ترین و معروف‌ترین یادبود‌هایی است که در فرانسه ساخته شده.
بلژیک
بلژیکی‌ها در واقع شاید بی‌گناه‌ترین قربانیان این جنگ باشند. آلمانی‌ها برای سرعت بخشیدن به حمله‌ی خود به فرانسه، تصمیم گرفتند از بلژیک وارد فرانسه شوند و این‌گونه بود که بلژیک هم خودش را در آشوب این جنگ پیدا کرد.آثار باقی مانده از جنگ جهانی اول در بلژیک فراوانند.
مجسمه‌ی پدر و مادر عزادار
یک مجسمه ساز آلمانی، این یادبود را در در قبرستانی در بلژیک، که بیشتر از 25000 سرباز آلمانی در آن دفن شدند ساخته است. پسر خود این مجسمه ساز، در مقابل این مجسمه‌ها دفن شده است. دست‌های پدر و مادر که به دور خود حلقه شدند تا کمی از درد و سرمای درونی وجودشان کم کنند، لرزه به تن آدم ‌می‌آورد.
مجسمه‌ی پدر و مادر عزادار
مجسمه‌ی پدر و مادر در حال عزا‌داری در مقابل گور سربازان آلمانی
شهر یِپِر ypres
در طول جنگ جهانی اول، منطقه‌ی یپر مرکز درگیری‌های بین مردم یپر و نیرو‌های آلمانی و متحدان بود. نیرو‌های آلمانی این شهر را از سه جهت محاصره کرده بودند و در طول جنگ آن را بمباران می‌کردند تا نیرو‌های انگلیس، فرانسه و متحدان آن‌ها به کمک آمدند. این شهر در حال حاضر با هزینه‌ی کشور آلمان بازسازی شده، اما طراحان در ساخت دوباره‌ی آن تمام تلاش خود را کردند که گذشته‌ی این شهر را به نمایش بگذارند تا از یاد‌ها فراموش نشود. موزه‌ی in flandrs fields، قبرستان ‌‌tyne cot، دروازه منین (menin gate) از مکان‌های گردشگری این شهر هستند که حتما باید از آن‌ها بازدید کنید.
موزه‌ی این فلندرز
 موزه‌ی این فلندرز در شهر یپر که به شکل بسیار زیبایی طراحی شده است.
اتریش
اتریش که در خلال سال‌های جنگ جهانی اول قسمتی از امپراتوری اتریش- مجارستان بود، نقشی اساسی در شروع جنگ داشت. عامل اصلی شروع این جنگ، ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند ولیعهد این امپراتوری به دست یک ملی‌گرای 18 ساله صربستانی، به نام گاوریلو پرنسیپ بود. در پی این حادثه، اتریش- مجارستان به صربستان اولتیماتومی داد که باعث شد روسیه، متحد صربستان نیرو‌های خود را بسیج کند. آلمان که متحد اتریش- مجارستان بود نیز آماده‌ی جنگ شد و در پی حمله‌ی آلمان به بلژیک، کم کم سایر کشور‌های جهان خود را در این جنگ پیدا کردند. اروپا، نقطه‌ی اوج این جنگ‌های خونین بود.
موزه‌ی تاریخ نظامی وین
موزه‌ی تاریخ نظامی وین مجموعه‌ی بی نظیری از تاریخ جنگ‌ها و ابزار نظامی از قرن 16 تا زمان حال است. موزه‌ تاریخ نظامی وین 8 سالن دارد که به دوران مختلف تاریخی مربوط می‌شود. سالن ششم این موزه به جنگ جهانی اول و پایان امپراتوری هابسبورگ اختصاص دارد. باغ تانک و سالن‌های توپخانه از دیگر بخش‌های این موزه است.
موزه ی تاریخ نظامی وین
 موزه‌ی تاریخ نظامی در شهر وین
روسیه
روسیه از کشور‌های بسیار تاثیر‌گذار بر جنگ جهانی اول بود. ارتش این کشور، بزرگ‌ترین و مجهز‌ترین ارتش با 12 میلیون سرباز بود که تقریبا سه چهارم آن‌ها کشته، زخمی و مفقود شدند. علاوه بر تاثیری که روسیه بر جنگ جهانی اول داشت، جنگ جهانی اول هم تاثیر زیادی بر روسیه گذاشت. در سال 1917، اتفاقات مهمی مانند انقلاب روسیه و وارد شدن آمریکا به صحنه‌ی نبرد، تاثیرات زیادی روی جنگ جهانی اول گذاشت. مردم روسیه که در نتیجه‌ ادامه جنگ در فلاکت و بدبختی بودند، دست به اعتراضات گسترده زدند و توانستند تزار نیکلای دوم را از کار بر‌کنار کنند. دولت موقت، قصد پایان دادن به جنگ را نداشت. همین مسئله باعث شد که لنین و پیروان او به نام بلشویک‌ها، قدرت دولتی را تصاحب کردند و به سرعت با آلمان وارد مذاکرات صلح شدند و در برابر متحدین تسلیم شدند.
موزه جنگ مسکو
موزه جنگ مسکو در سال 1993 در پارک آزادی ساخته شد. این موزه که یکی از زیبا‌ترین موزه‌های مسکو است، دو بخش دارد: بخش اول مربوط به ماشین‌های سنگین جنگی، تانک‌ها، هواپیما‌های جنگی و بخش دوم مربوط به سایر لوازم جنگی کوچک مثل عکس‌هایی از صحنه‌های جنگ، لباس و یادگار‌های سربازان، نقشه و ماکت‌های عملیاتی. 

موزه جنگ مسکو
 این موزه از بهترین نمونه‌های موزه‌های جنگی در دنیاست.
موزه مرکزی جنگ میهنی کبیر، کلکسیون موزه و مجتمع یادبود بخش‌های مختلف این موزه هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.
برچسب(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 41 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.