• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

8 جای دیدنی استانبول که باید دید

29 بهمن، 1398
28 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
ترک‌ها، استانبول را آنقدر زیبا می‌دانند که می‌گویند هیچ‌وقت از آن خسته یا ناامید نمی‌شوید. جاهای دیدنی استانبول را با پاهای پیاده هم می‌شود گشت. پس کارهای خود را رها کنید و به دیدن عروس شهرهای ترکیه بروید. استانبول زیبایی‌های طبیعی را با جاهای تاریخی پیوند داده تا محیطی صمیمی به وجود آورد که حسی قدیمی را بیدار کند. حسی که شکوه و عظمت دولت عثمانی و شوکت و جلال پادشاهان را نشان می‌دهد. با اسمارتیز همراه باشید تا با جاهای دیدنی استانبول در سفر به ترکیه بیشتر آشنا شوید.
موزه و مسجد ایاصوفیه
موزه و مسجد ایاصوفیه هر روزه بازدید‌کنندگان بسیاری دارد و گردشگران برای خرید بلیط، ساعت‌ها صف کشیده تا به آرزوی خود رسیده و از این مسجد زیبا و دیدنی استانبول بازدید کنند. قبل از این‌که تبدیل به مسجد شود، یک کلیسای کاتولیک در امپراتوری رم شرقی بود و از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان نیز به حساب می‌آمد، اما بعدها تبدیل به مسجد شد و الان از نمادهای اصلی شهر استانبول است.
مسجد ایاصوفیه
بازدید از ایاصوفیه را حتما در لیست جاهای دیدنی استانبول خود قرار دهید | عکس: رالوکا ساوا
بلیط ورودی موزه و مسجد ایاصوفیه که از جاهای دیدنی استانبول به حساب می‌آید، 60 لیر یا حدود 10 دلار است. این مسجد در محله‌ی سلطان احمد قرار دارد و از دوردست‌ها می‌توانید گنبد بزرگش که از بزرگ‌ترین گنبدهای جهان است را ببینید. داخل مسجد ایاصوفیه آن‌قدر بزرگ است که مانند یک شهر می‌ماند که نباید از آن قهر کرد و باید از بهر آن لذت برد. به قول کیم وو چونگ، سنگفرش هر خیابان طلاست، اما مسجد ایاصوفیه در واقعیت کاشی‌هایش از طلاست و اگر به این مسجد آسیبی برسد، برای تاریخ جهان و مسجد ایاصوفیه مانند یک بلاست. اگر می‌توانید بلیط خود را آنلاین بخرید تا در صف طولانی خرید بلیط و بازدید از مسجد معطل نشوید، این معطلی حتی می‌تواند بیشتر از 1 ساعت باشد و انتظار می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. همچنین 1 ساعت قبل از بسته شدن مسجد ایاصوفیه که ساعت کاری‌اش 9 تا 5 بعداز ظهر است، بلیط خود را بخرید و وارد مسجد و موزه شوید.
مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)
مسجد آبی تنها مسجدی‌ست که شش مناره در کناره‌های خود دارد. مناره‌ها باریک هستند و شب‌ها که آسمان تاریک می‌شود و ستاره‌ها در آسمان هستند، می‌درخشند. مسجد آبی به دلیل رنگ آبی کاشی‌هایش معروف به مسجد آبی است. در قدیم می‌گفتند وقتی ماهیگیران رنگ آبی دریا را بر روی دیوارهای مسجد سلطان احمد می‌دیدند به هیجان می‌آمدند.
مسجد آبی استانبول
این مسجد بسیار شبیه ایاصوفیه است | عکس: EREN A
این مسجد به دستور سلطان احمد ساخته شد و این دستور توسط آقا محمد معمار پرداخته شد. نتیجه‌ی این ساخت و پرداخت، شاهکار جاهای دیدنی استانبول، یعنی مسجد زیبای آبی بود. این مسجد شباهت‌هایی با مسجد ایاصوفیه دارد و فاصله‌ی چندانی نیز با مسجد ایاصوفیه ندارد. به همین دلیل شما می‌توانید با پای پیاده هم از ایاصوفیه به این مسجد بروید. هنوز هم عبادت‌کنندگان و مسلمانان برای خواندن نماز، دعا، راز و نیاز و فرازهایی از مناجات‌ها به این مسجد می‌آیند. البته باید به ساعات بازدید این مسجد توجه داشته باشید تا بتوانید به طاعات و عبادت یا بازدید از مسجد آبی بپردازید. ساعت‌های بازدید این مسجد از 8:30 صبح تا 11:30، 13 ظهر تا 12:30 و 15:30 تا 16:45 است.
کاخ توپکاپی
اگر سریال حریم سلطان را دیده باشید با نام خرم سلطان آشنا هستید. کاخ توپکاپی برای مدت طولانی خانه‌ی خرم سلطان بوده است. البته کاخ توپکاپی در عمر طول و درازش، داستان‌ها، خیانت‌ها، جنگ‌ها و جشن‌های بسیاری را به خود دیده، پس دیدن همچنین کاخی در میان جاهای دیدنی استانبول بسیار توصیه می‌شود. از غرق شدن شاهان تا خیانت نگهبانان و قتل‌های شبانگاهان و به قدرت رسیدن بردگان، کاخ توپکاپی داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. البته زندگی برای بردگان همیشه خوب نبوده و گاهی آن‌ها سخت کار می‌کردند و رخت می‌شستند و بخت خویش را در نگاه سلطان‌های مست عثمانی جست‌وجو می‌کردند و مراقب بودند تا ضربه شصت پادشاهان را نچشند و مورد غضب آن‌ها قرار نگیرند.
کاخ توپکاپی
حرمسرای کاخ توپکاپی بلیط ورودی جدا دارد | عکس: Zhang Yuhui
اگر وقت گشت‌وگذار در کاخ توپکاپی را ندارید یا زمان‌تان محدود است، بهترین کار بازدید از حرم‌سرا، اتاق شاهان و خزانه‌داری‌ست. اما وقت کافی برای دیدن محل قدرت امپراطوری عثمانی بگذارید و حدود 2 الی 3 ساعت را به بازدید از کاخ توپکاپی اختصاص دهید. این کاخ از ساعت 09:00 تا 16:45 باز است. برای ورودی باید حدود 72 لیر بپردازید. حرمسرای این کاخ بلیط ورودی جداگانه دارد و حدود 42 لیر است. اگر دوست دارید به آرامگاه سلطان سلیمان و خرم سلطان بروید می‌توانید به مسجد سلیمانیه از دیگر جاهای دیدنی استانبول بروید. یادتان باشد که دوشنبه‌ها نمی‌توانید از این آرامگاه‌ها در مسجد سلیمانیه بازدید کنید.
برج گالاتا
از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر هر روز می‌توانید از برج گالاتا بازدید کنید. از هر کجای استانبول که باشید تقریبا می‌توانید این برج 67 متری را ببینید. در محله‌ی بی‌اوغلو و چندین متر آن‌طرف‌تر از پل گالاتا به این برج خواهید رسید. گالاتا آسانسور دارد و با آسانسور می‌توانید به بالای برج بروید. بلیط ورودی‌اش 35 لیر است و اگر بخواهید به سینمای چند بعدی هم بروید باید 15 لیر بیشتر بدهید.
این برج که در قدیم برای نگهبانی و دیده‌بانی هم استفاده می‌شده است، به شما دیدی 360 درجه از استانبول می‌دهد. این نمای پاناروما را نباید از دست دهید. همچنین برج گالاتا دید بسیار خوبی نسبت به تنگه‌ی بسفر دارد و مناظری که خواهید دید، قابل وصف نیست، پس حذف برج گالاتا از لیست جاهای دیدنی استانبول خود را فراموش کنید.
تنگه بسفر
تنگه بسفر، استانبول را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کند. شما دقیقا بین مرز دو قاره قرار خواهید گرفت و برای فرار از شلوغی‌های شهر به این تنگه روی می‌آورید. یک طرف دریای سیاه و در طرف دیگر دریای مرمره را خواهید دید. مگر می‌شود دریا باشد، قایق باشد و قایقرانی در دریا نکرد! یک تور قایقرانی در تنگه بسفر برای خود رزرو کنید یا قایق‌های تنگه بسفر را برای ساعتی اجاره کنید و دل به دریا بزنید چون فردا برای دیدن مناظر و آدم‌ها، ماهیگیران، مرغان دریایی و لذت بردن از آن‌ها، شاید دیر باشد.
تنگه بسفر
یک تور قایقرانی در تنگه بسفر رزرو کنید | عکس: وینچنزو راسپانته
تنگه بسفر خاطره‌ای تکرار نشدنی از جاهای دیدنی استانبول رقم خواهد زد که می‌توانید عکس‌هایش را در آلبوم‌ها، گالری گوشی یا حافظه دوربین‌تان ببینید. اما برای مرور عکس‌ها و احساس غرور، به صدور بلیط و عبور از جایگاه‌های اجاره قایق نیاز دارید. البته برای دیدن مناظر و زیبایی‌های تنگه بسفر نیاز به قایق‌رانی نیست و می‌توانید به ساحل بروید و لذت ببرید.
میدان تکسیم و خیابان استقلال
میدان تکسیم و خیابان استقلال از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. میدان تکسیم اهمیت تاریخی دارد و محل تجمع معترضین و مردمی‌ست که می‌خواهند اعتصاب کنند. مرکز شهر استانبول در خود مجسمه جمهوری را دارد که به دستور آتاتورک توسط معماری ایتالیایی به وجود آمد. پارک تکسیم نیز در همان نزدیکی‌ها می‌تواند برای یک گردش عصرگاهی خوب باشد.
میدان تکسیم
در خیابان‌های اطراف میدان تکسیم قدم بزنید | عکس: هاوی الشرقیة المهری
خیابان استقلال که ماشین و موتور حق رفت‌وآمد در آن را ندارند، با تراموای قدیمی قرمزش، در این محله خودنمایی می‌کند. اطراف خیابان استقلال و میدان تکسیم، پر از کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و جاهای دیدنی استانبول است، از این رو این منطقه بسیار شلوغ می‌شود. شما هم سری به خیابان استقلال بزنید، با مردم ترکیه همراه شوید و تراموای قدیمی قرمز خیابان استقلال، طول خیابان را بپیمایید.
کاخ دلماباغچه
کاخ دلماباغچه یا دلماباهچه از باشکوه‌ترین کاخ‌های استانبول است که 6 پادشاه در آن زندگی کرده‌اند. معماری این کاخ سبکی اروپایی دارد. باغی فرانسوی و کاخ با تزئینات روکوکو و سبک معماری باروک، همراه با لوستر کریستالی که ملکه ویکتوریا به استانبول هدیه کرده است، زیبایی‌های کاخ دلما باغچه را چند برابر می‌کند.
کاخ دلماباغچه
کاخ دلماباغچه، باغ زیبایی دارد | عکس: nik p
این کاخ در محله‌ی بشیکتاش قرار دارد، شاید بشیکتاش را با تیم فوتبال معروفش و مصطفی دنیزلی سرمربی سابق تیم‌های پرسپولیس، تراکتورسازی و بشیکتاش بشناسید. زمان بازدید از این کاخ 9 صبح تا 5 بعدازظهر است و بلیط ورودی آن 60 لیر و بلیط ورود به حرمسرا 40 لیر قیمت دارد. دوشنبه‌ها کاخ دلماباغچه تعطیل است و باید بازدید خود را به روز دیگری موکول کنید.
بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول، بازار سرپوشیده‌ای است که چندین و چند ورودی دارد. مهم نیست از کدام ورودی وارد این بازار بزرگ می‌شوید، مهم آن است وقتی می‌خواهید از بازار خارج شوید، راه را گم نکنید. انواع و اقسام صنایع دستی، ادویه، پارچه و ... را می‌توانید در این بازار پیدا کنید و برای دوستان‌تان سوغاتی بیاورید. زمان زیادی را برای گشتن در بازار بزرگ بگذارید چون شما را غافلگیر و هیجان‌زده خواهد کرد.

قصد سفر به ترکیه را دارید؟ شاید مطلب «رستوران های ترکیه» و «مراکز خرید استانبول» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 3 4 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
سکینه
2 فروردین، 1399

آفرین پسر!