تاکو، سلبریتی مکزیکی

13 آبان، 1398
13 آبان، 1398
مدت مطالعه :
قبل از این‌که تایلر جوزف آهنگی 6 دقیقه‌ای در مدحش بگوید، تاکوبِل صدای شهرتش را به گوش جهانیان رساند. تاکو این قطار سریع و تند مکزیکی، با طعم خوشمزه‌اش دل جهان را برده است و گاهی با سلبریتی‌های معروف هم عکس انداخته است. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا با تاکو بیشتر آشنا شوید.
تاکو چیست و از کجا آمده است؟
یکی بود یکی نبود، داستان از درون اعماق معادن نقره مکزیک شروع می‌شود. زمانی که کارگران معدن غذایی تند و سریع و پرانرژی می‌خواستند. به همین دلیل دست به ابداع و اختراع زدند و نام یک ساندویچ را تاکو گذاشتند. البته تاریخ تولد این غذای معروف دقیقا مشخص نیست و ما از زبان جفری پلیچر داستانش را نقل کردیم، اما 4 اکتبر را روز جهانی تاکو نام‌گذاری کردند و مردم جهان به افتخار این سلبریتی مکزیکی در این روز تاکو می‌خورند.
نظریه‌ی داروین در سیر تکاملی تاکو هم نقش دارد. تاکو‌های اولیه فقط نان بودند و گوشت کباب شده، اما با جهش‌های مختلف به همراه ذوق هنری انسان‌ها در آشپزی کم کم موادی مانند پیاز، لیمو، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه به تاکو اضافه شد و نوعی تاکو به نام آسادا کارنه به وجود آمد. این ذوق هنری با ریشه‌های فرهنگی مکزیک و ملل مختلف گره خورد و رفته رفته تاکو در مناطق دیگر جهان هم مشاهده شد و تنوع غذایی انسان‌ها را تغییر داد.
تاکو مرغ سوخاری
تاکو مرغ سوخاری بسیار خوشمزه است
انسان‌های دیگر مناطق چون عادت به یک نوع تاکو کرده بودند، دست به تغییر ژنتیکی و دست‌کاری در DNA تاکو زدند و تاکوهای خوشمزه‌ای به وجود آوردند که باید دید و باید خورد. حالا که فهمیدیم تاکو از کجا آمده است، بیوگرافی‌ای درباره‌ی خودش می‌دهیم تا بیشتر با این تهاجم فرهنگی مکزیکی آشنا شوید.
نامش تاکوست و با نان ذرت درست می‌شود. در میان نان ذرت را از وسط تا می‌زنند و مواد مختلفی مانند گوشت چرخ‌کرده، گوشت تکه‌ای، میگو، مرغ، سبزیجات و ... داخلش می‌ریزند. در واقع هرچیزی را می‌توانید در میان این نان بریزید و تنوع تاکو را از این که الان هست بیشتر کنید. چگونگی درست کردن تاکو بستگی به ذائقه شما دارد اما ترکیبات اصلی و سنتی تاکو مانند نان ذرت را فراموش نکنید چون دیگر چیزی که درست می‌کنید تاکو نیست.

“آمریکایی‌ها هر ساله تقریبا 4 میلیارد تاکو می‌خورند”


داستان زندگی تاکو را ادامه می‌دهیم تا دلیل مشهوریت این مکزیکی تند و تیز را بدانیم. وقتی در مکزیکوسیتی که خاستگاه تاکوست، او معروف و مشهور شد، این شهرت را در سال 1905، روزنامه‌ای در آمریکا منتشر کرد و مطلبی درباره‌ی تاکو نوشت و شهرتش به آمریکا رسید و جهانی شد. می‌گویند پس از مهاجرت به آمریکا و مشهور شدن، در سال 1966 دو زن خانه‌دار، رستوران سیار خود که داخل یک ون بود را زدند و شروع به فروختن تاکو در نیویورک سیتی کردند و در نیویورک هم تاکو جا افتاد.
تاکو مکزیکی
تاکو انواع مختلفی دارد و شاید هر منطقه تاکو مخصوص به خود را داشته باشد
بعد از استقبال فراوان از این غذای خوشمزه، رستوران‌های زنجیره‌ای تاکو به صورت فراگیر افتتاح شدند. نیمی از جمعیت آمریکا حداقل یک بار در ماه، یک وعده غذایی را در رستوران زنجیره‌ای تاکوبِل خورده است.
دلایل مشهوریت تاکو کاملا برای همه مشخص است. اول این‌که تاکو بسیار سریع و راحت آماده می‌شود و سرعت آماده شدنش را می‌توانید با سریع‌ترین دونده جهان یعنی یوسین بولت مقایسه کنید. دوم تاکو با فرهنگ و ملل مکزیک گره خورده است و به نوعی غذای سنتی و اصیل آن‌ها به حساب می‌آید. سوم تاکو نوعی غذای خیابانی هم به حساب می‌آید و مردمی که عجله دارند، می‌توانند به دکه‌های خیابانی تاکو بروند و چند عدد سفارش دهند و در راه بخورند. چهارم تاکو جزو غذاهای ارزان به حساب می‌آید و با کمترین بودجه شاید بهترین تاکو را بخورید.
چگونه با تاکو مکزیکی عکس بندازیم؟ (طرز تهیه تاکو)
اگر نخواهید از رستوران‌های مکزیکی، تاکو را به صورت آماده بخرید، برای تهیه‌ی نان تورتیلا یا همان نان ذرت، نیاز به آرد ذرت، آب، نمک، روغن و بکینگ پودر دارید. مواد خشک یعنی آرد ذرت، نمک و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. حالا وسط مخلوط را مانند برخورد شهاب‌سنگ به زمین، گود کنید و روغن را اضافه کنید. کمی ورز دهید، سپس یک لیوان آب ولرم را به آن اضافه کنید و ورز دهید تا به حالت خمیری در بیاید. حالا خمیر را کنار بگذارید تا استراحت کند. روی ظرف خمیر را با یک پارچه بپوشانید. خمیر را به حالت استوانه‌ای شکل دربیارید و به قطعات کوچک برش بزنید و با وردنه صافش کنید. ماهی‌تابه را روی گاز قرار دهید تا خوب داغ شود و سپس خمیرها را در ماهی‌تابه بگذارید. یک دقیقه فرصت دهید تا هر طرف خمیر به خوبی بپزد. نان ذرت شما آماده است.
نان تاکو
نان تاکو را خودتان درست کنید
حالا میان نان خود را با مواد مختلف پر کنید که این کاملا به ذائقه‌ی خودتان بستگی دارد. نوع سنتی تاکو مکزیکی با گوشت‌چرخ‌کرده، سالسا، پیاز و لیمو است. سالسا باید تند و خوشمزه باشد تا مزه‌ی اصیل و خوب مکزیکی را بدهد. وقتی تاکوهای‌تان را آماده کردید، حالا می‌توانید چند عکس خوشگل با تاکو بندازید و در اینستاگرام‌تان منتشر کنید و جادوی معروفیت این غذا را ببینید.
سفر تاکو به ایران
در چند سال اخیر که غذاهای تند و تیز مکزیکی در ایران جا افتاده‌اند، چندین رستوران مکزیکی در تهران و برخی شهرهای ایران باز شده‌اند که غذاهای مکزیکی سرو می‌کنند. وقتی درباره‌ی غذاهای مکزیکی حرف می‌زنیم، نمی‌شود درباره‌ی تاکو نگفت. اصلا نمی‌شود رفت به رستوران مکزیکی و تاکو نخورد. رستوران گارنی تاکوهای تند و تیز خوشمزه‌ای دارد. فست‌فود ژیلمو که شعبه‌ای در سعادت‌آباد و فودکورت چارسو داشت هم انتخاب خوبی برای خوردن تاکو بود. آن‌ها شعبه چارسو را جمع کردند. مزبار یک رستوران خوب است که تاکوهای مکزیکی و هندی دارد. شما می‌توانید یک پک 6 عددی تاکو را با قیمتی حدود 55 هزار تومان بخرید و نوش جان کنید. اگر طرفدار مجتمع تجاری کوروش هستید یا همان اطراف زندگی می‌کنید، می‌توانید به فودکورت مجموعه بروید و در رستوران مکزیکی لاسالسا، تاکو سفارش دهید و در محیط خوب کوروش تاکوهای‌تان را میل کنید.
تقریبا رستوران‎های مکزیکی هم مانند رستوران‌های ایتالیایی در حال رشد هستند و شاید تا چند سال دیگر جای رستوران‌های ایتالیایی را بگیرند.
اگر شما هم اهل غذاهای مکزیکی هستید، تاکوی مخصوص به خودتان را درست کنید یا به رستوران بروید و آن را سفارش دهید.
موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 28 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.