برنامه‌ی سفر به یاسوج

6 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
2 روزه
بهار
شهرگردی
اردلان فروتن
در برنامه سفر به یاسوج به دل آبشارهایی خواهیم رفت که از کوه دنا سرچشمه می‌گیرند و تصویر شاپور اول را بر روی سنگ خواهیم دید. برنامه سفر به یاسوج از لحظه حرکت به سمت این شهر آغاز می‌شود.
روز 1
سفر به یاسوج
طبیعت یاسوج را به هیچ‌وجه نمی‌شود از دست داد. چشمه‌ها و آبشارها و مناطق سرسبزش همیشه گردشگران را به استان کهگیلویه و بویراحمد می‌کشاند. استانی که میزبان گردشگران زیادی در فصل زمستان است و اسکی‌بازان به دلیل پیست اسکی دنا (کاکان) به اینجا می‌آیند. از این‌ها که بگذریم اگر از تهران به یاسوج می‌روید بهترین گزینه آمدن با ماشین شخصی است. خرید بلیط هواپیما پیشنهاد نمی‌شود چون می‌تواند بسیار گران باشد و قیمتی تا 470 هزار تومان هم داشته باشد. بلیط اتوبوس نیز از 70 هزارتومان تا 100 هزار تومان است. در برنامه سفر به یاسوج، یاسوج‌گردی از خارج از شهر و در مسیر جاده سی‌سخت آغاز می‌شود. جاده سی‌سخت خود نما و منظره‌های قشنگی دارد که در بهار سرسبز و در زمستان سفیدپوش هستند.

“چرا به این شهر و اینجا سی‌سخت می‌گویند؟ می‌گویند 30 تن از یاران کیخسرو در برف و سرمای گردنه سی‌سخت گیر می‌کنند و از بین می‌روند از این رو به اینجا سی‌سخت می‌گویند.”


از گردنه و درختان میوه و شهر بازدید کنید و سپس سراغ چشمه میشی را بگیرید. چشمه میشی از کوه دنا سرچشمه می‌گیرد و بسیار پرآب و روان و جاری‌ست. البته اینجا جایی برای نشستن وجود ندارد و گاهی بسیار شلوغ می‌شود می‌توانید در راستای چشمه پیاده‌روی کنید و از دیدن آب روان چشمه لذت ببرید. چند کیلومتر که بیشتر در جاده حرکت کنید به منطقه کوه‌گل می‌رسید. منطقه و دریاچه کوه‌گل مناسب کوه‎نوردان و آن‌هایی‌ست که دوست دارند هایکینگ کنند. از محل پاکوب و مشخص شده تا خود دریاچه حدود 50 دقیقه باید کوه‌پیمایی کنید تا به دریاچه کوه‌گل برسید. وقتی به دریاچه رسیدید با دیدن مناظر و کوه دنا تمام ناراحتی‌های‌تان رفع می‌شود و دیگر احساس خستگی نخواهید کرد. اینجا دقیقا جایی‌ست که برای فرار از تابستان گرم باید به آن پناه ببرید.
ورودی به منطقه کوه‌گل برای هر ماشین حدود 7 هزار تومان است. در اینجا بوفه وجود دارد و شما می‌توانید از آن‌ها خوراکی تهیه کنید، هم‌چنین آلاچیق‌هایی برای اجاره هم وجود دارد تا شب را بتوانید در آن‌جا اقامت کنید. پس اگر خواستید در کوه‌گل اقامت داشته باشید حتما لباس گرم با خود همراه داشته باشید. اگر در اینجا نخواستید اقامت کنید به جاده سی‌سخت بازگردید و خود را به یاسوج برسانید و شب را در همین شهر صبح کنید. هتل دال دنا و هتل ارم می‌تواند انتخاب خوبی برای اقامت باشند. البته اگر نخواستید استراحت کنید و می‌خواهید باز هم به طبیعت‌گردی خود ادامه دهید روستای پلکانی کریک که مردم مهمان‌نوازی هم دارند می‌تواند انتخاب خوبی برای یک طبیعت‌گردی و بوم‌گردی باشد.
اقامتگاه‌های این منطقه
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران لیان
  • رستوران گل مریم
  • کبابی 4 لقمه

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
بازدید از آبشار یاسوج
در این روز پس از صرف صبحانه باید گشتی در یاسوج بزنیم و جاهای دیدنی یاسوج را ببینیم. برای شروع موزه مردم‌شناسی یاسوج می‌تواند گزینه خوبی باشد. در موزه مردم‌شناسی که بازدید از آن رایگان است، اشیایی از دوران ساسانی خواهید دید که برخی از آن‌ها از قاچاقچیان کشف شده است. گلدان، ظروف، ادوات جنگی، سکه، لوازم تزئینی زنانه و... در این موزه نگه‌داری می‌شود. باارزش‌ترین و مهم‌ترین چیز در این موزه سنگی‌ست که نقش شاپور اول روی آن کنده‌کاری شده است. حدود 1 ساعت وقت برای دیدن این موزه کافی‌ست. پس از دیدن موزه دوباره باید به دل طبیعت بازگردیم و از آبشار یاسوج دیدن کنیم. برای رسیدن به آبشار یاسوج باید از موزه به سمت میدان امام حسین بروید و سپس خیابان جمهوری اسلامی را در پیش بگیرید. از آن‌جا سراغ جاده آبشار را بگیرید که شما را مستقیم به آبشار یاسوج می‌رساند.
حتما به تابلوهای راهنما توجه کنید تا به آبشار یاسوج برسید. از محلی که ماشین را پارک می‌کنید حدود 200 الی 250 متر باید پیاده‌روی کنید تا به آبشار یاسوج که از دل صخره به بیرون می‌ریزد برسید. گاهی اینجا بسیار شلوغ می‌شود و شاید نتوانید حتی آبشار را ببینید اما در ساعت‌هایی که شلوغ نیست می‌توانید از صدا و آب زلال آبشار نهایت لذت را ببرید. در جاده آبشار که کمی شبیه جاده‌های شمال است مغازه و رستوران و خانه‌های اجاره‌ای هم وجود دارد. حدود 1 الی 2 ساعت برای دیدن آبشار یاسوج کافی‌ست، البته این زمان به خودتان بستگی دارد. پس از بازگشت به شهر یاسوج وقت خریدن سوغات یاسوج است. چند مرکز خرید در یاسوج وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. مرکز خرید اطلس می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اگر در روز جمعه در یاسوج هستید به جمعه بازار شرف‌آباد بروید و از آن‌جا محصولاتی چون عسل و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد را بخرید. پس از خرید سوغاتی می‌توانید برنامه سفر به یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد را تمام کنید، البته گردشگرانی که به کهگیلویه و بویر احمد می‌آیند به آبشار مارگون و پیست اسکی سپیدان در استان فارس هم می‌روند چون فاصله‌ای حدود 1 ساعت 30 دقیقه رانندگی از یاسوج فاصله دارند.
نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «اردلان فروتن» پیشنهاد داده است. درباره اردلان فروتن بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 3 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.