پارک ملی گرند کنیون آمریکا هم درگیر ویروس کرونا شد

17 فروردین، 1399
17 فروردین، 1399
مدت مطالعه :
این روزها تمام کره زمین تبدیل به جولانگاه بیماری کرونا شده و این ویروس مرگبار همچنان با سرعت به تاخت و تاز خود در جهان ادامه می‌دهد. کشور آمریکا هم‌اکنون به بهشتی برای کرونا تبدیل شده و این ویروس بی‌رحم هر روز تلفات بیشتری را روی دست مردم این کشور می‌گذارد. مقامات آمریکا گرچه با تاخیری قابل توجه اما به تدریج درحال پیش‌گرفتن راه کشور چین و بستن مراکز اجتماع مردم هستند تا شاید بتوانند ترمز ویروس کرونا بکشند و یا حداقل سرعت شیوع آن را کمتر کنند. در تازه‌ترین اقدام دولت آمریکا جهت مقابله با بیماری کرونا، پارک ملی گرند کنیون را نیز به روی بازدیدکنندگان بست.
ویژگی‌های پارک گرند کنیون
پارک ملی گرند کنیون پس از پارک ملی کوه‌های بزرگ اسموکی، دومین پارک ملی محبوب در آمریکاست که سالانه حدود 6 میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. پارک ملی گرند کنیون در ایالت آریزونا قرار گرفته و 4926 کیلومتر مربع وسعت دارد. بخش بزرگی از این پارک را دره گرند کنیون تشکیل می‌دهد که طی حدود 10 میلیون سال توسط رودخانه کلرادو ایجاد شده‌است. دره گرند کنیون محل زندگی صدها گونه جانوری و هزاران گونه گیاهی است که برخی از آن‌ها را فقط در این نقطه از دنیا می‌توان دید. علاوه‌بر این دره گرند کنیون عریض‌ترین دره جهان است و حدود 1600 متر عمق دارد و جزو یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آمریکا به شمار می‌رود. این منطقه با طبیعت بکر و زیبایش باعث شده تا لوکیشن فیلم‌های بسیاری از جمله: Grand Canyon، Thelma and Louise، Transformers و فارست گامپ باشد.

“این روزها به دلیل تعطیلات بهاری مدارس و آب و هوای مطبوع، بهترین زمان برای گردش در پارک ملی گرند کنیون است.”


بسته شدن پارک گرند کنیون
یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر و گردش در این پارک ملی از اواسط اسفند تا اوایل خرداد است و معمولا در این بازه زمانی پارک ملی گرند کنیون بیشتری بازدیدکننده را در طول سال دارد. اما در عصر روز 13 فروردین این پارک به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری کرونا به روی بازدیدکنندگان و گردشگران بسته شد. سرویس پارک‌های ملی آمریکا پس از دریافت نامه‌ای رسمی از طرف خدمات بهداشت این کشور سریعا پارک ملی گرند کنیون را تعطیل کرد. در این نامه توصیه شده بود که منطقه Coconino County و مناطق اطراف آن جهت جلوگیری از ورود افراد، بسته شوند. در طول دو هفته گذشته اکثر پارک‌های آمریکا درهای خود را به روی مردم و مراجعه‌کنندگان بستند، چرا که ازدحام زیاد جمعیت در این مناطق مانع از اجرای پروتکل‌های فاصله گذاری اجتماعی می‌شدند. حالا پارک گرند کنیون نیز که جزو جاذبه‌های پربازدید آمریکا محسوب می‌شود، بسته شده و به این ترتیب اکثر پارک‌های پربازدید آمریکا از ترس گسترش بیماری کرونا تعطیل هستند.
گرند کنیون
پارک ملی گرند کنیون در فصل بهار به دلیل آب و هوای مطبوعش بسیار شلوغ است.

علت بسته شدن گرند کنیون
ائتلاف حمایت از پارک‌های ملی آمریکا ادامه یافتن سیل بازدیدکنندگان از پارک گرند کنیون حتی پس از هشدارهای داده‌شده در مورد خطر ابتلا به بیماری کرونا را یکی از دلایلی دانست که باید همه پارک‌ها بسته شوند. این سازمان روز 12 فروردین نامه‌ای به وزات کشور آمریکا ارسال کرد که در آن نوشته بود باوجود بسته بودن اکثر مراکز خدماتی در محدوده پارک ملی گرند کنیون اما باز بودن راه‌ها، صدها نفر را به این پارک کشانده و شاهد تجمع عده زیادی از مردم در مناطق پربازدید این پارک هستیم. پس از توصیه مقامات محلی مبنی بر بسته شدن پارک گرند کنیون، مسئولان به سرعت با ایجاد موانعی راه‌های ورودی به پارک را مسدود کردند و فورا بازدیدکنندگان داخل پارک را نیز خارج و آن‌ها را مجبور به ترک این محل کردند. این اتفاق آنقدر سریع رخ داد که باعث تعجب و حتی وحشت ساکنان منطقه نیز شد. این کار تنها چند روز پس از مثبت اعلام شدن تست کرونا اولین ساکن گرند کنیون در روز 11 فروردین، انجام شد. این درحالی است که در تمام شهرستان Coconino که پارک گرند کنیون در آن واقع شده تا آن زمان تنها 85 مورد ابتلا به کرونا و 4 نفر فوتی گزارش شده‌بود.

“ظاهرا مردم آمریکا خطر ویروس کرونا را چندان جدی نگرفته‌اند و همچنان به حضور خود در اجتماعات ادامه می‌دهند و همین مسئله باعث شده این کشور رتبه اول تلفات کرونا را در جهان داشته‌باشد.”


تاکنون بیش از 100 محل از 419 مرکز تحت کنترل سازمان پارک‌های ملی آمریکا تعطیل شده‌اند. اما با وجود تمام نگرانی‌ها در خصوص شیوع ویروس کرونا در آمریکا و سلامتی بازدیدکنندگان، کارمندان و ساکنان منطقه، اما همچنان بیش از 300 پارک در آمریکا باز هستند. این درحالیست که از روز دوشنبه تا روز جمعه هفته گذشته تست 7 کارگر پارک‌های ملی آمریکا مثبت اعلام شده‌است. ائتلاف حمایت از پارک‌های ملی آمریکا بارها خواستار تعطیلی گسترده تمام پارک‌های سراسر آمریکا شد. اما دیوید برنهارد وزیر کشور ایالات متحده در اقدامی عجیب در جهت کمک به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در آمریکا، ورود به کلیه پارک‌های ملی این کشور را رایگان اعلام کرد. این تصمیم صدای سازمان حمایت از پارک‌های ملی آمریکا را هم درآورد و این کار را اقدامی غیرمسئولانه برای بازدیدکنندگان و کارکنان پارک‌ها دانست.
دره گرند کنیون
پارک ملی گرند کنیون از آن جاهایی است که حتما باید یکبار از آن دیدن کرد اما سلامتی اولیت بیشتری نسبت به گردش و تفریح دارد.

آیا سایر پارک‌های آمریکا هم تعطیل خواهند شد؟
در پی تعطیلی پارک ملی گرند کنیون، ائتلاف حمایت از پارک‌های ملی آمریکا بار دیگر نامه‌ای به دیوید ولا رئیس سازمان پارک‌های ملی آمریکا نوشت و در آن خواستار تعطیلی تمامی پارک‌های آمریکا شد. با این وجود به نظر می‌رسد که سازمان پارک‌های ملی آمریکا قصد بستن تمامی اماکن زیر نظر خود را ندارد و تنها پارک‌هایی که شرایط حادتری دارند را تعطیل خواهد کرد. همچنین دیوید برنهارد نیز در هنگام اعلام خبر بسته شدن پارک گرند کنیون اعلام کرد که تنها طبق توصیه‌های مراکز بهداشتی ایالتی و محلی در مورد بستن هر پارک تصمیم‌گیری می‌شود. در حال حاضر از بین 10 پارک ملی پربازدید آمریکا تنها پارک ملی Zion در ایالت یوتا باز است. این پارک که در نزدیکی گرند کنیون قرارگرفته، سالانه حدود 4.5 میلیون بازدیدکننده دارد و همچنان در شرایط بحرانی آمریکا هم تعداد زیادی به این پارک مراجعه می‌کنند. در روز 8 فروردین نیز جنگل‌بانان دو نفر از افراد محلی را که در پارک مصدوم شده بودند، نجات دادند. مقامات منطقه Springdale ایالت یوتا نیز اعلام کردند که قصد دارند درخواست تعطیلی این پارک را به مراکز مربوطه ارسال کنند.

“باوجود سرعت بالای گسترش ویروس کرونا در آمریکا اما همچنان بسیاری از مراکز پرتردد این کشور باز هستند و روزانه صدها نفر به این مراکز می‌روند.”


این روزها برای در امان ماندن از ویروس کرونا بهترین کار در خانه ماندن و گردشگری مجازی با استفاده از سرویس تورهای مجازی و اینترنتی است. می‌توانید از تور مجازی پارک ملی گرند کنیون برای گردش در این پارک زیبا و مشاهده جاذبه‌های آن استفاده کنید.
برچسب(ها)

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.