چگونه سفر تنهایی را شروع کنم؟ (قسمت اول)

6 فروردین، 1400
2 مهر، 1398
مدت مطالعه :
شاید تا چند سال قبل کسی در مورد سفر تنهایی چیزی نمی‌دانست و باورش نمی‌شد که می‌شود تنها و بدون همراهی خانواده، دوستان یا یک تور گردشگری به سفر رفت. مفهومی که به ویژه با گرم شدن بازار اینستاگرام پررنگ‌تر شده و حالا بسیاری به دنبال تجربه‌ی این نوع سفر هستند. اگر شما هم می‌خواهید این نوع سفر را شروع کنید اما از ناشناخته‌ها می‌ترسید یا نمی‌دانید از کجا باید شروع کرد، این قسمت آکادمی سفر را از دست ندهید. در این قسمت پای صحبت‌های جذاب الهه محمدی نشسته‌ایم تا برایمان از تجارب نابش به عنوان یک مسافر تنها (solo traveller) بگوید.

الهه محمدی و سفر تنهایی از کجا به هم گره خوردند؟
بیایید ابتدا کمی الهه محمدی را بیشتر بشناسیم. الهه در دانشگاه رشته ادبیات فارسی خواند و بعد از فارغ‌التحصیلی مدتی به عنوان ویراستار مشغول به کار شد. با این‌که خیلی اهل سفر نبود اما دوست داشت سفرهایی را تجربه کند که محدودیت‌های خانوادگی اجازه‌ی امتحان کردن آن را به او نمی‌داد. تا این‌که یک اتفاق ساده پای او را به دنیای سفر باز کرد.

الهه محمدی

یک روز که در تاکسی نشسته بودم، پوشه‌ای در دست خانم کناری‌ام نظرم را جلب کرد. پوشه متعلق به یک مؤسسه‌ی برگزارکننده‌ی دوره‌های تورلیدری بود و من برای اولین بار به این فکر کردم که چه جالب میشه شغلت چیزی باشه که بتونی سفر بری و محدودیتی هم نداشته باشی.


بعد از این اتفاق با وجود مخالفت‌های خانوادگی به مؤسسه‌ی آوای جلب سیاحان رفت و دوره‌ی راهنمایان فرهنگی-تاریخی را گذراند. دوره‌های طبیعت‌گردی را هم در مؤسسه‌ی آوای طبیعت پایدار به پایان رساند. در دوره‌ی آموزشی خود دو سفر به یزد و شیراز داشت که این سفرها بیشتر توانست خانواده‌اش را با مفهوم سفر مستقل آشنا کند. بعد از آن مدتی به صورت مستقل تورهای یک روزه برگزار کرد، اما بعد از مدتی احساس کرد که در این میان یک چیزی درست نیست.

الهه محمدی

از یک زمانی به بعد که تعداد این سفرها بیشتر شد و وجه شغلی پررنگ‌تر، کمی از این مدل سفر فاصله گرفتم و سفرهای خودم رو شروع کردم. از سفرهای دو و سه روزه شروع کردم و در تمام این مدت مخالفت خانواده هم کم و بیش ادامه داشت. بعد از مدتی فعالیت‌های کوه‌نوردی را جایگزین سفرهایم کردم تا هم سفر به قصد کوه‌نوردی داشته باشم و هم مقبولیت بیشتری در نظر خانواده! و بعد از این فعالیت‌ها بود که اولین سفر تنهایی خارجی‌م رو رفتم. سفری یک ماهه به اروپا!


سفر اروپای الهه از اتریش شروع شد، با وین، پراگ، بوداپست، زوریخ، سوییس، پاریس، آمستردام و بلژیک ادامه یافت و به کرواسی ختم شد. سفری یک ماهه که دنیای الهه را برای همیشه تغییر داد.
سفر تنهایی
سفر تنهایی همان نقطه‌ای است که قرار است کلیشه‌های ذهنتیان به چالش کشیده شود!
این سفر که نقطه‌ی آغاز سفرهای تنهایی الهه بود، باعث شد بسیاری از کلیشه‌های ذهنی او در مورد ترس‌های سفر تنهایی شکسته شود. پس از آن، الهه دو ماه به هند سفر کرد. 3 ماه مسافر آمریکای جنوبی شد و سفری 40 روزه و زمینی به کشورهای گرجستان، ارمنستان و آذربایجان داشت. در این بین سفرهای دیگری با دوستانش هم داشته و حالا که روبه‌روی ما نشسته، مثل یک کتاب زنده سرشار از اطلاعات ناب و دست‌اول است.

سفر تنهایی چه پیش‌نیازی دارد؟
نمی‌توان پاسخی کلی به این سؤال داد و این بستگی به هر شخص دارد که برای سفر کردن آن هم از نوع تنهایش آمادگی روحی و جسمی دارد یا نه. اما بعضی قواعد عمومی وجود دارد که می‌تواند روند این نوع سفر را تسهیل کند:
  • هدفتان از این نوع سفر را مشخص کنید؛ باید با خودتان کنار بیایید که چه نوع سبک سفری متناسب با شخصیت شماست و اصلا چرا می‌خواهید تنها سفر کنید. مطلب چطور سفری مثل شخصیت خودم پیدا کنم را بخوانید تا بهتر بتوانید سبک سفر دلخواهتان را پیدا کنید.
  • با جستجوی اینترنتی (search) و Google آشتی کنید، چرا که امروزه تقریبا هر اطلاعاتی در دنیای بزرگ اینترنت پیدا خواهد شد.
  • اپلیکیشن‌های کاربردی و مورد نیاز سفر را بشناسید.

الهه محمدی

من هیچ‌وقت به این پیش‌نیازها فکر نکرده بودم. برای خود من یکهو پیش اومد که چنین سفری رو شروع کنم و به حدی برام لذت‌بخش بود که دوست داشتم دوباره امتحان و تجربه‌ش کنم. من اصلا اهل برنامه‌ریزی نیستم، هیچ برنامه‌ریزی در سفر ندارم. و معتقدم اینقدر در سفر نشونه جلو راهت سبز میشه که اتفاقات و مسیر سفر برات پیش میاد. شاید چند تا مطلب بخونم که جاهای شاخص فلان جا کجاست و این جور چیزها اما نگران نیستم چیزی رو از دست بدم چون چندین چیز با ارزش دیگه به دست می‌آورم. سفر اروپا هم تقریبا همینطور شد. همه از برنامه‌م می‌پرسیدن و می‌گفتم نمیدونم واقعا، میرم و میبینم.


  • از تجربه‌ی مسافران تنها استفاده کنید؛ با خواندن سفرنامه یا صحبت کردن با چنین افرادی اطلاعات خوبی به دست خواهید آورد.
  • در نهایت به دل ماجرا بروید؛ هر چقدر هم که برنامه‌ریزی داشته باشید بالاخره باید این قدم بزرگ را بردارید تا با تجربه، راه‌ و رسم سفر تنها را بیاموزید.
پیشنهاد می‌کنم مطلب “چطور تنهایی سفر کنم" را مطالعه کنید.
اصلا چرا تنهایی سفر کنیم؟
در جواب این سؤال نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای همه پیچید! هر کس با توجه به علائقش انتخاب می‌کند که چه نوع سفری را تجربه کند. پس شاید قبل از هر چیز نیاز دارید بدانید چرا سفر می‌کنید و اساسا چرا می‌خواهید تنها سفر کنید؟

سفر تنهایی
فاتح ناشناخته‌ها باش!
بسیاری از علاقه‌مندان این سبک سفر را فرصتی برای به چالش کشیدن خود می‌دانند. بعضی معتقدند این نوع سفر امکان معاشرتی را با افراد دیگر فراهم می‌کند که هیچوقت در قالب سفرهای گروهی یا حتی دو نفره به دست نمی‌آید. بعضی از راحتی تصمیم‌گیری و انتخاب در سفر تنهایی احساس رضایت دارند و بعضی هم به دنبال اقناع حس کنجکاوی خود و لذت کشف کردن هستند. سرعت سفر در این سبک بیشتر است، چرا که نیازی به تفاهم رسیدن بین سلایق مختلف هم‌سفرها نیست و شخص به تنهایی تصمیم می‌گیرد.

    الهه محمدی

    سفر تنهایی به نظر من لذت‌بخش‌ترین نوع سفره، چرا که با چیزهایی مواجه می‌شوی که فقط خودت هستی و خودت. خودت باید تصمیم بگیری و انتخاب کنی. برای من این شکلیه که بعد از هر سفر احساس بزرگ شدن می‌کنم. سفر تنهایی رو دوست دارم چون گارد تو کاملا بازه و آماده‌ی معاشرت با آدم‌های مختلف هستی. وقتی دو نفره یا در قالب گروه چند نفره سفر می‌کنی معاشرت توی خودتون میمونه و شاید اون ارتباط به بیرون کشیده نشه.


    چگونه رضایت خانواده را به دست آوریم؟
    این روزها که جهان اینترنت و اپلیکیشن‌های مختلف همه را به هم وصل کرده، سبک‌های مختلف سفر هم بیشتر در حال معرفی شدن هستند. بهتر است اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، ابتدا چند سفر گروهی با دوستان یا با تورهای گردشگری تجربه کنید. نکته‌ی مهم این است که همه چیز به خود شما برمی‌گردد. اگر در هدفتان مصمم باشید و برایش تلاش کنید، هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد!

    الهه محمدی

    بعد از سفر یک ماهه‌ی اروپا، کلیشه‌ی ترس خانواده و محدودیت سفر رفتن کاملا شکست و عوض شد. این تغییر، نقطه‌ی آغاز سفرهای من بود.


    راهکار دیگر برای به دست آوردن اعتماد خانواده و تأمین ایمنی خودتان، استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانند موقعیت جغرافیایی شما را با کسانی که خودتان انتخاب می‌کنید، به اشتراک بگذراند. Life 360 و Find Friends گوشی‌های آیفون از جمله‌ی همین اپلیکیشن‌ها هستند.

    چطور اعتماد کنیم؟
    ذهن ما به صورت پیش‌فرض احتمال خطر را بیش‌تر پیش‌بینی می‌کند و کلیشه‌ی ذهنی بسیاری از ما این است که سفر تنهایی خطرات زیادی دارد، مخصوصا اگر یک خانم تنها باشی! اما تجربه‌ی مسافران زیادی نشان داده که این پیش‌داوری تا حد زیادی اشتباه است، مادامی که نکات ایمنی را رعایت کنیم.

    الهه محمدی

    واسه من تا حالا اتفاق بدی پیش نیومده و همیشه اینقدر اتفاقات خوبی افتاده که هر سری می‌گویم مثل دفعه‌های پیش این دفعه هم کلی اتفاق خوب برای من خواهد افتاد.


    اگر کار کردن با Google Map را بلد باشیم، با اقامت در هاستل و قواعدش آشنا باشیم، از قوانین هیچ‌هایک در هر کشوری مطلع شویم و مهم‌تر از همه‌ی این‌ها با امکان جستجوی گوگل (Google Search) آشنا باشیم، تا حد زیادی می‌توانیم سفری امن را تجربه کنیم. البته باید بگوییم شما باید خود را آماده‌ی مواجهه با هر شرایطی بکنید و احتمال مواجه شدن با مشکل را گوشه‌ی ذهنتان داشته باشید تا بتوانید واقع‌بینانه‌تر سفر کنید.

    چه تجهیزاتی در سفر تنهایی نیاز داریم؟
    ماهیت چنین سفرهایی با "سَبُک سفر کردن" گره خورده است، بنابراین باید بدانید در این نوع سفرها با محدودیت بارکشی مواجه هستید و در اکثر مواقع یک کوله‌پشتی تنها همراهتان می‌شود. بیایید نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین تجهیزاتی که نیاز دارید:

    تجهیزات سفر تنهایی
    وقت آن است که "سبک" سفر کنید!
    کوله‌پشتی: انتخاب کوله‌پشتی مناسب به حجم وسایلی که می‌خواهید با خود به همراه داشته باشید بستگی دارد و صد البته توان جسمی که برای سفر با کوله از خودتان سراغ دارید. به طور کلی، یک کوله پشتی استاندار 50 تا 60 لیتری برای شروع مناسب به نظر می‌رسد. حتما توجه داشته باشید که کوله‌پشتی سفری بخرید که بندهای استاندارد داشته باشد، راه دسترسی از جلو داشته باشد تا وسایل دم‌دستی را راحت‌تر پیدا کنید و حسابی جادار باشد. یکی از بهترین برندها برای خرید کوله‌پشتی برند دیوتر است، اما با توجه به قیمت‌های نجومی این روزها می‌توانید از برندهای خوب ایرانی هم استفاده کنید.

    “نکته: برای پوشش کوله‌پشتی‌تان Flight cover تهیه کنید، البته حتما هم نیازی نیست آن را از بازار تهیه کنید. می‌توانید پارچه بگیرید و شبیه یک کیسه که هم‌اندازه‌ی کوله‌پشتی‌تان باشد بدوزید. Flight Cover در واقع کیسه‌ی محافظی است که مخصوصا در پروازها از آسیب رسیدن به کوله پشتی شما جلوگیری می‌کند. کاور ضد آبی که اکثر کوله‌ها دارند برای این کار مناسب نیست و ممکن است پاره شود یا آسیب ببیند. بنابراین یک کیسه‌ی پارچه‌ای سبک که به راحتی جمع شود و حجم کمی هم اشغال کند برای سفرهای طولانی تهیه کنید.”


    لباس مناسب: از آن‌جا که سفرهای تنهایی معمولا طولانی‌تر هستند، باید لباس‌هایی با خود به همراه داشته باشید که هم سبک و کم‌حجم باشند و هم قابلیت شستشوی آسان‌تری داشته باشند. تا حد امکان باید لباس کمتر و در عین حال کاربردی‌تر با خود به همراه داشت. همچنین می‌توانید از لباس‌هایی که زیاد پوشیده‌اید، در سفر استفاده کنید تا اگر جایی هم دلتان خواست لباس جدید بخرید، همان را جایگزین لباس قبلی کنید و جای جدید در کوله‌یتان اشغال نکند.

    الهه محمدی

    تو سفر خیل چیزها به دست میاری و خیلی چیزها رو از دست میدی. بنابراین بهتره که حداقلی‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل رو ببرین و وسیله‌ای باشه که اگر هم اتفاقی برایش افتاد بعدا امکان جایگزین کردنش باشد.


    کفش مناسب: انتخاب کفش هم کاملا به نوع سفر شما بستگی دارد. اگر اهل برنامه‌های پیمایش (ترکینگ) و کوه‌نوردی هستید کفش مناسب آن‌ها را ببرید؛ در غیر این صورت، یک کتانی سبک بین‌شهری هم کفایت می‌کند. علاوه بر این، یک دمپایی لاانگشتی که سبک باشد یا یک صندل با خود به همراه داشته باشید چرا که در موقعیت‌های زیادی به شما کمک خواهد کرد.

    تجهیزات الکترونیکی: تجهیزات الکترونیکی مثل شارژر، پاور بانک و هندزفری (هدفون) کمک زیادی در سفر به شما خواهد کرد. البته همواره به یاد داشته باشید که اگر هم پاور بانک نداشته باشید در اکثر کافه‌ها و فروشگاه‌ها می‌توانید گوشی خود را شارژ کنید.

    چه اپلیکیشن‌هایی می‌تواند در سفر تنهایی به ما کمک کند؟
    خوشبختانه پیشرفت‌های تکنولوژی کمک زیادی به ما کرده، به نحوی که این روزها کمتر کسی واقعا تنهایی را احساس می‌کند. در این قسمت بعضی از مهم‌ترین این اپلیکشین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:
    اپلیکیشن های سفر
    با شناخت اپلیکیشن‌های سفر، چند قدم در سفر تنهایی جلو بروید!
    اپلیکیشن‌های مسیریابی:
    Google Map: این اپلیکیشن محبوب، حسابی مراقب است که گم نشوید. بنابراین کار کردن با آن را تمرین کنید. این اپلیکیشن یک نسخه‌ی آفلاین هم دارد که می‌توانید قبل از سفر به هر مقصدی روی گوشی خود نصب کنید تا اگر به اینترنت دسترسی نداشتید به کمکتان بیاید.
    Waze: تقریبا همه‌ی ایرانیان با این اپلیکیشن آشنایی دارند. در هر کشوری که باشید می‌توانید از Waze برای مسیریابی کمک بگیرید.
    BlaBlaCar: بلابلاکار، اپلیکیشنی است که می‌توانید با رانندگان دیگر هم‌مسیر شوید و برای این کار پول کمی هم پرداخت کنید.

    اپلیکیشن‌های شهرگردی:

    Google Map: هر مقصدی را که در این اپلیکیشن انتخاب کنید، از قسمت nearby می‌توانید لیست تمام رستوران‌ها، هتل‌ها و کافه‌هایی که نزدیک آن هستند را بیابید. علاوه بر این می‌توانید نظرات کاربران مختلفی که از آن سرویس خدماتی استفاده کردند را در قسمت review گوگل ببینید و انتخاب درست‌تری داشته باشید.
    Foursquare: در این اپلیکیشن کاربردی هم می‌توانید تمام رستوران‌های یک شهر و تفریحاتی که می‌توانید داشته باشید را جستجو کنید و به انتخاب دلخواهتان برسید. برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ی کارکرد این اپلیکیشن این مطلب را بخوانید: " شکم‌گردی با Foursquare "

    اپلیکیشن‌های کار داوطلبانه:
    کار داوطلبانه در سفرهای تنهایی طرفداران زیادی دارد. خوشبختانه وجود چند سایت معتبر و باسابقه در این زمینه کار شما را حسابی راحت می‌کند.
    Wwoof: در این برنامه می‌توانید کارهای مرتبط با باغبانی و کشاورزی انتخاب کنید.
    Workaway: در این برنامه می‌توانید از طیف گسترده‌ای از کارها، حوزه‌ی موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کنید.
    Helpx: در این برنامه می‌توانید کارهای متنوعی پیدا کنید.

    “نکته: با پرداخت حق سالیانه‌ی عضویت می‌توانید در این سایت‌ها عضو شوید و کارهایی که متناسب با علاقه و مهارت شما هستند را انتخاب کنید.”


    اپلیکیشن‌های اقامتی:
    Couch surfing: این اپلیکیشن که جایگاه شناخته‌شده‌ای در دنیا دارد برای اقامتی ارزان بسیار کاربردی است. در واقع در این اپلیکیشن می‌توانید یک میزبان در کشور مقصد پیدا کنید و در خانه‌ی او اقامت کنید. هدف این نوع برنامه‌ها تعامل با جوامع محلی و فراهم کردن امکان تبادل فرهنگی می‌باشد.
    Hostelworld: این برنامه برای رزرو کردن هاستل ( مراکز اقامتی ارزان‌تر از هتل) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    ولی برای تنها سفر کردن با اینترنت و سیم‌کارتی که همه جا آنتن می‌دهد واقعا هیج مشکلی در سفر تنهایی به وجود نمی‌آید. و در کافه‌ها و رستوران‌ها هم همیشه اینترنت رایگاه می‌شود پیدا کرد. ولی اگر هم سیم‌کارت می‌خواهید در فرودگاه هر کشوری می‌توانید سیم‌کارت بخرید.

    قسمت اول "چگونه سفر تنهایی را شروع کنم" همین‌جا به پایان می‌رسد، اما اگر می‌خواهید بدانید کوچ سرفینگ چیست و چه نکاتی را در استفاده از آن باید رعایت کنیم، چطور در سفر تنهایی هیچهایک کنیم، سفر تنها چقدر هزینه دارد و چطور می‌شود در سفر کسب درآمد کرد و در نهایت سفر تنهایی چه خطراتی دارد قسمت دوم این مطلب را از دست ندهید.

    نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

    امتیاز دهید 6 دیدگاه ۵ / 4.7 90 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    Mohsen
    16 خرداد، 1399

    سلام
    عالی بود
    من میخوام ایران گردی شروع کنم.آیا باید کلاس یا دوره خاصی برم.
    یک دوره long life هست تصمیمم.

    پاسخ اسمارتیز :
    سلام.
    ممنون از شما :)
    برای شروع سفر جز همت و علاقه‌ی خودتون چیز دیگری نیازی نیست. اما اگر دوست دارید اطلاعاتتون رو بیشتر کنید شرکت در دوره‌های این چنینی میتونه کمک کننده باشه.
    زینب
    21 اردیبهشت، 1399

    خیلی عالی بود،من عاشق تنها سفر کردن هستم ،دوست دارم بزودی این سفر را آغاز کنم. البته با توجه به تجربیات و اطلاعاتی ک در اینجا بیان میکنید خیلی آگاهانه تر شروع خواهم کرد.سپاس از شما

    پاسخ اسمارتیز :زینب عزیز، خیلی خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده و امیدواریم در شروع این مسیر هیجان انگیز حسابی بهت کمک کنه. موفق باشی
    مهمان
    11 اسفند، 1398

    جالب بود
    واقعا سفر به تنهایی سخته دل شیر میخواد

    پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما :) بله ولی در عین حال بسیار شیرین و پر تجربه است.
    حسین
    14 دی، 1398

    عالی

    غزال
    18 آبان، 1398

    عالی بود . چقدر حس خوبی بهم داد. انگار خودم همراه راوی بودم

    پاسخ اسمارتیز :ممنون که همراه ما هستی غزال عزیز و خوشحالیم که مطلب رو دوست داشتی :)
    دلارام
    3 مهر، 1398

    منکه خیلی لذت بردم، مرسی. مخصوصا اون قسمتایی که حرفای الهه محمدی رو نوشتید.

    پاسخ اسمارتیز :خوشحالم که دوست داشتید و ممنون که همراه آکادمی سفر هستید.