راهنمای شکم‌گردی در چین

غذاهایی که باید خورد، کافه‌ها و رستوران‌هایی که باید رفت

28 بهمن، 1396
28 بهمن، 1396
مدت مطالعه :

هر سفر یک تجربه‌است؛ این‌بار تجربه‌ای متفاوت از غذا خوردن در رستوران‌های چین را داشته باشید. شاید تصورتان از غذایی که در چین می‌خورید سوسک، خرچنگ و مارمولک باشد اما این دلیل نمی‌شود که در چین رستوران‌هایی وجود نداشته باشد که ذائقه‌ی شمای گردشگر را در برنگیرد. پس پیش به سوی رستوران‌های چین.

«به گفته یکی از مسافرانی که به چین سفر کرده، چینی‌ها هر غذایی را می‌خورند به جز هواپیما در آسمان و ماشین روی زمین.»

عباس واقفیمشاور مدیرعامل شرکت گردشگری ایران‌دوستان

مزه غذا در بیشتر شهرهای چین شیرین و چرب است؛ اگر می‌خواهید گوشت سفارش دهید، باید بگوییم چینی‌ها بیشتر از گوشت خوک استفاده می‌کنند. پس قبل از سفارش دادن حتما از پیشخدمت نوع گوشت را بپرسید.

بعد نیست چند غذای چینی با رسم الخط‌اش را ببینید تا اگر منوهای‌شان به زبان چینی بود سردرگم نشوید:
گوشت گاو (?)، گوشت خوک (?)، مرغ (?)، ماهی (?)، تفت داده شده (?)، سرخ شده (?)، پخت ملایم(?)، سوپ (?)، برنج (??) و رشته چینی (??).

غذای چین

به کدام رستوران و کافه‌های پکن سر بزنم؟

? رستوران های دی لائو ( Hai Di lao)
اگر از یک چینی بپرسید عاشق چه غذایی است بدون شک کاسه جوشان را به شما معرفی می‌کنند؛ شاید اسمش به نظرتان عجیب باشد اما از گوشت، ماهی و سبزیجات خام درست می‌شود؛ همه‌ی این مواد را در ظرفی که در حال جوشیدن است می‌ریزند و صبر می‌کنند تا پخته شود. رستوران Hai Di lao در بیشتر شهرهای چین شعبه دارد فقط اگر می‌خواهید کاسه جوشان را بخورید باید صف طولانی آن را تحمل کنید.

اما پرسنل این رستوران فکر همه چیز را کرده‌اند برای اینکه انتظار طولانی برای رسیدن به غذا را از دل شما در بیاورند سالن ماساژی درست کرده‌اند تا شما هم استراحت کنید و هم ماساژ بگیرید.
هزینه‌ی یک کاسه جوشان حدود 80 یوآن است.
راستی هر ساعت از شبانه‌روز به این رستوران بروید باز است، پس شما 24 ساعت وقت دارید تا کاسه جوشان چینی را امتحان کنید. در پکن دو شعبه در چائویانگ (Chaoyang) و دنگ چانگ (Dongcheng) دارد.

غذای چینی کاسه جوشانکاسه‌جوشان را در این رستوران حتما بخورید.

? رستوران Baoyuan Jiaozi Wu
هنر در مردم چین غوغا می‌کند؛ هرجایی از دنیا باشید تصورش را نخواهید کرد کوفته‌ای به رنگ بنفش بخورید! ولی چین این امکان را فراهم کرده. بهترین نوع کوفته چینی گو بائو (guo bao) است که با برنج درست می‌شود. این رستوران منوی انگلیسی هم دارد و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.
گذشته از مزه‌ی غذا، رستوران فصای سنتی دارد و از سقفش چراغ‌های رنگی رنگی آویزان است که حال شما را خوب می‌کند. حدود قیمت در این رستوران بین 60 تا 100 یوآن است.
ساعات کاری: از 11 صبح تا 10 شب.

کوفته‌های خوش رنگ چینی
به چین رفتید حتما این کوفته‌های رنگی رنگی بخورید.

? رستوران Duck de Chine
برای ساخت این رستوران خون‌ها به پا شد! حتما می‌پرسید چرا؟ چون یک رستوران‌دار هنگ کنگی به خودش جرات داد و در پکن رستورانی زد با غذای معروف پکنی یعنی اردک. این رستوران روزهای اول کارش، خیلی خلوت، سوت و کور بود اما امروزه یکی از معروف‌ترین رستوران‌هایی است که اردک پکنی را درست می‌کند فقط مواظب باشید انگشت‌تان را با غذای‌تان نخورید.

اردک پکنی
محبوب‌ترین غذای چینی همین اردک است.

برای خوردن اردک پکنی تکه تکه شده، هزینه‌ای حدود 100 یوآن باید بپردازید اما بعد از خوردنش بدون شک با خودتان می‌گویید که ارزشش را داشت.
? کافه‌ Zarah
از گشت و گذار خسته شدید و دنبال جایی هستید که کمی استراحت کنید؟ اگر نزدیکی برج طبل هستید باید بگوییم کافه‌های زیادی در اطراف‌تان هست اما هیچ کدام کافه Zarah نمی‌شود. با دوستان‌تان به این کافه بروید و به موسیقی گوش دهید. شکلات داغ نخورده از این کافه برنگردید.

کافه زارها چین
با دوستان‌تان وقت خوبی بگذرانید.

سر ظهر به دیدن برج طبل رفتید و حسابی گرسنه‌اید کافه Zarah منوی کوچکی برای غذا هم دارد پس نگران نباشید و سفارش دهید؛ غذاهایش طعم خوبی دارد.
کافه Zarah به خاطر فضایی که دارد ممکن است شلوغ باشد، درست چند پلاک آن طرف‌تر کافه Alba قرار دارد. شاید Alba به خوبی Zarah نباشد اما اگر فرزند دارید آلبا فضای بزرگ‌تری دارد و منویش متنوع‌تر است؛ راستی در پشت‌بام آلبا خوردن قهوره را فراموش نکنید.

? کافه Oasis Café
نزدیک شهر ممنوعه هستید و تحمل گرسنگی ندارید؟! به Oasis Café بروید، پس از ورود به کافه آرامش به شما منتقل می‌شود. تصورش هم هیجان انگیز است که بعد از پیاده‌روی در شهر ممنوعه گوشه‌ای از کافه بنشینید، عکس‌های‌تان را نگاه کنید و بهترین قهوه‌تان را بخورید.

کافه پکن
از موسیقی لذت ببرید.

خوردن صبحانه برای‌تان حیاتی است! صبحانه‌های این کافه به سبک انگلیسی ارائه می‌شود پس امروز مثل یک انگلیسی صبح‌تان را شروع کنید.

رستوران ایرانی در پکن کجاست؟

رستوران پرسپولیس پکن

رستوران پرسپولیس
دل‌تان هوس غذای ایرانی کرده و بدجور دنبالش می‌گردید بهترین رستورانی که در پکن بوی وطن می‌دهد پرسپولیس است؛ خیال‌تان هم از بابت گوشتش راحت باشد. هر کبابی بخواهید از کوبیده تا چنجه را دارد فقط حسابی شلوغ است پس تا دیر نشده یا رزرو کنید یا در ساعت‌های خلوت مثلا 12 ظهر به پرسپولیس بروید. رفتن به این رستوران اصلا سخت نیست سوار خط 10 مترو شده و در ایستگاه توئن جیه هو (??? ، tuanjiehu) پیاده شوید.
آدرس: پکن؛ ناحیه چایویانگ؛ منطقه سنلیتون؛ خیابان گنگ تی بی؛ روبروی هتل جاءولانگ

به کدام رستوران و کافه‌های شانگهای سر بزنم؟?

نزدیکی شانگهای به دریا باعث شده خوراکی‌های دریایی از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد؛ در شانگهای شما انواع ماهی کبابی، سرخ شده و صدف را در منوی رستوران‌هایش خواهید دید.
? رستوران آقا و خانم باند (Mr & Mrs Bund)
جزو افرادی هستید که هر غذایی را امتحان می‌کنید؟ بهترین جایی که شما می‌توانید خرچنگ با طعم لیمو و وانیل بخورید، همین جاست. خوردن جگر چرب را هم از دست ندهید. این رستوران حال و هوای فرانسوی دارد و طرفدارانش برای خوردن غذا سر و دست می‌شکنند. من که پیشنهاد می‌کنم پیش غذای این رستوران را هم امتحان کنید ولی جا برای غذای اصلی بگذارید.

رستوران باند شانگهای
هم از غذا لذت ببرید و هم از منظره.

این رستوران فضای چشمگیر و دکوراسیون زیبایی دارد به خصوص دیدن بلوار باند را در شب از دست ندهید. خیلی از گردشگرانی که بار اول به رستوران باند می‌روند چشم‌شان فضای رستوران را می‌گیرد.
حدود قیمت در رستوران آقا و خانم باند حدود 150 یوآن است.

? رستوران سین دَ لو ( Xindalu)
اردک پکنی
در شانگهای؟! تعجب نکنید در رستوران Xindalu اردک پکنی هم سرو می‌شود؛ یکی از خلاقیت‌های این رستوران همین است؛ به طبخ تمام غذاهای چینی تمرکز دارد و شما هر غذایی را بخواهید می‌توانید بخورید. مرغ Beggar   هم خوشمزه است پس اگر چند نفره به شانگهای سفر کردید، اردک پکنی و مرغ را با هم سفارش دهید. شاید دلیل سفر بعدی‌تان به شانگهای پیدا شد.

رستوران شانگهای
از تمیزترین رستوران‌های شانگهای

این رستوران در هتل Hyatt قرار دارد و چشم‌‌انداز زیبایش بلوار باند است. خوردن شام در این فضا بسیار لذت بخش است هم به تماشای شهر در شب پرداخته‌اید؛ هم غذای خوشمزه‌ای خورد‌ه‌اید.
اردک پکنی در منوی این رستوران حدود 130 یوآن است.

? رستوران اولتراویولت (Ultraviolet)
در این رستوران تجربه خاص منتظر شماست؛ تصور کنید به رستورانی می‌روید بدون پنجره که جز یک میز بلند و صندلی چیز دیگری ندارد؛ شاید ترسناک باشد اما صدای موسیقی، بوی غذاهای خوش آب و رنگ و تصاویری که روی دیوارها به نمایش در می‌آیند این رستوران را خاص کرده. هر غذایی را در این رستوران می‌توانید بخورید از چینی گرفته تا فرانسوی؛ اما غذاهای دریایی‌اش محشر است.

معروف‌ترین رستوران شانگهای
یکی از دیدنی‌ترین رستوران‌های شانگهای که حتما باید به آن سر زد.

غذاهای خیابانی چین را کجا بخوریم؟

لیانگ پی  (Liang Pi)
لیانگ‌پی همان رشته‌فرنگی‌ای است که با لوبیا، گشنیز، بادام زمینی، سیر و سرکه ترکیب شده، چینی‌ها این غذا را عموما در روزهای تابستانی که هوا گرم است می‌خورند اما شما هر فصلی به چین سفر کنید می‌توانید این غذا را در خیابان‌هایش بخورید.

لیانگ پی غذای چینی
در تابستان لیانگ‌پی را حتما امتحان کنید.

از هرکسی در چین بپرسید که کجا لیانگ پی را بخورم  آدرس خیابان 607 نانچانگ  (Nanchang) را به شما می‌دهند.

کوفته‌برنجی گلوتینوس (Glutinous)
یک میان وعده عالی خوردن کوفته برنجی است.  از هر خیابان و کوچه‌ای گذر کنید دست فروشانی می‌بینید که کوفته‌ها را درون بشکه قرار می‌دهند تا هم بافت نرمش حفظ شود و هم گرم بماند. داخل این کوفته‌ها را با سبزیجات و خردل پر می‌کنند؛ قیمت این کوفته‌ها گران نیست؛ حتی شما می‌توانید نوع کوفته‌تان را انتخاب کنید که با گوشت خوک دوست دارید یا تخم‌مرغ. بهترین جایی که شما می‌توانید کوفته برنجی خوشمزه را بخورید خیابان  227 فوژو  (Fuzhou)است.

کوقته برنجی چینی
یک میان وعده عالی، شما را در خیابان‌های چین سیر می‌کند.

نودل روغن زیتون (miantiao)
از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی برای چینی‌ها خوردن نودل است؛ این نوع نودل را حتما در سفرتان به چین بخورید. چینی‌ها نودل را با روغن زیتون فراوان به همراه سس سویا و میگوی خشک شده مخلوط می‌کنند؛ فقط قبل از پرداخت پول از فروشنده بخواهید برای‌تان سرکه بزنند؛ سرکه‌های چینی طعم عالی دارند و شاید هیچ جای دیگر سرکه به این خوشمزگی نخواهید خورد. بهترین نودل را فقط و فقط در خیابان 328 جیانگوی غربی  (Jianguo) بخورید.

نودل روغن زیتون، غذای چینی
نودل با سرکه فراوان یک غذای چینی که شاید در هیچ کجا مثلش را نخورید.

شائو کائو  (Shao Kao)
بدون خوردن شائو کائو چین را ترک نکنید! اگر به تقاطع خیابان هوآی های (Huaihai) بروید انگار وارد دنیای دیگری شده‌اید؛ این خیابان درست مثل نمایشگاه‌های مختلف غذایی است. هر غذایی که بخواهید را اینجا می‌توانید بخورید؛ از جگر خوک گرفته تا مرغ و غذاهای دریایی.

شائو کائو غذای چینی
به نمایشگاه غذا بروید، ظعم‌های متفاوتی شما را سورپرایز می‌کند.

کار جالبی که شما می‌توانید انجام دهید این است که پس از انتخاب غذای‌تان خودتان ادویه‌ها را می‌ریزید. شائوکائو هر فروشنده متفاوت است اما پاپریکا، زیره، روغن کنجد و فلفل را حتما در بساط‌‌شان دارند.

رستورا‌ن‌ها و کافه‌های چین
در نقشه‌ی زیر جای رستوران‌ها و کافه‌هایی که معرفی شده را مشخص کرده‌ایم؛ کافی‌ست که روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

[تعداد: 8    میانگین: 4.3/5]
موقعیت(ها)

اولش با روزنامه‌نگاری شروع کردم؛ اینکه چی شد و چه جوری شد، بماند. از نوشتن لذت می‌برم و علاقه‌ام به روزنامه‌نگاری باعث شد برم سر منشا این رشته بخونم؛ علوم ارتباطات‌اجتماعی. عاشق سفرم چون می‌تونی تجربه کنی. علاقه‌مندی‌هام زیاده مثل کتاب خوندن، فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی....

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 4.3 56 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
15 اسفند، 1398

سلام واقعا
ما ایرانیان نمیتوانیم غذای چینی رابخوریم .در رستوران چین در آشپزخانه ی که لاک پشت وموس سدو شده همانجا ودر همون فر برات گوشت گاو وغذا حلال سرو میکنند خودم ابنا دیدم اصلا ترجبح میدم در رستوران چین غذا نخوریم .فقط باید از ایران کنسرو ببریم اونم خیلی کوتاه.. روح الله

گلنوش بهزادنیا
17 آذر، 1397
در پاسخ به فرهاد
خیلی خیلی خیلی خوب بود فقط میشه درباره رستوران های شهرای دیگه هم بگید؟ مثلا گوانجو یا چانگ شا.
من یه سری اطلاعات هم درباره سوپرمارکت ها و چطورین و انگلیسی دارن یا نه و غذاهای کنسرویشون هم لازم دارم. شما میتونید این اطلاعات رو بهم بدید؟

سلام دوست عزیز
مرسی از وقتی که برای خوندن مطلب گذاشتید :)
حتما درباره شهرای دیگه هم مطلب خواهیم نوشت؛ اما درباره سوپر مارکت‌ها باید بگیم که سوپرمارکت انگلیسی دارن ولی بسیار کمه؛ اما سوپر مارکتی فرانسوی به اسم Carrefour (کارفور) در گوانجو وجود داره که می‌تونه نیازهای شما رو رفع کنه.
آدرسش: No. 3, Henglong Street, Yuancun, Tianhe District

فرهاد
دقایقی پیش

خیلی خیلی خیلی خوب بود فقط میشه درباره رستوران های شهرای دیگه هم بگید؟ مثلا گوانجو یا چانگ شا.
من یه سری اطلاعات هم درباره سوپرمارکت ها و چطورین و انگلیسی دارن یا نه و غذاهای کنسرویشون هم لازم دارم. شما میتونید این اطلاعات رو بهم بدید؟