راهنمای شکم‌گردی در روسیه

غذاهایی که باید خورد، کافه‌ها و رستوران‌هایی که باید رفت

15 اردیبهشت، 1397
15 اردیبهشت، 1397
مدت مطالعه :

شکم‌گردی بخش خوشمزه و مهیج سفر به روسیه است که اگر ندانیم به کدام رستوران برویم یا چه نوع غذایی بخوریم، چالش‌برانگیز هم می‌شود. پس بعد از اخذ ویزای روسیه و سفر به این کشور، برای شکم‌گردی در روسیه باید با برنامه جلو رفت.

مثلا اپلیکیشن و سایت (Foursquare) را روی گوشی خود نصب کنید، لباسی راحت و ترجیحا گشادی بپوشید و کفش اسپرت و سبکی هم به پا کنید چون قرار است در خیابان‌های مسکو، سنت پترزبورگ یا هر شهر دیگری که مقصدتان است، کلی خوردنی‌های خوشمزه امتحان کنید.

در روسیه انتظار چه جور غذاهایی را باید داشته باشیم؟???

روسیه کشوری سرد است و مردمش برای در امان ماندن از سرمای سخت کارهای زیادی انجام می‌دهند. در گذشته روس‌ها به جز پالتوهای پوشت‌شان از کلاه‌های خزدارِ اوشانکا یا شال‌های روسی برای گرم کردن‌ خودشان استفاده می‌کردند که هنوز هم این رسم لباس پوشیدن در میان آن‌ها ادامه دارد. روس‌ها می‌دانند که غذا نقش خیلی مهمی در گرم نگه داشتن بدن‌شان دارد، برای همین در سفره‌ی غذایی‌شان حتما غذاهای چرب، نان و برنج و به خصوص گوشت را می‌بینید. البته عاشق سوپ هم هستند، به خصوص سوپ قارچ وحشی. در سرمای روسیه چه غذایی بهتر از سوپ داغ و خوشمزه که سرما را از تن‌ مردم این کشور بیرون کند. هنوز هم پیرمردها و پیرزن‌هایی هستند که از مناطق روستایی و جنگل‌های اطراف شهرها، قارچ وحشی جمع می‌کنند و در شهر می‌فروشند. مثلا در ایستگاه‌های متروی مسکو آن‌ها را خواهید دید ‌که با فروش قارچ وحشی امرار معاش می‌کنند.

بفرمایید صبحانه‌ی روسی!

صبحانه‌ ی روسی

مسلما برای این‌که انرژی کافی برای شهرگردی داشته باشید، باید صبحانه‌ای کامل بخورید. در حالیکه بیشتر هتل‌ها و رستوران‌های روسیه صبحانه‌ی آمریکایی سرو می‌کنند که همان سوسیس، آب پرتقال و تخم‌مرغ است؛ خود روس‌ها صبحانه‌ی متفاوت‌تری دارند. اگر دوست داشتید که صبحانه را به شیوه‌ی روس‌ها بخورید باید بدانید چه چیزهایی سر میز صبحانه‌شان پیدا می‌شود. در یک صبحانه‌ی اصیل روسی فرنی یا کاشا (Kasha)، باتِر بروتس (Butterbrots) نوعی ساندویچ ژامبون، تخم‌مرغ آب‌پز یا سرخ‌شده، قهوه یا چای و نان و پنیر می‌بینید.

صبحانه روسیمیوه‌ها هم در صبحانه‌ی روس‌ها نقش مهمی دارند.

مهم‌ترین نانی که روس‌ها دوست دارند سر میز صبحانه بخورند، Rye Bread است که خودشان به خاطر رنگ قهوه‌ای سوخته‌اش به آن می‌گویند «نان سیاه»؛ نان شیرین و خوشمزه‌‌ای که بعضی وقت‌ها آنقدر شیرین است که باید با نان معمولی یا تُست بخورید.

نان سیاه روسینان سیاه محبوب‌ترین نان صبحانه‌ی روسی است. 

به کدام کافه‌های و رستوران‌های مسکو سر بزنم؟

رستوران خرگوش سفید مسکو

? کافه رستوران پوشکین
بهتر است اول به کافه‌ای برویم که پرسنلش با شما مثل نجیب‌زاده‌ای از قرن 19 میلادی رفتار می‌کنند. کافه پوشکین در بلوار تْوِرسکوی (Tverskoi Blvd) و در سال 1999م. افتتاح شد. پوشکین شاعر روسی بیشتر اوقاتش را در بلوار تورسکوی می‌گذارند و به خاطر همین اسم این کافه هم از نام او گرفته شد.

کافه پوشکینغذا خوردن در کافه پوشکین در بین وسایل و کتاب‌های قدیمی مثل این است که در یک موزه‌ غذا بخورید.

معماری کافه پوشکین از سبک معماری باروک گرفته شده که مهم‌ترین مشخصه‌اش استفاده‌ی فراوان از طرح‌های تزئینی و معماری است. 4 بخش کلی برای اینجا در نظر گرفته شده که با نام‌های داروخانه، اتاق شومینه، تراس تابستانی و کتابخانه شناخته می‌شوند.
یکشنبه‌ها و دوشنبه‌های هر هفته از ساعت 8 تا 11 شب در قسمت داروخانه‌ی کافه که در گذشته‌های دور داروخانه بوده، گروه موسیقی برنامه دارند.

? کافه‌ی دکتر ژیواگو
اگر قرار باشد خستگی ناشی از دیدن میدان سرخ و کاخ کرملین را به در کنیم یا جایی بنشینیم و با دوستان و افراد خانواده از زیبایی‌ها و شگفتی‌های معماری روسیه حرف بزنیم، رستوران گرند کافه دکتر ژیواگو بهترین جاست.

کافه دکتر ژیواگو مسکواین کافه برای عکس‌های اینستاگرام شما عالی‌ است.

مشرف به کرملین و در طبقه‌ی اول هتل نشنال مسکو (Hotel National)، شخصی به نام «الکساندر روپاپورت» کافه‌ای ساخت که یادآور روزهای روسیه‌ی کمونیستی باشد. سقف کاشی‌کاری شده، لوستری به سبک ستاره‌ی کرملین و نقاشی‌هایی از نقاشان معروف روسی مثل «کازیمیر ماله‌ویچ» و «الکساندر دینکا» فضایی صد در صد روسی بوجود آورده است.

بیف استراگانوف کافه ژیواگوبهترین بیف استراگانوف شهر را اینجا بخورید.

?رستوران لافکالافکا (Lavkalavka)
«فقط کافیه یک بار به این رستوران بری تا عاشقش بشی!» این جمله‌ی یکی از مشتریان لافکالافکا بود که در تریپ ادوایزر با بقیه به اشتراک گذاشت. وقتی که این جمله را خواندم با خودم گفتم که این رستوران چه چیز منحصر به فرد و خاصی دارد که انقدر هواخواه پیدا کرده است؟ برای همین در اولین شب اقامتم به مسکو به سراغش رفتم.
اولین نکته‌ای که با دیدن فضای لافکالافکا به ذهنم رسید این بود که اینجا شبیه «وی کافه» خودمان در تهران است. درست بود که تفاوت‌هایی از لحاظ شیوه‌ی چینش و میزها و صندلی‌ها با همدیگر داشتند اما دیوارها و سقف هردو از آجر و میله‌های آهنی پوشیده شده‌اند. هرچند که لافکالافکا با رنگ‌های گرم‌تر و ملایم‌تری مثل قهوه‌ای در دیوارها و مبلمان محیط آرام‌تری را ایجاد کرده بود.

رستوران لافکالافکالافکالافکا اولین رستوران-مزرعه‌ی مسکو است که از تازه‌ترین مواد فصل برای پخت غذاهایش استفاده می‌کند.

اگر مثل من از رستوران‌های شلوغ و پرجنب و جوش خوش‌تان می‌آید و دوست دارید که آدم‌های مختلف را ببیند، حتما پیشنهاد می‌کنم که اینجا را امتحان کنید. غذاهای متنوع و خوشمزه با طراحی عالی و وسوسه‌انگیزشان شب خاطره‌انگیزی برای من ساخت.

? رستوران Korchma Taras Bulba
تمام مسکو را که بگردید، رستورانی سنتی‌تر و اصیل‌تر از کورچما پیدا نمی‌کنید. اینجا درست مثل یک موزه‌ی مردم‌شناسی است. پرسنل لباس‌ روستایی‌ می‌پوشند و غذاها در ظرف‌های سفالی و گلی برای شما سرو می‌کنند. تمام دیوارها و حتی سقف رستوران با نقاشی‌ها، ظروف آشپزخانه و تزئینات پارچه‌ای پوشیده شده است. سرتان را هر طرف که بچرخانید، اثری از زندگی سنتی روسی را پیدا می‌کنید.
هدف سازندگان کورچما، اشاعه‌ی فرهنگ روسی به بقیه‌ی جاهای دنیاست. برای همین وقتی به ورودی رستوران می‌رسید چند تابلوی راهنما می‌بینید که اسم کشورها روی‌شان نوشته شده است. منوی غذای کورچما به 36 زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده تا مشتریان مشکلی برای سفارش غذا نداشته باشند.

آدرس کافه‌ها و رستوران‌های مسکو
در نقشه‌ی زیر جای کافه‌ها و رستوران‌هایی که معرفی کرده‌ایم، آورده‌ایم. کافی‌ست که روی هرکدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات و عکس‌های مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

به کدام رستوران‌ها و کافه‌های سنت پترزبورگ سر بزنم؟

خانه استیک استراگانوف

? خانه‌ی استیک استراگانوف
تاریخ و معماری در رستوران‌ها و کافه‌های سنت پترزبورگ نقش مهمی ایفا می‌کنند. مثلا در خانه‌ی استیک استراگانوف که در مرکز شهر قرار گرفته و یک ساختمان تاریخی است، روی در و دیوار رستوران عکس‌هایی از نحوه‌ی زندگی مردم روسیه قبل از انقلاب‌ شوروی وجود دارد.
اگه بچه دارید و دنبال رستورانی می‌گردید که هم غذا بخورید و هم خیال‌تان از نگهداری فرزندتان راحت باشد اینجا بهترین گزینه است. پرستارانی برای نگهداری کودکان 1 تا 5 ساله در خانه استیک کار می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها بخواهید به شما کمک کننند.

خانه استیک استراگانوفدر این رستوران با دیدن قاب عکس‌های روی دیوارها با نحوه‌ی زندگی و پوشش مردم روسیه در گذشته آشنا می‌شوید.

منوی رستوران شامل استیک، آبگوشت یا خورش گوشت، مرغ بریان و انواع دسرها و شیرینی‌های روسی است. از ساعت 10 صبح تا 12 شب روزهای دوشنبه تا جمعه کافه استیک باز است.

? کافه لیترِری (Litereray Café)
باز هم سر و کله‌ی پوشکین برای معرفی یک کافه‌ی دیگر در روسیه پیدا شد. این شاعر روسی، زن زیبایی داشت که یکی از افسران ارتش روسیه دلباخته‌اش شد. البته این روال عشق و عاشقی در روسیه کاملا متداول بود و دوئل عشقی یکی از پیامد‌های تلخ و ناگواری بود که بین دو مرد اتفاق می‌افتاد. پوشکین بیچاره که از این قضیه ناراحت بود و دوست داشت که رقیب عشقی‌اش را از میدان به در کند و صد البته غرور جریحه‌دار شده‌اش را ترمیم کند، دوئل را تنها راه چاره دید. روز موعود که رسید، به کافه‌ای رفت و غذایی خورد. کافه لیترری همان جایی بود که پوشکین آخرین غذایش را در آنجا خورد.
به جز محیط دلنشین و قدیمی کافه، منوی مخصوص گیاه‌خواران از دیگر امتیازهای مهمی است که به این کافه می‌توان داد.

? کافه ایدیِت (Cafe’ Idiot)
در روسیه ارتباط برقرار کردن با مردم و پرسنل کافه‌ها و رستوران‌ها سخت است. چون نزدیک 99 درصد آدم‌ها روسی صحبت می‌کنند و پیدا کردن همزبانی انگلیسی سخت است. در کافه ایدیت اما قضیه فرق می‌کند. می‌توانید با خیال راحت با پرسنل اینجا صحبت کنید و سفارش‌تان را به انگلیسی بگویید، حتی اگر دست و پا شکسته انگلیسی بلد باشید.
نام رستوران از کتاب داستایوفسکی به اسم «سفیه و احمق» گرفته شده و دکوراسیون رستوران یادآور دورانی است که داستایوفسکی رمان‌هایش می‌نوشت و زندگی می‌کرد.

آدرس کافه‌ها و رستوران‌های سنت پترزبورگ
در نقشه‌ی زیر جای کافه‌ها و رستوران‌هایی که معرفی کرده‌ایم، آورده‌ایم. کافی‌ست که روی هرکدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات و عکس‌های مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

رستوران‌های ایرانی در روسیه کجاست؟

غذای ایرانی در روسیه

ما ایرانی‌ها هرکجای دنیا هم که باشیم باز دلمان غذای ایرانی می‌خواهد. در روسیه اگر هوس خوردن قورمه سبزی یا کباب کردید، چندتا رستوران خوب ایرانی در مسکو و سنت پترزبورگ هستند که می‌توانید روی‌شان حساب کنید.
در تمام رستوران‌های ایرانی که معرفی می‌کنیم، گوشت حلال براساس ذبح اسلامی تهیه و سرو می‌شود.

? مسکو

?رستوران فارسی مسکو (Farsi Restaurant)
در طبقه‌ی سوم هتل 5 ستاره‌ی «رویال رادیسون» (Radisson Royal Hotel) رستوران مشهور «فارسی» قرار گرفته که طیف وسیعی از غذاهای ایرانی را سرو می‌کند. آبگوشت، کشک بادمجان، کباب و حتی خاویار از غذاهای پرطرفدار رستوران فارسی است. البته قیمت‌ها بالاست و برای کسانی که دوست دارند پول زیادی خرج کنند تا غذای خوبی بخورند، مناسب است.
استفاده از پارچه‌های ایرانی برای تزئین میزها و پرده‌های سلطنتی و فرش‌های ایرانی، فضایی کاملا سنتی را ایجاد کرده است.

? سنت پترزبورگ 

? رستوران میراژ (Mirage Restaurant)
بهترین غذاهای ایرانی سنت پترزبورگ با قیمتی مناسب در رستوران میراژ پیدا می‌شود. پیشنهاد ویژه‌ی ما در این رستوران، دلمه‌ی برگ و زرشک‌پلو‌هایش است. البته میراژ پیتزا هم دارد، آن هم پیتزاهایی خوشمزه که بیشتر ایرانی‌های سنت پترزبورگ برای خوردنش به آنجا می‌روند.
اگر به جز تایم ناهار یا شام به میراژ رفتید، می‌توانید آش‌های داغ و خوش‌طعم سرآشپز را امتحان کنید.

? رستوران کباب پارسی (Persia House of Kebabs)
خوش‌طعم‌ترین کباب‌های ایرانی با انواع دسرها و نوشیدنی‌های لذیذ در رستوران کباب پارسی پیدا می‌شود. در بخشی از این رستوران فروشگاه مواد غذایی هم هست که نان لواش و ترشیجات محلی ایرانی می‎فروشد.

? کافه پرسپولیس (Persepolis Café)
کافه‌گردهایی که دل‌شان برای کافه‌های ایران تنگ شده، بعد از گشت و گذار در شهر سنت پترزبورگ، به کافه پرسپولیس بروند. فرقی ندارد عاشق غذاهای ایرانی هستید یا خوراکی‌های خاورمیانه‌ای. از چای نبات معطر تا شیرینی‌های خوشمزه‌ای مثل باقلوای ترکی در کافه پرسپولیس وجود دارد.

رستوران‌ها و کافه‌های ایرانی روسیه
در نقشه‌ی زیر جای کافه‌ها و رستوران‌هایی که معرفی کرده‌ایم، آورده‌ایم. کافی‌ست که روی هرکدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات و عکس‌های مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

غذاهای خیابانی روسیه را کجا بخوریم؟

با اینکه روس‌ها بیشتر دوست دارند در خانه آشپزی کنند و غذاهای خانگی را ترجیح می‌دهند اما چندتای غذای خیابانی خوشمزه و محبوبی دارند که شما باید حتما امتحان‌شان کنید.

? چبورک (Cheburek)
یک چیزی توی مایه‌های سمبوسه‌ی خودمان. چبورک خمیری مثلثی و نازک است که با گوشت چرخ شده و ادویه پر می‌شود و بعد داخل روغن داغ می‌اندازند تا سرخ شود. وقتی می‌خواهید چبورک بخورید مراقب داغی مواد داخلش باشید.

چبورک غذای روسیدر بیشتر کافه تریاهای روسیه می‌توانید آن را بخورید که بیشتر با نام «Cheburechnayas» شناخته می‌شود.

? سیب‌زمینی پخته یا کبابی
روس‌ها عاشق سیب‌زمینی هستند. ماده‌ی غذایی مهمی که در روزهای سرد سال و جنگ‌های مختلف همیشه همراه‌شان بوده و سیرشان می‌کرده. در تمام کافه‌های مسکو یا سنت پترزبورگ سیب‌زمینی‌های بزرگی برای مشتریان پخته می‌شود که با قارچ و پنیر مزه‌دار شده پر می‌شود و آشپزها از ادویه‌های مختلف برای طعم‌دار کردن‌شان استفاده می‌کنند.

سیب‌زمینی تنوری یا کبابییک سیب‌زمینی پر از پنیر می‌تواند انرژی نصف روز شما را برای شهرگردی مهیا کند.

? شاوارما (Shawarma)
شاوارما یا شاوِرما غذای اصیل روسی نبود بلکه در دهه‌ی 1990 میلادی از ترکیه وارد روسیه شد و به سرعت در میان دستفروش‌های غذاهای خیابانی و ایستگاه‌های مترو طرفدار پیدا کرد. ماده‌ی اصلی شاورما گوشت است و فرقی ندارد چه نوع گوشتی.

شاوارماشاید در نگاه اول شبیه سالاد شیرازی خودمان باشد.

 گوشت بوقلمون، جوجه، مرغ، گوسفند و گاو از گوشت‌هایی است که در شاورما استفاده می‌شود و بعد با نان ساندویچی گریل می‌شوند.

[تعداد: 3    میانگین: 4.3/5]
موقعیت(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.6 24 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
16 دی، 1398

خووبود