راهنمای سفر به ژاپن

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

25 آذر، 1397
25 آذر، 1397
مدت مطالعه :
اغلب ما بچه‌های دهه 60 با شنیدن اسم ژاپن یاد فوتبالیست‌ها می‌افتیم؛ نوستالژی‌مان در دوران خوش کودکی! ژاپن جزو کشورهای خاور دور است و این یعنی برای رسیدن به آنجا زمان زیادی در راه هستید، تقریبا به اندازه‌ی شوت‌های آخر سوباسا تا برنامه‌ی بعدی.
ژاپن، کشوری که در کنار پیشرفت زیاد تکنولوژی هنوز بافت تاریخی و فرهنگ غنی خود را حفظ کرده و مطمئن باشید از سفر به این کشور پشیمان نمی‌شوید، گرچه سفر به ژاپن ارزان نیست.
همه‌ی آن چیزی که شما برای سفر به ژاپن نیاز دارید را اینجا پیدا خواهید کرد. سوالاتی مثل چه ارزی با خودم ببرم؟ یا هزینه روزانه‌ام چقدر است؟ و… .

به ژاپن خوش آمدید:

 日本へようこそ

به این 5 دلیل توریست‌ها به ژاپن سفر کردند:
  1. بازی؛ توکیو بهشت بازی‌های ویدیویی است. در Shooting EA می‌توانید تمرین تیراندازی کنید یا اگر به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارید به Cafe Manboo یا Shibuya Kaikan Monaco بروید.
  2. غذا؛ در ژاپن می‌توانید بهترین سوشی‌ها، غذاهای دریایی، گوشت گاو و رامن‌ها را پیدا کنید.
  3. ژاپنی‌ها عاشق شکوفه و گل هستند. تقریبا در تمام سال ژاپن را پر از رنگ‌های زیبا می‌بینید. اما از همه مهم‌تر فصل شکوفه‌های گیلاس است که توریست‌های زیادی را به سمت خود کشانده.
  4. وجود موزه‌های مختلف و استثنایی، دلیل دیگر جذب توریست در ژاپن است. از بهترین موزه‌ها، می‌توان موزه ملی توکیو را نام برد که پنجره‌ای بزرگ به تاریخ و فرهنگ ژاپن دارد.
  5. جنگل بامبو ساگانا؛ این جنگل زیبا جزو دومین مکان‌های توریستی پر بازدید در کیوتو ژاپن است. جنگلی با درختان بلند بامبو که با قدم گذاشتن در این جنگل حس می‌کنید وارد دنیای دیگری شده‌اید.

ویزا بگیرم؟
به هر دلیلی قصد سفر به ژاپن را داشته باشید نیاز به ویزای کوتاه‌مدت توریستی دارید. دریافت ویزا ژاپن قوانین مختلفی دارد و البته گرفتن آن راحت نیست. اما در صورت ارائه مدارک حداکثر ظرف 5 روز نتیجه دریافت/ عدم دریافت ویزا مشخص می‌شود.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر کم هزینه 8000 ین
♦ تخت در خوابگاه 3000 ین
♦ یک کاسه نودل 750 ین
♦ یک روز گردش در شهر با مترو 600 ین
♦ ورودی یک موزه یا معبد 500 ین
سفر متوسط 8000 تا 20.000 ین
♦ اتاق دو تخته در هتل تجاری 200 تا 10.000 ین
♦ شام برای دو نفر 6000 ین
♦ تور دوچرخه‌سواری نیم‌روزه 5000 ین
♦ ورودیه‌های معابد یا موزه‌ها 1500 ین
سفر لوکس بالای 20.000 ین
♦ اتاق دو تخته در هتلی زیبا 25.000 ین
♦ شام دونفره در یک رستوران خوب سوشی از 15.000 ین به بالا
♦ کرایه تاکسی بین شهری 2500 ین
انعام می‌خواهد؟
انعام دادن در ژاپن معمول نیست (گذاشتن پول روی میز رستوران معمولاً باعث می‌شود که پیشخدمت دنبال شما بیاید تا پول‌تان را بدهد). در رستوران‌ و هتل‌های لوکس معمولاً 10 درصد هزینه خدمات به صورت‌حساب اضافه می‌شود.
چه ارزی با خودم ببرم؟
در ژاپن بهتر است از قبل پول خود را به ین تبدیل کنید. تبدیل ارز‌های دیگر بستگی به نوع پولی‌ست که شما همراه دارید. برای مثال دلار آمریکا در ژاپن ارزی ارزشمند است و ممکن است با تبدیل آن به ین نرخ مناسبی به دست ‌آورید.
با چی برم؟
هواپیما: با توجه به دور بودن ژاپن، بهترین راه برای رسیدن به این کشور هواپیما است. حتی با هواپیما یک الی دو روز در راه هستید. فرودگاه ناریتا (Narita) در نزدیکی توکیو مرکز اصلی ورود مسافران به حساب می‌آید؛ توکیو یک فرودگاه بین‌المللی کوچک‌تر به نام هانه‌دا (Haneda) هم دارد که به مرکز شهر نزدیک‌تر است.
اگر مقصد شما در ژاپن جایی غیر از توکیوست، می‌توانید فرودگاه‌ بین‌المللی کانسای (برای اوساکا و کیوتو) یا برای رفتن به اوکیناوا، فرودگاه‌های هوکایدو، کیوشو یا ناها را به عنوان فرودگاه مقصد در نظر بگیرید. البته اگر مقصد شما این فرودگاه‌ها باشد هزینه کمتری می‌پردازید اما که زمان بیشتری باید صرف کنید. در نظر داشته باشید فرودگاه بین‌المللی Fukuoka در انتهای شمالی کیوشو، در نزدیکی شهر و نقطه اصلی ورود به غرب ژاپن ‌است.
فرودگاه بین‌المللی کانسای با اینکه یک فرودگاه بین‌المللی است جزو فرودگاه‌های توکیو محسوب نمی‌شود، اما اگر بخواهید در ناحیه کانسای یا اطراف آن بروید می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‎ی خودرو
اجاره خودرو در همه جا به شما آزادی زیادی می‌دهد. ژاپن نیز با داشتن جاده‌های خوب از این قاعده مستثنی نیست. شرکت‌های اجاره خودرو در ژاپن به طور گسترده در دسترس هستند. توصیه می‌کنیم در شهرهای هوکایدو، کیوشو و اوکیناوا در سمت چپ رانندگی کنید.
♦ قطار
قطارها در ژاپن به چند دسته تقسیم می‌شوند.
1) محلی (local): در تمام ایستگاه‌ها توقف دارند.
2) سریع (Rapid): این قطارها در بعضی از ایستگاه‌ها توقف ندارند و از نظر قیمت تفاوتی با قطارهای محلی ندارند.
3) اکسپرس (Express): قطارهای اکسپرس به نسبت قطارهای سریع در ایستگاه‌های کمتری توقف دارند و باید علاوه بر هزینه اصلی مبلغی اضافه‌تر بپردازید.
4) اکسپرس لیمیتد (Limited Express): این قطارها فقط در ایستگاه‌های اصلی توقف دارند و علاوه بر هزینه اصلی باید مبلغی بین 500 تا 4000 ین اضافه‌تر بپردازید.
5) سوپر اکسپرس (Super Express): این قطارها از خطوط و سکوهای جداگانه‌ای استفاده می‌کند و علاوه بر هزینه اصلی باید مبلغی بین 800 تا 8000 ین اضافه‌تر بپردازید.

“قطارهای سریع‌السیر ژاپن چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد، بدون شک قطار اصلی‌ترین و بهترین راه حمل‌ونقل در ژاپن است. به همین دلیل معمولاً شلوغ است و این شلوغی در ساعات 7:30 تا 9 صبح و 5 تا 8 بعدازظهر به اوج خود می‌رسد. اگر می‌خواهید آخر هفته از قطار استفاده کنید حتماً رزرو کنید، زیرا به دلیل ازدحام زیاد، بلیط‌ها از قبل فروخته می‌شوند.”


♦ تاکسی
به دلیل وجود سیستم‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی قابل اطمینان و مقرون‌به‌صرفه در ژاپن معمولاً افراد از تاکسی استفاده نمی‌کنند. اما در مواردی مثل آخر شب‌ها یا آخر هفته‌ها که سیستم حمل‌ونقل عمومی شلوغ است می‌توانید از تاکسی استفاده کنید.
♦ اتوبوس
اغلب شهرهای ژاپن از پوشش گسترده‌ی اتوبوس‌های محلی برخوردار است. در شهرهای کوچک‌ و مناطق روستایی اتوبوس‌ وسیله اصلی حمل‌ونقل عمومی است اما در شهرهای بزرگ‌تر، اتوبوس‌‌ به عنوان وسیله‌ نقلیه دوم بعد از قطار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استفاده از اتوبوس‌ها در ژاپن برای گردشگران خارجی می‌تواند کمی ترسناک باشد زیرا بسته به شرکت اتوبوس‌رانی، سیستم‌ بلیط و توقف‌‌ها متفاوت است و همین موضوع چالش بزرگی برای توریست‌ها و حتی گاهی خود مردم ژاپن محسوب می‌شود.
♦ferry
کشتی‌هایی شبیه لنج‌های خودمان در ابعاد بزرگتر که برای حمل مسافر، ماشین و کالا استفاده می‌شود. در شهرهای ساحلی و جزایر، کشتی‌های Ferry بخشی قابل توجهی از سیستم‌ حمل‌ونقل عمومی را تشکیل می‌دهند. ژاپن متشکل از هزاران جزیره است که به طور طبیعی در مجاورت شبکه‌ای گسترده از راه‌های دریایی قرار دارد. چهار جزیره اصلی آن به نام‌های هونشو(Honshu)، هوکایدو(Hokkaido)، کیوشو(Kyushu) و شیکوکو(Shikoku) به وسیله پل و تونل به هم متصل شده‌اند، اما بسیاری دیگر از جزایر کوچک‌تر وجود دارند که تنها راه ارتباطی‌شان با خشکی کشتی و قایق است.
کی برم؟
هوای ماه آوریل و مِی ژاپن (فروردین تا اوایل خرداد) فوق‌العاده خوب است. در ماه آگوست (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) در هوا گرم و مرطوب جشنواره‌های تابستانی برگزار می‌شود. بازه زمانی ‌که بیشتر توریست‌ها برای رفتن به ژاپن برنامه‌ریزی می‌کنند فصل شکوفه‌های گیلاس یعنی اواخر مارس تا اوایل ماه آوریل (فروردین تا اردیبهشت) است.
زبان رسمی ژاپن چیست؟
زبان مردم ژاپن از شاخهٔ ژاپُنیک و از خانوادهٔ زبان‌های آلتایی است. اگرچه بسیاری لغات را از زبان چینی گرفته، ولی با این هم‌ریشه نبوده و کاملاً متفاوت است. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: こ ん に ち は گونی‌چوآ
  • خداحافظ: さ よ う な ら سایانورا
  • این چنده: ?お 元 気 で す か اوگِین‌کینِسکا
  • حالت چطوره؟: い く ら ای‌کورا
  • ممنون: ありがとう آریگاتو
وضعیت بهداشتی و درمانی در ژاپن چطور است؟
♦ بیمارستان
ژاپن از نظر خدمات پزشکی سطح بالایی دارد اگرچه متاسفانه در اکثر بیمارستان‌ها پزشک‌ها و پرستاران نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند. البته در بیمارستان‌های دانشگاهی معمولاً پزشکان می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت ‌کنند و سطح مراقبت بالاتری هم دارند. در شهرهای بزرگ به ویژه توکیو کلینیک‌های خصوصی برای خارجی‌ها وجود دارند که پزشکان کاملاً به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و البته گران هم هستند.
♦ وضعیت آب
آب لوله‌کشی ژاپن قابل آشامیدن است.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به ژاپن هیچ‌گونه واکسنی نیاز نیست.
♦ داروخانه
داروخانه‌ها در ژاپن داروهای خارجی نمی‌فروشند پس اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید همراه خودتان ببرید. اگر به هر دلیلی به داروی‌تان نیاز پیدا کردید و همراه نداشتید باید دنبال یه جایگزین ژاپنی برای آن باشید و در نظر داشته باشید احتمالاً دز دارو پایین‌تر از آن دارویی است که شما مصرف می‌کنید.
♦ چه داروهایی ببرم؟
داروهای روان‌گردان به شدت در ژاپن ممنوع هستند و برای آوردن داروهایی مثل مسکن و کدئین باید حتماً تائیدیه بگیرید.
ژاپن امن است؟
به طور کلی ژاپن برای گردشگران امن است و تنها مستعد حوادث طبیعی مثل زلزله، سونامی، فوران‌های آتش‌فشانی و طوفان است. به همین دلیل برنامه‌های ایمنی پیشرفته‌ای را برای تلفن‌های همراه ساخته‌اند که اطلاعات مربوط به هشدارهای هواشناسی، سونامی و فعالیت‌های لرزه‌ای را می‌توانید دنبال کنید.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
Hyperdia
به شما کمک می‌کند تا سریع‌ترین راه را برای مقصد خود پیدا کنید. این برنامه زبان‌های انگلیسی، ژاپنی و چینی را پشتیبانی می‌کند. Hyperdia نوع وسیله حمل‌ونقل مورد نظر، چگونگی رسیدن به ایستگاه و همچنین قیمت بلیط را نشان می‌دهد.
Imiwa
از دغدغه‌های سفر به یک کشور خارجی، زبان است. به خصوص کشورهایی که کمتر زبان انگلیسی بلد هستند. Imiwa یک دیکشنری ژاپنی است که به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی، پرتغالی، آلمانی، کره‌ای و روسی ترجمه دارد.
GuruNavi
برنامه‌ی کاربردی برای جستجوی رستوران و غذاخوری‌ها در ژاپن است. این برنامه رستوران‌های نزدیک شما را با نوع غذا و حتی محدوده قیمت درخواستی شما پیدا می‌کند. خوب است بدانید GuruNavi اغلب رستوران‌ها و یا نوشیدنی‌های تخفیف‌دار را ارائه می‌کند.
Yurekuru
از آنجا که ژاپن یک کشور زلزله‌خیز است بهتر است بدانیم چه موقع و کجا زلزله رخ می‌دهد و این جایی است که برنامه Yurekuru به کمک شما می‌آید و اطلاعاتی از قبیل زمان و شدت زلزله را به شما اطلاع می‌دهد. این برنامه به دو زبان انگلیسی و ژاپنی ارائه شده.
JapanTaxi
گاهی اوقات به دلایل مختلف استفاده از حمل و نقل عمومی امکان پذیر نیست. مثلا شاید آخرین قطار رفته باشد و شما تعداد زیادی چمدان دارید یا در منطقه‌ای هستید که دسترسی به وسایل نقلیه ندارید اپلیکیشن JapanTaxi به کمک شما می‌آید. با این برنامه می‌توانید تاکسی بگیرید و محاسبه هزینه را در طول سفر دریافت کنید.
Planetyze
این برنامه به شما کمک می‌کند تا علاوه بر پیدا کردن مقصد مورد نظر خود در ژاپن، مکان‌های جالب جدیدی را برای بازدید، گشتن و غذا خوردن پیدا کنید. در Planetyze اکثر مقصدهای محبوب ژاپن گنجانده شده است. همچنین می‌توانید تورهای مختلف را چک کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
اگر بدون تور سفر می‌کنید خرید سیم‌کارت در ژاپن شاید جزو مهم‌ها باشد. زیرا می‌توانید از نقشه و اینترنت گوشی برای پیدا کردن مسیرها، رزرو قطار، اتوبوس و… استفاده کنید، مخصوصاً در مناطق خارج شهر، که کمتر مردم با زبان انگلیسی آشنایی دارند.
در ژاپن مانند اکثر کشورها می‌توانید سیم‌کارت بخرید با این تفاوت که از بین دو امکان برقراری تماس و ارسال پیام فقط یکی را می‌توانید انتخاب کنید. به زبان ساده توریست‌ها و افرادی که ساکن ژاپن نیستند نمی‌توانند سیم‌کارتی بخرند که امکان تماس صوتی و ارسال پیام را به صورت همزمان داشته باشد. البته این قانون شامل دیتا نمی‌شود. برای خرید سیم‌کارت گزینه‌های زیادی وجود دارد اما با توجه به شبکه‌ و فرکانس‌های ژاپن پیشنهاد می‌کنیم سیم کارت را از شرکتی بخرید که مجهز به شبکه‌ی NTT Docomo باشد. این شبکه معروف‌ترین شبکه در ژاپن است.
دو اپراتور اصلی ژاپن b-mobile و U>mobile نام دارند. معمولاً افراد به دلیل قیمت مناسب‌تر سیم‌کارت b-mobile آن را انتخاب می‌کنند اما اگر از آن دسته افراد هستید که سرعت بالای اینترنت برای‌شان مهم است پیشنهاد می‌کنیم از سیم‌کارت‌های U>mobile استفاده کنید که البته کمی گران‌تر هستند. هزینه‌ی هر گیگ اینترنت در این سیم‌کارت‌ها حدود 4000 ین است.
این نکته را فراموش نکنید که سیم‌کارت‌های ژاپن دارای تاریخ انقضاء هستند. یعنی شما نمی‌توانید در سفرهای بعدی از آن استفاده کنید.
چطور باید در ژاپن سیم کارت بخریم؟
اطراف ترمینال 1 توکیو به دلیل داشتن کیوسک‌های مختلف، راحت‌ترین مکان برای خرید سیم‌کارت است. جز این ترمینال کیوسک‌های زیادی برای فروش سیم‌کارت در مناطق مختلف وجود دارد. در زمان خرید سیم‌کارت نگران بلد نبودن زبان نباشید زیرا سیم‌کارت‌های خارجی به زبان انگلیسی هستند و تمام دستورالعمل فعال‌سازی آن داخل پکیج وجود دارد. ممکن است برای فعال‌سازی و تکمیل مشخصات نیاز به اینترنت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به یکی از کافه‌هایی که وای‌فای دارد بروید و مراحل فعال‌سازی را انجام دهید.
استفاده از کارت تلفن بین‌المللی
می‌توانید از باجه‌های تلفن استفاده کنید که تعداد آن‌ها در اطراف راه‌آهن بیشتر است. برای استفاده از این کیوسک‌ها می‌توانید کارت‌های KDDI Superworld، SoftBank Telecom Comic Card و یا Terefon Kaso را از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

b-mobile

U>Mobile

کیوسک فروش سیم‌کارت

موقعیت(ها)

کارگردانی انیمیشن خوندم و شیفته‌ی کتاب‌های دن براوون‌ام. عاشق یادگیری‌ام و از آموزش دانسته‌هام لذت می‌برم. همیشه برای پیدا کردن راه‌حل‌های تازه و جدید آماده‌ام و با یکنواختی جور نیستم. کمک به دیگران و مفید بودن قشنگ‌ترین حس برامه. حساسیت ندارم چه کاری بهم سپرده می‌شه اما برام خیلی مهمه اون کار دقیق و درست انجام بشه. تیراندازی جزو علاقه‌هامه و دارم سعی می‌کنم به سطح حرفه‌ای برسم.

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 4.6 31 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
جهان
4 آذر، 1398

عالی بود فقط هزینه مواد غذایی رو ننوشتید

پاسخ اسمارتیز :ممنونم :)
چشم درباره اون هم می‌نویسیم
فرزانه سروی
9 بهمن، 1397
در پاسخ به مجید
باسلام
بسیارزیباوعالی بوداماننوشتیدچطورویزای ژاپن بگیریم....چون ویزا سخت به ایرانیا میدن.....

سلام مجید عزیز :)
پیامتون به ما کلی انرژی داد و خوشحالیم که مطالب مارو دوست داشتید.
برای اخذ ویزا ژاپن ما مطلبی جداگانه نوشتیم که می‌تونید در لینک زیر بخونید.
https://bit.ly/2sRbzP1

مجید
3 بهمن، 1397

باسلام
بسیارزیباوعالی بوداماننوشتیدچطورویزای ژاپن بگیریم....چون ویزا سخت به ایرانیا میدن.....