راهنمای سفر به پراگ (جمهوری چک)

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

22 تیر، 1397
22 تیر، 1397
مدت مطالعه :
زمانی جمهوری چک را با “یان کلر” 2مترو 2 سانتی‌متری و پاول ندود و موهای بلوندش می‌شناختیم یا رمان‌های کافکا که قرار بود توسط دوستش سوزانده شوند. کشور مردان عجیب‌و‌غریب، با جدایی از اسلواکی و اعلام استقلال، به کشوری پیشرفته تبدیل شد و گردشگران امروزه برای یک سفر ارزان به اروپا، سفر به پراگ را انتخاب می‌کنند.

به جمهوری چک خوش آمدید:

Vítejte v České republice

به این 5 دلیل توریست‌ها به پراگ سفر کردند:
  1. قدم زدن برروی پل چارلز هنگام غروب خورشید رویایی است. تلالو نور خورشید و سایه‌ای که این پل روی رودخانه می‌اندازد را در کارتون‌های دیزنی فقط دیده‌اید.
  2. رفتن یه شمال پراگ و دیدن محله یهودی‌ها و کنیسه‌ی قدیمی و قبرستان آن‌ها از کارهایی‌ست که گردشگران به آن علاقه نشان دادند.
  3. گوش دادن به موسیقی کلاسیک در تالار تئاتر ملی پراگ، در کشوری که دیوانه‌ی موسیقی کلاسیک و نواختن سازهایی مانند ویولن‌سل است، آن هم با قیمت ارزان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، جمهوری چک را مورد علاقه عاشقان این نوع موسیقی می‌کند.
  4. کشتی‌سواری و قایق‌رانی در رودخانه Vltava در تابستان و دیدن بناهای تاریخی و معروف پراگ همیشه جذاب است.
  5. کسانی که تاریخ را دوست دارند می‌توانند در پراگ با بوهمیایی‌ها آشنا شوند و تاریخ مردمان بوهمی را به چشم ببینند.

ویزا بگیرم؟
جمهوری چک، عضو اتحادیه شینگن است و برای سفر به این کشور باید ویزای توریستی شینگن دریافت کنید. از سال 2017 خدمات نوبت‌دهی و درخواست ویزای توریستی چک به شرکت VFS GLOBAL سپرده شده است. این شرکت در طبقه 11 مرکز خرید پالادیوم قرار دارد و هزینه اخذ ویزا 80 یورو برای بزرگسالان است.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر‌کم‌هزینه تا 80 یورو
♦ تخت در خوابگاه 15 یورو
♦ پخت غذا توسط خودتان 15 یورو
♦ ورودیه جاهای دیدنی 80 یورو
سفر متوسط 80 تا 175 یورو
♦ اتاق دابل در هتل متوسط هر نفر از 120 تا 160 یورو
♦ 3 وعده غذا در یک رستوران خوب 30 تا 40 یورو
♦ بلیط کنسرت 10 تا 30 یورو
سفر لوکس بالای 175 یورو
♦ اتاق دابل در هتل لوکس 260 یورو
♦ 7 وعده غذا در رستوران بسیار لوکس 90 یورو
♦ تور خصوصی گردش در پراگ با راننده 200 یورو
انعام می‌خواهد؟
رستوران‌ها: اضافه کردن 10 درصد از کل مبلغ سفارش معمول است
تاکسی‌ها: برای آن‌هایی که در حمل کیف و وسایل‌تان کمک می‌کنند 10 درصد کرایه را به عنوان انعام بپردازید.
هتل: برای کسانی که کیف و چمدا‌‌ن‌هاتان را حمل می‌کنند 20 تا 50 کرون چک انعام بدهید.
چه ارزی با خودم ببرم؟
واحد پولی کشور چک، کرون چک است اما بهترین ارزی‌ که می‌توانید در سفر به پراگ ببرید یورو است. شما در بانک‎های اصلی پراگ مانند Komerční banka, Česká spořitelna و UniCredit می‌توانید ارز خود را چنج کنید. از کسانی که در مناطق توریستی تبدیل ارز می‌کنند هم دوری کنید. آن‌ها با نرخ Sell ارزتان را چنج می‌کنند در صورتی که در جمهوری چک باید با نرخ Buy ارز خود را تبدیل به کرون چک کنید. برخی از هتل‌ها هم تبدیل ارز می‌کنند اما عموما نرخ پیشنهادی آن‌ها چنگی به دل نمی‎زند.
با چی برم؟
هواپیما: پرواز، ایران (تهران) به چک (پراگ) با یک توقف در استانبول ترکیه حدود 6 ساعت طول می‌کشد. خرید بلیط جمهوری چک از ایرلاین پگاسوس هزینه‌ای حدود 220 یورو دارد.
قطار: اگر بخواهید با قطار به پراگ بروید باید بلیط قطار آنکارا را بخرید و سپس به استانبول بروید. قطار استانبول به بخارست رومانی را سوار شوید و بعد از آن به بوداپست مجارستان خواهید رسید. آخرین قطاری که سوار می‎شوید بوداپست به پراگ است.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‎ی خودرو
می‌خواهید کل شهر را بگردید و از شهرگردی بدون وقفه در پراگ لذت ببرید یک ماشین اجاره کنید و از بناهای تاریخی این شهر بازدید کنید.
♦ ترام
ترام در جمهوری چک گران است اما برای گردش‌های کوچک و جا‌به‌جایی‌هایی که فاصله کمی دارند بسیار مناسب هستند. ترام از 5 صبح تا 00:30 بامداد یکسره کار می‌کنند اما در شب‌ها شاید سرویس‌شان محدود شود.
♦ اتوبوس شهری
اتوبوس‌ها در شهری که ترام و مترو دارد زیاد کارایی ندارد چون پراگ بسیار کوچک است. اتوبوس در پراگ برای رفتن به فرودگاه یا مسافت‌های بسیار دور کاربرد دارد. قیمت بلیط برای بزرگسالان 32 کرون و برای نوجوانان زیر 15 سال 16 کرون و برای سالمندان بالای 60 سال و کودکان زیر 6 سال رایگان است.
♦ تاکسی
تاکسی‌ها بسیار مفید هستند اما فقط برای رفتن به مسیرهایی با فواصل زیاد.
♦ مترو
بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای گشتن در پراگ مترو است. متروی شهر از ساعت 5 صبح باز است و با بلیط دارای اعتبار 3 روز به قیمت 310 کرون می‌توانید به جای‌جای شهر دسترسی پیدا کنید. در بالای پله‌‌برقی شما باید بلیط خود را در دستگاه استامپ یا پانچ کنید.
کی برم؟
تابستان بهترین فصل سفر به پراگ است اما ایام کریسمس هم این شهر بسیار شلوغ می‌شود. در فصل زمستان هتل‌ها 30 درصد الی 40 درصد قیمت‌هایشان افت می‌کند و شاید این سفر ارزان به پراگ، ارزان‌تر هم شود.
زبان رسمی جمهوری چک چیست؟
زبان مردم جمهوری چک، چکیست و 96 درصد مردم این کشور به این زبان سخن می‌گویند اما نگران نباشید آن‌ها به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند. در زمان قدیم زبان این کشور بوهمیایی بوده و سپس در زمان چکسلواکی آن‌ها به زبان اسلواکیایی هم صحبت می‌کردند که امروزه هم برخی از آن‌ها این زبان را بلدند. افراد مسن و پیر هم به زبان آلمانی و روسی شاید مسلط باشند. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: Ahoj (آهویی)
  • خداحافظ: sbohem (ایزبوهم)
  • حالت چطوره؟ ?jak se máš (یک سه ماش؟)
  • این چنده؟ ?co to stojí (سو توس تویی؟)
  • ممنونم: Děkuji (یِکویی)
وضعیت بهداشتی و درمانی در چک چطور است؟
♦ بیمارستان
خدمات درمانی در پراگ بسیار خوب است. اگر اورژانسی به بیمارستان بروید آن‌ها بهترین خدمات را برای درمان شما ارائه خواهند کرد و از این بابت می‌توانید مطمئن باشید. بیمارستان Na Homolce Hospital از بهترین بیمارستان‌های پراگ است و کلینیک Polyclinic at Národní کارکنانش به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی حرف می‌زنند.
♦ بیمه
توجه داشته باشید بیمه‌ای را انتخاب کنید که همه موارد درمانی را پوشش دهد حتی پرواز اورژانسی بازگشت به کشور مقصد.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به پراگ احتیاجی به زدن واکسن ندارید اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) به همه مسافران پیشنهاد می‌کند واکسن‌های کزاز، سرخک، اوریون و هپاتیت A را بزنند. اگر واکسن می‌زنید حداقل 6 هفته قبل از سفر این کار را انجام دهید.
♦ سرویس بهداشتی
سرویس‌های بهداشتی در موزه، گالری‌ها، تالارهای کنسرت و… رایگان است اما در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو و مکان‌های توریستی 5 تا 10 کرون باید بپردازید.
♦ وضعیت آب
آب لوله‌کشی پراگ کاملا قابل آشامیدن است اما با این حال، مردم از بطری‌های آب معدنی استفاده می‌کنند.
چک امن است؟
♦ خطرات و پیشگیری
1. پراگ از پایتخت‌های امن اروپاست اما جیب‌برها همیشه در کمین هستند. اما نگران نباشید، پول‌ها و مدارک خود را در کیف کمری بگذارید تا خیالتان راحت باشد. در ترام‌های شلوغ، مترو و جاهای توریستی و پرتردد نیز کوله‌پشتی خود را در جلوی‌تان نگه دارید تا مشکل دزدی پیش نیاید.
2. محل‌هایی که امکان جیب‌بری و دزدی وجود دارد عبارت‌اند از: قلعه پراگ، پل چارلز، میدان اولد تاون (شهر قدیمی) و قبرستان یهودی‌ها.
3. در شب از منطقه Seedy park و Wenceslas Square دوری کنید زیرا خط قرمز شهر پراگ است و در شب  خانه آوارگان و معتادان است.
4. سوار تاکسی‌های غریبه و ماشین‌های سرراهی نشوید چون شما را به مکانی خلوت می‌برند و تمام وسایل‌تان را از شما خواهند گرفت و از هیچ‌چیز نخواهند گذشت اما اگر مراقب باشید مشکلی پیش نخواهد آمد.
♦ موارد قانونی
افراد خارجی در جمهوری چک باید طبق قوانین این کشور رفتار کنند و قوانین را زیرپای نگذارند. اگر دستگیر شدید حق تلفن زدن و گرفتن وکیل را خواهید داشت.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
با اپلیکیشن DameJidlo که شبیه اسنپ‌فود و چنگال است می‌توانید در پراگ غذا سفارش دهید و در هتل یا هرجای دیگری که هستید غذای مورد علاقه‌تان برسد. اپلیکیشن واتس‌اپ و مسنجر فیسبوک نیز از پرطرفدارترین مسنجرها در پراگ است که به‌راحتی می‌توانید با افرادی که در پراگ با آن‌ها آشنا می‌شوید در ارتباط باشید.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
سیم‌کارت‌های O2، T-mobile و وودافون از بهترین سیم‌کارت‌هایی‌ست که می‌توانید در پراگ تهیه کنید. اگر گوشی‌ شما انبلاک باشد و بتوانید این سیم‌کارت‌ها را تهیه کنید، تماس‌های محلی برای‌تان ارزان‌تر خواهد شد.
سیم کارت تلکام

T-mobile

وودافون

وودافون

سیم کارت o2

O2


موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 39 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.