راهنمای سفر به ترکیه

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

30 بهمن، 1396
7 بهمن، 1399
مدت مطالعه :
ترکیه برم یا نرم؟! حتما راهی هست سفرم تکراری‌ نشود؛ اما چه راهی؟ قبل از اینکه به ترکیه بروید اطلاعات ضروری‌اش را بخوانید مثلا چند اصطلاح ترکی یاد بگیرید یا با بهترین اَپ‌های سفری ترکیه آشنا شوید.

به ترکیه خوش آمدید:

Türkiye’ye hoşgeldiniz

به این 5 دلیل توریست‌ها به ترکیه سفر کردند:
  1. اگر به این فکر کردید که به کشور غریبه‌ای رفته‌اید و دچار استرس شده‌اید نگران نباشید، ترک‌ها مثل خودمان مهمان‌نواز هستند، فقط لبخند بزنید، بدون شک مردمش شما را به نوشیدن قهوه‌ی ترک، چای  و خوردن باقلوا ترکی دعوت می‌کنند.
  2. خوشمزه‌ترین خوردنی‌ها را در ترکیه بخورید؛ از کباب گرفته تا نان‌های محلی ترکی که بویش مست‌تان می‌کند. اما سورپرایز اصلی در رستوران‌های ترکی منتظر شماست؛ در بسیاری از رستوران‌ها سوپ، قهوه یا سالاد رایگان سرو می‌شود.
  3. از آنجا که ترکیه بخشی از اروپا هم محسوب می‌شود، خیلی‌ها تصور می‌کنند هزینه سفر به ترکیه گران است اما خاطرتان جمع که سفر به ترکیه پول زیادی نمی‌خواهد.
  4. از گشت‌ و گذار خسته شدید؟ دلچسب‌تر از رفتن به حمام آن هم از نوع سنتی‌اش مگر وجود دارد؟ ماساژحرفه‌ای ببینید و آن را برای دیگران تعریف کنید.
  5. ترکیه سواحل زیادی دارد و هیجان انگیزترین کارها مثل اسکی روی آب، غواصی (فصل گرم) و قایق‌سواری و هزاران هزار تفریح دیگر را در ترکیه تجربه کنید.

دوست دارید مسافر دائمی ترکیه باشید و یا حتی ساکن این کشور زیبا؟ شاید به هم خرید ملک در ترکیه یا خرید آپارتمان در ترکیه فکر می‌کنید تا از این راه بتوانید شهروندی ترکیه را به دست آوردید. به هر حال همه چیز ممکن است، علی‌الحساب ما قوانین سفر به این کشور را برای شما می‌گوییم، تصمیم مهاجرت با شما.


ویزا بگیرم؟
برای اقامت تا 90 روز، نیازی به ویزا ندارشید اما برای اطلاعات بیشتر به سایت www.evisa.gov.tr مراجعه کنید.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر کم هزینه تا 160 لیره
♦ تخت معمولی 24-7 لیره
♦هزینه بلیط اتوبوس تا جزیره گالیپولی 45 لیره
♦ هزینه غذا (ماهی کبابی) 8-10 لیره
سفر متوسط بین 160 تا 350 لیره
♦ اتاق دو تخته حدود 90 تا 180 لیره
♦ پرواز از استانبول به کاپادوکیا 50 لیره
♦ هزینه غذا (ماهی و دورچین) حدود 40 لیره
♦ اجاره قایق به صورت روزانه 35 لیره
سفر لوکس از 350 لیره
♦ اتاق دو تخته بیش از 180 لیره
♦ چهار روز کروز سواری بین 200 تا 300 لیره
♦ بالن سواری 160 تا 175 لیره
چه ارزی با خودم ببرم؟
وقتی به ترکیه سفر می‌کنید اصلا نگران تبدیل نرخ ارزتان نباشید. در گوشه ‌گوشه‌ی ترکیه صرافی‌های برای تبدیل ارز شما وجود دارند. فقط این نکته را فراموش نکنید که تبدیل ارزتان را در فرودگاه و هتل انجام ندهید چون هزینه بیشتری از شما کسر می‌شود.
بهترین ارز برای سفر به ترکیه، دلار است چون این ارز بین‌المللی است و تقریبا هر مکانی از این کشور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
اگر کمی اقتصادی باشید بدون شک دلار به همراه دارید چون لیره دائما در حال افت قیمت است اما از بالا رفتن قیمت دلار سود خواهید برد.
با چی برم؟
هواپیما: بهترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به مقصد استفاده از هواپیماست. پرواز تهران به ترکیه حدود 3 ساعت است که اگر در طول پرواز بخوابید اصلا متوجه پرواز نخواهید شد و زمانی چشم باز می‌کنید که خلبان پرواز آماده‌ی فرود است.
قطار: سفر با قطار از ایران به ترکیه هفته‌ای یک‌بار انجام می‌شود که از تبریز به‌سوی شهرهای وان و استانبول حرکت خواهیم کرد. مدت زمان سفر از تهران به ترکیه حدود 60 ساعت است. البته علاوه بر این، قطار تهران آنکارا هم شروع به کار کرده، این قطار ابتدا به وان می‌رود. مدت زمانی که از تهران تا وان در قطار خواهید گذراند 24 ساعت و تهران تا آنکارا 60 ساعت است.
اتوبوس: اگر از پرواز می‌ترسید و سفر زمینی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید برای سفر به ترکیه از اتوبوس استفاده کنید. تقریبا 48 ساعت در راه خواهید بود و هزینه آن حدود 200 هزار تومان است.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‌ی خودرو
اگر می‌خواهید در ترکیه خودتان رانندگی کنید به محض رسیدن به فرودگاه باجه‌هایی برای کرایه خودرو وجود دارند فقط قبل از سفر گرفتن گواهی‌نامه بین‌اللملی را فراموش نکنید. اما ما کار شما را راحت کرده‎‌ایم شما می‌توانید قبل از سفر ماشین‌تان را اجاره کنید. این کار چندین حُسن دارد:
  1. تا آخرین روز سفرتان ماشین در اختیار خواهید داشت.
  2. در وقت‌تان صرفه جویی می‌کنید و دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن تاکسی معطل شوید.
  3. هزینه‌تان کاهش پیدا می‌کند.
  4. شما هم اگر مثل من عاشق این هستید که به جاده بزنید، پس کرایه ماشین به نفع شماست.

نکاتی که در حین رانندگی در ترکیه باید رعایت کنید:
  • بستن کمربند ایمنی هم در صندلی جلو و هم در صندلی عقب
  • ممنوعیت استفاده از گوشی در حین رانندگی
  • تابلوهایی با پس زمینه سبز رنگ به بزرگراه‌های پرسرعت اشاره دارد و تابلوهای به رنگ سفید شما را به راه‌های روستایی می‌کشاند.
  • در اتوبان‌های سه بانده که به اتویول معروف‌اند باید برای رانندگی، عوارض پرداخت کنید.
♦ اتوبوس
سیستم حمل‌ و نقل اتوبوس برای مسافت‌های طولانی بسیار کارآمد است. شما به راحتی می‌توانید از قبل صندلی‌‌تان را رزرو کنید. فقط فراموش نکنید در اتوبوس مثل مکان‌های عمومی دیگر سیگار نکشید. اگر شلوغی و سر و صدا اتوبوس برای‌تان آزار دهنده‌است پیشنهاد می‌کنیم از تاکسی استفاده کنید.
♦ قطار
استفاده از قطار با وسعت ترکیه سازگاری ندارد. در بسیاری از شهرهای توریستی ترکیه نمی‌توانید از قطار استفاده کنید. استفاده از قطار عموما کند و با تاخیر انجام می‌شود.
پیشنهاد ما این است با خرید کارت سفری به راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. هزینه خرید این کارت حدود 10 لیره است که از فرودگاه می‌توانید آن را خریداری کنید و امکان مجدد شارژ آن را داشته باشید.
کی برم؟
سفر به ترکیه چه زمانی برای من مناسب است؟ اگر شلوغی جمعیت برای‌تان مهم نیست بهترین زمان سفر برای شما خردادماه تا اواسط مرداد است. این ماه‌ها برای شمایی که قصد سفر با فرزندتان را دارید بسیار مناسب است. خرداد تا مرداد هوای ترکیه نه گرم و نه سرد است.
اگر در سفرتان به ترکیه دنبال کمی آرامش هستید و شلوغی ترکیه را نمی‌پسندید در  دو ماه اردیبهشت و شهریور برنامه سفرتان را بچینید.
اما دید متفاوتی از ترکیه را دوست دارید ببینید و عکس‌های یادگاریتان نسبت به دیگران متفاوت‌تر باشد فصل سرد به سراغ ترکیه بروید شما کمتر کسی را خواهید دید که ماه مهر تا فروردین به ترکیه سفر کند.
زبان رسمی ترکیه چیست؟
زبان ترکی، زبان رسمی مردم ترکیه است و یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا به شمار می‌آید. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: Merhaba (مِرحبا)
  • خداحافظ: Gule Gule (گولِ گولِ)
  • حالت چطوره؟ Nasilsiniz (ناسیلسینز)
  • این چنده؟ Ücreti ne kadar (یوکرتی نِ کادار)
وضعیت بهداشتی و درمانی در ترکیه چطور است؟
♦ بیمارستان
در ترکیه مثل بسیاری دیگر از کشورها دو نوع بیمارستان وجود دارد: خصوصی و دولتی. در شهرهای بزرگ هر دو نوع بیمارستان را شما خواهید یافت اما این نکته را فراموش نکنید که در شهرهای کوچک فقط بیمارستان دولتی وجود دارد. بیمارستان‌های دولتی عموما شلوغ هستند و زمان بیشتری طول خواهد کشید تا نوبت به شما برسد.
♦ داروخانه
در همه‌‌ی شهرهای ترکیه داروخانه‌ها از ساعت 8:30 تا 7:30 عصر باز است. اما شهرها و روستاهای کوچک ترکیه یک داروخانه شبانه‌روزی دارند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما نسخه آن را بهمراه داشته باشید.
♦ وضعیت آب در ترکیه
عاقلانه‌ترین کار برای شمایی که عازم سفر به ترکیه هستید، استفاده از آب معدنی است. شما حتی می‌توانید از قرص‌های تصفیه آب هم استفاده کنید.
همان‌طور که شما بهتر از من می‌دانید از خوردن آب رودخانه و دریاچه به شدت خودداری کنید.
♦ واکسن بزنم؟
به طور معمول برای سفر به ترکیه واکسن خاصی لازم نیست. اما اگرجزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید پیشگیری کنید با پزشک خود مشورت کرده و واکسن هپاتیت A، B و C را 3 ماه قبل از سفرتان بزنید.
اگر در طول سفر با اینکه بیمه مسافرتی دارید دچار بیماری شدید و به پزشک مراجعه کردید؛ هزینه پزشک را پرداخت کنید چون پزشکان ترکیه انتظار پرداخت پول را به صورت نقد دارند. شما پس از پرداخت نقدی مدارک‌تان را به ایران بیاورید تا در صورت لزوم هزینه به شما پرداخت شود.
♦ چه داروهایی ببرم؟
جعبه کمک‌های اولیه برای خود درست کنید و داروهای زیر را در کیف دارویی‌تان قرار دهید:استامینوفین، چسب زخم، کرم ضد آفتاب و ژل دست، آنتی بیوتیک، باند و گاز، قرص‌های تصفیه آب، دماسنج.
اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما نسخه تایید شده پزشک و داروی‌تان را با خود به همراه داشته باشید.
ترکیه امن است؟
اگرچه سفر به ترکیه به هیچ وجه خطرناک نیست اما عاقلانه است کمی محتاط باشیم:
  • از پول، مدارک و وسایل گران قیمت‌تان به خوبی محافظت کنید. مثلا برای جلوگیری از دزدیده شدن پول‌هایتان از کیف کمری استفاده کنید.
  • تمام پول‌هایتان را یک جا نگه‌داری نکنید.
  • توهین به پرچم، دولت، مردم و رئیس جمهمور ترکیه جرم محسوب می‌شود.
  • از کشیدن سیگار در پاساژها و رستوران‌ها خودداری کنید چون جریمه دارد.
  • مدتی است تظاهرات ضد دولتی در ترکیه انجام می‌شود؛ تا حد امکان از ورود به چنین جمعیت‌هایی دوری کنید.
  • در شب به خیابان‌های خلوت شهر سر نزنید.
  • از نقشه دائما استفاده نکنید چون استفاده از نقشه نشان دهنده توریست بودن شماست.
  • سوار ماشین‌های متفرقه نشوید؛ پیشنهاد می‌کنیم از تاکسی و وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنید.
  • قبل از سوار شدن در تاکسی کرایه را بپرسید؛ اگر تاکسی‌متر دارد مطمئن شوید که راننده آن را صفر کرده باشد.
  • شماره تلفن محل اقامت، آدرس سفارت و کنسول‌گری‌های ایران و شماره‌های ضروری را به همراه داشته باشید.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
یکی از کارهایی که شاید به راحتیِ سفرتان کمک کند استفاده از نرم‌افزار است. شما با استفاده از نرم‌افزار trafi می‌توانید از تمامی مسیرهای وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس با خبر شوید. در این نرم‌افزار تمام مسیرهای ممکن برای شما بررسی می‌شود و بهترین مسیر با کمترین زمان را به شما پیشنهاد می‌دهد.
Bi taksi یک برنامه کارآمد برای شمایی است که قصد سفر به ترکیه را دارید. این نرم‌افزار همانند اسنپ است که با انتخاب مبدا و مقصد می‌توانید هزینه، نقشه و تعداد تاکسی‌های اطراف‌تان ببینید.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
    استفاده از سیم کارت ترکسل، ترک تلکوم و وودا‌فون بهترین گزینه است. این سیم‌کارت‌ها خیلی ساده‌ راه اندازی می‌شوند؛ فقط نوع سیم‌کارت و شارژتان را انتخاب کنید. شارژ این بسته‌ها متفاوت است اما دست کم همه‌ی بسته‌ها 500 دقیقه مکالمه، هزار تا SMS و دو گیگ اینترنت را شامل می‌شود. قیمت بسته‌ها حدود 20 لیره  (20 هزار تومان) است. قیمت سیم‌کارت ترک سل، ترک تلکوم 65 لیر (65 هزار تومان) و وودا فون 60 لیر (60 هزار تومان) است.
سیم کارت ترکسل

ترکسل

سیم کارت تلکوکام

تلکوم

سیم کارت ودافون

وودافون


موقعیت(ها)

اولش با روزنامه‌نگاری شروع کردم؛ اینکه چی شد و چه جوری شد، بماند. از نوشتن لذت می‌برم و علاقه‌ام به روزنامه‌نگاری باعث شد برم سر منشا این رشته بخونم؛ علوم ارتباطات‌اجتماعی. عاشق سفرم چون می‌تونی تجربه کنی. علاقه‌مندی‌هام زیاده مثل کتاب خوندن، فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی....

امتیاز دهید 28 دیدگاه ۵ / 4.5 226 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
لیلا
15 خرداد، 1399

سلام خدا قوت ببخشید من خیلی دوست دارم ب ترکیه سفر کنم چون هدف من از این سفره اینه ک دو تا از بازیگر هارو ببینم اونم هانده ارچل و بوراک دنیز ببخشید امکانش هست ک من این دو عزیز رو ببینم ؟؟

پاسخ اسمارتیز :اخبار این دو عزیز رو پیگیری کنین و ببینید تو چه جشنواره‌ای حضور دارن
سینا
10 خرداد، 1399

برای رفتن به ترکیه باید چقدر پول بدهم

پاسخ اسمارتیز :بستگی به این داره که از چه پروازی استفاده کنین، چه زمانی برید و چه هتلی بخواید. پارسال و قبل از کرونا، حدود 3 تومن تورهای ترکیه بود
مهمان
3 خرداد، 1399

سلام ادرس اینستاگرامتون چی هست ؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام بر شما
instagram.com/smarttiz.com_
ابوطالب
21 اردیبهشت، 1399

واقعا عالی بود مرسی از اطلاعاتی که نوشتید ممنون

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما که مطلب رو خوندین
sanz
19 اردیبهشت، 1399

سلام خوبین من18سالمه میخوام برم ترکیه وکلاسهای تئاتروبازیگری برم آیا تنهاییی میشع؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام ممنونم :)
بله دیگه چرا که نه. شما 18 سالتون شده و میتونین سفر خارجی تنهایی برید
ابوالفضل
24 فروردین، 1399

سلام من 36سالمه و میخوام به ترکیه سفر کنم با خانواده برای کار و اقامت و کارت پایان خدمت یا معافی ندارم روشی هست بتونم اقدام کنم

پاسخ اسمارتیز :
سلام
اطلاعات ما محدود به سفر توریستی به ترکیه هستش. برای کار و اقامت در ترکیه، کلی وبسایت و شرکت هست که میتونین با جستجو در اینترنت پیداشون کنین
مهمان
4 فروردین، 1399

باسلام ؛
الان سفر به ترکیه واسپارتا چگونه است ؟ ضرورت داره من بروم .

پاسخ اسمارتیز :
سلام
تا جایی که ما مطلع هستیم به خاطر شیوع کرونا در جهان، ترکیه هم از کشورهایی که قوانین سخت گیرانه ای برای ورود مسافر و گردشگر به کشورش درست کرده.
دنیز
21 اسفند، 1398

سلام خوبین ببخشیدرفتن به ترکیه چقدهزینه میخواد؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام، وقت بخیر
هزینه‌های هر روز اقامت در ترکیه برای انواع سفر (اقتصادی، لوکس و ...) در مطلب ذکر شده.
ali
9 اسفند، 1398
در پاسخ به شیوا
عالی بود ممنون خوش باشی همیشه

عالیه

پاسخ اسمارتیز :=))))
مهیار
4 اسفند، 1398

برای سفر به ترکیه عوارض خروج باید بدیم؟

پاسخ اسمارتیز :بله، برای هر سفری که به خارج از مرزهای ایران میرید باید خروجی پرداخت کنین
نام احسان الله
8 بهمن، 1398

من میخوام بدونم به ترکیه، مرا همراهی کنید

علی
2 بهمن، 1398

سلام ازاطاعات مفیدی که نوشتین خیلی خیلی تشکر میکنم من خیلی دوست داشتم یه سفر به ترکیه بروم اطلاعات شماخیلی بهم کمک کرد باتشکر ازشمادوستان

پاسخ اسمارتیز :سلام. خواهش میکنم، خوشحالیم که براتون مفید بوده و به دردتون خورده. ایشالا سفر ترکیه هم برید بعدش بیاید برای ما تعریف کنین
شه بخش
29 دی، 1398

بسیارسپاسگذارم مختصرومفیدبود
من میخوام برای چندهفته برم ترکیه خونه دوستم میشه بگیداول ازکجاشروع کنم یعنی حتماپاسپرت داشته باشم.؟ضمنامن محل زندگیم بلوچستانه ازکجامیتونم سواراتوبوس یاقطاربشم واینکه حداقل پولی که بایدهمراه داشته باشم چقدربایدباشه؟
باتشکر

پاسخ اسمارتیز :
سلام :) ممنون
کلا برای سفرهای خارج از کشور باید حتما پاسپورت داشته باشید. برای گرفتن پاسپورت باید به پلیس +10 محل سکونت‌تون مراجعه کنین و اونجا مراحل رو طی کنین. برای گرفتن پاسپورت، میتونین مطلب راهنمای گرفتن پاسپورت رو بخونین.
بعد از اینکه پاسپورت رو گرفتید، میتونین برای گرفتن بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس به ترکیه اقدام کنین. کلی سایت هست که بلیط های هواپیما یا اتوبوس به ترکیه رو می فروشه. می تونین اونارو چک کنین.
اگه با پرواز بخواید برید، حداقل پولی که نیاز دارید به حدود 4 تومن می شه که برای پرواز رفت و برگشت تهران استانبول باید حدود 2 تومن کنار بذارید. البته بعضی وقتا این مبلغ کمتر هم میشه یا بیشتر. باید چک کنین قیمت های پروازو. با اتوبوس بخواین برید ترکیه، باید برید تهران، از اونجا بلیط اتوبوس بخرید. معمولا یک روز کامل یا حتی بیشتر توی راه هستید تا به ترکیه برسید. با قطار هم حدود 2 روز.

ماهان
26 دی، 1398

خیلی عالی بود

پاسخ اسمارتیز :ممنونیم :)
سالار
23 دی، 1398

مرسی خیلی مفید بود شاد و موفق باشید

پاسخ اسمارتیز :
ممنونم.
مرسی که خوندید :)
محمد
20 دی، 1398
در پاسخ به فیصل
سلام برای کار در ترکیه اطلاعاتی برام داری

سلام خسته نباشید من بخوام برای کار برم بدونه اینکه کسی روبشناسم و جایی داشته باشم یا زبان بلد باشم چیکار باید کرد ما که هرچی منتظر موندیم یه کار گیرمون بیاد نشد امیدوارم بتونم یه کاری پیدا کنم

پاسخ اسمارتیز :سلام،
بهترین کار اینه که زبان‌تون رو تقویت کنید و از روش‌های قانونی کار پیدا کنید.
محمد
20 دی، 1398
در پاسخ به فیصل
سلام برای کار در ترکیه اطلاعاتی برام داری

سلام برای کار چیکار باید بکنم کسی هست راهنمایی کنه خیلی واجبه
ممنون

پاسخ اسمارتیز :از سایت‌هایی مانند Kariyer استفاده کنید
فیصل
15 دی، 1398

س برا کار به ترکیه میخوام سفر کنم اطلاعاتی ندارم اگه میشه توضیحی بدید در مورد کار در ترکیه با تشکر

پاسخ اسمارتیز :سلام. اطلاعات ما فقط برای سفر تفریحی یا توریستی به ترکیه هستش. اطلاعاتی راجع به شرایط کاری در ترکیه نداریم. با این حال امیدوارم اگه کسی پیام شمارو می خونه، بهتون کمک کنه
فیصل
15 دی، 1398

سلام برای کار در ترکیه اطلاعاتی برام داری

پاسخ اسمارتیز :سلام. متاسفانه اطلاعات ما فقط برای سفر توریستی یا تفریحی به ترکیه هستش
رضا
9 دی، 1398

سلام ببخشید من 22سالمه و خدمت سربازی نرفتم ایا میتونم پاسپورت بگیرم به ترکیه سفر تفریحی کنم چجوری میشه ممنون اگه پاسخ بدید

پاسخ اسمارتیز :سلام. اگر در حال تحصیل هستید و معافیت تحصیلی دارید می‌تونید از آن طریق پاسپورت بگیرید که مراحل خودش رو داره.
مهمان
7 دی، 1398

سلام. تیتر داخل مطلب جایی که نوشیتین "وضعیت بهداشتی در مانی در تایلند چطور است؟" به نظرم تایلند اشتباهه و "ترکیه" درسته.

پاسخ اسمارتیز :سلام :) مرسی، اصلاح شد
iman
8 آبان، 1398

درود بر شما.
من ویزای موقت 5 ساله بریتانیا رو دارم. میخوام با گرفتن ویزای ترکیه به روی تراول داکیومنتم travel document به ترکیه پرواز کنم، مشخصه که روی تراول داکیومنت بریتانیام مهر ورود می خوره. اما قصد دارم با پاسپورت ایرانم به تهران پرواز کنم. ایا مشکلی نیست که مهر ورودی روی تراول داکیومنت هست اما مهر خروجی روی پاسپورت ایرانی؟
در واقع نمی خوام مهر سفر به ایران تو تراول داکیومنت بریتانیاییم باشه

پاسخ اسمارتیز :
ممنونم.
چقدر شرایط پیچیده شد :) به نظرم بهتره که با کنسولگری تماس بگیرید و شرایطتونو بگید. چون خیلی شرایطتون خاصه. با این حال میتونین با شماره زیر هم تماس بگیرید که همکارانمون در بخش ویزا کمکتون کنن:
02188101360
شیوا
5 آبان، 1398

عالی بود ممنون خوش باشی همیشه

پاسخ اسمارتیز :ممنونم. شما هم همیشه لبتون خندون باشه
رفعت
4 مهر، 1398

سلام مطالب مفیدتان برای سفر خیلی خوب بود و استفاده کردم در آبان ماه می خوام برم ترکیه برای ویزا باقطار یا ماشین، ممنونم میشم راهنمایی بفرمایید

پاسخ اسمارتیز :خیلی ممنون از شما که با حوصله مطلب ما رو خوندید :) برای سفر به ترکیه، چه زمینی و چه هوایی به ویزا نیاز ندارید. فقط اگه با ماشین شخصی می‌خواید برید حواستون باشه گواهینامه بین‌المللی داشته باشید.
گلنوش بهزادنیا
26 فروردین، 1398
در پاسخ به رزا
سلام من مطلبتون خوندم توی عید سفر به استانبول داشتم مطلبتون به من کمک کرد که چیکار کنم. نمیدونستم کجا باید از تشکر کنم که همه ببینن فکر کردم اینجا بهترین جاست که همه می تونن ببین. من نمیدونم توی پیج اینستاگرام‌تونون کی بود که جوابمو داد اما باید بگم واقعا بی نظیر بودن. من همونی هستم که برای سفر استرس داشتم و برای پاسپورت سوالداشتم. ایشون ساعت 1شب با چنان حوصله ای برام توضیح دادن که باعث شد به همه شما رو معرفی کنم وبگم حرفه ای می‌خواین فقط تراونر. میشه فقط اینجا نوشتم که همه بدونن شما چه تیم حرفه ای هستین

سلام دوست عزیز :)
ما هم باید از شما تشکر کنیم که برامون کامنت گذاشتید؛ کلی از پیام شما انرژی گرفتیم و روزمون رو ساختید. ممنونیم که ما رو به دوستان‌تون معرفی می‌کنید. منتظریم که برامون از تجربه سفر به استانبول برامون بگید. :)

رزا
25 فروردین، 1398

سلام من مطلبتون خوندم توی عید سفر به استانبول داشتم مطلبتون به من کمک کرد که چیکار کنم. نمیدونستم کجا باید از تشکر کنم که همه ببینن فکر کردم اینجا بهترین جاست که همه می تونن ببین. من نمیدونم توی پیج اینستاگرام‌تونون کی بود که جوابمو داد اما باید بگم واقعا بی نظیر بودن. من همونی هستم که برای سفر استرس داشتم و برای پاسپورت سوالداشتم. ایشون ساعت 1شب با چنان حوصله ای برام توضیح دادن که باعث شد به همه شما رو معرفی کنم وبگم حرفه ای می‌خواین فقط تراونر. میشه فقط اینجا نوشتم که همه بدونن شما چه تیم حرفه ای هستین

گلنوش بهزادنیا
24 مرداد، 1397
در پاسخ به simin
سلام وقتتون بخیر و واقعا خسته نباشید ،مطالبی رو نوشتین که کمتر جایی میشه پیدا کرد .

سلام
مرسی از همراهی شما. :)

simin
24 مرداد، 1397

سلام وقتتون بخیر و واقعا خسته نباشید ،مطالبی رو نوشتین که کمتر جایی میشه پیدا کرد .