راهنمای سفر به بلغارستان

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

6 شهریور، 1397
6 شهریور، 1397
مدت مطالعه :
سال 1994؛ ضربه آزادهای استویچکوف بلغارستانی و گل‌های فوق‌العاده‌اش یا دیمیتار برباتوف و همکاری‌های مرگ‌بارش با وین رونی در تیم منچستریونایتد. اولین چیزی که از بلغارستان در ذهن داریم بازیکنان فوتبال این کشور است اما بیایید به سفر به بلغارستان فکر کنیم و ذهن‌مان را به صوفیه و وارنا ببریم.

به بلغارستان خوش آمدید:

Добре дошли в България

به این 5 دلیل توریست‌ها به بلغارستان سفر کردند:
  1. کلیساهای قدیمی و زیبا در پایتخت بلغارستان و دیدن هنر و معماری دوره‌ی بیزانس، از مهم‌ترین کارها در بلغارستان است.
  2. اجرای نمایش، موسیقی و رقص در فستیوال رقص صوفیه هر ساله گردشگران زیادی را به بلغارستان می‌کشاند.
  3. شهر صوفیه در کوه‌پایه‌ی کوه Vitosha قرار دارد و طبیعت‌گردان می‌توانند از این کوه بالا بروند و شهر را از نمای دیگر ببینند. هم‌چنین ساحل‌های آفتابی دیگر مکانی‌ست که می‌شود در آن آرامش گرفت.
  4. کسانی که به موزه علاقه دارند دست خالی از بلغارستان خارج نمی‌شوند. این کشور موزه‌های جذاب زیادی دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.
  5. اقامت‌گاه‌های مدرن برای اسکی، آن‌هم در نزدیکی شهر صوفیه، علاقمندان به اسکی را هیجان‌زده می‌کند.

ویزا بگیرم؟
بلغارستان با این‌که در لیست اتحادیه اروپا قرار دارد اما برای سفر به بلغارستان نیازی به گرفتن ویزای شینگن (شنگن) ندارید. برای گرفتن ویزا کافی‌ست با سفارت این کشور در ایران تماس بگیرید و وقت سفارت رزرو کنید. سپس برای ویزای نوع C (اقامت از پیش‌برنامه‎ریزی شده یا کوتاه مدت) اقدام کنید. مراحل صدور ویزای بلغارستان یک ماه طول می‌کشد پس حواس‌تان به این مدت باشد.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر کم هزینه تا 80 لِوا
♦ خوابگاه: 18-22 لِوا
♦ غذا در کافه‌تریا: 5-10 لِوا
♦ سفر با اتوبوس و مترو: 1 لِوا
سفر متوسط 80-250 لِوا
♦ اتاق دوتخته در هتل 3ستاره: 60-80 لِوا
♦ دو وعده‌ی غذایی: 40-80 لِوا
♦ تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر: 15 لِوا
سفر لوکس از 450 لِوا به بالا
♦ اتاق دو تخته هتل 5ستاره: 150-300 لِوا
♦ سه وعده‌ی غذایی عالی با نوشیدنی: 30-50 لِوا
♦ خدمات اسپا: 30 لِوا
انعام می‌خواهد؟
هتل‌ها و کافه‌ها: نیازی به دادن انعام به کارکنان هتل یا کافه‌ها نیست اما اگر مقداری انعام به آن‌ها بدهید، تشکر خواهند کرد.
رستوران‌ها: در برخی رستوران‌ها، 10 درصد از حق سرویس را به عنوان انعام می‌گیرند. آن‌ رستوران‌هایی که این قانون را ندارند، می‌توانید بقیه پول را به عنوان انعام به پیش‌خدمت‌تان بدهید.
تاکسی‌: نیازی به انعام نیست اما آن‌ها خودشان بقیه پول را نگه‌میدارند.
چه ارزی با خودم ببرم؟
واحد پولی بلغارستان لِوا یا لِف است. یورو بهترین ارزی‌ست که می‌توانید به این کشور ببرید. به راحتی و آسانی می‌توانید یورو را به لِوا تبدیل کنید. به صرافی‌های بروید که روی درشان نوشته “no comission” چون هیچ کمیسیونی برای چنج ارز شنا نمی‌گیرند. هیچ‌وقت در خیابان و کسانی که جلو‌ی‌تان را می‌گیرند و ادعای نرخ بهتر برای تبدیل ارز دارند، اعتماد نکنید. با دستگاه‌های ATM در هتل‌ها نیز می‌توانید پول خود را چنج کنید.
با چی برم؟
هواپیما: بلیط هواپیما تهران به صوفیه با پرواز قطری و یک توقف در دوحه، حدود 7 میلیون و 500 هزار تومان یا حدود 800 دلار است. با این مبلغ بالا شاید سفر به این کشور به صرفه نباشد، اما دیدن ساحل‌های بلغارستان و شهر وارنا، شما را مجبور به خرید بلیط بلغارستان و سفر به این کشور می‌کند.
قطار: برای رفتن به بلغارستان می‌توانید بلیط قطار تهران به استانبول را بخرید و حدود 60 ساعت در راه باشید. بعد از آن بلیط قطار استانبول به صوفیه را بگیرید.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‎ی خودرو
اجاره خودرو در بلغارستان برای جا‌به‌جایی بین شهرها بسیار مناسب است. برای اجاره خودرو در بلغارستان باید سن‌تان بالای 21 سال باشد و حداقل یک‌ سال از تاریخ صدور گواهینامه‌تان گذشته باشد. برای اجاره خودرو یک خودرو “شورولت اسپارکس” حدود 65 دلار باید روزی بدهید.
♦ تاکسی
تاکسی‌ها در بلغارستان معمولا ارزان هستند اما حتما قبل سوار شدن، درباره قیمت به توافق برسید و بعد سوار تاکسی شوید. برای مسیرهای دورتر هم می‌توانید با راننده چانه بزنید و سر یک قیمت معقول به توافق برسید. تاکسی‌ها در بلغارستان زرد رنگ هستند و تاکسی‌متر دارند. برخی از تاکسی‌رانان با ادعایای این‌که تاکسی‌متر خراب است شاید بخواهند از شما بیشتر پول بگیرند اما شما هیچ‌وقت این حرف را نپذیرید و با تاکسی دیگری بروید. تاکسی‌ها معمولا برای هر کیلومتر کمتر از 1 لِوا می‌گیرند.
♦ اتوبوس و مینی‌بوس
اتوبوس‌ها در بلغارستان بین مرکز شهر و اقامت‌گاه‌های اسکی و اقامت‌گاه‌های ساحلی پیوسته در حال کار‌ هستند. شما می‌توانید برای سفرهای داخل شهری از مینی‌بوس یا ترولی‌باس استفاده کنید که معمولا بلیط‌ آن را باید همان موقع از راننده بخرید یا مبلغ تعیین شده را به راننده بپردازید.
کی برم؟
بهار و تابستان بهترین فصلی است که می‌توانید به بلغارستان سفر کنید اما در این فصل‌ها قیمت اقامت‌گاه‌های ساحلی و هتل‌ها بسیار بالاست. معمولا در ماه‌های بین اردیبهشت تا شهریور توریست‌های زیادی به بلغارستان و ساحل دریای سیاه می‌روند. در زمستان بارش برف را شاهد خواهیم بود و نوبت به اقامت‌گاه‌های اسکی می‌شود تا در این فصل پذیرای مهمانان عاشق اسکی باشند.
زبان رسمی بلغارستان چیست؟
زبان رسمی کشوری بلغارستان، زبان بلغاری است. مردم جوان کشور انگلیسی را کامل بلدند و به نوعی انگلیسی زبان دوم این کشور به حساب می‌آید. برخی از مردم بلغارستان زبان روسی هم بلد هستند. توجه داشته باشید زبان بلغاری دو نوع رسمی و دوستانه دارد. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: Здравейте (اِزدراوی)
  • خداحافظ: Довиждане (دوویژدانه)
  • حالت چطوره؟ ?Как си (کاک شی؟)
  • این چنده؟ ?колко струва (کولکا استرووا؟)
  • ممنونم! Благодаря ти (بوگودریا)
وضعیت بهداشتی و درمانی در بلغارستان چطور است؟
♦ بیمارستان
در شهرهای بزرگ بلغارستان مانند صوفیه، بیمارستان‌های دولتی وجود دارد. البته این بیمارستان‌ها در سطح عالی نیستند به همین دلیل ما به شما بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی را پیشنهاد می‌کنیم.
♦ بیماری‌ها
هاری: در برخورد با سگ‌های ولگرد بسیار مواظب باشید تا آن‌ها گازتان نگیرند. اگر سگی گازتان گرفت سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید.
گزش کنه: کنه‌ها ممکن است که شما را نیش بزنند و باعث وَرَم شود. البته این مورد بیشتر در مناطق روستایی گزارش شده است و در شهرهای بزرگ کمتر رخ می‌دهد.
♦ وضعیت آب
آب لوله‌کشی در بلغارستان سالم و قابل نوشیدن است اما شاید کمی مزه‌دار باشد. بهترین راه خرید آب معدنی بسته‌بندی شده است.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به بلغارستان نیازی به واکسن زدن ندارید اما زدن واکسن‌های حصبه و هپاتیت پیشنهاد می‌شود.
♦ بیمه
کسانی که بیمه کشورهای اروپایی هستند به راحتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. بیمه‌ای را انتخاب کنید که حداقل تا 30 هزار دلار را پوشش دهد و بدترین شرایط را هم پوشش دهد مانند بلیط پرواز اضطراری به کشورتان.
بلغارستان امن است؟
باید بدانید که بلغارستان خطرناک‌تر از هر کشور اروپایی دیگر است پس رعایت نکاتی می‌تواند شما را از هرگونه خطر در امان نگه‌دارد.
1. هرگز وسایل خود را در خودرو نگذارید چون دزدان به محض دور شدن شما از خودرو سراغ ماشین‌تان خواهند آمد.
2. تبدیل ارز در خیابان قانونی نیست، پس هیچ‌وقت این کار را انجام ندهید و به صرافی‌ها مراجعه کنید.
3. خرید و فروش مواد مخدر از هرنوع، ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.
4. مراقب جیب‌برها و کیف‌قاپ‌ها نیز باشید چون در بلغارستان بسیار رایج است.
5. اگر دستگیر دید حق گرفتن وکیل و مترجم و تماس تلفنی را دارید. وکیل تسخیری است و نیازی به دادن هزینه برای استخدامش نیست.
6. اگر شما زن تنها هستید و قصد سفر به بلغارستان را دارید ممکن است برخی افراد مست برای شما مزاحمت ایجاد کنند. معمولا در بلغارستان زنان تنها به بار و کلاب‌های شبانه نمی‌روند پس حتما با خود همراه ببرید. اگر برای شما مزاحمت ایجاد کردند با لحن محکم و قاطعی بگویید: “Az sâm omâzhena” که به معنای “من متاهل هستم” است. در برخی از مناطق مذهبی نیز شاید از شما بخواهند روسری یا شال سر کنید.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
تکنولوژی در سفر بسیار کمک‌رسان و مفید است و هر لحظه به داد انسان می‌رسد. در سفر بلغارستان اپلیکیشن Wish را نصب کنید چون می‌توانید به راحتی در آن آنلاین خرید کنید. این اپ در صدر پردانلودترین برنامه در گوگل پلی بلغارستان بوده است. برای ارتباط با مردم بلغارستان در اینترنت، اپلیکیشن Viber و Whatsapp را نصب کنید.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
بلغارستان 3 اوپراتور اصلی برای سیم‌کارت دارد. تله‌نور، اِم-تِل و ویواکام سیم‌کارت‌های محلی هستند که پوشش خوبی در منطقه دارند. اگر شما سیم‌کارت‌های اروپایی دارید به راحتی می‌توانید در سفر به بلغارستان از آن استفاده کنید. برای پیدا کردن شماره تلفن ادارات و فروشگاه‌های محلی می‌توانید به سایت (http://www.goldenpages.bg) مراجعه کنید.

سیم کارت تله نور

Telenor
سیم کارت ام تل
M-Tel


سیم کارت ویوا کام
Vivacom

موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.7 37 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
سامرند
26 آذر، 1398

سلام
آیا برای سفر به بلغارستان چند یورو با خودمون ببریم؟

پاسخ اسمارتیز :سلام بر شما. بستگی به خودتون داره که چه نوع سبک سفری خواهید داشت. ولی برای 3 نفر روزی 80 الی 100 یورو بسیار خوب است و تفریحات بسیاری می‌توانید انجام دهید