راهنمای سفر به اندونزی

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

26 تیر، 1397
26 تیر، 1397
مدت مطالعه :
اندونزی پر از هیجان‌هایی‌ست که نباید آن را از دست دهید پس تا وقت هست بلیط پرواز و هتل‌تان را بخرید و سفر به بالی را شروع کنید؛ اما قبل از سفر به اندونزی راهنمایش را بخوانید تا با خاطر جمع به آنجا سفر کنید.

به اندونزی خوش آمدید:

Selamat datang di indonesia

به این 5 دلیل توریست‌ها به اندونزی سفر کردند:
  1. شما هم مثل خیلی از گردشگران، از دیدن اژدهای کومودو غافل نشوید. یکی از دلایلی که شاید خیلی‌ها اندونزی را برای سفر انتخاب می‌کنند همین باشد چون قرار است اژدهایی را از نزدیک ببینید شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما ترس به دل‌تان راه ندهید و عکس یادگاری با کومودو بگیرید.
  2. چه حرفه‌ای باشید چه مبتدی اینجا مخصوص شمایی‌ست که می‌خواهید از نزدیک آبزیان را ببینید پس وقت را هدر ندهید، به سراغ غواصی بروید و از تماشای آبزیان لذت ببرید.
  3. در سفر به بالی خوردنی‌های خوشمزه بخورید؛ به جمع کسانی بپیوندید که از خوردن لذت می‌برند و دنبال خوراکی‌های جدید هستند. معروف‌ترین غذای اندونزی ساتای (satay) است که هرکسی آن را خورده، عاشقش شده.
  4. مردم اندونزی بسیار خونگرم و مهربان هستند شاید به همین دلیل خیلی از مسافران سفر به بالی و دیگر شهرهای اندونزی را برای تفریح انتخاب می‌کنند.
  5. اندونزی پر از آتشفشان‌های فعال است. طبیعت‌گران مونت بورمو (Mount Bromo) معروف‌ترین آتشفشان این کشور را برای بازدید انتخاب می‌کنند. پس اگر دنبال طبیعت‌گردی هستید حتما صبح زود به تماشای این آتش‌فشان بروید.

ویزا بگیرم؟
برای سفر به اندونزی شما به ویزا نیاز دارید که مدت اعتبار آن حدود 2 هفته تا 30 روز است.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر کم هزینه 500 هزار روپیه
♦ هزینه اتاق معمولی 200 هزار روپیه
♦ غذای خیابانی 30 هزار روپیه
♦ حمل و نقل از 20 هزار روپیه
سفر متوسط بین 500 هزار تا 2 میلیون روپیه
♦ اتاق دو تخته بین 300 تا 800 هزار روپیه
♦ خوردن غذا در رستوران 200 تا 500 هزار روپیه
سفر لوکس بالای 2 میلیون روپیه
♦ اقامت در ریزورت 850 هزار روپیه
♦ پرواز و اجاره خودرو با راننده 500 هزار تا یک میلیون روپیه
♦ فعالیتهای ورزشی مثل غواصی و خوردن غذا در رستوران شیکی در بالی بیش از یک میلیون روپیه
انعام می‌خواهد؟
انعام در اندونزی بخشی از فرهنگ مردم شده پس در سفر به بالی و دیگر شهرها، حتما در رستوران‌ها و هتل‌ها به کارکنانش انعام دهید.
رستوران: در رستوران‌های اندونزی هزینه خدمات بین 10 تا 15 درصد به فاکتورتان اضافه می‌شود اما بد نیست انعامی جدا برای کارکنان رستوران در نظر بگیرید.
هتل: خدمه‌ی هتل انتظار کمی انعام از جانب شما را دارند چون معمولا به صورتحساب‌تان حق سرویس اضافه می‌شود.
تاکسی: نیازی نیست که به رانندگان انعام دهید مگر رانندگانی که در حمل چمدان به شما کمک کرده‌اند.  
چه ارزی با خودم ببرم؟
برای تبدیل ارزتان به روپیه بهترین گزینه فرودگاه‌ست. اما انتظار صف‌های طولانی را داشته باشید. البته برای اینکه در صف‌ انتظار نکشید هستید به صرافی‌های جاکارتا سر بزنید و پول‌تان را به روپیه تبدیل کنید. فقط یادتان باشد در جزیره بالی به سراغ صرافی‌های معتبر بروید چون عموما متقلب هستند.
با چی برم؟
هواپیما: در حال حاضر پرواز مستقیمی از تهران به اندونزی وجود ندارد بنابراین باید به سراغ پروازهایی با حداقل یک توقف بروید؛ چون مدت زمان پرواز طولانی‌ست؛ بهترین و راحت‌ترین کار، سفر با هواپیماست.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‌ی خودرو
اجاره ماشین دست خودتان است و شما  هر زمان بخواهید می‌توانید شهر و جاده‌های اطرافش را بگردید اما ترافیک اندونزی را نادیده نگیرید. اگر هنوز هم قصد دارید خودرو اجاره‌ کنید بد نیست مطلب «چطور در سفر خارجی خودرو اجاره کنم؟» را بخوانید.
♦ اتوبوس
اتوبوس‌هایی شبیه BRT خودمان که به ترنسجاکارتا (transjakarta) معروف است. این اتوبوس‌ها مسیر اختصاصی دارند و ارزانند. اتوبوس‌های 5 صبح ترنسجاکارتا خیلی خلوت هستند و بلیت یک سفره آن ارزان‌تر از باقی روز است. برای تهیه بلیت به سراغ باجه‌های بلیت فروشی، سوپرمارکت‌ها و پمپ بنزین‌ها بروید.
به علائم و نوشته‌های روی اتوبوس توجه کنید؛ اتوبوس‌هایی که علامت AC دارند به سیستم خنک کننده مجهز هستند.
این دو نکته را فراموش نکنید: ⇓
← از رانندگانِ تاکسی، آدرس ایستگاه‌های اتوبوس را نپرسید چون آدرس اشتباه به شما می‌دهند تا شما را از سوار شدن به اتوبوس منصرف کنند.
← پیشنهاد می‌کنیم محله جالان جاکسا (Jalan jaksa) را برای اقامت انتخاب کنید چون دسترسی به صرافی‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس بسیار راحت است.
♦ تاکسی
در اندونزی قیمت تاکسی به طبع از قیمت وسایل حمل و نقل عمومی کمی گران‌تر است اما هزینه‌اش آنچنان زیاد نیست که شما را از گرفتن تاکسی منصرف کند. از معروف‌ترین شرکت‌های تاکسی‌رانی در جاکارتا می‌توان به اکسپرس گروپ (express group)، تاکسیکو (taxiko) و گامیا (gamya) اشاره کرد. از بین این همه شرکت تاکسی‌رانی شرکت Bluebird Cabs از همه بهتر است و تمام تاکسی‌هایش از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند.
♦ باجاج (Bajaj)
موتورهای سه چرخی که رنگ نارنجی دارند و از آن برای جابه‌جایی مسافر استفاده می‌کنند. هرچند که امنیت کمتری دارد اما کرایه‌اش نسبت به تاکسی ارزان‌تر است.
♦ موتور (ojek)
اوجک همان موتوری‌ست که برای فرار از ترافیکِ اندونزی خیلی‌ها به شما پیشنهاد می‌دهند که از آن استفاده کنید. اما قبل از آنکه سوار شوید سر کرایه با راننده به توافق برسید چون هیچ قانون مشخصی برای نرخ کرایه وجود ندارد. هرچند که اگر از نرم‌افزارهایش استفاده کنید بهتر است چون نام راننده و قیمت در آن ذکر شده.
کی برم؟
اندونزی آب و هوای گرمسیری دارد با رطوبت دمای بالا. در ماه‌های آوریل تا اکتبر اگر مسافر اندونزی باشید فصل بادهای موسمی‌ست. پس اگر شما به ورزش‌های آبی مثل موج‌سواری علاق‌مندید حتما این ماه‌ها را انتخاب کنید.
در ماه ژوئن تا سپتامبر خیلی از گردشگران سفر به بالی و اندونزی را انتخاب می‌کنند چون هوایش در بهترین حالت است، البته گرانی هتل‌ها، در این ماه‌ها را فراموش نکنید.
ماه‌های آپریل تا اکتبر ماه‌های خشک بالی هستند که برای حمام آفتاب، قایق‌رانی و هایکینگ بسیار مناسب‌اند.
در ماه‌های نوامبر تا مارچ اندونزی بارانی‌ست و میزان رطوبت دما بالا می‌رود اما اگر شما تصمیم دارید با هزینه‌های کمتری سفر کنید این ماه‌ها مناسب شماست.
فستیوال‌های مختلفی در این کشور برگزار می‌شوند و اگر دوست دارید فستیوال‌های اندونزی را از نزدیک ببینید این تاریخ‌ها مناسب شماست:
    ↵ فستیوال هنر بالی
    در این فستیوال فقط شادی به سراغ‌تان می‌آید مردم کنار هم جمع می‌شوند و هنر‌های‌شان را به نمایش می‌گذارند. در ماه‌های جون و جولای این فستیوال برگزار می‌شود.
    ↵ فستیوال گالونگان (Galungan)
    فستیوال گالونگان مهم‌ترین فستیوال بالی‌ست که 10 روز ادامه دارد. خیلی از مردم بالی معتقدند در این روز خدایان به روی زمین می‌آیند.
    ↵ فستیوال بادبادک‌
    در ماه جولای یکی از رنگی‌رنگی‌ترین فستیوال‌ها را خواهید‌دید. بادبادک درست کنید و به ساحل سانور (Sanur) بروید و با هزاران نفر دیگر رقابت کنید.
زبان رسمی اندونزی چیست؟
اندونزیایی زبان رسمی مردم این کشور است. فقط یادتان نروند که مردم اندونزی انگلیسی بلد نیستند پس حتما چندین کلمه به زبان خودشان یاد بگیرید. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: Halo (هالو)
  • خداحافظ: Selamat tinggal (سِلامت تینگال)
  • حالت چطوره؟ ?Bagaimana kabarmu (بگی‌مَنا کابارمو)
  • این چنده؟ Berapa banyak (بِر اَپا بن‌یک)
  • ممنونم Terima kasih (تَریما کاسی)
وضعیت بهداشتی و درمانی در اندونزی چطور است؟
♦ بیمارستان
در اندونزی نگران بیماری نباشید. بهداشت آنقدر پیشرفت کرده که امکانات پزشکی‌اش هم حرفی برای گفتن دارد. اندونزی، مثل هرکشوری هم بیمارستان دولتی دارد هم بیمارستان خصوصی. در سال‌های گذشته این کشور پیشرفت‌های بسیاری داشته.
♦ وضعیت آب در اندونزی
به هیچ عنوان از آب لوله‌کشی استفاده نکنید حتی برای مسواک زدن. بهترین گزینه استفاده از آب معدنی‌ست که هرجای شهر می‌توانید آن را خریداری کنید.
در رستوران یا حتی هتل به هیچ عنوان از یخ استفاده نکنید چون ممکن است از آب لوله‌کشی درست شده باشند.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به اندونزی نیازی به واکسن ندارید اما سازمان جهانی واکسن تب‌زرد، دیفتری و هپاتیت را پیشنهاد می‌کند.
♦ چه داروهایی ببرم؟
برای خرید بیشتر داروها به نسخه پزشک نیاز دارید بنابراین اگر دارو خاصی مصرف می‌کنید یک نامه از پزشک معالج خود داشته باشید. اما پیشنهاد می‌کنیم جعبه‌ی کمک‌های اولیه درست کنید و لیستی از قرص‌های سرماخوردگی، آنتی هیستامین، قرص معده، قرص سردرد و سرگیجه، قرص اسهال و قرص یبوست با خود داشته باشید.
اندونزی امن است؟
با رعایت کردن این نکات در سفر به بالی و دیگر شهرهای اندونزی لذت بیشتری از سفرتان خواهید برد:
◊ در جاکارتا حتما پوشش مناسبی داشته باشید به خصوص جاهایی که برای مردم اندونزی مورد احترام است.
◊ هر کشوری آداب و رسوم خاص خودش را دارد پس به رسومات مذهبی مردم اندونزی هم احترام بگذارید. به عنوان مثال شما در گوشه‌ای از خیابان مردمی را می‌بینید که مشغول عبادت هستند. پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط خیلی آرام از کنارشان رد شوید یا کمی صبر کنید تا عبادت‌شان تمام شود.
◊ در اندونزی حیوانات ولگرد زیادی خواهید‌دید که شاید با مزه باشند اما بیمار بودن‌شان را نادیده نگیرید؛ پس از نزدیک شدن به این حیوانات دوری کنید.
◊ اندونزی مثل تهران شلوغی زیادی دارد و پر است از وسایل حمل و نقل عمومی؛ پس برای عبور از خیابان به خوبی اطراف‌تان را نگاه کنید.

“کرم‌ ضد آفتاب، ضد قارچ و داروی ضد حشرات را حتما با خود به همراه داشته باشید.”


تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
برای درخواست اوجک یا تاکسی موتور شما می‌توانید از نرم‌افزار گوجک (gojek)، گرب بایک (grabbike) و بلوجک (bluejek) استفاده کنید. در این نرم‌افزارها اطلاعاتی مثل نام راننده و قیمت مشخص شده. خیلی از مسافران معتقدند برای اینکه در اندونزی هم مثل تهران دردسر ترافیک را نکشید تاکسی موتور بهترین انتخاب است.
برای گرفتن تاکسی نرم‌افزاری به اسم گرب (Grab) وجود دارد که دقیقا شبیه اسنپ عمل می‌کند.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
هزینه خرید سیم‌کارت در اندونزی چندان گران نیست و شما می‌توانید آن را در فرودگاه یا فروشگاه‌های موبایل تهیه کنید فقط فراموش نکنید که پس از خرید سیم‌کارت آن را امتحان کنید. قاعده مشخصی برای خرید سیم‌کارت در اندونزی وجود ندارد پس از چندین مغازه بپرسید و سپس آن را خریداری کنید. بهترین سیم‌کارت‌ها تلکوم و xl است.

تلکوم

XL


موقعیت(ها)

اولش با روزنامه‌نگاری شروع کردم؛ اینکه چی شد و چه جوری شد، بماند. از نوشتن لذت می‌برم و علاقه‌ام به روزنامه‌نگاری باعث شد برم سر منشا این رشته بخونم؛ علوم ارتباطات‌اجتماعی. عاشق سفرم چون می‌تونی تجربه کنی. علاقه‌مندی‌هام زیاده مثل کتاب خوندن، فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی....

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 4.4 47 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
26 فروردین، 1399

سلام ممنون بابت اطلاعات کامل و دقیق تون. من هفت ساله اندونزی زندگی میکنم و تمام این اطلاعاتی رو که ذکر کردین من تایید میکنم، خیلی جامع و کامل بود. در ضمن اگر دوستی قصد سفر به اندونزی رو داره و در اینجا راهنمای سفر میخاد من در خدمت شون هستم.
به این ایمیلم میتونید ایمیل بزنید.
[email protected]

پاسخ اسمارتیز :
درود :)
ممنونم که خوندید و نظرتونو ثبت کردید. ما تلاشمونو میکنیم که اطلاعات درستی رو در اسمارتیز منتشر کنیم که واقعی باشه.

گلنوش بهزادنیا
27 تیر، 1397
در پاسخ به samira
سلام واقعا ممنون از توضیحات کاملتون،از هر چیزی که ممکنه سوال باشه نوشتید.
تشکر

سلام
مرسی از پیام شما. خوشحالیم که تونستیم جوابگوی سوال‌های شما باشیم.

samira
27 تیر، 1397

سلام واقعا ممنون از توضیحات کاملتون،از هر چیزی که ممکنه سوال باشه نوشتید.
تشکر