• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

راهنمای جامع ویزای شینگن

کشورهای شینگن + انواع ویزا + شرایط + مدارک + قیمت + فرم ویزا

27 آذر، 1397
27 آذر، 1397
مدت مطالعه :

ویزای شینگن چیست؟ کشورهای شینگن کدامند؟ انواع ویزای شینگن چیست؟ برای گرفتن ویزای شینگن چه شرایط و مدارکی لازم است؟ قیمت ویزای شینگن چقدر است؟ در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا پاسخ این سوالات را به دست آورید.

شینگن چیست؟

شینگن، منطقه شینگن یا حوزه‌ی شینگن، به منطقه‌ای از اروپا گفته می‌شود که قانون کنترل گذرنامه و دیگر بررسی‌های مرزی برای دارندگان ویزای آن لغو شده است و بسیاری از کشورهای اروپایی عضو آن هستند.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن ویزایی برای اقامت کوتاه مدت است که به دارنده‌ی ویزا اجازه می‌دهد به هر یک از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کند و در هر سفر توریستی یا کاری، تا 90 روز، اقامت داشته باشد. در واقع با اخذ ویزای شینگن می‌توان آزادانه در کشورهای عضو پیمان شینگن تردد کرد و برای ورود به کشورهای عضو شینگن، نیازی به گرفتن ویزای آن کشور نیست.

ویزای شینگن، رایج‌ترین ویزا برای سفر به اروپاست. با گرفتن ویزای شینگن می‌توان وارد کشورهای عضو شینگن شد، از کشوری عضو به کشور دیگر سفر کرد و از هر یک از کشورهای عضو شینگن، منطقه‌ی شینگن را ترک کرد. در منطقه‌ی شینگن، کنترل‌های مرزی معمول انجام نمی‌شود.

با این حال اگر قصد دارید برای تحصیل، کار یا زندگی برای مدت بیش از 90 روز به هر یک از کشورهای عضو شینگن بروید، باید برای اخذ ویزای همان کشور اقدام کنید و با اخذ ویزای شینگن، امکان این کار وجود ندارد.

در سال 2017 بیش از 14.6 میلیون نفر برای سفر در سراسر اروپا از ویزای شینگن استفاده کرده‌اند.

ویزای شینگن
ایرانیان هم برای سفر به کشورهای منطقه شینگن باید برای اخذ ویزای شینگن اقدام کنند.

چه کسانی برای سفر به کشورهای شینگن نیاز به ویزای شینگن دارند؟

اتباع کشورهایی که برای آزادسازی ویزا هنوز با کشورهای عضو شینگن به توافق نرسیده‌اند، قبل از سفر به کشورهای حوزه شینگن باید ویزای شینگن بگیرند. لیست کامل کشورهایی را که برای سفر به حوزه شینگن باید ویزای شینگن بگیرند، می‌توانید از اینجا ببینید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید ایرانیان هم برای سفر به حوزه شینگن باید برای اخذ ویزای شینگن اقدام کنند.

مدارک لازم برای ورود به حوزه‌ی شینگن

اتباع کشورهای غیراروپایی/غیرشینگن، برای ورود به حوزه‌ی شینگن، باید مدارکی همراه داشته باشند. این افراد برای ورود به کشورهای حوزه‌ی شینگن، حتما باید دو مدرک زیر را داشته باشند:

گذرنامه معتبر: نباید بیش از 10 سال از صدور گذرنامه گذشته باشد. همچنین گذرنامه در تاریخ پایان سفرتان، باید حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.

ویزای شنگن: اتباع کشورهای غیرشینگن، باید ویزای شینگن داشته باشند.

مسئولان مرزی کشورهای عضو شینگن، ممکن است در زمان ورود به کشورشان، اطلاعات و اسناد دیگری از کسی که قصد ورود دارد، بخواهند. گواهی تمکن مالی، تاییدیه رزرو هتل، تعداد روزهای اقامت، بلیط رفت و برگشت هواپیما، هدف از سفر، بیمه مسافرتی، دعوتنامه و … ازجمله این مورادند.

در زمان ورود به حوزه‌ی شینگن، مطمئن شوید مامور مرزی حتما روی پاسپورت شما مهر ورود می‌زند؛ بدون مهر، ممکن است بازداشت یا اخراج شوید.

کشورهای شینگن
نقشه‌ی کشورهای اروپایی، کشورهای شینگن و کشورهای کاندید پیوستن به شینگن

کشورهای شینگن

در حال حاضر 26 کشور پیمان شینگن را امضا کرده‌اند؛ اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتقال، اسلواکی، اسلونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، لیختنشتاین کشورهای عضو شینگن هستند و می‌توانند ویزای شینگن صادر کنند.

کشورهای غیرشینگن که به دارندگان ویزای شینگن اجازه ورود می‌دهند

19 کشور وجود دارند که عضو پیمان شینگن نیستند اما به شهروندان کشورهای غیرشینگن که ویزای شینگن مالتی دارند، اجازه‌ی ورود و اقامت می‌دهند. در صورت داشتن ویزای شینگن مالتی، نیازی نیست برای ورود، عبور یا ماندن در این کشورها، ویزای آن کشور را بگیرید. آلبانی، آنتیگوآ و باربودا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کلمبیا، کاستاریکا، کرواسی، قبرس، گرجستان، جبل الطارق، کوزوو، مقدونیه، مکزیک، مونته‌نگرو، پاناما، رومانی، سائوتومه و پرنسیپ، صربستان و ترکیه، این 19 کشور هستند.

انواع ویزای شینگن
با ویزای مالتی می‌توان به صورت نامحدود به کشورهای عضو شینگن سفر کرد.

انواع ویزای شینگن

اخذ ویزای شینگن از هر یک از کشورهای عضو شینگن، به دارنده‌ی ویزا اجازه می‌دهد تا زمان معتبر بودن ویزا، بدون محدودیت در کشورهای عضو شینگن و 4 کشور انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سوئیس) سفر کند.

با توجه به نوع ویزایی که توسط سفارت‌خانه یا کنسولگری هر یک از کشورهای عضو شینگن صادر می‌شود، محدودیت‌های متفاوتی برای آن نوع ویزا در نظر گرفته شده است. انواع ویزای شینگن به شرح زیر است:

  • ویزای شینگن یکسان (USV)

با دریافت ویزای شینگن یکسان، دارنده‌ی ویزا اجازه دارد هر 6 ماه یک بار، به مدت حداکثر 90 روز، در کشورهای عضو شینگن اقامت کند یا از آن‌ها عبور کند. این 90 روز از زمان ورود به هر یک از کشورهای شینگن آغاز می‌شود.

ویزای شینگن یکسان با توجه به هدف سفر، به دو نوع تقسیم می‌شود:

نوع A: ویزای شینگن یکسان نوع A، در واقع ویزای ترانزیت فرودگاهی است. دارنده‌ی این نوع ویزا می‌تواند در فرودگاه‌های کشورهای عضو شینگن تردد کند اما اجازه‌ی خروج از فرودگاه‌ها را ندارد. گرفتن ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن برای شهروندانی که قصد دارند از یک کشور غیر شینگن به کشور غیر شنگن دیگری بروند و پروازشان در یک کشور عضو شینگن عوض می‌شود، اجباری است.

نوع C: ویزای شینگن یکسان نوع C، ویزایی است که با آن می‌توان تا زمانی معین، اقامتی کوتاه مدت در کشورهای عضو شینگن داشت. ویزای نوع C با توجه به هدف دارنده از سفر، می‌تواند در سه مدل اخذ شود:

– ویزای یک بار ورود

– ویزای دو بار ورود

– ویزای چند بار ورود

ویزای یک بار ورود

کسانی که ویزای یک بار ورود دارند، می‌توانند در بازه‌ی زمانی که در برچسب ویزای آن‌ها ذکر شده است، حداکثر یک بار به کشورهای حوزه‌ی شینگن وارد شوند. دارنده‌ی این نوع ویزا بعد از خروج از کشورهای منطقه‌ی شینگن، دیگر نمی‌تواند به آن کشور برگردد حتی اگر ویزای او از نظر زمانی هنوز معتبر باشد.

برخی افراد فکر می‌کنند داشتن ویزای یک بار ورود به این معناست که می‌توان تنها به یک کشور حوزه‌ی شینگن وارد شد در حالی که این طور نیست؛ در حقیقت، روی برچسب ویزا، منطقه‌ای که اجازه‌ی ورود به آن را دارید، مقابل عبارت “Valid for” نوشته شده است.

ویزای دو بار ورود

دارنده‌ی ویزای دو بار ورود می‌تواند دو بار به کشورهای حوزه‌ی شینگن وارد شود. کسانی که ویزای دو بار ورود دارند باید توجه داشته باشند روزهای اقامت و بازه‌ی زمانی که می‌توانند در کشورهای شینگن بمانند، بیشتر از زمان ذکر شده در برچسب ویزا نشود.

با داشتن ویزای دو بار ورود، پس از دومین خروج از کشورهای شینگن، ویزای شما باطل می‌شود حتی اگر هنوز از نظر زمانی اعتبار داشته باشد. اگر بیش از یک بار ویزای دو بار ورود بگیرید و به صورت مداوم به منطقه‌ی شینگن سفر می‌کنید، این احتمال وجود دارد که به شما ویزای چند بار ورود داده شود. در ادامه در مورد این نوع ویزا بیشتر می‌نویسیم.

ویزای چند بار ورود

اشخاص با دریافت ویزای شینگن چند بار ورود، می‌توانند بدون محدودیت در تعداد دفعات سفر، به کشورهای شینگن سفر کنند؛ به شرطی که قانون 90/180 را نقض نکنند. طبق قانون 90/180، افراد در یک بازه‌ی 180 روزه، حداکثر 90 روز می‌توانند در کشورهای منطقه شینگن بمانند.

ویزای چند بار ورود شینگن، به چند دسته تقسیم می‌شود: ویزای چند بار ورود 1 ساله، ویزای چند بار ورود 3 ساله و ویزای چند بار ورود 5 ساله.

ویزای شینگن
ویزای شینگن محدود به منطقه، فقط در کشور صادرکننده یا کشورهای اشاره شده در ویزا اعتبار دارد.

 

  • ویزای محدود به منطقه (LTV)

ویزای شینگن محدود به ناحیه، ویزایی است که با آن تنها می‌توان به کشور صادرکننده ویزا یا به کشورهای شینگن که در زمان اقدام برای اخذ ویرا به آن‌ها اشاره شده است، سفر کرد. با این ویزا، نمی‌توان به سایر کشورهای شینگن سفر کرد یا از آن‌ها عبور کرد. این نوع ویزا در شرایط بسیار خاص برای اهداف بشردوستانه یا به دلیل وجود تعهدات بین‌المللی صادر می‌شود. ویزای LTV ممکن است در موراد اضطراری برای اشخاص حقیقی که اسناد سفر معتبر ندارند تا به منطقه شینگن سفر کنند، صادر شود.

  • ویزای ملی (نوع D)

ویزای ملی که با نام ویزای شینگن نوع D هم شتاخته می‌شود، به اشخاصی حقیقی خاصی داده می‌شود که با هدف تحصیل، کار یا اقامت دائمی به کشورهای شینگن سفر می‌کنند. برای کسانی که نیاز دارند برای مدت و هدفی مشخص، در یکی از کشورهای شینگن بمانند و بعد از آن باید به کشورشان برگردند، ممکن است ویزای ملی یک بار ورود صادر شود. ویزای ملی چند بار ورود هم برای اشخاص خاص صادر می‌شود و به آن‌ها امکان می‌دهد به کشورهای شینگن وارد یا از آن‌ها خارج شوند و بدون نیاز به گرفتن ویزای دیگری در حوزه‌ی شینگن، سفر کنند.

برای اخذ ویزای شینگن ملی چند بار ورود، باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

– برنامه یا تحقیق دانشجویی بین‌المللی که زمان آن کمتر از یک سال باشد.

– دانشجویان بین‌المللی که یک دوره‌ی درسی را در یکی از کشورهای عضو شینگن شروع می‌کنند. ویزای این افراد برای بازه‌ای از سال صادر می‌شود و امکان تمدید دارد.

– کار آموزشی فرد یا اعضای نزدیک خانواده‌اش در موسسات آموزش عالی یا مراکز تحقیقاتی در هر یک از کشورهای عضو شینگن.

– افراد متخصص و حرفه‌ای که با هدف اشتراک گذاری تخصص‌شان، قصد دارند به کشورهای شینگن سفر کنند. ورزشکاران، هنرمندان و افراد حرفه‌ای دیگر هم در این دسته قرار می‌گیرند.

– موارد اضطراری مثل شرایط پزشکی که مانع شود شخص در زمان تعیین شده، منطقه‌ی شینگن را ترک کند.

انواع ویزای شینگن بر اساس هدف سفر

در زمان تکمیل فرم ویزای شینگن، باید هدف‌تان از سفر به حوزه‌ی شینگن را مشخص کنید. ویزای شینگن بر اساس هدف سفر به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:

ویزای ترانزیت فرودگاهی، ویزای ترانزیت، ویزای توریستی شینگن، ویزای ملاقات با خانواده یا دوستان، ویزای کسب و کار، ویزای مقامات رسمی، ویزای پزشکی، ویزای تحصیلی، ویزای فرهنگی، ورزشی و فیلم و ویزاهای دیگر.

مدارک ویزای شینگن
گذرنامه معتبر و بلیط هواپیما، ازجمله مدارک لازم برای اخذ ویزای شینگن است.

مدارک لازم برای اخذ ویزای شینگن

جهت اقدام برای اخذ ویزای شینگن، باید مدارکی را آماده کنید. کشورهای شینگن برای اخذ ویزای شینگن با اهداف مختلف، لیستی از مدارک مورد نیاز تهیه کرده‌اند. این مدارک تقریبا در تمام کشورها یکسان است. در ادامه لیست مدارک ویزای شینگن برای اخذ ویزای این منطقه آورده شده است.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کوتاه مدت شینگن:

1- پر کردن فرم ویزای شینگن به زبان انگلیسی و امضای آن (دانلود فرم ویزای شینگن)

2- دو قطعه عکس رنگی 35 در 45 میلیمتر با پس‌زمینه روشن

– در عکس‌ها باید مستقیم به دوربین نگاه کنید.

– عکس بدون لبخند و با دهان بسته

– رنگ لباس عکس متفاوت از رنگ پس‌زمینه

3- گذرنامه معتبر

– نباید بیش از 10 سال از صدور گذرنامه گذشته باشد.

– گذرنامه در زمان خروج از منطقه شینگن باید حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.

– ارائه گذرنامه‌های قبلی که روی آن‌ها برچسب ویزا چسبانده شده است.

4- بلیط رفت و برگشت هواپیما

5- بیمه مسافرتی که در تمام حوزه شینگن معتبر باشد.

– مبلغ پوشش بیمه باید حداقل 30000 یورو باشد و موارد اورژانسی مثل بیماری و تصادف را پوشش دهد.

6- مدرکی مبنی بر وجود محلی برای اقامت شما. هر یک از موارد زیر می‌تواند برای این مورد کاربرد داشته باشد.

– واچر رزرو هتل یا هاستل

– قرارداد اجاره خانه

– دعوتنامه از کسی که میزبان شما در کشور مقصد باشد

7- گواهی تمکن مالی

8- گواهی پرداخت هزینه‌ی ویزا

– طبق اعلام سایت ویزای شینگن، قیمت ویزای شینگن برای افراد بالغ 60 یورو و برای افراد 6 تا 12 سال 35 یوروست؛ البته ممکن است قیمت ویزای شینگن با توجه به کشوری که از آن برای اخذ ویزا اقدام می‌کنید، کمی متفاوت باشد.

علاوه بر مدارکی که در بالا ذکر شد، هر یک از سفارت‌خانه‌های کشورهای عضو شینگن، مدارک خاصی با توجه به وضعیت شغلی درخواست‌کننده‌ی ویزا و مدارکی اضافی با توجه به نوع ویزای شینگن درخواستی، طلب می‌کنند.

ویزای شنگن
با توجه به وضعیت شغلی متقاضی ویزای شنگن، مدارک ویزای شنگن کمی متفاوت است.

مدارک ویزای شینگن با توجه به وضعیت شغلی متقاضی

  • افراد استخدام‌شده

– قرارداد استخدام

– پرینت حساب بانکی 6 ماه گذشته با مهر و امضا بانک به زبان انگلیسی

– مرخصی از شرکت به زبان انگلیسی

– فرم درآمد پس از کسر مالیات یا گواهی درآمد پس از کسر مالیات از شرکت

  • صاحبان کسب و کار

– کپی جواز کسب

– پرینت حساب بانکی 6 ماه گذشته شرکت با مهر و امضا بانک به زبان انگلیسی

– گواهی درآمد پس از کسر مالیات

  • دانشجویان

– گواهی ثبت نام

– گواهی عدم اعتراض مدرسه یا دانشگاه به خروج شما

  • بازنشستگان

– فیش حقوق 6 ماه گذشته

مصاحبه ویزای شینگن
کشورهای عضو شینگن، در زمان مصاحبه ویزا سوالاتی می‌پرسند که معمولا یکسان هستند.

سوالات مصاحبه ویزای شینگن

در زمان مصاحبه برای اخذ ویزای شینگن، سفارت کشورهای عضو شینگن سوالاتی از متقاضی می‌پرسند. در ادامه سوالات پرتکرار مصاحبه ویزای شینگن آورده شده است.

– هدف شما از سفر چیست؟

– هزینه‌ی سفرتان را چه کسی پرداخت می‌کند؟

– قصد سفر به کدام کشورهای شینگن را دارید؟

– آیا آشنا، دوست یا فامیلی در کشورهای عضو شینگن دارید؟

– سفرتان چند روز طول می‌کشد؟

– محل اقامت‌تان در سفر کجاست؟

– درآمد و حقوق‌تان چقدر است؟

– آیا به کشورهای دیگر سفری داشته‌اید؟

– …

[تعداد: 13    میانگین: 4.1/5]
برچسب(ها)

برق و ICT خوندم. وبلاگ‌نویسی رو دوست دارم و خوندن وبلاگ هم جزو علائقمه. به صورت خیلی آماتور کوهنوردی می‌کنم و مسابقات بسکتبال NBA رو هم دنبال می‌کنم. مثل خیلی از مردم موسیقی گوش می‌دم و فیلم می‌بینم. تکنولوژی، کتاب و پادکست هم برام جذابه.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.7 31 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
پری
19 اسفند، 1398

من میخوام برای ویزای شنگن اقدام کنم. میگن از بعضی کشورها راحت تره برای اقدام ویزا. درسته این حرف؟ و اینکه من از اونجایی که خیلی وسواسیم، نمیخوام خودم کاراشو بکنم.

پاسخ اسمارتیز :بله درسته بعضی از کشورها ویزای شنگن رو راحت تر میدن. اما اگه بخوای نگرانیتون برطرف بشه میتونین با شماره 02188101360 تماس بگیرید تا همکارانمون توی بخش ویزا کمکتون کنن