• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

وضعیت صدور ویزای ایران برای خارجی‌ها به کجا رسید؟

26 اردیبهشت، 1400
28 اردیبهشت، 1400
مدت مطالعه :
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال 99  ورود حدود 10 میلیون گردشگر به ایران را پیش‌بینی کرده بود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا تمامی برنامه‌های این سازمان را به هم ریخت. بر اساس آمار به دست آمده در سال گذشته حدود سه میلیون نفر از مرزهای زمینی و هوایی وارد ایران شدند که تنها 300 هزار نفر از آن‌ها تبعه خارجی بوده‌اند. البته با توجه به عدم صدور ویزای توریستی برای اتباع خارجی، اغلب این افراد نیز با ویزای درمانی و تجاری اجازه ورود به ایران را دریافت کرده‌اند. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت کشور و ستاد مقابله با کرونا، تمام افرادی که وارد ایران می‌شوند باید حداقل 96 ساعت قبل از سفر، تست PCR انجام داده و نتیجه منفی آن را به نمایندگان وزارت بهداشت مستقر در فرودگاه‌ها و پایگاه‌های مرزی ایران تحویل دهند. علاوه بر این،  همه مسافران در بدو ورود غربالگری می‌شوند و در صورتی که مشکوک به بیماری باشند، پس از انجام تست، به مدت 14 روز قرنطینه می‌گردند. 
ویزای ایران
کشور ایران نیز مانند دیگر کشورهای دنیا از بدو ورود ویروس کرونا، صدور ویزای توریستی خود را لغو کرده و از ورود گردشگران خارجی به ایران ممانعت به عمل آورد. توقف صدور ویزای ایران در یک سال گذشته ضرر و زیان‌های زیادی را به مشاغل مرتبط با گردشگری وارد نمود و مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد کرد. در این راستا، ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران پیشنهاداتی را به وزارت خارجه ارائه داد و خواستار صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی شد. پورفرج در طرح پیشنهادی خود از وزارت خارجه خواست تا ویزای توریستی را برای طبیعت‌گردان و افرادی که با ماشین شخصی خود به ایران سفر می‌کنند، صادر کند. وی گفت برخی از کشورها وضعیت بهتری از لحاظ شیوع کرونا دارند یا شهروندان خود را واکسینه کرده‌اند. در نتیجه برای ورود به ایران محدودیتی نداشته و خطری را متوجه هم‌وطنان عزیزمان نمی‌کنند. پیش‌بینی‌ها بر این بود که صدور ویزا از اواخر سال 99 دوباره از سر گرفته شود، اما با شناسایی ویروس جهش‌یافته در برخی از کشورها و ورود نوع انگلیسی آن به ایران، پروازهای بین‌المللی لغو و طرح ازسرگیری صدور ویزا، به تعویق افتاد. 

ویزای درمان ایران
صدور ویزای درمانی ایران از نیمه دوم سال 99 و پس از نشست اجلاس جهانی گردشگری کشورهای دی هشت (D-8)، آغاز گردید. ولی تیموری، که به عنوان نماینده کشورمان در این اجلاس حضور داشت، به سخنرانی در مورد اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا پرداخته و ضمن بیان تجربه‌ها و نتایج به دست آمده در این زمینه، خبر صدور ویزای درمانی و تجاری ایران را اعلام کرد. او گفت کشور ایران در طول دوران کرونا سعی در حمایت از صنعت گردشگری داشته و برای حفظ رونق کسب‌وکارهای مربوط به این رشته، تمرکز خود را بر روی گردشگری داخلی گذاشته است. تیموری بیان کرد، احیای صنعت گردشگری بین‌المللی، قدم بعدی این سازمان بوده و با گفتگوهایی که با وزرات خارجه ایران انجام شده، صدور ویزای درمانی و تجاری ایران از سر گرفته می‌شود. این اجلاس با حضور مسئولان گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی دی هشت و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. 
 


ویزای تجاری ایران 
بر اساس اظهارات رئیس اداره گذرنامه، گزینه‌های گردشگری و زیارتی از لیست سامانه روادید الکترونیکی ایران حذف شده و تنها ویزای تجاری و درمانی برای اتباع خارجی صادر می‌گردد. با توجه به این‌که بسیاری از مرزهای هوایی به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز بازگشایی نشده و انعطاف کمی از خود نشان می‌دهند، تعداد پروازها هم‌چنان محدود بوده و تنها در مسیرهایی چون لندن، آمستردام، پاریس، وین، منچستر، مسکو، دوحه، دوبی، کوآلالامپور، بانکوک، گوانگجو، دهلی، بصره و بیروت انجام می‌شود. در واقع می‎توان گفت، انجام پروازهای خارجی به شرایط ویروس کرونا و نحوه کنترل آن در کشورهای مختلف بستگی دارد. البته در این شرایط نیز، افرادی امکان ورود به ایران را دارند که مجوز اقامت داشته باشند یا ویزای درمانی و ویزای تجاری ایران را دریافت کرده باشند.


طبق اخبار منتشرشده از طرف معاونت گردشگری، وزارت بهداشت برگزاری تورهای بین‌المللی را تا زمان شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام کرده و ورود گردشگران خارجی به ایران را نیز متوقف نموده است.  این مسئله ضرر و زیان‌های زیادی را متوجه صنعت گردشگری کشور کرده و پیگیری‌های هرچه بیشتر  سازمان گردشگری برای دریافت مجوز سفر و صدور ویزا برای گردشگران خارجی  را به دنبال داشته است. این سازمان با بیان این‌که بسیاری از کشورها ورود طبیعت‌گردان و گروه‌های گردشگری محدود را آزاد اعلام کرده‌اند، سفر طبیعت‌گردان و افرادی که به صورت خانوادگی و با ماشین شخصی به ایران سفر می‌کنند را موردتایید قرار داده و راهکارهایی را جهت مدیریت این نوع سفرها ارائه نموده است. به گفته این سازمان، طبیعت‌گردی مناسب‌ترین نوع گردشگری در دوران کروناست که با توجه به جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری که در ایران وجود دارد، قابل انجام بوده و باعث رونق دوباره گردشگری و جبران هرچه سریع‌تر ضرر و زیان‌های واردشده می‌گردد. پیشنهاد دیگر این سازمان واکسیناسیون هرچه سریع‌تر ایرانی‌ها و ایمن کردن کشور در مقابل ویروس کروناست که باعث احیای مجدد صنعت گردشگری شده و آن را از وضعیت موجود نجات خواهد داد. با توجه به این پیشنهادات و تاکید سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، هنوز خبری از صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی در دست نیست و هیچ تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. امید است وزارت خارجه ایران با همکاری ستاد مقابله با کرونا تدابیر لازم جهت پذیرش گردشگران خارجی را لحاظ کرده و با صدور ویزای توریستی صنعت گردشگری ایران را جانی دوباره بخشند. 


برچسب(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.