بهترین مراکز خرید تانزانیا کجا هستند؟

از برندها تا حراجی‌ها

11 شهریور، 1397
11 شهریور، 1397
مدت مطالعه :

خرید در تانزانیا فرآیند کاملا متفاوت و جالبی با بقیه‌ی جاهای دنیا دارد. در این کشور چانه زدن سر قیمت، آنقدر موثر است که تا نصف قیمت را می‌توانید از فروشنده تخفیف بگیرید، مراکز خرید و پاساژهای مجلل طرفدار آنچنانی ندارند و در عوض بازارهای محلی یا هفتگی بهترین جا برای خرید هستند.
گردشگران تانزانیا به تبعیت از مردم این کشور، سراغ flea markets می‌روند که همه چیز در بساط فروشنده‌های آن پیدا می‌شود. از بین شهرهای تانزانیا، 3 شهر دارالسلام، زنگبار و آروشا از بهترین جاهایی هستند که می‌توانید برای خرید روی آن‌ها حساب باز کنید.

خرید در دارالسلام تانزانیا

در دارالسلام از کجا چی بخریم؟

? بازار ماهی (Fish Market)
اهالی شهر دارالسلام و شهرهای اطراف، معتقدند بازار ماهی دارالسلام از بهترین جاها برای خرید و خوردن ماهی و سایر موجودات دریایی است. اعتقادشان اشتباه هم نیست، دارالسلام شهری بندری است و طبیعتا منبع خوبی برای صید آبزیان محسوب می‌شود. از طرف دیگر گردشگران تانزانیا برای خرید ماهی‌های تازه و بودن در میان جنب و جوش آدم‌ها، اینجا را انتخاب می‌کنند. فروش اجناس به شیوه‌ی کاملا سنتی است و همه‌ی صیدها روی تخته‌های چوبی یا زمین، تمیز می‌شوند.

بازار ماهی دارالسلامتمیز کردن صیدها بهداشتی نیست، اما دیدنش هم خالی از لطف نیست. 

خوردن اختاپوس در بازار ماهی دارالسلامخوردن آبزیان تازه مثل اختاپوس ، از جذابیت‌های بازار ماهی دارالسلام است. 

? Slipway Mall
اسلیپ‌وِی مال مجموعه‌ای از ساختمان‌های مختلفی مثل هتل، سوپرمارکت، مدرسه‌ی دایوینگ و مراکز خرید است که در خط ساحلی خلیج Msasani قرار گرفته. البته به جز این بخش‌ها باید به دستفروش‌هایی هم اشاره کنیم که در این مجموعه بساط پهن می‌کنند. در جریان خرید از این مجموعه یادتان باشد که سر قیمت چانه بزنید و برای خرید به اولین فروشنده‌ای که رسیدید اکتفا نکنید. بهترین کار این است که از همه‌ی دستفروش‌ها قیمت بگیرید و در آخر منصفانه‌ترین قیمت را انتخاب کنید.

slipway mallمحیط اسلیپ‌وی مال بسیار تمیز است.

? بازار Mwenge
بازار روباز Mwenge Woodcarvers محوطه‌ای ماسه‌ای و بزرگ است که دور تا دورش غرفه‌های فروش صنایع دستی قرار گرفته. برای رسیدن به Mwenge می‌توانید سوار اتوبوس دارالسلام شوید و در ایستگاه اتوبوس Mwenge پیاده شوید.

دست‌سازه‌های چوبی در بازار Mwenge Woodcarvers Marketاین ماهی‌های چوبی رنگارنگ، انتخاب خوبی برای عوض کردن دکوراسیون خانه‌تان است. 

در آروشا از کجا چی بخریم؟

در جریان صعود به کلیمانجارو یا بازگشت از این قله، می‌توانید به شهر آروشا سر بزنید. بازار مرکزی (Arusha Central Market) این شهر بهترین جا برای خرید پارچه‌های سنتی و تورهای دستبافت است.

بازار مرکزی آروشااینجا ورودی بازار مرکزی آروشا است. 

جای دیگری را که باید معرفی کنیم، بازار یا مارکت Mt Meru Curios & Crafts است. به خاطر فروش البسه و زیورآلات ماسای، این بازار به Maasai Market هم معروف است. تمام شهر را که برگردید، بازاری متنوع‌تر از اینجا پیدا نمی‌کنید.
به جز این دو بازار باید به فروشگاه‌های صنایع دستی بین Clock Tower و جاده‌ی Ngoliondoi هم اشاره کنیم که برای خرید گردنبندهای مهره‌بافی مردم ماسای و صنایع چوبی مناسب است.

در زنگبار از کجا چی بخریم؟

قبل از این‌که برویم سراغ مراکز خرید زنگبار و سوغاتی‌های این جزیره، باید راجع به ساعت کاری مغازه‌هایش بگوییم. با توجه به این‌که جمعیت مسلمان‌نشین این جزیره زیادند و خیلی از صاحبان مغازه مسلمانند، ساعات و روزهای کاری هفته تحت تاثیر قوانین و فرهنگ اسلامی است. مثلا عصر جمعه‌ها بیشتر مغازه‌ها تعطیل‌اند یا بین ساعات 12 ظهر تا 15:30 بعدازظهر، صاحبان مغازه کرکره‌ی مغازه‌شان را پایین می‌کشند تا به چرت بعدازظهرشان برسند.

? فروشگاه اکو اکو (Echo Echo)
زنگبار کلی بازار و مارکت محلی دارد که خرید سوغاتی را سخت می‌کند. این بازارها پر از ماسک‌های چوبی، تخته‌های شطرنج و تخته نرد، دستبندهایی از صدف، جعبه‌های نگهداری از جواهرات و عود بخور و مهم‌تر از همه ادویه‌های خوشبو و تازه است.
فروشگاه سوغاتی‌فروشی و صنایع دستی Echo Echo در جاده‌ی Kenyatta از بقیه‌ی فروشگاه‌های شهر بهتر است. در این جاده بعد از دفتر پست، در سمت چپ و جلوی هتل Shangani، فروشگاه اکو اکو را می‌بینید. بیشتر اجناس این فروشگاه ساخته‌ی دست زنان انجمن Co-ops است که عضو NGO هستند. بخشی از مبلغ فروش اجناس و وسایل اکو اکو صرف بهبود وسایل تصفیه‌ی آب شهر و آموزش کودکان می‌شود.

فروشگاه اکو اکو زنگبارمغازه‌ی ساده‌ای به نظر می‌رسد اما اگر بگردید کلی اجناس هیجان‌انگیز پیدا می‌کنید. 

روغن ماساژ زنگباری از سوغاتی‌های شاخص اکو اکو است که از برگ گل‌ها، گیاهان و ادویه‌ها ساخته شده و هواخواه زیادی دارد. به جز روغن ماساژ باید به النگو و گوشواره‌های ماسای‌ها و صندل‌های منجوق‌دوزی هم اشاره کنیم.

ادویه فقط ادویه‌ی زنگباری
زنگبار به ادویه‌هایش هم معروف است. تا جایی که تورهای مخصوص ادویه‌گردی هم دارد. در بازار Darajani می‌توانید بهترین ادویه‌های زنگبار را بخرید. 

ادویه فروشی در زنگبار

آدرس مراکز خرید در تانزانیا
در نقشه‌ی زیر مکان دقیق مراکز خرید تانزانیا را برای‌تان مشخص کرده‌ایم.

سوغاتی های تانزانیا

سوغاتی از تانزانیا چی بخرم؟

? تانزانیت (Tanzanite)
سنگ قیمتی تانزانیت حدود 1000 برابر از الماس کمیاب‌تر است و از سال 1967 میلادی در نزدیکی آروشا و کلیمانجارو استخراجش شروع شد. به همین دلیل، سوغاتی گران‌قیمتی به حساب می‌آید. مثلا در سال 2018 قیمت هر 1 قیراط آن بین 300 تا 425 دلار محاسبه شده که مبلغ نسبتا زیادی برای ما ایرانی‌هاست. باید به این نکته هم اشاره کنیم که هرچقدر قیراط آن بالاتر برود، گران‌تر هم می‌شود.

جواهرات از سنگ تانزانیت اصل در تانزانیاسنگ تانزانیت یکی از 10 سنگ کمیاب دنیاست.

تانزانیت اصل به رنگ آبی مایل به بنفش روشن تا تیره است و نسبت به ضربه مقاومت کمی دارد، برای همین بهتر است اکسسوری‌هایی را انتخاب کنید که در معرض ضربه خوردن نباشند، مثلا گوشواره‌ یا گردنبندی از تانزانیت گزینه‌ی خوبی است.

دوشس کمبریج و علاقه‌‌اش به تانزانیت
کسانی که اخبار افراد معروف را دنبال می‌کنند، خبر دارند «کیت میدلتون» از طرفداران پروپاقرص سنگ‌های قیمتی  و جواهرات کمیاب است. یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی که در جواهرات او سنگ تانزانیت است که در بسیاری از مهمانی‌ها از آن‌ استفاده می‌کند.

گوشواره‌های کیت میدلتون از سنگ تانزانیت است

دو مرکز میراث فرهنگی آروشا (Arusha Cultural Heritage Centre) و Tanzanite Experience Jewellery بهترین مکان‌ها برای خرید سنگ تانزانیت هستند.

? نقاشی‌های تینگا تینگا (Tinga Tinga)
شاید تابلو خریدن به عنوان سوغاتی کار مشکلی باشد. چون در این زمینه، باید به قوانین  بار مجاز هوایی توجه کنید. با این حال اگر قصد خرید نقاشی‌های تینگا تینگا را هم نداشته باشید، دیدن‌شان خالی از لطف نیست. این تابلوهای نقاشی پر از رنگند و نشانی از حیات وحش آفریقا دارند.

نقاشی های تینگا تینگادر بیشتر مغازه‌های صنایع دستی نقاشی‌های تینگا تینگا فروخته می‌شوند. 

اسم این سبک نقاشی از فامیلی کسی گرفته شده که برای اولین‌بارآن را ایجاد کرد: ادوارد سعید تینگا تینگا. او از نقاشان اواسط قرن بیستم میلادی بود که در Oyster Bay شهر دارالسلام زندگی می‌کرد. در سال 1968م. تصمیم گرفت از مواد کم‌هزینه‌ای مثل تخته‌ی فیبر و رنگی که برای رنگ کردن دوچرخه است، استفاده کند و نقاشی‌هایی را خلق کند که نشانی از طبیعت زیبای تانزانیا و کلا قاره‌ی آفریقا داشته باشد. مثلا حیواناتی مثل گورخر، فیل و کرگدن یا قبایل آفریقایی مانند ماسای.
سبک تینگا تینگا آنقدر محبوب شد که حتی بعد از مرگ ادوارد سعید به صورت گسترده‌ای استفاده شد. بعدها این سبک از نقاشی به اسم «مدرسه تینگا تینگا» معروف شد.

مرگ تینگا تینگا به خاطر شلیک اشتباهی
در سال 1972م. پلیس دارالسلام 3 دزد را در منطقه‌ی Volkswagen Beetle تعقیب می‌کرد؛ همان‌جایی که ادوارد هم مشغول راه رفتن بود. متاسفانه در پی این تعقیب و گریز، پلیس به جای دزدها به تینگا تینگا شلیک می‌کند و او در راه رسیدن به بیمارستان می‌میرد.

? سوغات ماسای (Maasai)
هرچیزی که مربوط به ماسای‌ها باشد، می‌تواند به عنوان سوغاتی استفاده شود. شوکا (Shuka) یا پارچه‌های چهارخانه، جواهرات بدلی رنگی رنگی و دست‌ساخته‌های چوبی از وسایلی هستند که ماسای‌ها به عنوان سوغاتی به گردشگران می‌فروشند. بهتر است از خود ماسای‌ها آن‌ها را بخرید نه از هتل‌ها یا جاهای دیگر؛ چون سر قیمت با ماسای‌ها می‌شود چانه زد اما در جاهای دیگر قیمت‌ها مقطوع است.

سوغات ماسای، خرید از دستفروش‌های ماسایدر پارک ملی سرنگتی شانس دیدن ماسای‌ها و خرید از آن‌ها را دارید. 

شوکا، پارچه چهارخانه ماسایدر گذشته از پوست گوساله برای درست کردن شوکا استفاده می‌شود اما الان پنبه جایش را گرفته.

دستبندها و گردنبندهای ماسای از دانه‌ها یا منجوق‌های رنگیدستبندها یا آویزهای ماساز با منجوق‌های رنگارنگ از سوغاتی‌های جمع و جور و خوش‌رنگ تانزانیا هستند.

? کانگا (Kanga)
کانگا یا خانقا یا همان لباس‌های خوشرنگ و لعاب زنان تانزانیا و شرق آفریقا، به نظر من بهترین سوغاتی برای خانم‌ها است. برای خرید کانگا باید سراغ بازارچه‌های محلی هر شهری بروید. در شهر دارالسلام بازار محلی Kariakoo در انتهای خیابان جمهوری مکان پیشنهادی ماست. همچنین می‌توانید به خیابان Uhuru هم بروید که فاصله‌ی نزدیکی با Kariakoo دارد.

کانگا لباس زنان تانزانیاهویت زنان تانزانیایی با کانگا شکل می‌گیرد.

کانگا فروشی در دارالسلامرنگ‌های شاد شناخته‌شده‌ترین ویژگی کانگاها است.

? صنایع دستی چوبی
مجسمه‌ها و وسایل چوبی از سوغاتی‌های معروف تانزانیا هستند که می‌توانید به خریدشان فکر کنید. تمام آن‌ها نشانی از فرهنگ سواحیلی و آفریقایی دارند و با دقت زیادی ساخته شدند.  بازار یا مارکت Mwenge Carvers در شهر دارالسلام جای خوبی برای خریدن و دیدن فرآیند درست کردن آن‌هاست.

بازار Mwenge Carvers دارالسلاماین هم از بازار معروف  Mwenge Carvers 

خوشبختانه فروشندگان Mwenge Carvers مجبورتان نمی‌کنند محصول‌شان را بخرید و این بهترین نکته درباره‌ی این مارکت است. در نهایت یادتان باشد که موقع خرید از فروشنده بخواهید که برگه‌ی مالیات سوغاتی را پر کند تا هنگام خروج از کشور به مشکلی برنخورید.

[تعداد: 10    میانگین: 4.6/5]
موقعیت(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.5 37 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.