سوغاتی‌های مشهد، توس و سبزوار

19 آبان، 1398
19 آبان، 1398
مدت مطالعه :
سوغات مشهد، توس و سبزوار در واقع همان سوغاتی‌های معروف استان خراسان هستند. افرادی که قصد سفر به مشهد و زیارت قبر مطهر امام هشتم شیعیان را دارند معمولاً از سبزوار نیز عبور می‌کنند. از طرفی سر زدن به آرامگاه فردوسی نیز در برنامه سفر این افراد قرار دارد. به همین دلیل ما تمام سوغاتی های مشهد، توس و سبزوار را در یک مقاله به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر به مشهد بدانید که باید به دنبال چه سوغاتی‌هایی باشید؛ با اسمارتیز همراه باشید.
زعفران
زعفران، از جمله با ارزش‌ترین و خاص‌ترین سوغاتی های مشهد، توس و سبزوار محسوب می‌شود. به طور کلی خراسان بزرگترین تولید کننده زعفران در ایران است و تقریباً در هر کجای استان که باشید، زعفران را پیدا خواهید کرد. زعفران خراسان نه تنها در ایران بلکه در جهان محبوبیت و شهرت بسیار زیادی دارد.
زعفران ایرانی
سوغات مشهد؛ زعفران ایرانی به کشورهای دیگر صادی می‌شود | عکس: الکساندر کونوا
این گیاه با ارزش مصارف مختلفی دارد و به همین دلیل در همه جای جهان بسیاری از افراد خواهان آن هستند. از آن جایی که در مشهد، توس و سبزوار می‌توانید با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین زعفران‌های ایران و جهان را پیدا کنید، باید این طلای سرخ را در صدر لیست سوغاتی‌های خود قرار دهید. بازارهای بزرگ مشهد و سبزوار محل‌های بسیار خوبی برای خرید این سوغات خراسان هستند.
زرشک
هم‌چون زعفران، زرشک خراسان نیز معروف است. این دانه‌های قرمز و ترش مزه در بین ایرانی‌ها بسیار محبوب هستند و به تعداد زیادی از غذاهای سنتی ایرانی طعم و عطری فوق‌العاده می‌دهند. خراسان قطب تولید زرشک در جهان است به همین دلیل زرشک را باید جزو سوغات مشهد، توس و سبزوار قرار دهیم. در این شهرها به علت فراوانی زرشک، این محصولات به صورت تازه و با قیمتی بسیار مناسب در بازارهای مشهد و سبزوار به فروش می‌رسند. توصیه می‌کنم در مشهد به بازارهای قدیمی شهر سر بزنید تا زرشک‌های با کیفیت‌تر و تازه‌تری را برای عزیزان خود به سوغات ببرید.
زرشک مشهد
سوغات مشهد؛ لواشک زرشک نیز از سوغاتی‌های خوشمزه است
علاوه بر این فراورده‌های زرشک، همچون آب زرشک نیز جزو سوغاتی های مشهد، توس و سبزوار محسوب می‌شوند. به هر حال اگر سری به خراسان رضوی شدید به هیچ وجه زرشک‌های آن را فراموش نکنید.
خشکبار و ادویه
نخود و کشمش به نوعی نماد مشهد محسوب می‌شود. علاوه بر نخود و کشمش که معمولاً هر زائری از مشهد با خود به سوغات می‌برد، سایر انواع خشکبار همچون، آجیل، پسته، بادام، انواع مغزها و ... نیز در لیست سوغات های مشهد، توس و سبزوار قرار می‌گیرند. در کنار خشکبار خوش‌مزه، ادویه‌ها را نباید فراموش کرد. در بازار مشهد می‌توانید ادویه‌های رنگارنگی پیدا کنید که کیفیت بسیار بالایی دارند. معمولاً ادویه‌ها را در مشهد دسته بندی می‌کنند و با هم به عنوان سوغاتی می‌فروشند. تعداد این دسته بندی‌ها زیاد است اما ادویه هفت قلم و هجده رنگ از معروف‌ترین آن‌ها هستند. در سبزوار به دلیل نزدیکی به سمنان انواع خشکبارها بیشتر به چشم می‌خورند و معمولاً قیمت مناسبی هم دارند.
نبات زعفرانی درجه یک
نبات در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. در شهرهای مختلفی نیز می‌توانید انواع نبات و آبنبات ها را پیدا کنید. اما نبات خراسان رضوی به علت استفاده از زعفران با کیفیت در آن و سابقه بسیار طولانی، طرفداران بیشتری دارد. از نبات معمولاً در کنار چای استفاده می‌شود و به دلیل زعفرانی که دارد نشاط آور است. برای سلایق مختلف علاوه بر زعفران، نبات را با سایر طعم دهنده‌های طبیعی مانند دارچین و نعنا نیز مخلوط می‌کنند.
نبات زعفرانی
سوغات مشهد؛ چای نبات بسیار می‌چسبد
یک استکان چای و نبات درجه یک می‌تواند خستگی یک روز سخت کاری را از جان و تن شما بیرون آورد و نشاط آور خوبی باشد. بنابراین نبات زعفرانی درجه یک نیز باید در لیست سوغات مشهد، توس و سبزوار قرار بگیرد.
انواع انگشتر و سنگ‌های قیمتی
در استان خراسان معادن سنگ‌های قیمتی به فروانی یافت می‌شوند. فیروزه نیشابور مشهورترین و بهترین فیروزه جهان از آن‌ها است؛ ولی معادن عقیق و زمرد نیز در نقاط مختلف این استان وجود دارند. از طرفی استادان زبردست و هنرمندی در منطقه خراسان حضور دارند که این سنگ‌ها را به زیباترین شکل ممکن سیقل دهند. دست ساخته‌های زیبایی که هر چشمی را خیره می‌کنند نشان دهنده میزان توانایی‌های این افراد است. از دیرباز این منطقه محلی برای پیدا کردن زیباترین و ارزشمندترین انگشترها و سنگ‌های قیمتی در ایران محسوب می‌شده و امروز نیز انواع انگشتر و سنگ‌های قیمتی در لیست سوغات مشهد، توس و سبزوار جایگاه ویژه‌اید دارند. اگر به دنبال یک سوغاتی ارزشمند و زیبا برای خود یا عزیزانتان هستید این انگشترها می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند. بازارهای بزرگ مشهد و سبزوار پر است از مغازه‌های سنتی انگشتر فروشی که حالا دران ها کاری دیگر همچون حکاکی روی سنگ و انگشتر نیز انجام می‌گیرد. در سفر به این شهرها حتماً به این بازارها نیز سری بزنید.
فرت بافی و پلاس بافی، سوغات مخصوص سبزوار
سبزوار تاریخی بسیار طولانی و غنی دارد و از گذشته به عنوان یک شهر پر رونق در همسایگی استان سمنان و در مسیر زائران امام رضا شناخته می‌شد. بعضی از صنایع دستی این شهر تاریخچه‌ای به اندازه تاریخ بنای این شهر دارند. علاوه بر قالی بافی و گلیم بافی که در سایر مناطق ایران نیز از قدیم رواج داشته، پلاس بافی و فرت بافی از هنرهای خاص مردم این دیار است. پلاس که یک نوع گلیم پشمی محسوب می‌شود به عنوان زیرانداز در بسیاری از خانه‌های سبزواری‌ها استفاده می‌شد. این دست بافته‌های رنگارنگ حاصل هنر مردمان هزاران سال قبل است که سینه به سینه حفظ شده و هنوز هم در بین سبزواری‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. علاوه بر این فرت بافی یا همان پارچه بافی هنر اصیل ایرانیان است که خراسان از قطب‌های آن در سده‌های قبلی بود. پارچه لباس‌ها، چادر شب هاف و انواع اقسام منسوجات دیگر از همین فرت بافی به دست می‌آمد. پیشنهاد می‌کنم این سوغاتی‌های رنگارنگ سبزوار را از دست ندهید.
سوغاتی‌های توس؛ شاهنامه فردوسی!
فردوسی از بزرگترین شاعران ایرانی و کسی که زبان فارسی امروز خود را مدیون او هستیم در توس آرمیده است. به همین دلیل بسیاری از مسافران مشهد به توس هم سر می‌زنند. اگر به دنبال سوغاتی در شهر توس هستید همه چیز شما را به شاهنامه می‌رساند. از خود شاهنامه تا تابلوهای نفیس با تصاویر شاهنامه و شعرهای شاهنامه از جمله این سوغاتی‌ها هستند. در کنار شاهنامه، دست ساخته‌های سنگی نیز می‌توانند سوغاتی‌های خوبی از توس باشند.

برچسب(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 46 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.