9 سوغاتی معروف شیراز

21 دی، 1398
21 آبان، 1398
مدت مطالعه :
شیراز شهری است پر از زیبایی؛ از عطر و بوی خوش و طروات این شهر گرفته تا جاهای دیدنی بسیار زیادی که در خود جای داده است. شیراز همچنین سوغاتی های زیادی دارد که بسیاری از آن ها به صورت خوراکی های خوشمزه تهیه شده و به فروش می‌رسند. بنابراین لازم است پیش از سفر به شیراز بدانید کدام یک از سوغاتی‌‌های شیراز خوشمزه‌تر و محبوب‌تر هستند تا برای دوستان خود نیز چیزی از شهر شعر و ادب به ارمغان آورید. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا سوغات شیراز را بیشتر بشناسید.
مسقطی
مسقطی نوعی شیرینی است که به صورت برش داده شده میل می‌شود. مسقطی شیرازی از مهم ترین و مشهورترین خوراکی ها و سوغات شیراز است که اگرچه در شهرهایی مانند بندرعباس، فین، کازرون، سیرجان، لار و گراش نیز تهیه می‌شود؛ طرز تهیه مسقطی آن با مسقطی در سایر استان ها متفاوت است.
مسقطی شیرازی را با ترکیبی از حلوا، مغز پسته و نشاسته تهیه می‌کنند. برای تهیه مسقطی پس از مخلوط نمودن آب و نشاسته آن را از صافی عبور می‌دهند تا یکدست شود. سپس روی حرارت قرار می‌دهند تا قوام آید و گلاب و شکر به آن اضافه می‌کنند.
مسقطی شیراز
سوغات شیراز؛ مسقطی شیراز خوشمزه است
در نهایت مایع را داخل قالب ریخته و روی آن را با گل محمدی، مغز بادام، پسته یا زرشک تزیین می‌نمایند. همچنین مسقطی را می‌توان با طعم های مختلفی تهیه نمود، از جمله: زعفرانی، پسته‌ای، گل محمدی، زرشکی و... .
مسقطی از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی های شیراز به حساب می‌آید که اگر آن را با خود به شهر محل زندگیتان ببرید هم خودتان لذت خواهید برد و هم دوستانتان!
یوخه
یوخه نوعی شیرینی شیرازی است که خوردن آن انرژی و حس خوبی را به افراد می‌بخشد. این شیرینی در عین حال جزو شیرینی های سبک دسته بندی می‌شود. یوخه در کرمانشاه نیز تولید می‌شود که در آنجا به نام شیرینی کاک یا نان کاک معروف است.
این شیرینی خمیری نازک دارد که روی آن پودر شکر و یا دارچین ریخته و سپس خمیر را به صورت رولت جمع کرده و به صورت باریک برش می‌زنند. نان یوخه را از آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب تهیه می‌نمایند.
عرقیجات شیراز
شیراز به علت برخورداری از باغ ها، تاکستان ها و زمین های کشاورزی متعدد، این امکان را دارد تا عرقیجات متنوعی را تولید کرده و به شهروندان و مسافران شیراز ارائه نماید. برخی از عرقیجات معروف شیراز عبارتند از: عرق کاسنی، عرق پونه، عرق نعنا، عرق آویشن، عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک و... .
عرقیجات شیراز خاصیت دارویی و درمانی داشته و برای مصارف مختلفی مصرف می‌گردند. برخی از خواص عرقیجات شیراز عبارتند از: تقویت قلب، کبد، روده، درمان بیماری های تنفسی، قند خون، تسکین درد، تب و...
بد نیست حالا که تا شیراز رفته‌اید از عرقیجات اصل آن خریداری کرده و به عنوان سوغات شیراز با خود به شهرتان بیاورید.
آبلیمو شیرازی
لیمو شیراز از بهترین و باکیفیت ترین لیموهای کل کشور است. به همین دلیل عده زیادی در سفری که به شیراز دارند حتما لیمو شیرازی خریداری می‌کنند.
لیمو و آبلیمو
سوغات شیراز؛ لیمو و آبلیمو از شیراز بیاورید
لیمو شیرازی بسیار خوشمزه و پرآب بوده و از آن در تهیه غذا، سالاد شیرازی، شربت لیمو، و فالوده شیرازی استفاده می‌شود.
رنگینک
رنگینک جزو دسرهای بسیار خوشمزه و مقوی می‌باشد که در شهرهای جنوبی کشور سرو می‌شود. رنگینک پای ثابت سفره افطار جنوبی های خونگرم است. رنگینک انرژی بسیار زیادی به افراد می‌بخشد و مصرف آن به خصوص برای کسانی که از پایین بودن فشارشان شکایت دارند مناسب است.
برای تهیه رنگینک در خانه می‌توانید ابتدا آرد را در روغن تفت داده، سپس روی آن گردو خرما بریزید. بعد بقیه خمیر را روی مواد ریخته و در آخر آن را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین نمایید و برش بزنید. یادتان باشد که این دسر را می‌توانید مدتی درون یخچال نگهداری کنید پس با خیال راحت حجمی بیشتر از میزان مورد نیاز تهیه کنید تا چند روزی رنگینک نوش جان کنید.
خاتم کاری
تولید صنایع دستی در شیراز به مدت ها قبل برمی‌گردد و شیرازی ها در این زمینه حسابی خبره و کاربلد هستند. هنرمندان شیرازی با زحمت و صبر فراوان اقدام به تهیه صنایع دستی نموده و آن ها را در بازار ها معرض فروش قرار می‌دهند. این صنایع دستی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.
خاتم کاری یکی از ظریف ترین و زیباترین صنایع دستی است که می‌توانید در شیراز تهیه کنید. از کنار هم قرار دادن تکه های چوبی مختلف و ظریف به صورت منظم، جعبه هایی تزیینی ایجاد می‌شود که به نام خاتم کاری معروفند.
خاتم کاری سوغاتی شیراز
سوغات شیراز؛ متریالی که برای خاتم کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: عاج، استخوان، انواع چوب و طلا.
اشیای خاتم کاری شده‌ای که می‌توانید در بازارهای شیراز خریداری نمایید شامل: قلمدان، جعبه های تزیینی، گلدان، جای قاشق و چنگال، جعبه های دستمال کاغذی و... می‌باشند.
شما می‌توانید جعبه خاتم کاری شده‌ای را خریداری کنید و در آن هدیه اصلی خود را قرار دهید. چنین هدیه‌ای بسیار خاص خواهد بود زیرا علاوه بر خود هدیه، باکس آن نیز جعبه‌ای خاص و گران قیمت است که بر ارزش مادی هدیه می‌افزاید و در عین حال نشان می‌دهد شما برای خرید این هدیه وقت زیادی صرف کرده‌اید و برای فرد هدیه گیرنده احترام زیادی قائل هستید.
میناکاری
قدمت هنر میناکاری به پنج هزار سال می‌رسد که دوران اوج آن در ایران در زمان صفویان بوده است. میناکاری در واقع تزیین فلز و اشیای فلزی با مواد رنگی می‌باشد که کار نهایی بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهد شد. ظروف مسی، ظروفی هستند که امروزه بیشترین میناکاری روی آن ها انجام می‌شود. میناکاری هنری آزمایشگاهی است که با کمک آتش خطوط و نقش و نگاری روی ظروف ایجاد خواهد شد.  
ظروف میناکاری شده از جمله ظروف بسیار ارزشمند و زیبا هستند که گردشگران تمایل به خرید آن ها به عنوان سوغاتی شیراز دارند.
گلیم، جاجیم و قالی
گلیم، جاجیم و قالی را از هر شهری در ایران می‌توانید تهیه کنید و البته از هر جا تهیه شوند زیبایی های خاص خودشان را دارند. این گلیم ها و سایر اقلام نام برده را می‌توانید از شیراز خریداری نمایید و به عنوان یک هدیه بسیار ارزشمند و زیبا به دوستان و آشنایان خود تقدیم کنید.
فالوده شیرازی
و بالاخره می‌رسیم به این خوراکی بسیار خوشمزه شیرازی؛ فالوده شیرازی! نام فالوده شیرازی را در آخر لیست قرار دادیم زیرا متاسفانه نمی‌توانید آن را به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید. اما به قدری خوشمزه و محبوب است که بی‌انصافی است اگر نامی از آن در این مقاله برده نشود.
فالوده شیرازی نوعی دسر است که با روشی خاص تهیه شده و در نهایت برای بهتر شدن طعم آن رویش می آبلیمو می‌ریزند. البته اگر واقعا دلتان نمی‌آید بدون فالوده شیرازی، شیراز را ترک نمایید می‌توانید مقداری رشته آماده و خشک شده آن را از شیرینی فروشی ها تهیه کنید.
قصد سفر به شیراز را دارید؟ شاید خواندن مطلب «جاهای دیدنی شیراز» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

مژگان هستم 21 ساله؛کتاب زیاد می‌خونم و مطلب زیاد می‌نویسم، در مورد همه چی! برای خودم و برای کار. رشته‌ام کامپیوتره اما همیشه به ادبیات علاقه داشتم. بقیه علایقم هم رانندگی، خرید، سفر و یه سری چیزای دیگه‌اس.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 49 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.