رستوران‌های سنتی اصفهان

11 اردیبهشت، 1399
11 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
اصفهان، نصف جهان در تمام فصل‌ها میزبان مسافران مشتاق است. آن‌ها که راهی اصفهان می‌شوند به دنبال مشاهده عظمت‌های دست‌ساز بشر هستند و نه طبیعت.
تاریخ، تنها جاذبه این شهر نیست. رستوران های سنتی اصفهان با جلوه‌های زیبا و منحصر به فرد حال و هوای اصفهان را در پیاله‌های خوش‌رنگ و بو پیش روی میهمانان می‌گذارد.
رستوران های سنتی اصفهان، غذاهای خوش‌رنگ و لعاب اصفهانی را به مهمانان پیشکش می‌کنند. بسیاری از مسافران در کوچه‌باغ‌های اصفهان به دنبال عطر خوش غذاهای شهر، طعمی نو را تجربه می‌کنند.
سفر به اصفهان بدون چشیدن طعم‌های اصفهانی محال است. رستوران‌های سنتی اصفهان را بشناسید و مانند یک مشتری همیشگی غذا سفارش دهید. ما در اینجا 9 رستوران سنتی اصفهان که از بهترین‌ها هستند، را گرد آورده‌ایم. مسافرانی که این رستوران‌ها را امتحان کرده‌اند، در راه بازگشت به اصفهان هستند.
رستوران شهرزاد
شهرزاد، پرآوازه‌ترین و مشهورترین رستوران اصفهان است. این رستوران معماری دوره قاجاری را به زیباترین شکل ممکن به کار برده‌است.
با تماشای شیشه کاری‌ها و آینه‌کاری‌های این رستوران گذر زمان را احساس نمی‌کنید. فضای شهرزاد زنده و پرهیاهو است. همه در شهر به دنبال فرصتی هستند که طعم خوش خورشت ماست این رستوران را بچشند. انتخاب این رستوران به عنوان بهترین رستوران شهر، بی دلیل نیست؛ غذاهای موجود در این رستوران در عین سادگی طعم به یادماندنی و لذیذی دارند. اگر این رستوران سنتی اصفهان را به عنوان رستوران موردنظر خود انتخاب کردید، یک کاسه سوپ جو فراموش نشود. سوپ جوی این رستوران، طعمی به یادماندنی را به سفره‌های شما فرا می‌خواند.
 اگر کباب بره یا هر یک از کباب‌های این رستوران را سفارش دهید، بی شک به دنبال شکارچی توانمندی که چنین گوشتی را روی میز شما گذاشته است، خواهید گشت. گوشت کباب شهرزاد، بوی جنگل و شکار می‌دهد. در پایان نیز با ظرفی از گزهای تازه و اعلای اصفهانی کام میهمانان را شیرین می‌کنند. قیمت‌های این رستوران کمی بالاست، بنابراین لازم است برای هر نفر مبلغی در حدود 100 تا 150 هزار تومان در نظر بگیرید.
آدرس: خیابان چهارباغ عباسی، خیابان عباس‌آباد
رستوران ارک. آ
به اصفهان رفته باشید و سری به محله جلفا نزده باشید؟ مگر ممکن است. پس از گشت و گذار در خیابان‌های جلفا و بازدید از کلیسای وانک هیچ چیز به اندازه یک غذای لذیذ و خوشمزه نمی‌چسبد.
این رستوران سنتی اصفهان در یک خانه ارمنی بنا واقع شده است. منو‌ی رستوران شامل غذاهای سنتی اصفهان نیز می‌شود. در فضای بیرونی این فضا ساعتی را با آرامش سپری کنید. شاید بتوان گفت این رستوران، گران‌ترین رستوران شهر است، اما این موضوع مانع هجوم مسافران و گردشگرانی که از مشاهده کلیسای وانک شگفت زده شده‌اند, نمی‌شود.
قبل از مراجعه به این رستوران حتماً میز مناسبی را رزرو کنید در غیر این صورت ممکن است شانس چشیدن طعم غذای‌های ناب این رستوران را از دست دهید. برای هر نفر مبلغی در حدود 150 تا 200 هزار تومان را در نظر بگیرید.
آدرس:خیابان حکیم نظامی، کوچه کلیسای وانک، کافه رستوران آرک
تلفن: 03136290920
رستوران خوان گستر
خوان گستر سفره‌های رنگین خود را در کوچه کلیسای وانک، گسترده است. کسانی که جهت بازدید از کلیسای وانک راهی محله جلفا می‌شوند، با گزینه‌های متعدد و متنوعی روبه‌رو هستند. رستوران‌های خیابان جلفا میهمانان را به صرف غذا دعوت می‌کنند. در این میان رستوران خوان گستر جلوه نمایی می‌کند. این رستوران، نام نیکویی در شهر دارد و همه خوان گستر را به سفره‌های رنگین و غذاهای لذیذ و پنجره‌های بلند می‌شناسند.
رستوران خوان گستر اصفهان
رستوران های سنتی اصفهان؛ نمای داخلی رستوران خوان گستر
 این رستوران ماهی شوریده، ماهی کبابی سالمون نروژی را در کنار غذای اصیل اصفهان در منو خود دارد. این رستوران مهمانان گیاه خوار را نیز در نظر گرفته است. در این رستوران با پرداخت مبلغی در حدود 25 تا 30 هزار تومان یک ناهار خوش‌طعم و معمولی را میل خواهید‌ کرد. درحالی‌که کباب سلطانی 60 سانتی سه نفره را با پرداخت 238 هزار تومان می‌توانید سفارش می‌دهید.
آدرس: خیابان حکیم نظامی، نبش خیابان کلیسای جلفا
رستوران نقش‌جهان
رستوران نقش‌جهان از آن رستوران‌هایی هست که هر بار که به آن مراجعه می‌کنید با صف طویلی روبرو می‌شوید. اما این انتظار ارزشش را دارد.
رستوران نقش جهان اصفهان
رستوران های سنتی اصفهان؛ فضای رستوران نقش جهان
اگر با شنیدن آوازه خورشت ماست اصفهان، می‌خواهید این غذا را امتحان کنید، باید بگوییم جای درستی را انتخاب کرده‌اید. پس از بازدید از میدان نقش جهان و مشاهده شکوه مسجد شیخ لطف الله سری به رستوران نقش‌جهان بزنید. این رستوران بهترین خورشت ماست در تمام اصفهان را پیش روی شما می‌گذارد. در این رستوران سنتی اصفهان با پرداخت 100 هزار تومان برای هر نفر غذایی فوق‌العاده را میل خواهید کرد.
آدرس: میدان نقش‌جهان، جنب مسجد شیخ لطف ا…سرای هنرمندان اسپادانا
تلفن: 32200729-32203345-031
بریانی اعظم
اصفهان به معنای واقعی کلمه نیمی از جهان را در خود گنجانده است. در هر فصلی از سال که به این شهر سفر کرده باشید با جمعیتی از مسافران و گردشگران خارجی روبه‎رو می‌شوید که به دنبال رستوران‌های اصفهانی می‌گردند. نام بریانی از همه جای شهر به گوش می‌رسد و اعظم بریانی، نام آشنای گذرهای اصفهان است و حتی گردشگران نیز، بریانی را با اعظم می‌شناسند. 
از خیابان چهارباغ بالا و پایین گرفته تا مسجد سید و کمال اسماعیل؛ هر سوی شهر که بروید یک شعبه از بریانی اعظم را در مقابل خود مشاهده می‌کنید. در این رستوران با پرداخت 90 هزار تومان دلی از عزا در می‌آورید.
این غذای چرب و لذیذ که از گوشت تازه گوسفند و جگر سفید تهیه می‌شود. تنها یک لقمه از بریانی کافیست تا طعم و مزه این غذا را برای همیشه به خاطر بسپارید.
شعبه 1
آدرس: اصفهان - دروازه دولت - ابتدای چهارباغ پایین
تلفن: 03132202070
شعبه 2
آدرس: اصفهان - خیابان مسجد سید - جنب اداره پست
تلفن: 03133383070
شعبه 3
آدرس: اصفهان - خیابان کمال اسماعیل - جنب پمپ بنزین
تلفن:   03132125730
شعبه 4
آدرس: اصفهان - خیابان چهارباغ بالا - چهارراه نظر - جنب پمپ بنزین
تلفن: 03136280939
عمارت تاریخی یا خانه تاریخی قصر منشی
عمارت تاریخی قصر منشی
رستوران های سنتی اصفهان؛ نمای بیرونی عمارت تاریخی قصر منشی
به معنای واقعی کلمه، یک تیر و دو نشان را به تصویر می‌کشد. این عمارت یک هتل و رستوران را در دل خود جا داده است. اما استفاده از رستوران برای عموم مردم آزاد است.
با انتخاب این رستوران نه تنها خود را به تماشای معماری چشم‌نواز این بنا دعوت کرده‌اید که غذایی لذیذ را در کنار عزیزان خود میل خواهید کرد.
خانه تاریخ قصر منشی در دروازه حسن آباد واقع شده است. این خانه محل اقامت یکی از وزرای پادشاهان قاجاری بوده است و به اواخر دوران صوفیه و دوران قاجاریه تعلق دارد. دیدن این بنا از نزدیک تجربه لذت‌بخشی است.
آدرس: اصفهان، خیابان نشاط، کوچه قصر منشی
تلفن: 03131113 فکس: 03132247045
رستوران ترنج
رستوران سنتی ترنج که با نام خانه هوانس نیز شناخته می‌شود در خیابان جلفا واقع شده‌است. وارد جلفا که می‌شوید با تعداد زیادی از کافه‌ها و رستوران‌ها مواجه می‌شوید. در این میان برخی از کافه رستوران‌ها بیش از سایرین موردتوجه مسافران قرار می‌گیرند.
خانه هوانس درست در مجاورت کلیسای هوانس واقع شده است و دم‌نوش 40 گیاهی را سرو می‌کند که هوش از سر می‌برد.
اگر جهت صرف غذا این رستوران را انتخاب کردید، جوجه ماست را فراموش نکنید. این رستوران شربت خانه، عکاس‌خانه را نیز در کنار رستوران در اختیار مشتری قرار می‌دهد.
این خانه اصالتاً متعلق به ماردیروس واویدیان رئیس ستاد قزاق‌خانه دولت ایران در دوران ناصری بوده است. این روزهای حیاط دنج و خوش‌نقش و نگار این خانه، منظره‌ای باشکوه برای حاضران و مهمانان رستوران شده‌است. با پرداخت مبلغی معادل 70 تا 100 هزار تومان وعده موردنظر خود را انتخاب کنید.
آدرس: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه هوانس شیرازی، کوچه رامین، خانه هوانس (خانه ترنج) 
تلفن: 36293788-031
کافه فیروز شربت
جلفا است و تا چشم کار می‌کند رستوران و کافه و استراحتگاه برای مسافران. این خیابان کلیساهای باشکوهی را در خود جای داده‌است. پس از خانه هوانس نوبت به بیت اللحم می‌رسد. فضای شربت خانه فیروز، دنج و گرم و دلپذیر است. استراحت در این فضا حال شما را خوب می‌کند. این رستوران دنج و صمیمی در کنار منو‌ی غذاهای اصفهانی لذیذ خود، غذاهای متنوعی را برای گیاهخواران نیز در منو‌ی خود گنجانده است. این کافه از جمله کافه های ارزان شهر است که با پرداخت 50 تا 70 هزار تومان می‌توانید از امکانات و منو‌ی آن استفاده کنید.
آدرس: جلفا، خیابان حکیم نظامی، کوی کلیسای وانک، روبروی هتل جلفا
تلفن: 36268009 
 
کافه و قهوه‌خانه چاه حج میرزا
اصفهان است و نقش‌جهان؛ زمانی‌که نقش‌جهان را نظاره می‌کنی، نیروی عجیبی آدم را به داخل بازار کم‌نور کنار ورودی میدان می‌کشاند، بی آنکه نیازی به پرس و جو باشد راه قهوه‌خانه چاه حج میرزا را می‌یابید. اکثر آدم‌هایی که در کنار شما گام برمی‌دارند راهی این قهوه‌خانه هستند.
قهوه خانه چاه حج میرزا
رستوران های سنتی اصفهان؛ فضای داخلی کافه و قهوه خانه چاه حج میرزا
ورود برای عموم آزاد است، حتی خانم‌ها. قهوه‌خانه حاج میرزا، سفری تاریخی است در دل دوران صفوی. این قهوه‌خانه یک موزه به تمام معناست. 
وارد که می‌شوید باید مراقب سر و دست و پای خود باشید. چرا که از در و دیوار اشیای تاریخی عتیقه آویزان است. ارتفاع کوتاه قهوه‌خانه فضایی دنج را به وجود آورده است. روی تمام دیوارهای چراغ‌های پی‌سوز و وسایل تعزیه‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و نیزه و شمشیر است که به چشم می‌خورد. زیر زره‌ها و کلاه‌خودها بنشیند و یک لیوان دوغ فرداعلا با یک گوش‌فیل تازه و خوشمزه را میل کنید.
از عدسی و حلیم گرفته تا دیگر غذاهای سنتی اصفهان، طعم‌ها در حج میرزا روایت دیگری هستند. در این قهوه‌خانه با پرداخت 50 هزار تومان خود را به سفری شاهانه مهمان کنید.
آدرس: میدان نقش‌جهان، کوچه چاه حاج میرزا

برچسب(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3.8 5 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.