بهترین زولبیا و بامیا در تهران را کجا بخوریم؟

7 اردیبهشت، 1399
7 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
ماه رمضان که از راه می‌رسد، در کنار رونق حلیم و آش، زولبیا و بامیه هم وارد رقابت می‌شوند. واقعیتش این است که واقعا سخت است بگوییم ایرانی‌ها در ماه رمضان کدام از این خوردنی‌های خوشمزه را ترجیح می‌دهند؟! بعد از راهنمای بهترین حلیم فروشی های تهران، حالا می‌خواهیم از بهترین زولبیا و بامیه تهران بگوییم؛ با اسمارتیز همراه باشید.
ردپای زولبیا و بامیه در دوره‌ی ناصری
خوب است قبل از معرفی قنادی‌های تهران که زولبیا و بامیه مرغوب می‌فروشند، کمی راجع به تاریخچه این خوشمزه‌های براق فوق‌العاده شیرین بگویم.
شاید شنیده باشید که تاریخچه‌ی زولبیا و بامیه به دوره ناصری (ناصرالدین شاه قاجار) برمی‌گردد؛ یعنی قرن 13 ه.ق. البته بعضی‌ها هم می‌گویند که قبل از دوره قاجار و در زمان کریم‌خان زند، خوردنی بوده که شباهت زیادی به زولبیا و بامیه داشته. به هر حال، اولین نشانه‌ی زولبیا و بامیه در کتاب تاریخ ناصری آمده که غذای مخصوص دربار بوده.

“اما چرا زولبیا؟ می‌گویند که زولبیا شکل تغییر یافته‌ی زلیبی یا زلبی است که از واژه‌ی صلیبی آمده. اگر به شکل زولبیاها دقت کنید، می‌بینید که از صلیبی در وسط آن استفاده شده.  جالب است بدانید که در زبان هندی هم به زولبیا، جلبی می‌گویند. یعنی هندی‌ها هم چنین شیرینی دارند. ”


زولبیا و بامیه‌فروشی بَه بَه؛ میدان قیام
با بامزه‌ترین اسم مغازه زولبیا و بامیه فروشی تهران شروع می‌کنیم: زولبیا فروشی به به در میدان قیام. سید علی نوری‌زاده صاحب این مغازه است و می‌گوید به این خاطر این اسم را انتخاب کرده که بیشتر مشتریانش بعد از خوردن زولبیا و بامیه، می‌گفتند: «به به».
زولبیا سرای به به میدان قیام
بهترین زولبیا و بامیه تهران؛ در ماه رمضان برای خرید زولبیا و بامیه‌های به به باید کلی در صف بایستید.

از آنجایی که سید علی از قدیمی‌های تهران است که از همدان به تهران مهاجرت کرده (حدود سال 1325 ه.ش)، جزو قدیمی‌ترین زولبیا و بامیه فروشی‌های تهران است. می‌گویند سایر بامیه‌فروشی‌ها و زولبیافروشی‌های تهران مدیون سید علی هستند، چون او کسی بود که دستگاه قالب زنی بامیه و زولبیا را درست کرد.
آدرس زولبیا فروشی به به: میدان قیام تهران، کوچه شهید دیانی (شترداران)
قنادی شیرین منش؛ خیابان آذربایجان
اگر در محدوده‌ی محله‌ی معروف سَلسَبیل تهران هستید یعنی جایی در میان خیابان‌های خوش، رودکی و آذربایجان، بهتر است برای خرید زولبیا و بامیه خوشمزه به قنادی شیرین منش سر بزنید. این قنادی تقریبا از زمان شکل‌گیری محله قدیمی سلسبیل اینجاست. حدود 80 سال سابقه دارد و از قنادی‌های معدودی است که شیرینی‌هایش را به کشورهای اروپایی هم صادر می‌کند. پس حتما زولبیا و بامیه‌های خوشمزه‌ای هم دارد. می‌گویند زولبیای آلبالویی اینجا طعم جالبی دارد: ترکیبی از ترشی و شیرینی.
شیرین منش خیابان آذربایجان
بهترین زولبیا و بامیه تهران؛ کفش آهنی بپوشید، صبوری پیشه کنید و در صف زولبیا و بامیه شیرین منش بایستید!
اگر قصد دارید با ماشین شخصی به اینجا بروید، باید کمی صبوری پیشه کنید تا هم جای پارک پیدا کنید و هم از شلوغی خیابان‌های سلسبیل اذیت نشوید. از طرف دیگر با مترو تهران هم می‌توانید به شیرین منش سر بزنید. ایستگاه‌های مترو نواب و توحید، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به این قنادی هستند.
آدرس قنادی شیرین منش: محله سلسبیل، خیابان آذربایجان، پلاک 754
قنادی لادن: چهارراه معزالسلطان
برای پیدا کردن بهترین زولبیا و بامیه‌های تهران، هنوز در مرکز شهر می‌گردیم. در تقاطع خیابان‌های مدرس و فروزش با خیابان ولیعصر، چهار راهی هست که به معزالسلطان معروف است. این چهارراه از ایستگاه مترو منیریه تهران پایین‌تر است و از نقاط مهم و معروف محله امیریه هم است.
قنادی لادن که از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین‌ قنادی‌های تهران است، توسط حاج محمود و حاج قاسم لادن مقدم تاسیس شده. ساختمان این قنادی تا سال‌های سال پابرجا بود تا اینکه به خاطر حفاری کانال برای ساخت مترو و ترکید لوله‌ آب، نشست کرد.
به خاطر همین قنادی لادن نقل مکان کرد و به روبروی مغازه قبلی رفت. بعدها اقوام لادن مقدم، در تجریش قنادی باز کردند. برای همین اگر کسی به شما بگوید که به قنادی لادن در تجریش رفته، تعجب نکنید. به جز این دو قنادی، یکی دیگر هم در سعادت‌آباد هست که جدیدتر از دوتای دیگر است.
آدرس قنادی لادن: محله امیریه، چهار راه معزالسلطان (تقاطع مدرس و فروزش) در خیابان ولیعصر
قنادی گاندی؛ اول خیابان گاندی
شیرینی فروشی گاندی به دونات‌ها و شیرینی دانمارکی‌هایش معروف است اما مثل هر قنادی دیگر در ماه رمضان، زولبیا و بامیه هم می‌فروشد. در ماه رمضان اگر می‌خواهید دنبال قنادی تمیز و مطمئنی در سمت میدان ونک بگردید که زولبیا و بامیه مرغوب بفروشد، قنادی گاندی را انتخاب کنید.
پیشنهاد می‌کنیم برای خرید شیرینی و زولبیا و بامیه از قنادی گاندی، خیلی زود بجنبید و دست به کار شوید. معمولا شیرینی‌های اینجا خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید تمام می‌شود.
آدرس قنادی گاندی: میدان ونک، ابتدای خیابان گاندی، پاساژ 110، طبقه همکف، واحد 1.98
شیرینی الهیه 33؛ ولنجک
به نظر من شیرینی الهیه 33 برای شیرینی ناپلئونی‌های پر از خامه‌اش معروف است. شاید اگر رحمت سریال پایتخت سری به تهران می‌زد، برای خرید ناپلئونی و گفتن «بیارین اون ناپلئونی رِ»، حتما به شیرینی الهیه 33 می‌رفت.
با این حال، در ماه رمضان برای خرید زولبیا و بامیه خوشمزه و مرغوب در حوالی محله ولنجک، می‌توانید به شیرینی الهیه سر بزنید. البته شیرینی الهیه 33، 3 تا شعبه دارد: فرشته، آصف و نیاوران. توصیه می‌کنیم قبل از ساعت 6 یا 7 بعد از ظهر، به این شیرینی فروشی سر بزنید تا از تنوع شیرینی‌ها نهایت استفاده را ببرید.
در ماه رمضان هم اینجا زولبیا و بامیه‌های تازه‌ای می‌فروشد که برای اهالی شمال شهر تهران و کسانی که گذرشان به اینجاها افتاده، شیرینی فروشی خوبی است.
آدرس شیرینی الهیه 33 (آصف): زعفرانیه، خیابان آصف، پلاک 35
آدرس شیرینی الهیه 33 (نیاوران): نیاوران، خیابان عمار، نرسیده به سه راه یاسر، پلاک 35
آدرس شیرینی الهیه 33 (فرشته): خیابان ولیعصر، خیابان فیاضی (فرشته)، خیابان اخگر، پلاک 1
به جز قنادی و شیرینی فروشی‌هایی که معرفی کردیم، کلی قنادی دیگر هم هست که در محلات مختلف تهران فعالیت می‌کنند و زولبیا و بامیه‌های خوبی درست می‌کنند. برای همین واقعا انتخاب سختی بود که از بین این همه، انتخاب کنیم. با این حال چندتای‌شان را به صورت موردی و با اسم محله و خیابان برای‌تان می‌گذاریم تا دید بهتری برای پیدا کردن بهترین زولبیا و بامیه در تهران داشته باشید:
  • قنادی آقا بانو؛ چهار راه کالج (بین میدان انقلاب و فردوسی)، خیابان خارک، کوچه شهریار، جنب تالار وحدت
  • قنادی پاکروان یزدی؛ پایین‌تر از میدان انقلاب، خیابان کارگر جنوبی
  • قنادی توکلی؛ تقاطع خیابان ولیعصر و فاطمی
  • قنادی بهار؛ سرچشمه (از بهارستان به سمت سیروس و بعد از چهار راه سرچشمه)
  • شیرینی فروشی دانمارکی؛ خیابان ویلا (نجات اللهی)
بهترین زولبیا چه ویژگی هایی دارد
بهترین زولبیا و بامیه تهران؛ گلوکز در شهد زولبیا و بامیه، باعث درخشندگی‌اش می‌شود.
چطور زولبیا و بامیه خوب را تشخیص بدهیم؟
اگر قصد خرید زولبیا و بامیه را دارید، یک راهنمایی کوچک به شما می‌کنیم تا زولبیا بهتری بخرید. به طور کلی رنگ زولبیا، بامیه و گوشفیل باید زرد و طلایی باشد. پس هرچقدر رنگ‌شان تیره‌تر باشد مثلا قهوه‌ای یا قهوه‌ای سوخته، از مرغوبیت زولبیا و بامیه کم می‌شود.
تیره بودن رنگ زولبیا و بامیه نشان از مصرف چندباره روغن برای سرخ کردنشان دارد. بعد از رنگ زولبیا و بامیه، سراغ آن‌هایی بروید که در دسته‌بندی تمیز و با سلفون قرار گرفتند و در ویترین جلوی نور خورشید نیستند. به طور کلی زولبیا و بامیه باید داخل جعبه در بسته و به دور از نور خورشید و گرما نگهداری شود.
برچسب(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.2 49 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مژگان
8 اردیبهشت، 1399

مفید بود با تشکر از شما

پاسخ اسمارتیز :ممنونم :)