برنامه‌ی سفر به ساری

5 اسفند، 1398
17 اسفند، 1398
1 روزه
پاییز
شهرگردی
سعید باقری راد
تا حالا چندبار به مازندران رفته‌اید و برنامه‌ی اصلی سفرتان را برای جاهای دیدنی ساری متمرکز کرده‌اید؟ خیلی‌ها ترجیح می‌دهند اطراف ساری را بگردند اما بیایید سنت‌شکنی کنید و این بار در سفر به مازندران، بخشی از زمان‌تان را به دیدنی‌های داخل ساری هم اختصاص دهید.
برنامه‌ی سفر داخل شهر ساری می‌تواند یک روزه یا یک و نیم روزه باشد. کاملا بستگی به خودتان دارد که چقدر زمان برای دیدن چندجایی که قصد معرفی‌اش داریم وقت بگذارید.
روز 1
گردش در ساری
ساری اصلی‌ترین شهر مازندران است که تمامی جاده‌های مهم شمال و شمال غربی ایران به آن منتهی می‌شود. بنابراین از هر سمتی از ایران که به سمت شمال بروید در نهایت به ساری خواهید رسید. سفر به ساری خیلی راحت است، یعنی با هر وسیله‌ای می‌توانید به این شهر برسید: قطار، اتوبوس، ماشین شخصی و هواپیما. البته توصیه‌ی ما این است تلاش کنید با قطار یا اتوبوس و خودرو به ساری بروید. دیدن زیبایی‌های مسیر خط آهن ساری، پل ورسک و سه خط طلا همراه مسیر پرپیچ و خم و سرسبز حسابی شما را سر ذوق می‌آورد.
فرقی ندارد از کدام سمت وارد ساری شوید، به نظر ما برای شروع شهرگردی در ساری میدان ساعت می‌تواند بهترین گزینه باشد. از آنجایی که بیشتر جاهایی دیدنی این برنامه سفر، اطراف همین میدان هستند بنابراین میدان ساعت می‌تواند نقطه مرکزی سفر داخل شهری شما باشد.
از خیابان جمهوری به میدان ساعت یا به قول خود مازنی‌ها «پا ساعت» خواهید رسید. این برج با 250 هزار تومان در سال 1309ه.ش ساخته شد و بعدها در سال 1355 میدان اطرافش. اگر فصل دوم برنامه‌ی «رالی ایرانی» را دیده باشید، حتما با کلوچه‌فروشی‌ها و مغازه‌های اطراف میدان آشنایی دارید. در اینجا می‌توانید از قنادی‌ها و کلوچه‌فروشی‌ها شیرینی بخرید، انرژی بگیرید و به ادامه‌ی شهرگردی‌تان برسید.
خیلی دوست داشتیم جای بعدی که می‌بینید مسجد جامع ساری باشد اما به خاطر آتش‌سوزی سال 1397 مسجد از بین رفته و آن زیبایی و شکوه گذشته را ندارد. در عوض می‌توانید به بازار نرگسیه بروید که در نزدیکی مسجد است. اینجا قدیمی‌ترین بازار ساری به حساب می‌آید که خیلی‌ها برای خرید مایحتاج روزانه‌شان به خصوص میوه و سبزی به اینجا می‌آیند. کاموافروشی‌های این بازار هم از مغازه‌های پرطرفدار شهر است که قبل از شروع پاییز و زمستان حسابی شلوغ می‌شود. اگر دستی بر بافتنی دارید، شاید بد نباشد از کاموافروشی‌های اینجا خرید کنید.
تعیین زمانی برای گشت و گذار در این بازار کاملا بستگی به خودتان دارد. با این حال دو ساعت زمان خوبی برای بازارگردی در این قسمت است. متاسفانه خانه‌های قدیمی این قسمت از شهر تبدیل به ساختمان‌های جدید شده‌اند و پیدا کردن جای پارک مشکل بزرگی برای ساکنان این قسمت است. برای همین اگر با خودروی خودتان هستید، بهتر است در جایی دورتر ماشین را پارک کنید و به بازار نرگسیه بروید. بعد از آن می‌توانید از خیابان مقداد به خیابان جمهوری برگردید یا از همان کوچه‌ پس‌کوچه‌های پشت مسجد به سمت خیابان انقلاب بروید که باز هم به پاساعت منتهی می‌شود.
برای دیدن مکان بعدی باید از خیابان انقلاب به سمت خیابان آب انبار نو بروید که حدود 5 دقیقه طول می‌کشد. در این خیابان خانه‌ی تاریخی کلبادی قرار گرفته که سردر ورودی‌اش به سادگی کمک‌تان می‌کند تا پیدایش کنید. اینجا از ساعت 9 صبح تا 2 بعدازظهر باز است و از خانه‌های قدیمی دوره‌ی قاجاری است.  
این خانه‌ی تاریخی شما را با شیوه‌ی معماری دوره‌ی قاجاری شهر ساری آشنا می‌کند. برای همین می‌توانید مدت زیادی در خانه‌ی کلبادی بگردید و با بخش‌های مختلف خانه آشنا شوید.
اگر قبل از ساعت دو از خانه‌ی کلبادی بیرون آمدید، وقت دارید تا با پیاده‌روی دو دقیقه‌ای به عمارت فاضلی برسید. برای دیدن این عمارت تاریخی نیازی به خرید بلیط ورودی نیست چون هزینه‌ی بازدید رایگان است. ورود به کوچه آب انبار نو از خیابان انقلاب سرراست‌ترین و بهترین مسیر برای رسیدن به عمارت فاضلی است اما اگر بخواهید از راه دیگری وارد شوید باید از خیابان قارن یا 18 دی استفاده کنیدو بعد با کوچه‌ی آب انبار نو برسید.
تزئینات آجری عمارت فاضلی شاخص است و برای همین عکس‌هایی که از این عمارت در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود از سردر آجری آن و آجرکاری‌هایش است. این عمارت قدیمی در دو دوره‌ی قاجار و پهلوی استفاده می‌شده و در حال حاضر هم کاربری خاصی ندارد.
از فاضلی که بیرون آمدید، چند قدم به سمت چپ بروید تا به آب انبار نو یا به قول اهالی محل به «نو انبار» برسید. متاسفانه ورودی این آب انبار با سیمان پوشانده شده و نمی‌توانید وارد آن شوید. سردر آب انبار کاشی‌کاری شده اما متاسفانه آنقدر از لحاظ نگهداری ضعیف عمل شده که ناخودآگاه غصه می‌خورید چرا نباید از این مکان تاریخی به خوبی نگهداری شود.
بعد از دیدن خانه‌ها و بخش تاریخی شهر ساری می‌توانید بروید رستوران مارشو و دلی از عزا دربیاورید. اینجا از بهترین رستوران‌های شهر است که به خاطر غذاهای محلی، کباب تابه‌ای و ته‌چین‌اش خیلی معروف است.
حالا وقتش رسیده به رودخانه‌ی تَجَن و پارک ملل بروید که در بخش غربی شهر قرار گرفته و اصلی‌ترین بوستان شهر برای پیک‌نیک است. روزهای تعطیل بسیاری از اهالی شهر برای گذراندن زمان‌شان به اینجا می‌آیند. البته آن سمت رودخانه‌ هم پارک قائم هست که ترامپولین و سینمای 5بعدی دارد. اگر فرزند کوچک دارید یا اینکه وسایل و تجهیزات پیک نیک دارید پیشنهاد می‌کنم به اینجا هم بروید تا بعد از یک روز گشت و گذار در شهر کمی استراحت کنید و فرزندتان هم در ترامپولین و شهربازی پارک قائم وقت بگذراند.
گشت و گذار در داخل شهر ساری وقت زیادی از شما نمی‌گیرد اما مطمئنا خاطرات خوبی را برای‌تان می‌سازد. به خصوص قسمت تاریخ‌گردی و رفتن به خانه‌های قدیمی شهر که حس جالبی را به شما می‌دهد.
قصد سفر به ساری را دارید؟ شاید خواندن مطلب «رستوران های ساری» برای شما جذاب باشد.
اقامتگاه‌های این منطقه
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران آرتا
  • سفره خانه حیدر بابا
  • کافه کلاسیک
  • رستوران ستاره شب

نگاره 1 از 4
نگاره 2 از 4
نگاره 3 از 4
نگاره 4 از 4
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «سعید باقری راد» پیشنهاد داده است. درباره سعید باقری راد بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
مهدی بهادرفر

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید 1 دیدگاه
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
A.M
18 دی، 1398

تشکر شیما جان بابت مطالب خوبت..به عنوان یک مازنی که به اجباری کاری ساکن تهران شده ام واقعا حضور تو شهرهای مازندران یه حسه خوب و پرانرژی به آدم القا میکنه که واقعا دل کندن ازش سخته ...بازم دمت گرم

پاسخ اسمارتیز :خواهش ميکنم. مرسي که خونديد. آره متوجه ميشم که چه سخته زندگي توي شهر خوش آب و هوا و سبزي مثل ساري و بعد اومدن به تهران.مرسي