برنامه‌ی سفر اسالم به خلخال

4 اسفند، 1398
16 خرداد، 1399
3 روزه
پاییز
جنگل‌گردی
سعید باقری راد
حالا که کم‌کم به سمت خنکی هوا و پاییز می‌رویم، سفر اسالم به خلخال می‌تواند انتخاب خوبی برای سفری جاده‌ای و جنگلی باشد. اسالم به خلخال از آن سفرهای رویایی و رنگی رنگی خواهد بود که تا مدت‌ها خاطره‌اش را در ذهن مرور می‌کنید. پس اگر دنبال سفری متفاوت هستید، سفر اسالم به خلخال را در نظر بگیرید. ما کمک‌تان می‌کنیم تا بدانید از چه راهی به اسالم بروید؟ کجا اقامت کنید و کلا چند روز در خلخال و اسالم بمانید؟! با اسمارتیز همراه باشید.
روز 1
جاده اسالم به خلخال
معمولا برنامه‌های سفری که برای اسالم تا خلخال در نظر گرفته می‌شود دو و نیم روزه، سه روزه و 4 روزه است. با این حال در صورتی که خودتان بخواهید برنامه‌ی سفرتان را بچینید می‌توانید به تعداد روزهایش اضافه یا کم کنید. در هر صورت ما برای‌تان برنامه‌ای 3 روزه در نظر گرفته‌ایم تا بتوانید در تعطیلات آخر هفته به اینجا بروید.
برای شروع برنامه از هر جای ایران که باشید باید به سمت گیلان و بعد از آن به سمت اردبیل بروید. مسیر جاده‌ای اسالم به خلخال از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران است که در روزهای زمستانی تاحدودی رفت و آمد در آن سخت می‌شود. برای همین اگر این وقت از سال را برای سفر انتخاب کردید، به گزارش‌های هواشناسی و اخبار جاده توجه کنید.در کل بهترین زمان سفر اسالم به خلخال بهار، تابستان و پاییز است؛ به خصوص پاییز که دنیایی رنگارنگ به طبیعت جاده‌ی اسالم به خلخال سر می‌زند.
برای شروع برنامه اسالم به خلخال، صبح خیلی زود سفر را شروع کنید. اگر با ماشین شخصی هستید باید به سمت استان گیلان و جاده‌ی فومن بروید. البته از سمت اردبیل هم می‌توانید سفرتان را شروع کنید، با این تفاوت که اول از راه زنجان به خلخال می‌رود و بعد از آنجا به اسالم در گیلان خواهید رسید.
حالا فرض می‌کنیم از سمت گیلان برنامه‌تان را شروع کرده‌اید. اسالم یکی از شهرهای شهرستان تالش گیلان است که در غرب استان قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از شهرهای فومن، صومعه‌سرا ، پونل و آستارا عبور کنید. واقعا لازم است که بگوییم چقدر قرار است در استان گیلان به شما خوش بگذرد؟ دیدن زمین‌ها و شالیزارهای کشاورزی، تپه‌ها و کوه‌های سرسبز اطراف جاده، خانه‌های روستایی و مردم محلی که به طرز عجیبی شما را یاد قصه‌های مادربزرگه می‌اندازند به اندازه‌ی کافی سفرتان را خاطره‌انگیز می‌کنند. اگر از فومن تا اسالم را بخواهیم حساب کنیم، چیزی حدود 1 ساعت و بیست دقیقه در راه هستید. البته اگر بخواهید سر راه به ساحل گیسوم سر بزنید که مسلما زمان رسیدن‌تان به اسالم دیرتر خواهد شد.
ساحل یا جنگل گیسوم از آن بخش‌های فوق‌العاده‌ توریستی گیلان است که خیلی‌ها برای رانندگی در جاده‌اش حاضرند ساعت‌ها بی‌خوابی بکشند. 30 کیلومتر مانده به اسالم می‌توانید به سمت جنگل گیسوم بروید که حدود 80 کیلومتر مساحت دارد. جاده‌ی آسفالتی که از وسط جنگل می‌گذرد، صحنه‌ی بسیار زیبایی برای عکاسی است. کبابی و جگرکی‌ها و فروشندگان محلی عضو ثابت این جاده‌اند. برای همین می‌توانید در مسیر رسیدن به ساحل گیسوم از آن‌ها خرید کنید. چسبیده به جنگل بخش ساحلی گیسوم قرار گرفته که می‌توانید کنار دریا هم بروید و استراحتی هم بکنید. اصلا به خاطر همین است که ساحل و جنگل گیسوم انقدر معروف شده. نزدیک ساحل و جنگل چیزی نیست که در سایر شهرهای ایران بتوانید ببینید.
بعد از ساحل گیسوم از همان مسیری که آمدید می‌توانید برگردید یا این‌که از سمت جاده‌ی ساحلی به گتگسر به جاده‌ی رشت-آستارا یا جاده‌ی محلی اسالم بروید. کمتر از نیم ساعت به شهر اسالم خواهید رسید. قسمت ماجراجویی سفر از همین شهر شروع می‌شود. قبل از هر چیز باک ماشین را پر کنید و بعد وارد جاده‌ی اسالم به خلخال شوید. در این مسیر 70 کیلومتری پیچ در پیچ و فوق‌العاده زیبا هیچ‌گونه جایگاه سوختی وجود ندارد. هرچند که اگر خدای نکرده بنزین‌تان تمام شد یا این‌که مشکلی برای ماشین پیش آمد، محلی‌های جاده کمک‌تان خواهند کرد. اصلا آن‌ها به همین مهربانی‌شان معروفند.
اول مسیر جاده تقریبا مستقیم و بدون پیچ و خم است. اما هرچقدر که جلو بروید به پیچ و خم‌ها اضافه می‌شود اما آنقدر این جاده زیباست که به پیچ‌ها اهمیت نخواهید داد. جاده‌ی اسالم به خلخال ترکیبی از جنگل، دشت، مه و آبشار است. برای همین اگر در قسمتی از جاده هوایی صاف و آفتابی را می‌بینید لزوما به این معنی نیست که ادامه‌ی مسیر هم به همین شکل باشد. شاید مجبور شوید به خاطر خنکی بیش از حد هوا، لباسی گرم بپوشید.
اگر خیلی آرام و با صبر در جاده اسالم به خلخال برانید ممکن است زمان رانندگی به 2 ساعت و نیم هم برسید. توصیه می‌کنم که عجله نداشته باشید و با صبوری به بخش‌های فرعی جاده سر بزنید. خوشبختانه در طول مسیر کافه‌ها و رستوران‌های زیادی هستند که نگرانی‌تان را برای تامین غذا برطرف می‌کند. در صورتی که تصمیم گرفتید در جاده‌ی اسالم به خلخال بمانید، کلبه‌های چوبی زیادی هستند که می‌توانید اجاره کنید. حتی از سایت‌های رزرو آنلاین اقامتگاه هم می‌توانید این کار را انجام دهید و قبل از حرکت خیال‌تان از بابت اقامت راحت باشد.
شکیلا عرب‌شاهی

بین راه توی ارتفاعات، کلبه داره واسه اقامت، اما حتما کلبه‌ی ایزوگام شده بگیرید که سرما اذیتتون نکنه. کلبه زیاد بزرگ هم نگیرید که بتونید خودتونو گرم کنید، چون تقریبا اون‌جا همیشه خنکه. ما توی تعطیلات عید شبی 300 تومن گرفتیم و خیلی هم سردمون شد، اما بالا اومدن ابرارو توی اون فصل می‌بینید احتمالا.


به نظر ما بهتر است در یکی از کلبه‌های جنگلی اطراف این جاده اقامت کنید، استراحت کنید و برنامه‌هایی مثل پیاده‌روی، جنگل‌نوردی و کمپینگ را انجام دهید. اگر بخواهید جنگل‌نوردی کنید باید خودتان را به روستای نهالستان پیرسون برسانید. این روستا در 20 کیلومتری جاده‌ی اسالم به خلخال است و راهی به سمت جنگل دارد. مسیر جنگلی سربالایی دارد و در نهایت به دره‌ای به اسم دره‌ی اشراف می‌رسد که جای فوق‌العاده زیبا و محشری است.
خریدن عسل از فروشندگان محلی و سایر محصولات دامداری روستاییان این منطقه هم می‌تواند کمکی به اقتصاد محلی باشد و هم یادگاری خوبی برای سفر.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • اقامتگاه پنبه پشته
  • اقامتگاه عرفان حسن پور
  • اقامتگاه فرشید
  • اقامتگاه کلبه چوبی گیجاو
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • کافه رستوران هیرکان
  • کافه رستوران بلوط
  • رستوران کادوس

نگاره 1 از 4
نگاره 2 از 4
نگاره 3 از 4
نگاره 4 از 4
روز 2
رفتن به خلخال
روز دوم سفر را با رفتن به شهر خلخال شروع کنید. با ورود به اینجا دیگر وارد استان اردبیل شده‌اید. اگر مایل باشید می‌توانید در شهر بگردید اما در غیر این صورت خودتان را به آب گرم گیوی یا کیوی (به محلی ایستی سو) برسانید. بالاخره حق دارید که بعد از یک روز پیاده‌روی و ترکینگ در جنگل‌ اسالم خودتان را به آب گرمی مهمان کنید. برای رسیدن به اینجا باید به شهر گیوی بروید که 5 کیلومتر با جاده‌ی گیوی-خلخال فاصله دارد. دو استخر زنانه و مردانه در آبگرم گیوی وجود دارد که اگر خانوادگی به اینجا بروید کار را برای‌تان راحت‌تر می‌کند. اگر دوست داشتید می‌توانید در اطراف آب‌گرم کمپ بزنید یا اتاق اقامتی اجاره کنید. امکانات رفاهی اینجا بسیار خوب است و به سختی نخواهید افتاد.
مقصد بعدی که معمولا در تورهای اسالم به خلخال وجود دارد، تفرجگاه یا روستای اَندَبیل است. فاصله‌ی بین کیوی یا گیوی با Andabil حدود 45 دقیقه تا یک ساعت رانندگی است. جنگل‌های بلوط این روستا خیلی معروفند و پیاده‌روی و ترکینگ در این قسمت از فعالیت‌های معروف سفر اسالم به خلخال به حساب می‌آید. بنابراین حتما کفش خوبی داشته باشید و کوله‌پشتی‌تان را هم از خوراکی و تجهیزات پر کنید تا راحت‌تر باشید. هرچند ساعت که خواستید می‌توانید در اینجا بمانید و لذت ببرید. اگر هنگام محرم به اینجا بروید شانسش را خواهید داشت تا در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا شرکت کنید. اهالی روستا در این زمان رسمی به اسم «شاخسی» را اجرا می‌کنند. آن‌ها چوب به دست می‌گیرند و دایره‌وار عزاداری می‌کنند.
از آن طرف اگر در زمستان به اندبیل رفتید، فرصت شرکت در فستیوال زمستانی روستا را خواهید داشت. در این زمان مسابقات جالب زمستانی برگزار می‌شود که معروف‌ترین ساخت آدم‌برفی است. برای اقامت در خلخال یا مناطق ییلاقی اینجا می‌توانید به به وبسایت‌های اجاره‌ی اقامتگاه یا آپارتمان و سوئیت مراجعه کنید یا این‌که خودتان در زمان سفر و با پرس و جو مکانی را برای اقامت پیدا کنید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • هتل پرنیان
  • هتل فلور
  • مجتمع اقامتی کوروش
  • اقامتگاه بوم‌گردی کزج
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • کافه سین
  • رستوران گلستان
  • رستوران معین
  • رستوران ایران زمین

نگاره 1 از 4
نگاره 2 از 4
نگاره 3 از 4
نگاره 4 از 4
روز 3
بازگشت از خلخال
برای برگشت از خلخال دو راه دارید: از شهر خلخال به زنجان برگردید یا این‌که مسیر جاده‌ی خلخال به اسالم را در پیش بگیرید و به گیلان بروید. کاملا بستگی به خودتان دارد که چه برنامه‌ای داشته باشید. خیلی‌ها وقتی در خلخال هستند به سمت دریاچه نئور می‌روند و خیلی‌های دیگر در نزدیک جاده‌ی اسالم به خلخال روستاگردی می‌کنند. در کل همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد.
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «سعید باقری راد» پیشنهاد داده است. درباره سعید باقری راد بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
موقعیت(ها)
مهدی بهادرفر

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 3.8 23 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
11 آذر، 1399

سلام آقای نویسنده دمه شما گرم عالی بود راهنماییتون

سید فرید عسگری
دقایقی پیش

با عرض سلام,دستتون درد نکنه عالی بود.

پاسخ اسمارتیز :
درود
ممنونم ازتون :)