برنامه‌ی سفر به چالوس

5 اسفند، 1398
17 اسفند، 1398
2 روزه
پاییز
جنگل‌گردی
سعید باقری راد
برنامه‌‌های سفر به مازندران آنقدر زیاد و متنوع‌اند که به قول «رضا مارمولک» به اندازه‌ی آدم‌ها راه رسیدن هست؛ بعضی‌ها از سمت چالوس می‌روند، دسته‌ی دیگر راه نمک آبرود را پیش می‌گیرند و یک سری هم محمودآباد را انتخاب می‌کنند. خلاصه اگر بخواهیم راجع به همه‌شان در یک مطلب بنویسیم، با طوماری از اطلاعات روبرو می‌شوید. پس منطقه‌ به منطقه جلو می‌رویم. این‌بار از غرب مازندران و چالوس می‌گوییم، این‌که چطور به چالوس برسید، چه چیزهایی در مسیر جاده چالوس ببینید و کجاها بروید؟! در سفر به چالوس با اسمارتیز همراه باشید.
روز 1
جاده چالوس و کلاردشت
دم دست‌ترین و خاطره‌انگیزترین مسیر برای شروع سفر شمال، جاده‌ی 59 یا همان جاده چالوس معروف است. حتی اگر خودتان هم تا به حال از راه جاده چالوس به شمال نرفته باشید حتما کسی بوده که از خاطرات، داستان‌ها و حس و حال عجیبی که از بودن در این جاده داشته برای‌تان بگوید. البته برای رسیدن به چالوس از راه هراز هم می‌توانید بروید که کمتر طول می‌کشد اما خیلی‌ها می‌گویند زیبایی جاده چالوس را ندارد.
معمولا شروع جاده‌ی 59 بعد از شهر کرج و میدان امیرکبیر است. از همین نقطه جاده چالوس شروع می‌شود و تا رسیدن به شهر چالوس حدود 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد. در این مسیر زیبا که یکی از پرپیچ و خم‌ترین جاده‌های کشور است، با کلی دیدنی روبرو خواهید شد که سر زدن به همه‌شان کلی وقت‌گیر است. پیشنهاد می‌کنیم صبح خیلی زود به سمت جاده چالوس راه بیفتید تا از هوا و خلوتی جاده لذت ببرید. طبیعتا در روزهای وسط هفته، شلوغی کمتری خواهید دید. بنابراین اگر آخر هفته یا تعطیلات رسمی قصد سفر به چالوس کردید، پیهِ ترافیک جاده و اعصاب‌خُردی را به تن‌تان بمالید.
از بهترین جاها برای توقف در مسیر جاده چالوس، سد امیرکبیر یا سد کرج است. از خیابان چالوس در کرج به سمت سه راه عظیمیه باید بروید. بد نیست همین‌جا از دکه‌ای که معرف حضور همه‌ی مسافران چالوس است تنقلاتی بخرید و به راه ادامه دهید. با گذر از روستای کندر و خوزنکلاه به سد کرج خواهید رسید. در اینجا می‌توانید استراحت کنید و از زیبایی‌های سد کرج لذت ببرید.
اگر هنوز آنقدر عجله نداشته باشید می‌توانید به یکی از روستاهای این اطراف سر بزنید. واریان و ماهان از روستاهای معروف اطراف سد امیرکبیر هستند که به خاطر آب و هوای محشر و سوغاتی‌هایی مثل ماست، پنیر و دوغ محلی‌شان معروف‌اند. البته برای سر زدن به روستای واریان کمی با سختی و چالش روبرو خواهید شد. تنها راه دسترسی به این روستا قایق است و هیچ جاده‌ای به اینجا راه ندارد. در حاشیه سد امیرکبیر قایقی هست که در ساعت‌های 7:30 تاا 13 و 15 تا 23 به روستا می‌رود.
بسته به برنامه‌ی زمانی که تعیین کردید می‌توانید از نیم ساعت تا 3 ساعت در سد امیرکبیر و روستاهای اطرافش وقت بگذرانید.
محل بعدی که در ادامه‌ی مسیر بهتر است ببینید روستای گچسر است. جایی که به خاطر معادن گچ آن معروف است و البته باغ لاله‌اش در فصل بهار. پس اگر برنامه‌تان به گونه‌ای بود که در بهار به سمت چالوس می‌روید حتما به گچسر سر بزنید.
غار یخ مراد هم در نزدیکی روستای گچسر است که برای دیدنش باید برنامه‌ای جداگانه بچینید. غار یخ مراد به خاطر قندیل‌های یخی‌اش معروف است. محلی‌ها می‌گویند هرکس از قندیل‌های این غار بخورد تا سال بعد به مراد دلش خواهد رسید. برای همین اسم غار به یخ مراد معروف شد.
در ادامه‌ی راه و گذر از جاده‌ی پرپیچ و خم جاده چالوس زیبایی‌های طبیعت سرگرم‌تان خواهد کرد. واقعا لازم است بگویم چقدر از راه لذت ببرید و به کجا نگاه کنید؟ بعضی وقت‌ها فقط باید به چشم‌های‌تان اطمینان کنید و از منظره لذت ببرید.
کمی بعد از گچسر وارد استان مازندران و بخش مرزن آباد می‌شوید. روستای سیاه بیشه در این بخش خیلی معروف است. به خاطر اینکه اکثر اوقات سال مه و ابرهای غلیظی در بالای روستا هست آب و هوای خنکی دارد. البته به خاطر همین مه خیلی راحت می‌توانید متوجه شوید که نام‌ روستا از کجا آمده. در این روستا می‌توانید استراحت کنید یا حتی ناهار بخورید و به مسیرتان ادامه دهید. البته ممکن است در بعضی از برنامه‌های سفر به چالوس راجع به استراحت و خوردن ناهار در دریاچه ولشت هم بشنوید. توصیه می‌کنم که این کار را انجام ندهید چون جاده‌ای که از سمت مرزن آباد به دریاچه ولشت می‌رود بسیار نامناسب است و امکان بسیار زیادی هست که ماشین‌تان از بین برود. از طرف دیگر هم امکانات رفاهی مثل استراحتگاه یا سرویس بهداشتی هم وجود ندارد. بنابراین نباید فکر کنید که در اطراف دریاچه می‌توانید به راحتی پارک‌های جنگلی حفاظت‌شده استراحت کنید. برای ورود به دریاچه باید 8 هزار تومان بپردازید که شاید به خاطر دیدن وضعیت بد جاده ناراحت هم شوید.
بهتر است قبل از رسیدن به شهر چالوس در کلاردشت اقامت داشته باشید. بعد از اینکه به مرزن‌آباد رسیدید از فرعی غربی جاده به سمت کلاردشت بروید. در این منطقه‌ی ییلاقی چند جنگل معروف و مهم هست که می‌توانید هرکدام‌شان را برای گشت و گذار انتخاب کنید: جنگل مازیچال، جنگل مجن و جنگل آزو. خوبی کلاردشت این است که هنوز آنقدر به دریا نزدیک نشده‌اید که نم و رطوبت دریا را حس کنید. در مسیر رسیدن به کلاردشت از کنار مزارع گندم و جو عبور خواهید کرد که حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا به کلاردشت برسید. خوشبختانه سوئیت‌های اقامتی، ویلاهای چوبی و مجتمع‌های ویلایی زیادی در این منطقه هستند که می‌توانید برای اقامت روی آن‌ها حساب کنید.
گشت و گذار در کلاردشت و کمپینگ در جنگل‌های این منطقه از فعالیت‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. بنابراین اگر تصمیم گرفتید که در جنگلی مثل مازیچال کمپ بزنید حتما تجهیزات شب‌مانی را با خودتان ببرید. هرچند که پیشنهاد کلی ما این است که بدون راهنما به اینجا نروید. عدم اطلاع از وضعیت راه و آب و هوا ممکن است باعث بروز مشکل شود. بنابراین حتما از قبل همه چیز را چک کنید.
اگر روز اول‌تان را در کلاردشت بمانید می‌توانید در روز دوم مسیرتان را به چالوس ادامه دهید. با این حال دیگری هم دارید و آن این است که اول به چالوس بروید و در مسیر برگشت از جاده‌ی عباس‌آباد به کلاردشت بروید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • هتل آپارتمان تخت‌جمشید
  • مجتمع رفاهی نور
  • هتل پارسیان
  • هتل باران سبز
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران بابا نعمت
  • رستوران شیر چشمه
  • رستوران هزار چشمه
  • کافه کوبار

نگاره 1 از 4
نگاره 2 از 4
نگاره 3 از 4
نگاره 4 از 4
روز 2
ددیدن از چالوس و متل قو
برای شروع روز دوم سفر چه جایی بهتر از جاده‌ی زیبای کلاردشت – عباس آباد. می‌توانید به جای اینکه مسیری که روز قبل آمدید را برگردید از جاده‌ی کلاردشت به عباس آباد راه‌تان را ادامه دهید. دیدن این جاده‌ی بی‌نظیر در اول صبح مطمئنا سر ذوق می‌آوردتان. طول این جاده 25 کیلومتر است که حدود یک ساعت طول می‌کشد تا از آن عبور کنید و به عباس آباد برسید. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از این مسیر به متل قو بروند. خوشبختانه در راه رسیدن به عباس آباد نیازی نیست که نگران نبود خوراکی یا گرسنگی باشید. در اینجا چایخانه‌ها و رستوران‌های بین راهی زیادی هست که می‌توانید بایستید و دلی از عزا در بیاورید. حتی می‌توانید از باغداران این منطقه میوه‌های فصل بخرید و به عنوان سوغاتی با خودتان ببرید.
بعد از رسیدن به عباس آباد در کنار خط ساحلی به سمت راست مسیرتان را ادامه دهید تا به متل قو یا سلمان شهر برسید. پیشنهاد می‌کنیم در متل قو بعد از گشت و گذار در شهر و عکس انداختن در خط ساحلی معروفش به غار دانیال بروید. جاده‌ی آسفالتی که از میدان مرکزی متل قو به سمت جنوب می‌رود، مسیر شما به غار دانیال است. 5 کیلومتر باید از متل قو فاصله بگیرید تا به روستا و پل رودخانه برسید. اگر با ماشین شخصی به اینجا رفتید ماشین‌تان را نزدیک همین روستا پارک کنید و پیاده به مسیرتان ادامه دهید. برای رسیدن به غار دانیال باید حدود 150 متر از مسیری سربالایی بالا بروید تا به دهانه‌ی غار برسید. جمعا حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا به غار دانیال برسید.
کفش خوب و تجهیزاتی غارنوردی مثل باتوم به شما کمک می‌کند تا در غار دو کیلومتری بگردید.
بعد از گشت و گذار در غار دانیال که خیلی هم پر پیچ است به متل قو برگردید و راه‌تان را به سمت نمک آبرود ادامه دهید. 12 کیلومتری شهر چالوس به نمک آبرود خواهید رسید. سورتمه سواری، تله کابین، کارتینگ و عبور از پل معلق از کارهایی است که می‌توانید در نمک آبرود انجام دهید. به احتمال خیلی زیاد حدو 4 الی 5 ساعت در نمک آبرود خواهید بود. برای زمان ناهار و استراحت هم می‌توانید به سمت خط ساحلی نمک آبرود و یکی از رستوران‌های آن بروید یا اینکه بساط پیک نیک را به پا کنید و خودتان دست به کار شوید.
بعد از نمک آبرود بهتر است هرچه سریع‌تر به سمت مرداب هسل راه بیفتید. مردابی استثنایی که در هر فصل رنگ متفاوتی دارد. برای رسیدن به این مرداب باید به جنگل مشل موزی بروید که 7 کیلومتر با چالوس فاصله دارد.
مسیر دسترسی به مرداب هسل تا قسمتی آسفالته است اما بعد از طی مسیری مجبور خواهید شد تا از داخل جنگل به مرداب برسید. اگر در چالوس اقامت نگرفته باشید و اهل کمپ زدن باشید، می‌توانید در نزدیکی مرداب چادر بزنید و شبی متفاوت را برای خودتان رقم بزنید.
راه دیگر هم این است که بعد از دیدن مرداب هسل به چالوس برگردید و شهر را بگردید و در هتل‌های این شهر اقامت کنید.
اقامتگاه‌های این منطقه
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران پسر خاله
  • رستوران پاسارگاد
  • کافه سیب

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «سعید باقری راد» پیشنهاد داده است. درباره سعید باقری راد بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
مهدی بهادرفر

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید 4 دیدگاه ۵ / 4.1 16 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
الهه
11 آذر، 1399

عالی ممنون

امید
11 آذر، 1399

چه زمانی برای سفر به چالوس خوب است

پاسخ اسمارتیز :تابستان
نیما
22 بهمن، 1398

سلام خیلی خوب بود .
من به عنوان کسی که اهل چالوسم برام جالب بود .

پاسخ اسمارتیز :
سلام. مرسي که خونديد.
خوشحال شديم
علی اکبر لیلاسی مرند
19 دی، 1398

خیلی برایم جالب ودیدنی و شگفت انگیز بود حس خوبی داشتم ومسرور از این همه دیدگاه خوب به مکانهای خوش آب و هوا متشکرم

پاسخ اسمارتیز :مرسي که برامون پيام گذاشتيد. بهمون انرژي داديد