هنگام عکاسی برای اینستاگرام این ترفندها را فراموش نکنید

8 دی، 1397
8 دی، 1397
مدت مطالعه :

راه و رسم عکاسی برای اینستاگرام شاید ساده به نظر برسد اما واقعا اینطور نیست؛ خلاقیت می‌خواهد و دید خوبی برای عکاسی. خیلی‌ها بدون این‌که دوربین حرفه‌ای چند میلیونی داشته باشند از همین راه، پول در می‌آورند و امرار معاش می‌کنند. اما راز موفقیت آن‌ها چیست؟ چکار می‌کنند که عکس‌های‌شان آنقدر زیبا به نظر می‌رسد و از آن طرف ما هرچقدر تلاش می‌کنیم عکس‌های «معمولی» می‌گیریم.

همه چیز از آلبوم‌های قدیمی شروع شد. همان زمانی که مهمانی به خانه‌مان می‌آمد و دوست داشتیم هنر عکاسی و لحظات خوش ثبت‌شده را نشانش دهیم. حالا اما قضیه فرق کرده و خیلی راحت شده. انتخاب می‌کنیم کدام عکس را در صفحه‌ی اینستاگرام بگذاریم و از کدام فیلتر عکس برایش استفاده کنیم.

1. برنامه‌ریزی کنید و تم داشته باشید

قبل از این‌که بارگذاری عکس‌ها در اینستاگرام را شروع کنید، بهتر است در ذهن‌تان برنامه‌ریزی کنید و تصویری کلی از صفحه‌ی اینستاگرام خود داشته باشید. مثلا چه رنگ‌ها  یا عکس‌هایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟! منظورم این است که به صفحه‌ی خود به چشم صفحه‌ای موزائیکی نگاه کنید که با وجود داشتن تفاوت در جزئیات هر عکس، در حالت کلی، هارمونی و هماهنگی دارد.  مثلا به این فکر کنید که می‌خواهید تمام عکس‌ها پرتره باشند یا از طبیعت و آثار تاریخی؟! شاید هم تصمیم دارید موضوعات مختلفی را عکاسی کنید. خلاصه که دست‌تان در این زمینه باز است اما بهتر است که تم (Theme) داشته باشید، مثلا از یک هاشور کلی برای نشانه‌گذاری عکس‌ها استفاده کنید، چند رنگ ثابت را در عکس‌های‌تان تکرار کنید یا لوگو بزنید.

چطور برای اینستاگرام عکس بگیریمخیلی ساده می‌شود با انتخاب رنگ‌هایی ثابت در پس زمینه‌ی عکس‌ها، یک صفحه‌ی اینستاگرامی تم‌دار داشته باشید. 

2. امکانات موبایل خود را بشناسید

شاید فکر کنید تمام عکس‌های محشری که در اینستاگرام می‌بینید، با دوربین‌های فوق‌العاده حرفه‌ای و گران گرفته شده، اما واقعا اینطور نیست. متعجب خواهید شد بگوییم که بیشترشان با گوشی همراه ثبت شده! مثلا کافی است هشتگ #shotoniphone را در اینستاگرام جستجو کنید تا کلی عکس جذاب ببینید که بدون هیچ وسیله‌ی خاصی و تنها با گوشی iPhone گرفته شدند. کسانی که عکس‌شان را با این هشتگ منتشر می‌کنند، از امکانات و ویژگی‌های گوشی خود آگاهند و می‌دانند که چطور از ویژگی‌های دوربین موبایل‌شان استفاده کنند. مثلا می‌دانند که چطور نور عکس را کم کنند، focus دوربین گوشی را در حالت دستی (Manually) بگذارند، فقط در موارد اضطراری از Flash استفاده کنند، برای ثبت حرکات ریز عکس Live Photos بگیرند و در آخر به جای زوم کردن گوشی، به سوژه‌ی عکاسی نزدیک شوند تا کیفیت عکس پایین نیاید. بهترین راه‌حل برای آشنایی و به کارگیری ویژگی‌های دوربین گوشی، جستجو کردن در اینترنت و دیدن آموزش‌های تصویری و ویدئویی است.

برای پیدا کردن ایده، بهتر است هشتگ shotoniphone را دنبال کنید.  

3. از اصول عکاسی غافل نشوید

لازم نیست مثل عکاسان حرفه‌ای از زیر و بم عکاسی خبر داشته باشید، فقط چندتا اصل ساده و مهم را یاد بگیرید و حتما استفاده کنید تا عکس‌های‌ متفاوتی بگیرید. آشنایی با 4 اصل Composition یا ترکیب‌بندی، فضای خالی (Negative Space)، پرسپکیتو و نور به شما کمک می‌کنند در عکاسی به مرور پیشرفت کنید.
? Composition یا ترکیب‌بندی عکس، پایه‌ترین و مهم‌ترین اصل عکاسی است که باید به آن توجه کنید. این اصل معمولا با قانون یک سوم (The Rule of Thirds) همراه است که مثل معجزه عمل می‌کند و کمک‌تان می‌کند سوژه‌ی عکس را به خوبی نشان دهید. در قانون یک سوم، نقطه‌ی تمرکز یا کانونی عکس، همانی است که سوژه‌ی عکس قرار گرفته و بیننده به راحتی پیدایش می‌کند. قانون یک سوم یک جدول فرضی (Grid) است که دو خط افقی و دو خط عمودی دارد که همدیگر را قطع کرده‌اند. نقاط کانونی یا تمرکز باید در محل تلاقی این خصوص یا داخل آن باشند تا عکس عمق و جذابیت بیشتری داشته باشد.

فعال کردن گرید در گوشی همراهبهتر است از همان اول، گرید دوربین گوشی را فعال کنید و براساس قرارگیری سوژه در خطوط، عکاسی کنید.

? Negative Space (فضای خالی یا منفی) همان فضایی است که سوژه‌ی عکس را دربرگرفته و استفاده‌ی درست از آن به بیننده کمک می‌کند به راحتی سوژه‌ را پیدا کند. به طور کلی، کاربران اینستاگرام تمایل بیشتری به فضای خالی عکس‌ها نشان می‌دهند و در بررسی انجام شده توسط Hupspot، عکس‌هایی با فضای خالی بیشتر، 29% لایک بیشتری گرفته‌اند.

? پرسپکتیو (Perspective) به بیننده کمک می‌کند که از موقعیت سوژه‌ی عکس، عمق و اندازه‌اش، درک بهتری داشته باشد و از یک عکس دو بعدی، احساس سه‌ بعدی داشته باشد. در پرسپکتیو به راحتی می‌توانید زاویه‌ی دلخواه و درجه‌ی اهمیت سوژه را مشخص کنید و عکس بگیرید. تلاش کنید تا از پرسپکتیو استفاده کنید و به جای عکاسی از بالا (Bird View) از زوایای مختلف عکاسی کنید.

پرسپکتیواز پرسپکتیوهای متفاوتی که می‌توانید استفاده کنید، عکاسی از داخل شی دیگری است. مثل همین عکس که عکاس از داخل تور، زمین بیسبال را عکاسی کرده.

? از نور (Lighting) و اهمیت زیادش هرچقدر بگوییم باز کم است. بدون نور هیچ‌ عکسی زیبا نخواهد شد. صرف‌نظر از وسایلی که برای نورپردازی در عکاسی استفاده می‌شود، چند ترفند وجود دارد که به عکاسی اینستاگرامی شما کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از نور طبیعی استفاده کنید، از ساعت طلایی استفاده کنید. به طور کلی دو بار در روز ساعت طلایی اتفاق می‌افتد: یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب آن. در این زمان خورشید در پایین‌ترین ارتفاع در اسمان است و نور گرم و عمیقی دارد که به درد عکاسی می‌خورد. ساعت طلایی برای گرفتن پرتره بهترین زمان است. از آن طرف اگر بخواهید از مناظر شهری عکاسی کنید بهتر است 20 تا 30 دقیقه قبل و بعد از طلوع و غروب خورشید این کار را انجام دهید. در این زمان، نور آبی ملایم آسمان با مناظر شهری ترکیب جالبی خواهد داشت. البته این را هم بگوییم که بهتر است از سه‌پایه برای ثابت نگه داشتن موبایل استفاده کنید تا عکس بهتری داشته باشید.

نورپردازی در عکاسینور زیاد است؟ خیلی راحت تنظیمات دوربین را سیاه و سفید کنید و عکس بگیرید.

4. لنز دوربین موبایل را تمیز کنید

شاید خنده‌دار یا ساده به نظر برسد، اما تمیز کردن لنز خیلی وقت‌ها فراموش می‌شود. بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که با لنز کثیف عکس می‌گیرید و از عکس بی‌کیفیت و تاری که گرفته‌اید، متعجب می‌شوید و دائما به این فکر می‌کنید که اشکال کار از کجاست؟! بنابراین قبل از عکس گرفتن، دوربین گوشی را تمیز کنید.

5. پانوراما را فراموش نکنید
بعضی وقت‌ها، قاب مستطیلی، جواب‌گوی ثبت منظره نیست برای همین بهتر است که از پانوراما استفاده کنید. عکاسی از چند خانه‌ی قدیمی در کنار هم، زمین چمن فوتبال یا حیاط مسجد چهار ایوانی اصفهان تنها با پانوراما قابل ثبت است.

مسجد جامع اصفهان پانورامابرای بارگذاری عکس‌های پانوراما در اینستاگرام، آن‌ها را به دو، سه یا چهار قسمت تقسیم کنید و به صورت آلبومی در صفحه‌ی خود قرار دهید. 

6. از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس غافل نشوید

رسیدیم به بخش هیجان‌انگیز عکاسی، یعنی ویرایش یا Edit عکس. کلی اپلیکیشن جور واجور با امکانات مختلف هست که کار را برای‌مان راحت می‌کند. حتی اگر عکس‌مان نور خوبی نداشته باشد یا پرسپکتیو را رعایت نکرده باشیم، باز هم به لطف اپلیکیشن‌هایی مثل Snapseed (اندروید-iOS)،  Vsco(اندروید-iOS)، TouchRetouch (اندروید-iOS) و Adobe Lightroom (اندروید-iOS) می‌شود نواقص عکس‌ها را برطرف کرد.

از بین این اپلیکیشن‌هایی که معرفی کردیم، اسنپ‌سید (Snapseed) و ویسکو معروف‌ترین و قدرتمند‌ترین اپلیکیشن‌های ویرایش عکس در موبایل هستند که خوشبختانه رایگانند و نیازی نیست که برای استفاده از آن‌ها پولی پرداخت کنیم.

[تعداد: 4    میانگین: 3/5]
برچسب(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید 5 دیدگاه ۵ / 3.7 277 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
علی
24 خرداد، 1399

عالی

حدیث رضایی
8 اردیبهشت، 1399

در اینستا دوست دارم

مژده
29 فروردین، 1399

عالی لود ممنون
فقط برنامه هایی ک معرفی کردین برای گوشی هایی با سیستم عامل اندروید نبود ، کاش ی برنامه ای مث اینا ک رو اندروید بالا میومد هم معرفی کنید

پاسخ اسمارتیز :
خواهش میکنم :)
این اپلیکیشن هایی که اسم بردم، برای اندروید هم دارن کافیه اسمشونو جستجو کنین. با این حال لینک دانلود اندروید رو هم اضافه کردم :)
حلما
23 فروردین، 1399

عالیه

مهمان
10 دی، 1398

چطورمیتوان یک اینستاگرام رابازکرد

پاسخ اسمارتیز :متوجه منظورتون نشدم :( می‌شه بیشتر توضیح بدید؟