برنامه‌ی سفر به کرمان و کویر شهداد

4 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
3 روزه
زمستان
کویرگردی
اردلان فروتن
وقتی در حال برنامه‌ریزی سفرهای پاییزی هستید، چقدر احتمال دارد به مقصدی همچون کرمان فکر کنید؟ اگر شما هم مثل من کرمان را یک شهر کویری با آب‌وهوای خشک می‌دانید که جاذبه‌هایش به مجموعه‌ی گنجعلی‌خان ختم می‌شود سخت در اشتباهید. در این "برنامه سفر" قصد داریم با راهنمایی "اردلان فروتن" برنامه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهیم تا سفری متفاوت به کرمان و کویر شهداد را تجربه کنید. پس در سفر به کرمان و شهداد همراه ما باشید.
روز 1
بازدید از کرمان

“قبل از آن‌که به سراغ تفکیک روزهای سفر برویم، باید بگوییم این سفر به صورت ریلی و برای کسانی طراحی شده که بدون خودروی شخصی سفر می‌کنند. بنابراین اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید باید مسافت‌ها را بر اساس نقشه جایگزین حمل‌ونقل‌های عمومی این برنامه کنید.”


برنامه سفر ما از ایستگاه راه‌آهن تهران شروع می‌شود. بهتر است شبانه به سمت کرمان حرکت کنید تا هم در زمان صرفه‌جویی شود، هم خستگی این راه طولانی را با خوابیدن روی تخت‌های قطار به در کنید. بعد از سپری کردن یک شب طولانی در قطار، حدودا ساعت 10 صبح به کرمان می‌رسید. اگر به خوردن صبحانه در قطار مایل هستید، یادتان باشد صبح زود به رستوران قطار بروید تا خوشمزه‌های آن تمام نشود! بعد از رسیدن به کرمان از ایستگاه راه‌آهن یک تاکسی مستقیم به مقصد مجموعه‌ی گنجعلی‌خان که از جاهای دیدنی کرمان است، بگیرید. این مجموعه‌ی تاریخی در دل بافت سنتی کرمان قرار گرفته و با معماری بی‌نظیرش شما را یاد همتایان دلربایش در اصفهان و شیراز می‌اندازد. مجموعه‌ی گنجعلی‌خان هم بازار سنتی دارد و هم بناهای قدیمی به یادگار مانده از زمان صدارت گنجعلی‌خان. ساعتی در این مجموعه‌ی تاریخی بگردید، از بازارهایش زیره و قووتو و کلمپه بخرید، از پته‌دوزی بی‌نظیر کرمان دیدن کنید و به بازدید حمام تاریخی و آب‌انبار مجموعه بروید. برای بازدید از این مجموعه 1-2 ساعت زمان کافی خواهد بود. اگر از بناهای تاریخی لذت می‌برید، دیدن گنبد جبلیه هم برایتان جالب خواهد بود. بعد از این گشت تاریخی، به سمت گنبد جبلیه در شرق کرمان بروید. این گنبد هشت ضلعی که در مورد ماهیت آن هنوز اتفاق نظری وجود ندارد، از سنگ ساخته شده و در حال حاضر به عنوان موزه قابل بازدید می‌باشد. بعد از این دو بازدید و صرف ناهار در کرمان، به سمت ماهان حرکت کنید. ماهان شهری خوش آب‌وهوا در 36 کیلومتری کرمان است که با یک ماشین دربست یا تاکسی خطی به آن می‌رسید. احتمالا زمانی که به ماهان می‌رسید هوا تاریک شده، بنابراین بهتر است به اقامتگاه بروید و یک استراحت حسابی داشته باشید. خوشبختانه ماهان هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار زیبایی دارد که می‌توانید برای اقامت یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • هتل جهانگردی ماهان
  • هتل ایوان ماهان
  • اقامتگاه بوم‌گردی روشن دون ماهان
  • اقامتگاه بوم‌گردی گدین
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران سنتی وکیل کرمان
  • رستوران اسپاخو کرمان
  • رستوران رز سفید ماهان
  • رسنوران هتل جهانگردی ماهان

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
بازدید از کلوت‌های شهداد
بعد از صرف صبحانه، خود را به تاکسی‌های خطی شهداد برسانید یا از شب قبل با یک تاکسی دربست هماهنگ کنید تا صبح زود به دنبال شما بیاید. شهداد حدودا 2 ساعت با ماهان فاصله دارد و برای رسیدن به کلوت‌های زیبایش باید ابتدا وارد شهداد شوید.

اردلان فروتن

اگر می‌خواهید مستقیما از کرمان به شهداد بروید، سوار اتوبوس‌های کرمان-زابل شوید و در شهداد پیاده شوید.


کلوت‌های شهداد احتمالا متفاوت‌ترین جاذبه‌ی کویری است که تا به حال دیده‌اید. مخروط‌هایی که از زمین سر برآورده‌اند و با اشکال عجیبشان شما را شگفت‌زده می‌کنند. کلوت‌های شهداد به سه منطقه سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شود. جنگل‌های نبکا و کلوت‌ها در منطقه‌ی سبز قرار گرفته اما برای دیدن گرم‌ترین نقطه کره زمین یعنی گندم بریان و تنها رود جاری کویر یعنی رودشور باید کمی دورتر بروید و در این راه از یک لیدر محلی کمک بگیرید. بازدید از کلوت‌های شهداد بدون راهنما امکان‌پذیر نیست، چرا که احتمال گم‌شدن در کویر و گیر کردن ماشین در شن‌ها بسیار زیاد است. بنابراین فکر رفتن به کلوت‌ها بدون راهنما را از سر بیرون کنید.

اردلان فروتن

آقای علی‌آبادی از راهنمایان محلی هستند که می‌توانید برای دیدن کلوت‌های شهداد با ایشان هماهنگ کنید.


یادتان باشد که پاییز فصل کلوت‌های شهداد است و تنها در این فصل می‌توانید از گرمای طاقت‌فرسای روزها و سرمای شب‌های کویر تا حدی در امان باشید. بعد از دیدار از "سرزمین پریان" و اعجابی که یکبار دیدنش شما را دچار خود می‌کند می‌توانید برای استراحت و شب‌مانی در نزدیکی کویر به کمپ کویری شهداد بروید. این کمپ در نزدیکی شهداد قرار دارد و علاوه بر فراهم کردن امکانات اقامتی بعضی تفریحات مناسب کویر مثل آفرود و شترسواری را هم می‌توانید در آن تجربه کنید. کمپ کویری شهداد در کیلومتر 18 جاده شهداد به نهبندان و در روستای شفیع‌آباد قرار دارد. برای رسیدن به آن می‌توانید از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

اردلان فروتن

گر تجربه‌ی کمپ کردن در طبیعت را داشتید و به صورت گروهی سفر کرده‌اید، کمپ کردن در مناطق مشخص شده هم می‌تواند تجربه‌ی جالبی باشد. در هر حال بهتر است با یک راهنمای محلی هماهنگ باشید.

اقامتگاه‌های این منطقه
  • کمپ کویری شهداد
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران محلی شهداد

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 3
بازدید از ماهان و برگشت به تهران
خوابیدن زیر سقف آسمان کویر با ستاره‌های روشنش تجربه‌ی منحصربه‌فردی است که تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند. بعد از بیدار شدن و صرف صبحانه، به سمت کاروانسرای شفیع‌آباد بروید. این کاروانسرا که قدمتش به دوره‌ی قاجاریه برمی‌گردد آخرین آبادانی است که قبل از کلوت‌های شهداد می‌بینید. علاوه بر بافت تاریخی کاروانسرا، قناتی از میانه‌ی کاروانسرا هم می‌گذرد که دیدنش خالی از لطف نیست. بعد از این بازدید می‌توانید به ماهان برگردید و از مقبره‌ی شاه نعمت‌اله ولی و باغ شازده ماهان دیدن کنید. شاه نعمت‌اله ولی عارف و شاعر نامداری است که شهرت او بسیاری از علاقه‌مندانش را به ماهان کشانده. آرامگاه این عارف نامی در خیابان امام خمینی ماهان قرار دارد. آنچه این مقبره را دیدنی کرده رد پای به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی است که هر یک سعی در گسترش این مقبره داشتند. بعد از بازدید از این آرامگاه زیبا، به سمت باغ شازده ماهان کرمان بروید. اغراق نیست اگر بگوییم این باغ بهشتی است در دل کویر. آنچه با وارد شدن به این باغ زیبا شما را شگفت‌زده می‌کند طبیعت بی‌نظیر و طراوتی است که اصلا انتظارش را ندارید. شازده ماهان که از نظر معماری یک باغ ایرانی تمام عیار محسوب می‌شود، به ثبت جهانی رسیده و دیدنش از واجبات سفر به کرمان محسوب می‌شود.

سفر 3 روزه‌ی ما با برگشت به ایستگاه راه‌آهن کرمان و برگشت به تهران به پایان می‌رسد. برگشت با قطار این مزیت را دارد که فرصت هضم همه‌ی شگفتی‌هایی که در این سفر 3 روزه دیدید را خواهید داشت. امیدواریم شما هم سفر بی‌نظیری به کرمان و شهداد داشته باشید و از تجارب سفرتان برای ما بنویسید.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران باغ شازده ماهان
  • رستوران سنتی وکیل کرمان

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «اردلان فروتن» پیشنهاد داده است. درباره اردلان فروتن بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
نهال ظاهری

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.5 4 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
نیاز فروتن
3 بهمن، 1398

سلام اقامتگاه و شماره تلفن راهنمای محلی در کرمان دارید ؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام نياز عزيز. ممنون ميشم به اين شماره در تلگرام پيام بدهيد تا بتوانيم شما را راهنمايي کنيم:
5555542062