برنامه‌ی سفر به سوادکوه

4 اسفند، 1398
17 اسفند، 1398
3 روزه
تابستان
جنگل‌گردی
سعید باقری راد
اگر قرار باشد برنامه‌ی سفری مهیج به جنوب مازندران داشته باشید یا اینکه نمی‌دانید در سفر به مازندران کجا بروید، ما کمک‌تان می‌کنیم. قرار است برنامه‌ی سفری سه روزه برای مناطق جنوب مازندران داشته باشیم تا این بار که به سمت جاده‌ی فیروزکوه راه افتادید، سفری متفاوت‌تر داشته باشید. در سفر به سوادکوه با اسمارتیز همراه باشید.
روز 1
ارفع ده
جاهایی که قرار است در این برنامه‌ی سفر 3 روزه به شما بگوییم، در قسمت جنوبی استان مازندران قرار گرفته و دسترسی‌شان از سمت جاده‌ی فیروزکوه است. با این حال اگر از شهرهای غیر از تهران قرار است به سمت مازندران بروید باز هم راه دارید.
فرض می‌کنیم که از مسیر تهران به جاده‌ی فیروزکوه قرار است به شمال ایران بروید. هرچند از سمت سمنان هم می‌توانید روز اول برنامه‌ی سفر به جنوب مازندران را شروع کنید. صبح خیلی زود و برای فرار از ترافیک همیشگی جاده فیروزکوه راه بیفتید. بعد از گذشتن از پیچ و خم‌های گردنه‌ی گدوک وارد استان مازندران خواهید شد. اولین‌ جایی که خواهید دید، پل ورسک و سه خط طلای معروفش است.
می‌توانید در پایین پل بایستید و قدری استراحت کنید. بعد از آن به راه ادامه دهید تا به رستوران چاپارخانه می‌رسید که سمت چپ جاده است و آن طرف جاده، راه فرعی به سمت ارفع ده مشخص است. این جاده حدود 6 کیلومتر طول دارد که بخشی از آن آسفالت و بخشی از آن خاکی است. راه دیگر تشخیص ارفع ده، پایگاه هلال احمر سرخ‌آباد است که عقب‌تر از کنار جاده است. کمی بالاتر از این پایگاه به دو جاده‌ی خاکی می‌رسید که سمت راستی جاده‌ی بهتری است. البته باید به این نکته توجه کنید که اگر با وسیله‌ی نقلیه‌ای بزرگ‌تر از میدی باس به اینجا می‌روید، نمی‌توانید از روی پل منتهی به ارفع ده عبور کنید. پس می‌توانید ماشین‌تان را در زمین چمن روستای ارفع ده پارک کنید. هنگام رانندگی در این جاده مراقب ماشین‌هایی که از روبرو می‌آیند باشید. چون عرض جاده خیلی کم است و بعضی جاها مجبور خواهید شد برای برخورد نکردن با ماشین روبرو، بایستید.
در ارفع ده 2 گزینه‌ی بازدیدی دارید: اگر اهل کوهنوردی باشید می‌توانید مسیر جنوبی ارفع ده را به سمت قله پیمایش کنید. اما اگر برنامه‌ای سبک‌تر مدنظرتان است به سمت شمال ارفع ده بروید که به گل‌گشت معروف است. از آنجایی که جنگل ارفع ده و طبیعتش بکر و تا حد زیادی دست نخورده است، پیشنهاد می‌کنیم که یک شب اینجا بمانید. برای اقامت در ارفع ده چند گزینه دارید. یکی اینکه در امامزاده‌ی روستای ارفع ده بمانید یا اینکه در حسینیه‌ی روستا. خوبی این دو گزینه، داشتن آب، برق و سرویس بهداشتی است. با این حال راه دیگری که برای‌تان هست کمپ زدن و ماندن در چادر است. می‌توانید در بین راه جنگل یا در مسیر قله در جان‌پناه سنگی بمانید. فقط کیسه‌ی خواب یادتان نرود.

“ارفع ده در بیشتر روزهای سال هوایی مه‌آلود دارد.”


اقامتگاه‌های این منطقه
  • امام‌زاده و حسینیه روستا

نگاره 1 از 4
نگاره 2 از 4
نگاره 3 از 4
نگاره 4 از 4
روز 2
سنگده
بعد از شب‌مانی در ارفع ده و پیمایش جنگلی بیرون از روستای ارفع ده می‌توانید به راه اصلی یعنی جاده‌ی فیروزکوه برگردید و به سمت مقصد بعدی بروید. سنگده، جای بعدی است که فاصله‌ی خیلی کمی با ارفع ده دارد. در جاده‌ی فیروزکوه باید از دوراهی خطیرکوه بگذرید و به مسیر ادامه دهید. در فاصله‌ای نزدیک به پمپ بنزین پل سفید باید از فرعی سمت راست به سمت سنگده بروید. از آنجایی که سنگده در نزدیکی سمنان و ساری هم هست، می‌توانید از راه‌های دیگری هم به سنگده برسید. مثلا از سمت غرب مازندران یعنی بابل و قائمشهر هم می‌توانید وارد جاده‌ی فیروزکوه شوید و در انتهای پل سفید به سنگده وارد شوید.
اقامت در سنگده و جنگل‌نوردی و پیاده‌روی در طبیعت اطراف یک روز کامل شما را خواهد گرفت. برای همین می‌توانید در جنگل‌های اطراف سنگده بیشتر استراحت کنید و از سکوت جنگل لذت بیشتری ببرید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • اقامتگاه خانه رویایی صلح‌جوی فرد
  • اقامتگاه خانه تقوی

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 3
پلنگ دره
حالا که از زیبایی‌های سنگده دل کندید، باید دوباره به جاده‌ی فیروزکوه برگردید. می‌بینید چقدر راحت جاده‌ی فیروزکوه مثل قطب‌نما عمل می‌کنید. خوبی این برنامه‌ی سفر هم همین است. همه‌ی جاذبه‌ها در دو طرف جاده‌ی فیروزکوه هستند و لازم نیست خیلی برای پیدا کردن‌شان وقت بگذارید.
برای رفتن به مقصد بعدی باید لباس‌ اضافی هم داشته باشید. قرار است به پلنگ دره بروید. یکی دیگر از مقاصد پرطرفدار منطقه‌ی شیرگاه مازندران که برای آب بازی در روزهای تابستانی بهترین گزینه است. با این حال اگر در پاییز قصد رفتن به پلنگ دره را دارید، باید بگویم که تمام پاییز برای این کار وقت ندارید. معمولا آخرین فرصت برای رفتن به پلنگ دره، هفته‌های اول مهر است.
برای رسیدن به پلنگ دره، باید به سمت شهر شیرگاه بروید و در این شهر سراغ اداره‌ی کل تامین اجتماعی شهر را بگیرید. چون از سمت اداره، تابلوی پلنگ دره را می‌بینید. بعد از ورود به خیابان مخصوص منتهی به پلنگ دره که مسیری آسفالت است باید به راه ادامه دهید تا به پاسگاه محیط‌بانی برسید. کم کم شیب مسیر به سمت بالا می‌رود و شما را به روستای بهمنان می‌رساند. پلنگ دره هم رودخانه دارد و هم آبشار و حوضچه‌های طبیعی. برای دیدن آبشار می‌توانید کنار پل به سمت روستای بهمنان بروید اما خواستید مسیری از رودخانه را پیمایش کنید قضیه فرق می‌کند. بعد از پل، اردوگاه بزرگی هست که مسیری به سمت رودخانه دارد.
توصیه می‌کنیم قبل از ورود به منطقه، آب معدنی بخرید. چون در اینجا چشمه‌ی آب نیست. درباره‌ی گم شدن در پلنگ دره هم نگران نباشید. چون مسیر کاملا مشخص است. نهایتا اگر نگران شدید دوباره مسیری که در رودخانه رفتید را برگردید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • اقامتگاه بوم‌گردی سرای رستم

نگاره 1 از 2
نگاره 2 از 2
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «سعید باقری راد» پیشنهاد داده است. درباره سعید باقری راد بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
مهدی بهادرفر

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 3 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.