• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

کشتی یونانی کیش؛ تصویری ماندگار و فراموش‌نشدنی

20 اسفند، 1398
28 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
در دنیای گردشگری هر شهری را با یک تصویر خاص می‌شناسند و به یاد می‌آورند؛ تهران با برج آزادی یا میلاد، شیراز با تخت جمشید و اصفهان با میدان امام. برای جزیره کیش، کشتی یونانی مشخص‌ترین نماد گردشگری‌اش است. نمی‌شود که عزم سفر به جزیره‌ی تفریحی و زیبای خلیج فارس را بکنید و کشتی یونانی کیش را نبینید! صحنه‌ی غروب خورشید در هیچ جا به زیبایی اینجا نیست و منظره‌ی پیش‌ روی‌تان هرگز از یادتان نخواهد رفت. بیایید با هم ببینیم که وقتی قصد دیدن کشتی یونانی کیش را دارید باید به چه چیزهایی توجه کنید؟ با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن کشتی یونانی کیش
جزیره‌ی کیش از پرگردشگرترین مناطق ایران است که در فصل‌های مختلف سال همیشه شلوغ است و بازار پررونقی دارد. دلیل آن هم آب و هوای خوب و معتدل آن در فصل‌های پاییز و زمستان است و هم تفریحات ساحلی و امکانات سیاحتی متنوع آن در فصل‌های بهار و تابستان. با این حال چون جزیره‌ی کیش جزو مناطق گرم و مرطوب کشور حساب می‌شود که در تابستان‌ها هوای بسیار شرجی‌ و گرمی دارد، احتمالا خیلی از افراد ترجیح می‌دهند سفر خود را به پاییز یا زمستان موکول کنند. در این فصل‌ها هم شرایط آب ‌و ‌هوایی بهتر است و هم چون تعطیلات رسمی نیست، شهر خلوت‌تر است و می‌توانید لذت بیشتری از گشت و گذار در جزیره ببرید. پس اگر امکانش را دارید حتما سفرتان را به بعد از آذر ماه منتقل کنید.

شب زیبای جزیره در کنار کشتی به خواب رفته.
 منظره‌ی کشتی یونانی کیش در شب که با نورپردازی مناسب در معرض دید قرار گرفته.

از طرف دیگر تصویر کشتی یونانی کیش در کنار غروب آفتاب شاید بیشترین و آشناترین تصویری باشد که دیده‌اید؛ بنابراین حتما توصیه می‌کنیم برنامه‌ی گشت ‌و ‌گذار درون شهری و بازدید از جاذبه‌های کیش را طوری تنظیم کنید که بازدید از کشتی یونانی را در ساعت‌های نزدیک به غروب انجام دهید. البته دیدن کشتی در ساعت‌های دیگر هم خالی از لطف نیست اما تصویر هیبت آن در کنار خورشید و آسمان ارغوانی را نباید از دست داد. علاوه بر این هنگام غروب از شدت گرمای هوا هم کاسته می‌شود.
راه‌های دسترسی به کشتی یونانی کیش
کشتی یونانی کیش در ساحل جنوب غربی جزیره قرار گرفته و راه دسترسی به آن آسان و سرراست است. برای این کار باید ابتدا خودتان را به بخش باغو برسانید. از خیابان غروب کیش به سمت میدان غروب حرکت کنید. بعد از رسیدن به این میدان با توجه به تابلوهای راهنما به سمت پارک ساحلی غروب که کشتی یونانی کیش در آن قرار دارد حرکت کنید. خوشبختانه جای پارک فراوان است و از این بابت نگرانی وجود ندارد. چون محدوده‌ی به گل نشستن کشتی تبدیل به پارک ساحلی بزرگی شده، امکانات مختلف رفاهی مثل مغازه، سرویس بهداشتی، جای مناسب برای نشستن، پارک بازی کودکان و ... فراهم شده است. محدودیت دسترسی برای اتومبیل‌های مختلف وجود ندارد و تمام مسیر آسفالته و مناسب است.
دانستنی‌های قبل از بازدید کشتی یونانی کیش
  • کشتی یونانی کیش احتمالا شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این جزیره است و همه‌ی افراد کیش را با تصویر باقی‌مانده‌های این کشتی باشکوه به یاد می‌آورند؛ پس بازدید از آن یکی از واجبات ضروری سفر به کیش است که به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.
  • این کشتی در مرداد ماه سال 1345 در ساحل روستای باغو به گل نشست. آبادی باغو که الان تنها اسمی از آن باقی مانده در آن زمان یکی از مراکز بندری مهم جزیره‌ی کیش بوده و سرنوشت آن در این روز با کشتی بزرگ یونانی گره خورد.
  • کشتی یونانی کیش ارزش فراوانی از لحاظ تاریخی دارد. در زمانی که هنوز کار می‌کرد، مقادیر زیادی کالاهای مختلف و ذخایر نفتی را با خود حمل می‌کرد که به دلیل نامعلومی به گل نشست. پس از این اتفاق، خدمه کشتی را ترک کردند و بارهای آن به تدریج تخلیه شد. تا مدت‌ها تلاش بسیاری انجام شد تا کشتی را از گل بیرون بکشند اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداد؛ سرانجام مالکین یونانی تصمیم گرفتند کشتی را در آنجا رها کنند و بیشتر از این برای نجات آن هزینه نکنند.
  • اسنادی که مربوط به بیمه‌‌ی کشتی بوده و همچنین یک سری از اتفاقات عجیب باعث شده‌اند که شایعات مختلفی در مورد دلایل به گل نشستن کشتی یونانی کیش مطرح شود. گفته می‌شود که خدمه‌ی کشتی بعد از چند روز آن را به آتش کشیدند و از همان ابتدا غیر از بدنه‌ی فولادی هیچ چیز دیگری از کشتی باقی نمانده. بر این اساس بعضی‌ها معتقدند که کشتی از عمد به چنین سرنوشتی دچار شده.
  • به تدریج داستان‌های عامیانه و دلایل مختلفی برای به گل نشستن این کشتی ساخته شدند. بعضی می‌گویند که کشتی به دلیل مه‌آلود بودن هوا راه خود را گم کرده و به باغو رسیده، بعضی مست بودن کاپیتان و حواس پرتی او را دلیل نابودی کشتی می‌دانند و بعضی‌ها هم داستانی عاشقانه میان کاپیتان و دختری اهل باغو را آفریده‌اند؛ اما در نهایت دلیل اصلی هرگز مشخص نشد.
  • این کشتی در سال 1922 یعنی در حدود سال 1300 شمسی توسط شرکت انگلیسی همیلتون ساخته شده که بیش از 7 تن وزن و 136 متر طول داشته.
  • آخرین مالک آن فردی یونانی بوده و به همین دلیل به کشتی یونانی یا عروس یونانی شهرت پیدا کرده. در زمان به گل نشستن نام رسمی آن «کولااف» بوده و قبل از آن هم نام‌های دیگری مثل همدان، کوروش پارسی، نچرالیست و امپایر ترومپت داشته.
  • بازدید از کشتی یونانی کیش رایگان است و ساعات دسترسی به آن هم محدودیتی ندارد.
  • بازدید از داخل کشتی یونانی کیش ممکن نیست چون کشتی فرسوده شده و امکان دارد بخش‌هایی از آن خطرآفرین باشند. اما اگر عکاس یا غواص حرفه‌ای هستید می‌توانید مجوز ورود به کشتی را بگیرید.
منظره‌ی طلوع خورشید از دریا و در کنار کشتی یونانی بسیار لذت‌بخش است.
زیبایی وصف‌ناپذیر طلوع خورشید در کنار کشتی یونانی کیش.
راهنمای بازدید از کشتی یونانی کیش
ساحل کیش یکی از زیباترین ساحل‌های خلیج‌ فارس است. اما چیزی که این ساحل را از بقیه متمایز می‌کند حضور بقایای عروس یونانی یا همان کشتی معروف به گل نشسته است. اگر نگاهی به تصاویر این کشتی قبل از به گل نشستن بیاندازید زیبایی و شکوه آن حتما شما را شگفت‌زده می‌کند؛ زیبایی و شکوهی که هنوز هم در باقی‌مانده‌های فولادی زنگ‌زده‌ی آن آشکار است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشاند. مرغابی‌هایی که در اطراف کشتی پرواز می‌کنند و صدای‌شان با موج‌های آرام دریا ترکیب می‌شود، محیط آرامش‌بخشی را پدید آورده‌اند که در کمتر جایی می‌توانید تجربه کنید.
کشتی یونانی در روشنایی درخشان روز.
صبح سرحال و سرزنده‌ی کیش در کنار کشتی یونانی.
بازدید از کشتی یونانی کیش یک تجربه‌ی متنوع است که فقط به خود کشتی محدود نیست. علاوه بر این که می‌توانید عکس‌های زیبایی از خودتان در کنار کشتی بگیرید و از منظره و محیط اطراف آن لذت ببرید، می‌توانید از امکانات تفریحی پارک ساحلی غروب مانند اسب سواری و شترسواری هم لذت ببرید. قطعا دیدن کشتی در هنگام غروب بهترین گزینه است زیرا ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای ساحل، قرمز و ارغوانی آسمان و خورشید، آبی کبود دریا و سیاه کشتی، منظره‌ای بی‌نظیر می‌سازد که تا مدت‌ها فراموش‌تان نمی‌شود.
فرسودگی کشتی در این تصویر مشخص است.
برای گرفتن چنین عکس‌هایی باید کمی حوصله و خلاقیت به خرج دهید.
اگر دوربین حرفه‌ای دارید حتما کمی در اطراف ساحل و کشتی پرسه بزنید تا بتوانید زاویه‌ی مناسب برای عکاسی پیدا کنید. غیر از کشتی، یک یادبود به شکل سکان هم در ساحل قرار دارد که می‌توانید برای عکاسی از آن استفاده کنید. از داخل پارک هم می‌توانید عکس‌های جالبی بگیرید. این پارک قرار است در آینده مدام گشترش پیدا کند و امکانات تفریحی زیادی مثل زمین‌های بازی متنوع و مراکز خرید و غذا به آن اضافه شود.

پارک ساحلی هم منظره‌ی خوبی به کشتی دارد.
 پارک ساحلی غروب هم امکانات رفاهی مناسبی در اختیار بازدیدکننده‌ها می‌گذارد.

اگر در فصل تابستان یا در ساعاتی غیر از غروب به دیدن کشتی یونانی کیش می‌روید حتما عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار، کرم ضد آفتاب و ... همراه داشته باشید تا بتوانید زمان بیشتری را در کنار کشتی بگذرانید.
قصد سفر به کیش را دارید؟ شاید خواندن مطلب «پارک دلفین های کیش» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.