• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

پل معلق مشگین‌ شهر؛ تجربه‌ی ترس و هیجان

26 خرداد، 1399
26 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
دیدن پل معلق مشگین شهر از تجربه‌های خاص سفر به استان اردبیل است که هرگز نباید از دست بدهید. البته برای وسوسه و قانع کردن شما نیاز به تلاش زیادی نیست. کافی است تصور کنید در ارتفاع 80 متری زمین، وقتی زیر پای‌تان معلوم است و پل هم کمی می‌لرزد، به منظره کوه بلند سبلان چشم دوخته‌اید! پل معلق مشگین شهر طولانی‌ترین پل خاورمیانه است که تجربه‌اش را با هیچ چیزی نمی‌توان مقایسه کرد. اگر کنجکاو شدید که بیشتر در مورد پل مشگین شهر بدانید ما همه چیز را برای‌تان آماده کرده‌ایم؛ با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن پل معلق مشگین شهر
احتمالا می‌دانید که باید قید سفر به اردبیل در پاییز و زمستان را بزنید. اردبیل از سردترین شهر‌های ایران است و متوسط دمای آن در پاییز و زمستان زیر صفر درجه‌ی سانتی‌گراد است؛ پس اگر دوست ندارید روی پل در فضای بازی که در معرض باد و باران و برف است یخ بزنید باید قید پل مشگین شهر را بزنید. فصل بهار و تابستان بخصوص از ماه‌های اردیبهشت، خرداد و اواخر شهریور بهترین زمان دیدن پل معلق مشگین شهر است. در این ماه‌ها هوای شهر بسیار مطبوع و نشاط انگیز است. دقیقا چیزی که برای‌ خوش‌گذرانی و شیطنت کردن روی پل ترسناک مشگین شهر به آن نیاز دارید! البته در ماه‌های دیگر هم می‌توانید به بازدید از این پل بروید؛ البته بهتر است قبل از رفتن شرایط آب و هوایی را خوب بررسی کنید که به گرما یا سرمای طاقت‌فرسا نخورید و بتوانید با خیال راحت به تفریح‌تان برسید.
بهار مشگین شهر بینهایت زیبا و رنگارنگ است
اگر می‌خواهید تجربه‌‌ی گذر کردن از پل مشگین شهر را وقتی که خلوت است داشته باشید احتمالا بهترین زمان مهر ماه است. در پاییز دیگر خبری از گردشگران پرتعداد نیست و معمولا فقط اهالی اردبیل به اینجا می‌آیند. اما شلوغی این پل هم هیجان انگیز است و ارزش امتحان کردن دارد: دیدن قیافه‌ی وحشت‌زده و پاهای لرزان افرادی که به ته دره نگاه می‌کند هم حسابی دیدن دارد! با این حال اگر در ساعات ظهر و قبل از غروب آفتاب بروید هم احتمالا تعداد گردشگران کم‌تر است.
راه‌های دسترسی به پل معلق مشگین شهر
هرچند پل معلق مشگین شهر را همه می‌شناسند و خیلی سریع و راحت می‌توانند شما را به سمت آن راهنمایی کنند با این حال ما هم آدرس دقیق و مسیر رسیدن به آن را توضیح می‌دهیم که کارتان را راحت‌تر کرده باشیم. از میدان مرکزی داخل شهر باید وارد بلوار شهید ذاکری بشوید و آن را تا رسیدن به تقاطع خیابان سعدی ادامه دهید. این میدان کوچک را به سمت راست پیچیده و مسیر را تا رسیدن به میدان دادگستری ادامه دهید. میدان را مستقیم بروید تا وارد خیابان استاد نادر الهی شوید. بعد از حدود 500 متر به بیمارستان ولیعصر می‌رسید که ورودی منطقه‌ی گردشگری خیاوچایی در آن طرف خیابان قرار دارد.
البته راه دیگری هم در حال ساخته شدن است که از سمت روستای میرک و محله‌ی قره درویش عبور می‌کند. با افتتاح رسمی این مسیر گردشگران این فرصت را دارند که در مسیر رسیدن به پل معلق مشگین شهر از منظره‌های زیبای زمین‌های کشاورزی و جنگلی روستایی هم لذت ببرند. البته بعضی از افراد که راه‌های فرعی و دسترسی‌های محلی را بلدند می‌توانند به شما کمک کنند که از جاده‌های خاکی روستایی به آن سمت پل برسید که البته توصیه نمی‌کنیم تا قبل از احداث شدن جاده‌‌ی رسمی این کار را انجام دهید. احتمال دارد با توجه به شلوغ بودن این منطقه‌ی تفریحی بخصوص در بهار کمی در ورودی با ترافیک مواجه شوید ولی از بابت جای پارک خیال‌تان راحت باشد.
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
هزینه‌ی بلیط پل مشگین شهر برای تمام افراد 15 هزار تومان است.
ساعات دسترسی به پل مشگین شهر همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 شب.
دانستنی‌های قبل از دیدن پل معلق مشگین شهر
  • پل معلق مشگین شهر مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین پل معلق در خاورمیانه است که در ارتفاع 80 متری از سطح زمین ساخته شده، 365 متر طول و 2 متر عرض دارد.
  • این پل بر روی رودخانه‌ی خیاوچایی و بین دو کوه ساخته شده که پارک جنگلی مشگین شهر در زیر آن قرار دارد.
  • پل معلق مشگین شهر با الهام از پل کاپیلانوی در کانادا ساخته شده اما در ساخت آن تماما از مهندسین و دانش بومی استفاده شده. این پروژه که 9 به پایان رسیدنش حدود 9 ماه زمان برد بالغ بر 40 میلیارد تومان هزینه داشته.
  • از لحاظ ایمنی این پل در وضعیت عالی قرار دارد؛ مقاومت بسیار بالای مصالح به کار رفته در بدنه و کف، مقاومت در برابر رطوبت، باد، حریق و فشار و همچنین وجود صاعقه‌گیر، سنسور‌های بادسنج و ... از هر لحاظ خیال شما را راحت می‌کند.
  • رودخانه‌ای در زیر پای‌تان می‌بینید نامش خیاوچایی است و از بزرگ‌ترین انشعابات قره سو به شمار می‌آید.
  • پل مشگین شهر به خصوص در فصل بهار حسابی شلوغ می‌شود و روزانه بیشتر از 3000 نفر از روی آن عبور می‌کنند.
این هم برای این‌ که خیال‌تان از بابت امنیت پل مشگین شهر راحت شود!
راهنمای بازدید از پل معلق مشگین شهر
قطعا بزرگ‌ترین خوبی پل معلق مشگین شهر این است که در یک منطقه‌ی تفریحی بزرگ و خوش آب و هوا قرار گرفته که پر از امکانات تفریحی و رفاهی متنوع است و منظره‌ی بی‌نظیری دارد. پس شما فقط به دیدن پل نمی‌روید و با عبور از آن همه چیز تمام نمی‌شود؛ بعد از آن می‌توانید سراغ زیپ‌لاین، شهربازی، رستوران‌های گردان و ... هم بروید و یا در کنار رودخانه به استراحت بپردازید.
بر فراز پل معلق با زیپ لاین هیجان انگیز
احتمالا با دیدن طول پل و منظره‌ی پایین آن کمی شک و تردید به دل‌تان وارد شود! البته حق دارید چون عبور از پل معلق مشگین شهر واقعا هیجان‌انگیز است. با این حال بهتر است قدم‌های لرزان‌تان را محکم کنید و حتما این تجربه‌ی فوق‌العاده را از دست ندهید. کف پل از جنس کامپوزیت است که طرح چوبی دارد؛ اما کمی جلوتر شیشه‌های مقاوم ولی شفافی گذاشته شده که می‌توانید زیر پای‌تان را ببینید و حسابی بترسید! 
منظره‌ی زیبای کوه‌ سبلان از دور برای لحظاتی شما را از خود بی خود می‌کند و شاید از هیچ مکانی نتوانید بهتر از این چشم به افتخار اردبیل بدوزید؛ اما این حال خوش زیاد طول نمی‌کشد چون تکان‌های وسط پل شما را به خودتان می‌آورد و یادتان می‌آید که در ارتفاع 80 متری زمین معلق مانده‌اید!
فراموش نکنید حتما از خودتان و منظره‌ها حسابی عکس بگیرید؛‌ عکس‌هایی که روی پل معلق مشگین شهر می‌گیرید احتمالا چند وقتی پروفایل شبکه‌های اجتماعی شما را فتح می‌کنند. مخصوصا اگر تا لحظه‌ی غروب صبر کنید علاوه بر دیدن خورشید از منظره‌ای بی‌نظیر، می‌توانید پل مشگین شهر را در حال چراغانی شده هم ببینید که واقعا زیبا و چشم‌نواز است.
 منظره‌ی زیبای پل معلق در شب که واقعا خاص است.
برای غذا اصلا نگران نباشید چون در محوطه‌ی پارک جنگلی انواع رستوران‌های سنتی و فست‌فود، چایخانه و سوپرمارکت وجود دارد. سرویس بهداشتی، مکان استراحت و پارک بازی برای کودکان هم خیال‌تان را از هر بابتی راحت می‌کند و همه‌ی این‌ها در کنار هم می‌توانند ساعت‌ها شما را مشغول کرده و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای‌تان بسازند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 48 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.