• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

کویر حلوان، آرامش از جنس شن

30 آذر، 1398
8 آذر، 1398
مدت مطالعه :
آلبوم موسیقی "شب، سکوت، کویر" از استاد کیهان کلهر را گوش داده‌اید؟ این آلبوم به سبک موسیقی مقامی خراسانی آهنگ‌سازی شده است. وقتی به آهنگ "سکوت کویر" می‌رسید، حس بدون کفش قدم‌زدن در رمل‌های شنی زیر آسمان پرستاره کویر به شما دست می‌دهد. حسی سرشار از آرامش و هیجان به‌طور همزمان. همین حس در کویر حلوان واقع در شهر طبس هم به شما القا خواهد شد. این کویر وسیع، یکی از مقاصد محبوب کویرنوردان ایرانی است. گونه‌های جانوری متنوع و شکل دست‌نخورده‌ی رمل‌های شنی، کویر حلوان را از بسیاری کویرهای ایران متمایز می‌کند. با اسمارتیز همراه باشید تا با این کویر ایران بیشتر آشنا شوید.
بهترین زمان دیدن کویر حلوان
بهترین زمان سفر به کویر حلوان، فصل‌های پاییز و زمستان است. اگر قصد دارید بارش‌های شهابی را مشاهده کنید، حتما قبل از رفتن سری به سایت‌های نجومی بزنید. کویر حلوان در فصل‌های تابستان و از اواسط بهار، غیرقابل تحمل می‌شود.
تا چشم کار می‌کند، رمل می‌بیند
راه دسترسی به کویر حلوان
گذراندن شب در کویر کنار نزدیکان و دور از هیاهوی شهری را حتما تجربه کنید
آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، روستای حلوان، کویر حلوان
مسیر دسترسی: برای رسیدن به کویر حلوان ابتدا باید وارد شهر طبس و سپس جاده‌ی خور – طبس شوید. از آن‌جا 3 مسیر را می‌توانید در پیش بگیرید.
مسیر اول: در جاده خور – طبس، از چاله کویر و دریاچه نمک خور، عبور کنید و کویر حلوان در جنوب شما قرار دارد.
مسیر دوم: در جاده خور – طبس، تا سه‌راهی جعفرآباد برانید و به چند آلونک سنگی می‌رسید. مسیر آلونک‌ها را در پیش بگیرید تا به یک جاده خاکی برسید. جاده خاکی را تا شن‌زار ادامه دهید.
مسیر سوم: در جاده خور – طبس، وارد مسیر جعفرآباد – طبس شوید تا به جاده فرعی روستای حلوان برسید. تابلوی راهنمای روستای حلوان را دنبال کنید و وارد جاده شوید. بعد از جاده فرعی به روستای خیرآباد می‌رسید. همین مسیر را تا کویر حلوان، مستقیم ادامه دهید.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی: رایگان
هزینه بلیط برای گردشگران خارجی: رایگان
ساعات بازدید: 24 ساعته 
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 10 الی 48 ساعت
غروب زیبای آفتاب در کویر حلوان
دانستنی‌هایی قبل از دیدن کویر حلوان
کویر حلوان، کویری پهناور پوشیده شده از ریگ‌زار است. در شرق و شمال حاشیه ریگ‌زار، باتلاق‌های نمکی و رسی دریاچه نمک خور و دشت کویر قرار دارند.
کویر حلوان مانند یک تابلوی نقاشی است
کویر حلوان تلفیقی از کوه و ماسه است. پوشش گیاهی کویر حلوان شامل قیچ، درمنه، تاغ، دم‌گاوی، بادام کوهی و اسکنبیل است. 
کویر حلوان میزبان جانوران مختلفی مانند مار، عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی، کاکلی، مگس‌گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پامسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو است. 
راهنمای بازدید از کویر حلوان
آرامش و زیبایی در کویر حلوان
این‌که چطوری و چه مدت به سفر بروید تصمیم خودتان است اما در این بخش قصد داریم روشی را به شما بگوییم که هم فال است و هم تماشا. از آن‌جایی که شهرستان طبس مملو از زیبایی و جذابیت‌های گردشگری است، رفتن به آن صرفا برای کویر حلوان، کمی غیرمعقول است. درحالی که می‌توانید در دو الی سه روز چندین جاذبه‌ دیدنی را در کنار کویر حلوان ببینید. همه‌ی جاذبه‌های طبس، غذای کویری با مزه‌های شیرین و ترش هستند.
در روز اول به سمت شهر طبس بروید. پیشنهاد می‌کنم هرکجای ایران هستید صبح زود راه بی‌افتید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به طبس برسید. وقتی به طبس رسیدید به دیدن برج هادرباش و باغ گلشن بروید. دیدن آبگرم مرتضی علی نیز خالی از لطف نیست اما بیشتر از بقیه جاذبه‌ها طول می‌کشد. بعد از طبس‌گردی به سمت روستای تاریخی اصفهک بروید تا تلفیق منحصربه‌فرد مزارع، نخلستان و بافت تاریخی را ببینید. شب را در اقامتگاه اصفهک بمانید. صبح زود از خواب بیدار شوید و به سمت دره‌ی کال جنی بروید. صبحانه را در این مکان میل کنید. کال جنی یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های کشور است. پس از کال جنی به سمت روستای ازمیغان بروید. حتما ناهار محلی را در بهشت کویری ازمیغان میل کنید. به‌خاطر شگفت‌‌انگیز بودن روستای ازمیغان، احتمالا بخواهید شب را در روستا و اقامتگاه بوم‌گردی اقامت کنید. فردای آن روز پس از صرف صبحانه به سمت کویر حلوان بروید. اگر بخواهید می‌توانید بعد از کویر حلوان به سمت شهر خور بروید و دریاچه نمک خور و بیابانک را ببینید سپس به شهر خود بازگردید.
قدم‌ زدن در رمل‌های شنی کویر حلوان بدون کفش و جوراب و غرق شدن پا در شن و ماسه لذت خاصی دارد. آژانس‌های گردشگری مختلف در کویر حلوان برنامه‌های متنوعی از جمله شترسواری، راندن موتورهای چهارچرخ و آفرود را برگزار می‌کنند. کمپینگ و تماشای آسمان پرستاره شب از جمله تفریحات فراموش‌نشدنی کویر حلوان خواهند بود. در کویر حلوان حتما آتش روشن کنید، دور آتش جمع بشوید و سیب‌زمینی و بلال کبابی بخورید و سنت کویرنوردان ایرانی را زنده نگه دارید!
اگر می‌خواهید شب را در کویر بمانید حتما وسایل مورد نیاز را همراه خود ببرید و پیشنهاد می‌کنیم که به دلایل امنیتی، تنها به کویر نروید. اگر هم قصد شب ماندن در کویر را ندارید، به روستای حلوان بروید و حتما در اقامتگاه بوم‌گردی حلوان شب خوبی خواهید داشت.
در این سفر هیجان‌انگیز حتما وسایل زیر را همراه خود داشته باشید:
  1. چراغ قوه
  2. داروهای شخصی
  3. کرم ضد آفتاب
  4. وسایل نظافتی و بهداشتی شخصی (اگر وسایلتان کم است حتما قبل از رفتن به کویر از شهر طبس خریداری کنید)
  5. کفش پیاده‌روی
  6. فلاسک چای، قمقمه آب، کیسه زباله، زیرانداز، خوراکی
  7. لباس مناسب فصل
  8. کوله پشتی
  9. عینک آفتابی، کلاه آفتابی
  10. کیسه خواب، چادر مسافرتی
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 39 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.