• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

تفرجگاه بش قارداش، پارک تاریخی در بجنورد

29 مهر، 1398
29 مهر، 1398
مدت مطالعه :
آیا در سفرهایی که می‌روید، کسی همراه شما هست که بگوید: «من حوصله از این‌جا به آن‌جا رفتن را ندارم، همین‌جا بمونیم تفریح کنیم»؟ اگر در سفر به شهر بجنورد، این شخص همراه‌تان هست یک خبر خوش به او بدهید. تفرجگاه بِش قارداش همه‌ی تفریحاتی که یک جاذبه باید داشته باشد را دارد. تفرجگاه بش قارداش که به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده، از جاهای دیدنی تاریخی، طبیعی و گردشگری شهر بجنورد است. این پارک زیبا با داشتن تجهیزات مناسب و مردمان خون‌گرم، انتخاب خوبی برای یک روز بجنوردگردی است. با اسمارتیز همراه باشید تا با این جای دیدنی بیشتر آشنا شوید.
بهترین زمان دیدن تفرجگاه بش قارداش
پیشنهاد ما برای انتخاب بهترین زمان جهت دیدن تفرجگاه بش قارداش، عید نوروز است. در این ایام، این پارک از زیبایی خاصی برخوردار می‌شود و حضور بجنوردی‌ها و مسافران، شور و نشاط خاصی به این پارک زیبا اضافه می‌کند. تفرجگاه بش قارداش در فصل پاییز هم زیباست زیرا که برگ‌ها از درختان می‌ریزند و فضای پارک به‌شدت زیبا می‌شود.
استخر شنای تفرجگاه بش قارداش
زمستان‌ها در این پارک، سرمای استخوان‌سوزی برقرار است اما اگر در یک روز برفی به آن‌جا بروید، از آرامش آن لذت خواهید برد. دمای هوا در فصل تابستان در شهر بجنورد به نسبت اکثر شهرها، پایین است. در کل، به‌دلیل کوهستانی بودن شهر بجنورد، از فروردین‌ ماه تا آبان، بهترین زمان برای بازدید از تفرجگاه بش قارداش است. 
راه دسترسی به تفرجگاه بش قارداش
آدرس: استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، اتوبان بجنورد – گرمه – درق، ورودی بش قارداش، پارک بش قارداش
مسیر دسترسی: از مرکز شهر بجنورد به سمت جنوب شرقی در بلوار امام رضا بروید. بعد از گذر از املاک داریوش، اندکی به سمت چپ به سوی خیابان اروند بروید. وقتی از خودپرداز بانک انصار عبور کردید، به سمت راست بپیچید. بعد از خیابان عارف بجنوردی، به طرف بلوار بجنورد – گرمه – درق، بروید و همین جاده را ادامه دهید.  سپس به سمت جاده مرز بپیچید. کمی جلوتر به طرف جاده اسفراین – بجنورد، گردش به چپ کنید. از سمت راست حرکت کنید و تا ورودی بش قارداش ادامه دهید. تابلوی ورودی را بگذرانید و کمی جلوتر به محیط پارک بش قارداش می‌رسید. همچنین می‌توانید از ترمینال بجنورد تا پارک بش قارداش، تاکسی بگیرید.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی: رایگان
هزینه بلیط برای گردشگران خارجی: رایگان
ساعات دسترسی: 24 ساعته
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 5 الی 6 ساعت
دانستنی‌هایی قبل از دیدن تفرجگاه بش قارداش
آب چشمه بش قارداش که سال‌ها در خشکی به سر می‌برد، هم‌اکنون مجددا سرازیر شده است. آب چشمه از پنج شکاف بزرگ و از دل کوه سنگی بیرون می‌ریزد. در قدیم، آب چشمه از بالا و میانه کوه بیرون می‌ریخت اما اکنون از پایین کوه می‌ریزد. مسیرهای قدیمی آب هنوز روی سنگ‌های کوه مشخص است. آب این چشمه خواص معدنی و درمانی فراوانی دارد. در آب‌شناسی پزشکی، آب چشمه بش قارداش برای درمان بیماری‌های تغذیه‌ای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی‌های دستگاه ادراری استفاده می‌شود.
بش ‌قارداش در دوران قاجاریه

“در زمان اشکانیان و ساسانیان، این مکان، محل عبادتگاه پیشوایان زرتشتی بود و به‌دلیل اقامت چهار فصل مغ یا بزرگان دینی زرتشتی، به چهار مغان معروف شد. چشمه‌ی تفرجگاه با نام آب چشمه چهرمغان یا چرمغان شناخته می‌شد که محلی‌ها هنوز آن ‌را با همین نام صدا می‌زنند.”


در پایین کوه، شعار زرتشتیان یعنی «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» روی کوه حک شده است که این کار را اسماعیل جزمی، نقاش، خطاط و سنگ‌تراش بجنوردی انجام داد. تاریخ دقیقی از زمان تراشیدن آن در دسترس نیست اما به گفته خودش برای به یاد ماندن این اثر، در پایین عبارت، تاریخ 1300 خورشیدی را نوشته است.

“در زبان ترکی خراسانی، بش قارداش به معنای پنج برادر است. نام آن از یک افسانه بجنوردی سرچشمه می‌گیرد. در روزگار قدیم، پنج برادر در شهر بجنورد ساکن بودند. این برادران، با حکومت آن دوره و ظلم و ستم مخالف بودند و به همین دلیل، تحت تعقیب ماموران حکومتی قرار داشتند. هر 5 برادر، با یکدیگر فرار کردند و ماموران، آن‌ها را تا مکان فعلی تفرجگاه بش قارداش تعقیب کردند. وقتی به ‌این‌جا رسیدند، از خدا، طلب کمک کردند. در همان‌موقع، پنج سوراخ در کوه پدیدار شد و برادران به آن‌جا رفتند و پناه گرفتند. سپس از این سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد. قبل از آن‌که خشکسالی گریبان بجنورد را بگیرد، این پنج چشمه جاری بودند و آب فراوانی داشتند. عده‌ای معتقدند چون پنج چشمه‌ی غار مانند سنگی در این مکان وجود دارد، نام این منطقه را بش قارداش گذاشتند. قار به معنای غار و در ترکی به معنای سنگ است. بجنوردی‌ها می‌گویند روایت دوم توسط مهاجران و کسانی که به زبان ترکی آشنا نیستند نقل شده است. چون اگر روایت دوم درست باشد نام این‌ مکان باید بش داشله غار می‌بود.”


  • دکتر محمدرضا غفوری استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که آب معدنی بش قارداش در شمار آب‌های بیکربناته، کلسیم و سولفاته کلروره سرد به همراه سیلیس و آثار آهن قرار دارد. ایشان کتابی با نام «شناخت آب معدنی و چشمه‌های ایران» نوشت و در این کتاب درباره خواص درمانی آب بش قارداش گفت که این آب در درمان اختلالات دستگاه گوارش معده، کبد و لوزالمعده و روده موثر است. همچنین در اثرات سوخت و ساز کلوسیدها، پروتیدها و کلسترول، نقش مثبتی دارد. این آب به‌دلیل خنثی کردن اسیدیته و وجود سیلیس اثر حفاظتی و آرامش بخش و تسکین‌دهنده دارد. نیروبخش روده است و به‌طور غیرمستقیم در اثر سهولت ترشحات صفرایی و لوزالمعده، تغییرات شیمیایی و میکروبی انجام می‌دهد. آب چشمه بش قارداش تورم روده را دفع می‌کند. 
  • چند سال پیش، آب چشمه بش قارداش توسط شرکت چشمه طبیعت بجنورد به بهره‌برداری رسید و در بطری‌های آب معدنی با نام سحا و بعد از مدتی با نام گلستان به بازار ایران عرضه شد.
  • در سمت چپ کوه چشمه، قبرستانی از خاندان شادلو بجنورد بنا شده است. این آرامگاه به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و هم‌اکنون پابرجاست. استخری در این پارک وجود دارد که روبروی آن، دروازه‌ای 200 ساله قرار دارد. این دروازه تاریخی از دوره قاجاریه به یادگار مانده است. بقعه‌ی بش قارداش، معماری خاصی دارد و ساخت دست معماران بجنورد است. محققان می‌گویند فرم ساختمان این بقعه، در ایران هیچ مشابهی ندارد.
  • به‌دلیل اهمیت بالای تاریخی و طبیعی، تفرجگاه بش قارداش در تاریخ 11 دی 1380 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
راهنمای بازدید از تفرجگاه بش قارداش
جدای از سفر شخصی، شما می‌توانید در تورهای یک الی دو روزه که برای بجنورد برگزار می‌شوند به بازدید تفرجگاه بش قارداش بروید. 3 استخر در این پارک وجود دارد که 2 استخر آن برای شنای کودکان و بزرگسالان آماده شده و در یکی از استخرها هم نمی‌توانید شنا کنید. نمازخانه عمومی برای مسافرین و محلی‌ها تعبیه شده. همچنین استخری برای بانوان در حال ساخت است. پارک بش قارداش از سیستم روشنایی مناسبی در شب برخوردار و آنتن‌دهی خطوط همراه اول و ایرانسل در این مکان مناسب است. آب‌خوری آب شرب در پارک وجود دارد اما تعدادی از آب‌خوری‌ها، آب غیرشرب دارند که باید به تابلوی آن‌ها دقت کنید. پارکینگ، سوپرمارکت، تلفن عمومی و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات پارک است. همچنین ایستگاه نیروی انتظامی و پست امداد و نجات هلال احمر برای امنیت مسافران در شب و روز وجود دارد. در شب، استخر بش قارداش از زیبایی خاصی برخوردار است و اگر قصد کوه‌نوردی در شب را دارید، مسیر تا بالای کوه، سیستم روشنایی دارد.
اگر برای پیک‌نیک به تفرجگاه بش قارداش می‌روید باید چند نکته را مدنظر داشته باشید:
  1. ابتدا آب‌ و هوا را چک کنید و اگر دیدید هوا ابری یا سرد است حتما لباس گرم، کلاه، دستکش و چتر همراه خود ببرید. در تابستان، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی و اسپری حشره‌کش، نیاز خواهید داشت.
  2. اگر برای کوه‌نوردی به بش قارداش می‌روید، بهتر است وسایل کم در کوله‌ی کوچک همراه‌تان باشد. این سبک بستن کوله‌پشتی، برای کوه آسان بش قارداش پیشنهاد می‌شود.
  3. از وسایل موردنیاز پیک‌نیک می‌توان به سفره، زیرانداز، غذا و نوشیدنی، کیسه برای زباله و... اشاره کرد. لازم به ذکر است از استخر تا پارکینگ مسیری طولانی به‌همراه پله‌ وجود دارد پس پیشنهاد می‌کنیم صندوق عقب را سبک‌تر کنید و وسایل کمتری تا پایین ببرید.
  4. طبیعت سالم مساوی است با زندگی سالم پس در تفرجگاه بش قارداش، زباله خود را رها نکنید و اگر زباله رها شده‌ای دیدید آن‌را در سطل زباله بیندازید.
  5. اگر کودک زیر 7 سال دارید که می‌خواهد در استخر شنا بکند، حتما حواس‌تان را جمع کنید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 47 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.