• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

باداب سورت مازندران

12 آذر، 1398
3 آذر، 1398
مدت مطالعه :
همیشه گفته‌ایم «شنیدن کی بود مانند دیدن» و باداب سورت مصداق کامل این ضرب المثل قدیمی ایرانی است. وقتی دیدن تصاویر آن انقدر هیجان انگیز است می‌توانید تصور کنید که وقتی از نزدیک آن را ببینید چه احساسی خواهید داشت؟ اما به هر حال ما اینجا می‌خواهیم اندکی از زیبایی‌های باداب سورت را توصیف کنیم و اطلاعات لازم برای سفر به باداب سورت را به شما بگوییم؛ جایی که نمونه‌اش در دنیا کم پیدا می‌شود، در گوشه‌ای از ایران زیبای‌مان آرامیده است و ما را به سمت خود فرا می‌خواند. با اسمارتیز همراه باشید تا با این جاذبه‌ی گردشگری مازندران بیشتر آشنا شویم.
بهترین زمان دیدن باداب سورت
باداب سورت از آن مکان‌های گردشگری است که در هر یک از فصل‌های سال زیبایی‌های خاص خود را دارد. درست است که زیبایی آن وابسته به روان بودن آب‌های چشمه است اما به دلیل این‌که این چشمه‌ها تقریبا در تمام سال پر آب هستند می‌توانید حتی در زمستان نیز از زیبایی‌های بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. با این اوصاف مثل بسیاری دیگر از جاذبه‌های گردشگری ایران فصل بهار برای دیدن باداب سورت مناسب تر است. در فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت طبیعت زندگی دوباره‌ی خود را بازیافته است و بازی رنگ‌ها عمیق‌تر و چشمگیرتر از هر زمان دیگری جلوه‌گری می‌کند. جدا از این‌ها مسیر رسیدن به باداب سورت نیز در فصل بهار زیباتر خواهد بود که باعث می‌شود در مجموع تجربه‌ی بهتری از بازدید آن داشته باشید.
اگر بتوانید سفر خود را جوری برنامه‌ریزی کنید که شاهد لحظه‌ی طلوع یا غروب خورشید در کنار باداب سورت باشید تا مدت‌ها تصویر بی‌نظیر‌ آن را در ذهن خود حک شده خواهید داشت. تصویر خورشید که در آینه‌های صد تکه‌ی چشمه‌ها تکثیر شده باعث می‌شود به واقعی بودن آن شک کنید.
نمایی زیبا و حیرت‌انگیز از باداب سورت
راه دسترسی به باداب سورت
چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، بخش چهاردانگه واقع در جنوب شهر ساری و در نزدیکی روستای سورت مابین دو روستان اوروست و مالخواست قرار گرفته‌اند. باداب سورت از دو راه متفاوت قابل دسترسی است. یکی از آن‌ها مسیر سمنان و دیگری مسیری است که از شهر ساری عبور می‌کند. توصیه‌ی ما قطعا مسیر ساری است زیرا جاده‌ی بسیار زیبایی است که گذر از آن بخشی به یاد ماندنی از سفر شما خواهد بود؛ با این حال جاده‌ی سمنان از کیفیت بهتری برخوردار است و برای کسانی که از تهران می‌آیند نزدیک‌تر است.
اگر مسیر ساری را برای رسیدن به باداب سورت انتخاب کردید باید به سمت کیاسر از شهر ساری خارج شوید و از آنجا به سمت سه‌راه تلمادره به مسیر ادامه دهید. در این مکان با توجه به تابلو‌های راهنما به سمت روستای اروست حرکت کنید. پس از پشت سر گذاشتن روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر به یک سه راهی می‌رسید که مسیر سمت راست و چپ آن آسفالته است و به روستاهای مالخواست و اوروست می‌رسد، ‌اما مسیر مستقیم که خاکی است شما را به چشمه‌های باداب سورت می‌رساند. در این مسیر باید حدود 4 کیلومتر را طی کنید و از یک روستا که سر راه‌تان قرار گرفته، عبور کنید تا از راه یک جاده‌ی خاکی دیگر به باداب سورت برسید. خوشبختانه می‌توانید اتومبیل خود را تا فاصله‌ی معقولی از چشمه‌‌ها ببرید و از آنجا به بعد حدود 50 متر را پیاده بروید. با این که بخش انتهایی مسیر خاکی است مشکل خاصی برای عبور و مرور وسایل نقلیه ایجاد نمی‌کند. البته این پیاده‌روی ممکن است برای بعضی از افراد دشوار باشد به همین دلیل در ورودی این منطقه ماشین‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که شما را با دریافت مبلغی به بالای شیب، جایی که چشمه‌های باداب سورت قرار دارند و مقصد اصلی شماست می‌رسانند.
برای دسترسی به باداب سورت از طریق جاده‌ی سمنان نیز باید از شهر سمنان به سمت مهدی‌شهر خارج شده و پس از گذر از شهمیرزاد و فولاد محله به سه راه تلمادره خواهید رسید که از آن به بعد بقیه‌ی مسیر مشترک خواهد بود. مشکلی از بابت پارکینگ و ترافیک وجود ندارد و لزومی به پیاده روی طولانی هم نیست. اگر می‌خواهید از دردسر‌های پیدا کردن مسیر و سفر شخصی راحت شوید می توانید از انواع تور‌های گردشگری که بازدید از چشمه‌ی باداب سورت را در برنامه‌‌ی خود دارند استفاده کنید.
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
باداب سورت یک جاذبه‌ی طبیعی بکر و در عین حال شناخته شده است. از آن جاهایی نیست که برای دیدن‌اش باید صف بکشید، عکس بگیرید و بروید. برای دیدن باداب سورت نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست؛ در واقع بلیطی در کار نیست و ورودی صرف برای محافظت و برقراری امنیت ساخته شده است؛ ساعات بازدید از آن نیز محدودیتی ندارد.
رنگ قرمز چشمه باداب سورت
دانستنی‌های قبل از دیدن باداب سورت
• باداب سورت پس از کوه دماوند به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران در سال 1387 به ثبت رسید و همین مسئله به خوبی نشان می‌دهد این چشمه‌های زیبا چه جایگاه مهمی در میان جاذبه‌های گردشگری ایران دارند.
• باداب سورت چشمه‌ی آب شور است و از معدود چشمه‌های پلکانی است که در نقاط مختلف جهان وجود دارند. این چشمه بعد از چشمه‌ی پاموکاله‌ی ترکیه دومین چشمه‌ی بزرگ آب شور جهان است و ممکن است به زودی به عنوان یکی از میراث‌های طبیعی جهانی به ثبت برسد.
• دو عامل اصلی که در شکل‌گیری چشمه‌ی باداب سورت نقش داشته‌اند یکی مربوط به خصوصیات زمین شناختی رشته کوه‌های البرز می‌شوند که در آخرین تحرکات خود این شرایط را بوجود آورده‌اند و دیگری مربوط به رسوباتی است که در طی سالیان سال طبقات منحصر‌به فرد و بسیاری را در مسیر حرکت آب چشمه ایجاد کرده‌اند.
• باداب سورت در واقع از دو چشمه تشکیل شده. چشمه‌ی بزرگ‌تر که برای خواص درمانی استفاده می‌شود استخر بزرگی دارد که آب آن دارای انواع املاح مفید برای بیماری‌های استخوانی و عضلانی است. آب این چشمه بسیار شور است و در زمستان نیز یخ نمی‌بندد. چشمه‌ی دیگر کمی بالاتر قرار گرفته و به دلیل رسوبات آهن رنگی قرمز و نارنجی دارد و در مسیر پلکانی خود صحنه‌های نفسگیری را خلق کرده است.
راهنمای بازدید از باداب سورت
زیبایی‌ها آسان به دست نمی‌آیند؛ شاید اگر راحت بودند آنقدر خواستنی نبودند. برای دیدن چشمه‌‌ی باداب سورت باید کمی سختی تحمل کنید، راه نسبتا درازی را بروید، پیاده روی کنید،‌ با امکانات کم بسازید تا در نهایت به چیزی برسید که ارزش سختی‌های خیلی بیش‌تر از این را دارد!
همان طور که قبلا گفتیم اگر امکانش را دارید سعی کنید از جاده‌ی ساری به سمت باداب سورت حرکت کنید تا از زیبایی‌های مسیر بهره‌مند شوید و حوصله‌تان در میانه‌ی راه سر نرود. حتما در بین راه به تابلو‌های راهنما توجه کنید تا مسیر را اشتباه نروید و بدون دردسر به باداب سورت برسید. رسیدن به چشمه‌ها نیازمند پیاده‌روی کوتاه در یک مسیر نسبتا شیب‌دار است.
نمایی دیگر از رنگ‌های متنوع ایجاد شده در باداب سورت که زیبایی آن را بیشتر به رخ می کشد
توصیف باداب سورت کار سختی است. زیبایی منظره چنان چشمان شما را در بر می‌گیرد که به نظر می‌رسد تلاش برای توصیف کردنش کار بی‌فایده‌ای باشد. برای ما که به زندگی شهری و تصویر خانه‌ها و آپارتمان‌ها کج و معوج و بی روح عادت کرده‌ایم باورنکردنی است که این حجم از زیبایی می‌تواند در یک مکان جمع شود. آب‌های باداب سورت با متانت و سنگینی بر روی پلکان پر تعداد کوه سرریز می‌شوند و بوی آهن و گوگرد خیس شما را در فضایی قرار می‌دهد که به کلی نا آشناست و در عین حال احساس بی‌نظیر سرخوشانه‌ای می‌دهد.
در اطراف این چشمه‌ها سنگ‌هایی قرار گرفته که نباید خیلی به آن‌ها نزدیک شوید چون باعث شکستگی و آسیب‌شان می‌شود. متاسفانه در عکس‌های زیادی دیده‌ایم که خیلی از بازدیدکنندگان بدون توجه به این قضیه، وارد قسمت پلکانی می‌شوند. هنگام گرفتن عکس حتما به این محدودیت توجه داشته باشید. اگر از لحاظ فصلی شرایط مهیا بود شانس آب‌تنی در چشمه‌ی آب گرم عمیق را از دست ندهید و از راهنمای خود یا افراد محل در مورد چگونگی انجام دادن آن راهنمایی بخواهید.
از آنجایی که در اطراف محیط باداب سورت خبری از فروشگاه دائمی یا دیگر امکانات رفاهی نیست بهتر است برخی از لوازم ضروری را همراه خود داشته باشید. بازدید از باداب سورت را می‌توانید به صورت چند ساعته انجام دهید اما اگر دل کندن از آن برای‌تان سخت است، می‌توانید گوشه‌‌ی دنجی برای نشستن و لذت بردن از منظره‌ی روح نواز جلوی چشم‌تان پیدا کنید.

دوست دارید با دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف ساری آشنا شوید؟ شاید مطلب «جاهای دیدنی اطراف ساری» به شما کمک کند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 22 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.