• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

فرودگاه مهرآباد تهران

5 بهمن، 1398
2 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
فرودگاه‌ مهرآباد تهران برای سال‌های زیادی، تنها فرودگاه تهران بود و همه سفرهای داخلی و خارجی از طریق آن، صورت می‌گرفت. جذابیت‌های این فرودگاه تنها پروازها و امکانات و ویژگی‌های آن نیست و نام آن، برای خیلی‌ها یادآور خاطرات تلخ و شیرینی از دور و نزدیک است. با بازگشایی فرودگاه امام خمینی (ره)، علاوه بر تمامی سفرهای داخل کشور از تهران، تنها سفرهای خارجی حج از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود.
تاریخچه و پیشینه فرودگاه مهرآباد
مکان کنونی فرودگاه مهرآباد، قبلا محدوده‌ی روستای مهرآباد بوده و نام این فرودگاه هم ریشه در تاریخ این مکان دارد. مالک روستای مهرآباد، حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بوده و قبل از این نام با نام حسین‌آباد شناخته می‌شد. حاجی میرزا آقاسی این روستا را به ناصرالدین شاه هدیه کرده و پس از مدتی نیز از طرف شاه به عنوان مهریه‌ی عصمت‌الدوله، دخترش تعیین می‌شود و نام مهرآباد بر آن گذاشته می‌شود. در سال 1304 یعنی دوران سلطنت رضاشاه، ایران حق انحصاری خطوط هوایی خود را به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس واگذار کرد. این کار باعث تاسیس باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما شد و سرانجام فرودگاه مهرآباد در سال 1317 توسط این شرکت بنا شد و به عنوان اولین فرودگاه بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد.
اولین گروه خلبانان نیروی هوایی ارتش ایران در سال 1325 برای فراگیری خلبانی هواپیماهای مسافربری و جنگی، به آمریکا فرستاده شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال 1328 کار خود را با هواپیماهای F86 سیبر و T33 آغاز کرد. کمک‌های آمریکا در ساخت و توسعه‌ی پایانه‌های بین‌المللی فروگاه نیز نقش مهمی دارد. از جمله کسانی که حضور پررنگی در توسعه‌ی این فرودگاه داشتند می‌توان به ویلیام پریرا، معمار پرتغالی‌الاصل اهل ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که به کمک چند شرکت دیگر در سال 1350، علاوه بر این فرودگاه، در طراحی  مرکز آموزشی هلیکوپترها‌ در تهران نیز نقش داشت.
هم اکنون فرودگاه مهرآباد تهران 6 ترمینال فعال دارد که هر کدام برای انجام وظیفه‌ی مشخصی فعالیت می‌کنند. ترمینال شماره‌ی 1 و 2 برای ورود و خروج پروازهای داخلی استفاده می‌شوند. ترمینال شماره 4 برای خروج از تهران به سمت سایر شهرهای ایران و ترمینال شماره ی 6 برای ورود از سایر شهرها به تهران مشخص شده‌اند. ترمینال‌های شماره‌ی 3 و 5 هم مخصوص پروازهای ورودی و خروجی حج تمتع و پروازهای ورودی حج عمره هستند.
بهترین زمان رفتن به فرودگاه مهرآباد
طبق مقررات، 20 دقیقه قبل از پرواز پذیرش مسافران تمام می‌شود، پس بهتر است شما رفتن به فرودگاه را به دقیقه‌ی 90 واگذار نکنید و یک ساعت قبل از ساعت پرواز، در فرودگاه حاضر باشید. اینکه شما به موقع در محل حاضر باشید، مستلزم این است که مسیر رسیدن خود به فرودگاه را از قبل تعیین کنید و اگر با ماشین شخصی یا تاکسی قصد حرکت به سمت فرودگاه را دارید، ترافیک‌های سرسام‌آور تهران و معطلی در آن را در نظر بگیرید. برای چک کردن ساعت پرواز می‌توانید به وبسایت فرودگاه مراجعه کنید. در این سایت همچنین می‌توانید مراحل مختلف پرواز و پروازهای ورودی و خروجی مهرآباد را زیرنظر داشته باشید تا اگر می‌خواهید به استقبال مسافر خود بروید، از تاخیرهای احتمالی هم آگاه شوید. اگر سفر شما محدود به تایم خاصی نیست و می‌توانید در زمان آن کمی انعطاف به خرج دهید، بهتر است بدانید بلیط‌ها در روزهای اول هفته، روزهای بعد از تعطیلات و مناسبت‌های خاص و صبح زود قیمت کمتری دارند. برای صرفه جویی در هزینه می‌توانید این بلیت‌ها را تهیه کنید.
نمای هوایی از فرودگاه مهرآباد
نمای هوایی از فرودگاه مهرآباد
راه‌های دسترسی به فرودگاه مهرآباد
آدرس: تهران، میدان آزادی، ابتدای جاده مخصوص کرج، خیابان معراج، فرودگاه بین المللی مهرآباد
اگر می‌خواهید از شر ترافیک‌های تهران و استرس دیر رسیدن به پرواز راحت شوید می‌توانید از مترو تهران برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنید. برای این کار باید سوار خط 4 مترو شوید و در ایستگاه بیمه پیاده شوید. سپس از آنجا سوار خطی شوید که می‌خواهید شما را به ایستگاه ترمینال مورد نظر ببرد. یکی از خطوط شما را به ایستگاه ترمینال  1 و 2 و خط دیگر شما را به ایستگاه ترمینال 4 و 6 می‌برد. برای برگشتن از فرودگاه هم با طی کردن همین مسیر به صورت برعکس به مقصد مورد نظرتان می‌رسید. همچنین می‌توانید با رساندن خود به میدان آزادی از وجود تاکسی‌ها‌ی خطی آنجا برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنید.
اگر به خاطر حجم زیاد بار یا هر دلیل دیگری نمی‌توانید از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید و می‌خواهید با ماشین شخصی به فرودگاه بیایید نگران جای پارک در آنجا نباشید. در فرودگاه مهرآباد تهران 4 پارکینگ وجود دارد که سه تا از  آن‌ها طبقاتی و یکی روباز طراحی شده است. پارکینگ شماره 1 (با ظرفیت 2700 دستگاه) و پارکینگ شماره 2 (با ظرفیت 520 دستگاه) مقابل ترمینال‌های 1 و 2 قرار دارند. در مقابل ترمینال‌های 4 و 6 هم، پارکینگ روباز شماره 3 (با ظرفیت 300 دستگاه) و شماره 4 (با ظرفیت 1400 دستگاه) آماده‌ی ارائه‌ی خدمت به شما هستند. هزینه‌ی ورودی و استفاده از این پارکینگ‌ها با توجه به نوع پارکینگ (روباز یا طبقاتی) و زمان توقف شما، متفاوت است. برای تسهیل در رفت و آمد مسافران، تاکسی‌های فرودگاه در مقابل ورودی هر کدام از ترمینال‌ها قرار دارند و شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها به هر نقطه از شهر که می‌خواهید برسید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های شرکت واحد نیز استفاده کنید.
هزینه‌ی ورودی و ساعات دسترسی
فرودگاه مهرآباد با توجه به میزبانی پروازهای متعدد، در تمام روزهای هفته و در تمام ساعت‌های شبانه روز در حال خدمت ‌رسانی‌ست و هیچ روز تعطیل و محدودیت زمانی برای آن وجود ندارد. همچنین برای ورود به فرودگاه، نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید و تنها هزینه‌ی پرداختی شما هنگام استفاده از پارکینگ‌ها می‌باشد. هزینه‌ی ورود به پارکینگ روباز یعنی پارکینگ شماره 3، 1400 تومان برای هر ساعت و هزینه‌ی ورود برای پارکینگ‌های دیگر 1900 تومان به ازای هر ساعت می‌باشد. هزینه‌‌ی توقف در پارکینگ هم با توجه به ساعت یا تعداد روزهایی که ماشین خود را در آنجا پارک کردید، محاسبه می‌شود. در صورتی که توقف‌های بیشتر از 24 ساعت را دارید و می‌خواهید از پارکینگ برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است، از قبل با مسئول پارکینگ هماهنگ کنید.
نمای داخل سالن تحویل بار فرودگاه مهرآباد
نمای داخل سالن تحویل بار فرودگاه مهرآباد
دانستنی‌هایی در مورد فرودگاه مهرآباد
  • فرودگاه مهرآباد در سال 1317 تاسیس شد.
  • اولین پرواز آن در سال 1328 ثبت شده است.
  •  فرودگاه مهرآباد تهران، پررفت ‌و آمدترین فرودگاه کشور با میزبانی حدود 13 میلیون پرواز در سال است.
  • انواع خدمات رفاهی مانند رستوران، بوفه، فروشگاه‌های خرید سوغاتی، اتاق مادر و کودک، دستگاه خودپرداز،  صرافی و فروشگاه کتاب در همه ترمینال‌های مهرآباد ارائه می‌شوند.
عکسی قدیمی از فرودگاه مهرآباد
عکسی قدیمی از فرودگاه مهرآباد
راهنمای رفتن به فرودگاه مهرآباد
هنگام مراجعه به فرودگاه، با توجه به اینکه بلیط خود را از کدام شرکت هواپیمایی تهیه کرده باشید، باید به ترمینال به مخصوصی بروید. ترمینال شماره 1 مخصوص پروازهای ورودی شرکت‌های هواپیمایی کیش ایر و زاگرس می‌باشد. ترمینال شماره‌ی 2 مخصوص پروازهای ورودی و خروجی شرکت‌های ایران ایر، معراج، قشم ایر، کارون، آتا و ایران تور است و پروازهای کیش ایر و زاگرس از این ترمینال خارج می‌شوند. پرواز‌های خروجی هواپیمایی‌های ماهان، تابان، آسمان، پویا، کاسپین، سپاهان و اترک نیز در ترمینال شماره‌ی 4 صورت می‌گیرد و پروازهای ورودی این شرکت‌ها در ترمینال شماره 6 انجام می‌شوند. در هر کدام از این ترمینال‌ها، امکانات رفاهی برای مسافران و همراهان در نظر گرفته شده است. اگر پرواز شما با تاخیر صورت می‌گیرد، می‌توانید گشتی در فرودگاه بزنید و از غرفه‌های تجاری و امکاناتی؛ که برای رفاه حال شما در نظر گرفته‌ شده، استفاده کنید.
در سالن عمومی ترمینال شماره 1، می‌توانید به رستوران سنتی ایرانی، فست‌فود، کافی‌شاپ، فروشگاه‌هایی خرید سوغاتی و کتاب و وسایل مورد نیاز سفر، دسترسی داشته باشید. همچنین در سالن ترانزیت این ترمینال، تمام امکانات سالن عمومی به‌ جز رستوران سنتی وجود دارد. در سالن عمومی ترمینال شماره 2، فروشگاه‌ها و غرفه‌های تجاری نیز وجود دارند. در ضلع غربی این سالن، می‌توانید به رستوران سنتی ایرانی، فست‌فود، کافی‌شاپ و بوفه دسترسی داشته باشید. در سالن ترانزیت این ترمینال، فروشگاه‌ها و غرفه‌های تجاری تعبیه شده و در ضلع غربی و شرقی آن، بوفه‌ و کافی‌شاپ قرار گرفته است. در سالن عمومی ترمینال شماره 4 هم کافی‌شاپ، رستوران سنتی ایرانی، فست‌فود و نمایشگاه‌ها وجود دارند و همه‌ی این امکانات بجز رستوران سنتی ایرانی در سالن ترانزیت آن هم وجود دارد. ترمینال شماره 6 هم مستثنی سایر ترمینال‌ها نبوده و امکاناتی از قبیل کافی‌شاپ و فست‌فود و فروشگاه‌ها را دارا می‌باشد. لازم به ذکر است که خودپرداز‌ نیز در تمام ترمینال‌ها وجود دارند.
در انتها اگر بار همراه شما، وزنی بیشتر از 20 کیلوگرم داشته باشد، باید جریمه‌ی اضافه بار پرداخت کنید. وسایلی که می‌توانید با خود به داخل هواپیما ببرید هم، نباید بیشتر از 4 کیلو وزن داشته باشند. رعایت نکات ایمنی هنگام پرواز مانند سیگار نکشیدن در هواپیما، بستن کمربند ایمنی و خاموش کردن تلفن همراه نیز، برای حفظ سلامتی خود و دیگر مسافران الزامی‌ست. اگر چند روزی را در تهران مسافر هستید و قصد دارید در محلی نزدیک به فرودگاه اسکان کنید، می‌توانید به هتل‌هایی که در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارند هم فکر کنید؛ هتل‌های آساره، اورین، پارس، لاله، انقلاب، حجاب و جهان، با فاصله‌ی کمتر از 10 کیلومتر می‌توانند گزینه خوبی برای اقامت‌های کوتاه مدت باشند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.