فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

8 خرداد، 1399
8 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان یکی از مهم‌ترین و پرترددترین فرودگاه‌های کشور است که نقش مهمی در جابه‌جایی مسافران و ترانزیت کالاها در مرکز ایران ایفا می‌کند. فرودگاه اصفهان با هدف ارائه خدمات هوایی برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای، پروازهای آموزشی و پروازهای مسافری و باری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایانه‌های فرودگاهی مرکز ایران تاسیس شد. این فرودگاه در فاصله حدود 30 کیلومتری از مرکز شهر اصفهان و در زمینی به مساحت 1041 هکتار احداث شده‌است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه‌های دسترسی، امکانات، آدرس، شماره تلفن و برنامه پروازهای فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ادامه این مطلب اسمارتیز را مطالعه کنید.
تاریخچه فرودگاه اصفهان
اصفهان باتوجه به موقعیت جغرافیایی و جایگاه ویژه آن در گردشگری کشور، یکی از اولین شهرهای ایران بود که فرودگاه در آن تاسیس شد. فرودگاه اصفهان از لحاظ قدمت، جزو قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است. فرودگاه شهید بهشتی اصفهان پس از واگذاری فرودگاه سابق اصفهان به سپاه که در منطقه صفه قرار داشت، در سال 1361 و در مکان فعلی‌اش احداث شد. شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور مالکیت فرودگاه بین‌المللی اصفهان را برعهده دارد. این فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی اداره می‌شود. از فرودگاه اصفهان برای انجام پروازهای مسافری و ترانزیتی داخلی و خارجی، پروازهای آموزشی و پروازهای نظامی استفاده می‌شود.
امکانات فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
فرودگاه اصفهان به دلیل اهمیتی که دارد و همچنین تعداد زیاد پروازهایی که در آن انجام می‌شود، یکی از فرودگاه‌های مجهز کشور است. فرودگاه اصفهان به سیستم‌ها و تجهیزات راداری و ناوبری پیشرفته، رادار اپروچ (تقرب پرواز)، ماشین‌های برف‌روب برای پاکسازی باند فرودگاه و خودروهای کف‌ساز به منظور ایجاد پوشش کف برای فرود اضطراری هواپیما مجهز است. فرودگاه اصفهان دو باند به طول 4397 متر و عرض 45 متر دارد. فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان 13 تاکسی‌وی (مسیر خزش) و اپرون (محل سوار و پیاده شدن مسافران و بارگیری و تخلیه هواپیما) به مساحت 112464 مترمربع و 10 جایگاه پذیرش مسافر دارد.
از دیگر امکانات فرودگاه بین‌المللی اصفهان می‌توان به اینترنت وای-فای رایگان، خدمات اورژانس، امداد هوایی، هواپیمای آمبولانس برای انتقال بیماران به تهران، مرکز بازی کودکان، فروشگاه‌های عرضه سوغات و صنایع دستی، رستوران و کافی‌شاپ، خدمات بسته‌بندی و حمل بار فرودگاه اصفهان، غرفه رزرو هتل و اتاق مادر و کودک اشاره کرد. سیگار کشیدن در ترمینال‌ها، سالن‌ها و کلیه اماکن سرپوشیده فرودگاه ممنوع است اما برای رفاه حال مسافران در سالن‌های ترانزیت ترمینال داخلی و خارجی فرودگاه اصفهان اتاق سیگار تعبیه شده‌است. همچنین جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP) نیز در فرودگاه بین‌المللی اصفهان وجود دارد. این بخش در ضلع شرقی ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه واقع شده‌است و خدمات متنوعی به مسافران ویژه ارائه می‌دهد.
سالن انتظار فرودگاه اصفهان
سالن انتظار فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
پایانه‌های فرودگاه اصفهان
فرودگاه شهید بهشتی اصفهان دو پایانه به نام‌های ترمینال داخلی و ترمینال خارجی دارد. ترمینال داخلی فرودگاه اصفهان همانطور که از نامش پیداست برای پروازهای داخلی است. مسافرانی که قصد انجام سفرهای داخلی دارند باید به ترمینال داخلی فرودگاه که در ضلع غربی مجموعه قرار دارد، مراجعه کنند. ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه اصفهان 13750 مترمربع وسعت دارد و دارای سالن ترانزیت بار، گیت دریافت پرواز و سالن پذیرش است. از بخش‌های دیگر ترمینال داخلی فرودگاه شهید بهشتی می‌توان به دفاتر شرکت‌های هواپیمایی، خدمات تاکسیرانی، چک بار و مسافر، نمازخانه، سرویس بهداشتی، سالن بارانداز، اطلاعات پرواز فرودگاه اصفهان، کانتر تحویل بار و صدور کارت پرواز، سالن ورودی و تحویل بار، فروشگاه‌های متعدد و رستوران و کافی‌شاپ اشاره کرد.
پایانه داخلی فرودگاه اصفهان
نمایی از ترمینال داخلی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان هم مختص پروازهای بین‌المللی و خارجی است. این قسمت از فرودگاه اصفهان 7300 مترمربع وسعت دارد و در ضلع شمالی مجموعه واقع شده‌است. ترمینال خارجی فرودگاه شهید بهشتی دارای بخش‌هایی از قبیل سالن استقبال، سالن پذیرش مسافر، بخش گذرنامه، سالن خروج و انتظار برای سوار شدن، گمرک، سالن ورود و تحویل بار، قرنطینه، نمازخانه، سرویس بهداشتی، اطلاعات پرواز خارجی فرودگاه اصفهان، بانک و صرافی، فروشگاه‌های متعدد و رستوران و کافی‌شاپ می‌باشد. براساس اطلاعات منتشر شده، هر سال حدود 25 هزار هواپیما در فرودگاه اصفهان تردد و حدود 25 میلیون کیلوگرم بار و بیش از 3 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند.
ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان
ساختمان ترمینال خارجی فرودگاه فرودگاه بین‌المللی اصفهان
برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان
برای اطلاع از برنامه پروازها و مشاهده اطلاعات تابلو پرواز فرودگاه اصفهان می‌توانید به سایت فرودگاه اصفهان مراجعه کنید و از جزئیات پروازهای این فرودگاه مطلع شوید. در سایت فرودگاه شهید بهشتی امکان مشاهده برنامه هفتگی پروازها، جستوی پروازها براساس شرکت هواپیمایی، شماره پرواز و شهر مقصد نیز وجود دارد. البته امکان مشاهده تاخیر پروازها در سایت فرودگاه وجود ندارد و برای اطلاع از این مورد باید با تلفن‌های فرودگاه تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با ارسال یک پیامک حاوی نام شهر مقصد و یا شماره پرواز به 1000100300 اطلاعات مربوط به برنامه پرواز و یا آخرین پروازها به شهر مقصد را دریافت کنید. برای تماس با اطلاعات پرواز فرودگاه اصفهان می‌توانید از شهر اصفهان با شماره 199 و از سایر شهرها با شماره 031-35275200 تماس حاصل کنید.
دسترسی به فرودگاه بین‌المللی اصفهان
متاسفانه به دلیل دور بودن فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از مرکز شهر، سرویس حمل و نقل عمومی به این فرودگاه بسیار ضعیف است. با وجود افتتاح مترو در اصفهان اما هنوز خبری از احداث خط مترو برای فرودگاه پرتردد اصفهان نیست. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به فرودگاه اصفهان بروید کافیست در هر نقطه این شهر که هستید خود را به بزرگراه چمران در شمال اصفهان برسانید. پس ورود به بزرگراه چمران کافیست این بزرگراه را به سمت شرق دنبال کنید تا وارد بزرگراه شهید اردستانی یا بزرگراه فرودگاه شوید. از اینجا به بعد با دنبال کردن تابلوهای فرودگاه به راحتی می‌توانید خود را به ورودی اصلی فرودگاه اصفهان برسانید.
برج مراقبت فرودگاه اصفهان
برج مراقبت و ساختمان اداری فرودگاه اصفهان
اتوبوس‌های فرودگاه بین‌المللی اصفهان
ارزان‌ترین راه دسترسی به فرودگاه اصفهان از طریق اتوبوس‌های شهری فرودگاه است. خط اتوبوس فرودگاه اصفهان همه روزه از ساعت 6 صبح تا 9 شب از میدان دوم فرودگاه به مقصد پایانه کاوه و بالعکس سرویس می‌دهد. فاصله حرکت اتوبوس‌های این خط یک ساعت و نیم است و برای استفاده از آن ممکن است خیلی معطل شوید. پس حواستان باشد اگر برای رفتن به فرودگاه عجله دارید خیلی روی اتوبوس‌های آن حساب نکنید.
تاکسی‌های فرودگاه اصفهان
در فرودگاه اصفهان خبری از تاکسی‌های خطی و درون شهری برای مرکز شهر نیست. سرویس تاکسیرانی شرکت امین سیر اصفهان به صورت 24 ساعته به مسافران خدمات می‌دهد. دفتر این شرکت در مقابل ترمینال داخلی فرودگاه قرار دارد و در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید تاکسی بگیرید. هزینه کرایه تاکسی از فرودگاه تا نقاط مختلف براساس میزان مسافت طی شده در تاکسی‌متر محاسبه می‌شود. هزینه تاکسی‌های فرودگاه بین 35 تا 70 هزار تومان است. با این وجود اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دارید بهتر است از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. البته خودروهای شخصی اجازه عبور از ورودی فرودگاه را ندارند و باید کمی پیاده‌روی کنید. پس اگر وسایل و چمدان‌های زیادی دارید بهترین کار استفاده از همان تاکسی‌های فرودگاه است. امکان استفاده از سرویس تاکسی‌های VIP با خوردوهای مدل بالا و امکانات رفاهی ویژه نیز برای مسافران فراهم است.
نرخ تاکسی فرودگاه اصفهان
نرخ کرایه تاکسی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به مناطق مختلف شهر
اجاره خودرو در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
امکان اجاره خوردو بدون راننده در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان فراهم شده‌است. برای اجاره خوردو می‌توانید به دفتر نمایندگی شرکت یوروپکار اینترنشنال واقع در ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه اصفهان مراجعه کنید.
پارکینگ فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
فرودگاه اصفهان دارای دو پارکینگ با ظرفیت بیش از هزار خودرو است. پارکینگ طبقاتی فرودگاه در مساحت 5472 مترمربع و در چهار طبقه احداث شده که ظرفیت 320 خودرو را دارد. اگر قصد دارید خوردو خود را برای مدت طولانی در فرودگاه بگذارید، پارکینگ سرپوشیده بهترین مکان است اما هزینه بالاتری دارد. پارکینگ روباز فرودگاه هم 23750 مترمربع وسعت و ظرفیت پارک 850 خودرو را دارا می‌باشد. پارکینگ روباز در کنار ترمینال‌های داخلی و خارجی فرودگاه واقع شده که بیشتر برای توقف‌های کوتاه و چند روزه مناسب است. هزینه‌های پارک خودرو در پارکینگ‌های فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.
پارکینگ فرودگاه اصفهان
تعرفه هزینه‌های پارکینگ فرودگاه اصفهان
شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه اصفهان
از آن‌جاکه فرودگاه بین‌المللی اصفهان یکی از فرودگاه‌های پرتردد کشور است، شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی در این فرودگاه پرواز دارند. شرکت‌های داخلی ایران ایر، آتا، آسمان، تابان، کاسپین، ماهان، کارون، زاگرس، کیش ایر، قشم ایر، وارش، سپهران، فلای پرشیا، ایران ایرتور و معراج در فرودگاه اصفهان پرواز دارند و دارای دفاتر ارائه خدمات در این فرودگاه هستند. ایرلاین‌های خارجی ترکیش ایر، العراقیه، قطر ایرویز و فلای دبی نیز در فرودگاه اصفهان پرواز و دفاتر فروش دارند. برای تماس با دفاتر این شرکت‌ها در فرودگاه اصفهان می‌توانید به سایت فرودگاه اصفهان مراجعه کنید.
بانک‌ها و صرافی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
شعبه بانک ملی در هردو ترمینال داخلی و خارجی فرودگاه اصفهان قرار دارد. همچنین در ترمینال داخلی شعبه بانک سپه و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های ملی، صادرات، مهر، سپه و اقتصاد نوین وجود دارد. در ترمینال خارجی هم شعبه بانک ملت به همراه دستگاه خودپرداز بانک ملی در دسترس مسافران است. صرافی فرودگاه هم برای ارائه خدمات ارزی در ترمینال خارجی فرودگاه شهید بهشتی واقع شده‌است.
ضدعفونی فرودگاه اصفهان
در ظرایطی که ویروس کرونا پروازهای فرودگاه اصفهان را به حداقل رسانده، مسئولان در تلاش هستند با ضدعفونی کردن این فرودگاه سلامت مسافران را تامین کنند.

ورود و خروج حیوانات خانگی در فرودگاه اصفهان
اگر قصد بردن حیوانات خانگی به فرودگاه اصفهان را دارید، باید حواستان باشد که در فرودگاه اصفهان باید اصل گواهی بهداشتی از دامپزشکی دولتی کشور مبدا که در آن نام صاحب حیوان درج شده‌باشد را ارائه دهید. همچنین نباید بیشتر از 7 روز از تاریخ صدور گواهی بهداشتی گذشته باشد. ارائه مدارک لازم از قبیل اصل و کپی شناسنامه حیوان با درج نام صاحب حیوان و پاسپورت صاحب حیوان ضروری است. هر مسافر می‌تواند حداکثر 2 قلاده سگ و گربه (حداکثر 4 حیوان) و حداکثر 10 پرنده (از هر گونه 2 پرنده) را به همراه داشته باشد. همچنین ورود و خروج خزندگان و آبزیان در فرودگاه اصفهان ممنوع است.
آدرس فرودگاه بین‌المللی اصفهان
فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در انتهای اتوبان شهید اردستانی واقع شده‌است و حدود 20 کیلومتر با شهر اصفهان و نزدیک به 30 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. زمان رسیدن به این فرودگاه از ترمینال کاوه اصفهان با ماشین تنها 30 دقیقه است. محل فرودگاه اصفهان در نقشه زیر مشخص شده‌است.
شماره تلفن فرودگاه اصفهان: 35275050-031
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 12 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.