• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

زیگورات چغازنبیل، شکوه هنر ایلامیان، کهن‌ترین معبد ایرانیان

18 فروردین، 1399
17 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
به زیگورات چغازنبیل می‌رویم، جایی که ایلامیان 1250 سال قبل معبدی بنا کردند که معماریش بین تمام اقوام بین‌النهرین منحصر به فرد بود. ایلامیان، این مستقل‌ترین قوم ایرانی، هزاران سال قبل بنایی عظیم در دشتی فراخ، در مرتفع‌ترین نقطه شهر برای الهه حافظ شهر بنا کردند باشد که خدای اینشوشیناک، شهر دوراونتاش را از پلیدی دور گرداند. غروب زیگورات چغازنبیل دیدنی است، غروب شوش را در جوار زیگورات ببینید، آن‌ لحظه که خورشید درست از روبروی گوشه غربی معبد بالا می‌آید. با اسمارتیز همراه باشید تا با هم گشتی بزنیم در زیگورات چغازنبیل.
بهترین زمان بازدید به زیگورات چغازنبیل
بهترین زمان سفر شش ماه دوم سال است. فصل پاییز و زمستان که هوا خنک است و هوای جنوب مطبوع. زیگورات چغازنبیل در دشتی پهناور است دور تا دورش هیچ ساختمان و امکانات خنک کننده‌ای نیست. برای همین در تابستان گرمای سوزانی دارد و ممکن است لذت دیدن بنا را از شما بگیرد.
راه‌های دسترسی به زیگورات چغازنبیل
باید به استان خوزستان بروید و از آنجا خود را به 115 کیلومتری شهر اهواز، به شهر شوش برسانید. در 35 کیلومتری غرب شوشتر، در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه، بنای عظیم زیگورات چغازنبیل را می‌بینید. در یکی از مسیرهای فرعی جاده شوش به اهواز یا جاده شوشتر به هفت تپه، با تابلویی در مسیر فرعی به بنای زیگورات چغازنبیل می‌رسید.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی زیگورات چغازنبیل
هزینه بلیط برای ایرانی‌ها 5000 تومان است.
هزینه بلیط برای افراد غیر ایرانی 20000 تومان است.
ساعات بازدید: 9 صبح تا 7 غروب
دانستی‌های قبل از سفر به زیگورات چغازنبیل
  • ریشه نام زیگورات از کلمه زقوره از زبان اکدی آمده به معنی مکانی مرتفع، نوک یا قله. زبان اکدی نخستین زبان سامی بود که به خط میخی نوشته می‌شد. زبان اکدی در میان مردم بین النهرین، ایلامیان، آشوریان و بابلیان رایج بود و به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. ایرانیان این کلمه را طبق مقالات رومن گیرشمن باستان شناس، زیگورات تلفظ می‌کنند.
  • زیگورات در زبان سومری به معنی معبد چند طبقه است.
  • چغا یعنی تپه، زنبیل یعنی سبد. این اسم، نام جدید بناست که محلی‌ها برایش انتخاب کردند چون اگر از دور به معبد نگاه کنید، شبیه سبد یا زنبیل وارونه است اما در اصل نام قدیمی چغازنبیل، دور-انتش است.
  • اصالت بنای زیگورات یا همان معابد چند طبقه به سومری‌ها برمی‌گردد. سومری‌های برای عبادت خدایان، بناهایی مرتفع می‌ساختند و این سبک بنا به وفور در بین‌النهرین دیده می‌شد. مثلا زیگورات‌های اور، اِنلیل، دور شاروکین و لارسا از مهم‌ترین زیگورات‌های بین‌النهرین بودند.
  • در قرن سیزدهم، پادشاه اونتاش، اونتاش گال (اونتاش هومبیان، پادشاه بزرگ عیلام باستان) شهر دور اونتاش، چغازنبیل در فارسی امروزی را بنا کرد.
  • بنای زیگورات چغازنبیل به دستور اونتاش گال( اونتاش ناپیریش) در 1250 سال قبل از میلاد در کانون شهر و مرتفع‌ترین قسمت شهر ساخته شد.
  • اونتاش گال این بنا را برای ستایش ایزد اینشوشیناک ( الهه نگهدارنده شهر شوش) بنا کرد.
  • این بنا به دوره ایلام باستان تعلق دارد و عظیم‌ترین بنای ایلامیان از نظر معماری، مساحت و فناوری بود. این بنا کانال آب‌رسانی و فناوری تصفیه آب هم داشت.
  • آشوریان همیشه با ایلامیان در جنگ بودند. در حمله سپاه آشور بانیپال(آخرین پادشاه مقتدر آشوریان)، بنای زیگورات چغازنبیل که هنوز تکمیل نشده بود ویران شد و سده‌های زیادی زیر خاک‌ها مدفون ماند و تمدن ایلامی نیز ویران شد.
  • ژاک دومورگان، زمین‌شناسی که در پی یافتن نفت به ایران آمده بود، در حین جستجو به آجری که روی آن با خط باستانی نوشته شده بود برمی‌خورد. آجر را برای باستان‌شناسان شوش فرستادند و پس از یکسری اکتشافات احتمال حضور بنایی در اینجا داده شد. گروهی برای اکتشاف آمدند و در زمان پهلوی دوم توسط رومن گریشمن زیگورات خاکبرداری شد و از زیر لایه‌های زیادی از خاک که قرن‌ها مدفون بود بیرون آمد. اشیای زیادی از آن استخراج شد که بخشی از آن‌ها در موزه لور فرانسه نگهداری می‌شود. کشف این بنا اطلاعات مهمی را به تاریخ باستانی ایران افزود و عمر حضور و قدمت سرزمین ایران را تغییر داد.
  • بنای اصلی زیگورات 5 طبقه و 52 متر بوده است که در حال حاضر فقط 2 طبقه از آن باقی مانده و فقط 25 متر ارتفاع دارد.
  • طرح اصلی زیگورات، مربعی با اضلاع 105 متر است. گوشه‌های مربع اصلی در چهار جهت اصلی است.(اربعه)
  • زیگورات چغازنبیل، در دو مرحله زمانی مجزا ساخته شده: مرحله اول ساخت محوطه و طبقه اول به ارتفاع 8 متر با 28 اتاق و مرحله دوم شامل طبقه دوم و سوم و چهارم. روی طبقه چهارم هم، معبد اینشوشیناک قرار می‌گرفت. هیچ چیز جز کاشی‌هایی که از آن سقوط کرده باقی نمانده است. طبق اعتقادات ایلامیان، الهه نگهدارنده شهر (اینشوشیناک) از این معبد به آسمان می‌رفت و دوباره به زمین باز می‌گشت.
  • در محوطه یک ساعت شنی خورشیدی وجود داشت.
  • بنای زیگورات چغازنبیل در سال 1358، ثبت جهانی یونسکو شد. به طور کلی، جامعه جهانی اهمیت و ارزش زیادی برای این بنا قائل است.
  • دو کتیبه بزرگ، در حین اکتشاف زیگورات به دست آمد، کتیبه‌ای مربوط به جملاتی از اونتاش گال، که از ساخت بنا به دستور خود و دلیل ساخت بنا و مصالح آن می‌گوید.کتیبه دیگر مربوط به جملاتی از آشور بانیپال است که از ویران کردن زیگورات ایلامیان و قدرت‌نمایی خود می‌گوید. متن هر دو کتیبه به طور کامل موجود است.
  • پژوهشگران خاورمیانه، این بنا را نخستین بنای مذهبی ایرانیان می‌دانند.
  
 بنای هرم شکل زیگورات چغازنبیل در میانه روز
بنای هرم شکل زیگورات چغازنبیل در میانه روز
راهنمای بازدید از زیگورات چغازنبیل
به شهر شوش می‌آیید. شهری که از اولین منزلگاه‌های تاریخ بشری بوده است. شهری باستانی که قدمتش به 7000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. وارد چغازنبیل می‌شوید. در دشتی پهناور، دشتی که تا چشم کار می‌کند، دشت است و خاک و صدای باد، در میان این دشت، بنایی عظیم و زیبا، بنا شده است. لحظاتی از دور این بنا را ببینید و شکوه و عظمتش را درک کنید. به سمت زیگورات بروید. بنایی که زمانی محل نیایش ایلامیان، مقدس‌ترین نقطه سرزمین ایلامیان بوده است.
پیشنهاد می‌کنم قبل از دیدن زیگورات چغازنبیل کمی درباره ایلامی‌ها، این قوم مقتدر، بخوانید. فرهنگ ایلامی‌ها تاحدودی از فرهنگ سومری‌ها در بین‌النهرین گرفته شده بود. به خاطر همین هم زیگورات چغازنبیل شباهت زیادی به معماری زیگورات‌های بین‌النهرینی دارد. با این حال، ایلامی‌ها در ساختن زیگورات چغازنبیل به طور کامل از معماری زیگورات‌های بین‌النهرین تقلید نکردند و سبک منحصر به فرد خود را در ساختن آن داشتند.
دور تا دور بنای زیگورات چغازنبیل برای حفاظت، حصاری کشیده شده بود و افراد می‌توانستند از بیرون بنا را ببینید و اجازه رفتن به داخل زیگورات چغازنبیل را نداشتند. در گذشته، بناها به درجه اهمیتشان، کیفیت مصالح ساختمانشان متفاوت بود. زیگورات بنای مقدسی بود و ایلامیان بهترین مصالح آن زمان را در ساخت آن به‌کار برده بودند. زیگورات چغازنبیل بنایی از خشت و آجر است.

“می‌گویند زیگورات چغازنبیل شوش از بزرگ‌ترین بناهای خشتی جهان است و اولین بار آجر لعاب‌دار در تاریخ معماری ایران، در این بنا به کار رفت. ”


کل بنا با روکشی از آجر، آجر لعاب‌دار آبی و سفید، نماسازی شده است. از هر چند رج، یک رج از آجرها دارای نوشته‌هایی با خط میخی بود که اگر در جریان کاووش‌ها در هم ریخته نمی‌شد و به‌همان ترتیپ چیدن اولیه گردآوری می‌شد اطلاعات مهمی از نوشته‌های روی آجر به‌دست می‌آمد.
 
 آجری که با خط میخی روی آن نوشته شده است
آجری که با خط میخی روی آن نوشته شده است
اگر با دقت به تاق‌های بنا نگاه کنید، می‌بینید در زیگورات چغازنبیل، تاق‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که آجر در نمای آن از رویه باریکش دیده می‌شود. به این روش آجرچینی، رومی گفته می‌شود. تمامی پوشش‌های چغازنبیل و آرامگاه‌های سرداب مانند پیرامون آن به همین شکل ساخته شدند. البته یک اشتباه است که نام این تاق، تاق رومی گفته شود چون رومیان 11 قرن بعد از ایلامیان ظهور کردند و شاید انتخاب این اسم دگرگون شده واژه دیگری باشد. بهرحال به این تاق، تاق ایلامی می‌گویند و اولین بار توسط ایلامیان و در بنای زیگورات چغازنبیل از این سبک طراحی تاق استفاده شد. گفته می‌شود قدیمی‌ترین تاق جناغی در زیگورات چغازنبیل به کار برده شده.
زیگورات 5 بخش دارد که در واقع همان 5 سکو است که روی هم قرار گرفته‌اند و هر سکو از سکوی زیرین کوچکتر است و همه موازی با هم و در اتصال با زمین هستند و زمین نگهدارنده آن‌هاست نه طبقات زیرین. این مهمترین تفاوت زیگورات ایلامیان با سایر زیگورات‌های بین‌النهرین است. در زیگورات‌های دیگر هر طبقه توسط طبقه زیرین نگهداری می‌شده است اما در زیگورات چغازنبیل که خاص معماری ایلامیان است، تمامی طبقات شالوده مجزایی دارند و پایه تمام طبقات در طبقه همکف است. بین طبقات هیچ شکافی وجود ندارد و سکوها از خشت ساخته شده‌اند. سکوی زیرین که اولین سکو و بزرگترین سکو است، نیایشگاه درون آن قرار دارد. درون این سکو، یک میانسرا و دور تا دورش اتاق‌ها هستند. این سکوها از کف میانسرا بالا می‌آیند.
 
 مربعی بودن بنای زیگورات، از یکی از زوایا
مربعی بودن بنای زیگورات، از یکی از زوایا
شما اگر بنا را از دور ببینید شکلی شبیه به یک هرم یا شبیه به زنبیل برعکس است. هر سکو(طبقه) جداگانه ساخته می‌شد و سپس وارد ساخت سکوی بعدی می‌شدند. این سکو، سکو بودن بنا یا همان پله پله‌ای بودن بنا را نشان می‌دهد که شاید نمادی از پله پله رفتن تا آسمان باشد.
اگر به شکل ایستادن بنا روی زمین دقت کنید، چهار گوشه بنای زیگورات چغازنبیل درست در چهار جهت اصلی طراحی شده است. این نشان می‌دهد که در آن زمان کاملا به موقعیت جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب اشراف داشتند. دور تا دور بنا سنگفرش است و روی سنگفرش‌ها جای پای بچه می‌بینید که علت آن هنوز مشخص نشده است. در ورودی زیگورات چغازنبیل مثل سایر زیگورات‌ها، مجسمه ‌های سگ، شیر و گاو نر را می‌بینید که نوعی محافظ معبد بودند.
نکته جالب در بنای زیگورات، در اصلی ورود به زیگورات است. به نظر می‌رسد که ایلامیان به‌عنوان یک اصل، از طریق مورب نه مستقیم، وارد معابد خود می‌شده‌اند. هیچ یک از هفت دروازه چغازنبیل و هیچ یک از مسیرها، مستقیم به طرف معابد زیگورات نمی‌رود چرا که این امر توهین به این معابد تلقی می‌شد.
 
 یکی از پله‌های ورودی معبد و چند شکل تاقی در بنا
یکی از پله‌های ورودی معبد و چند شکل تاقی در بنا
دور تا دور زیگورات دیواری احاطه شده بوده است که داخلترین سه دیواری که در دورانتاش قرار داشت، هفت دروازه داشت. هفت دروازه بودن احتمالا از مقدس بودن عدد هفت می‌آید. دروازه شماره 4، بزرگترین دروازه است که در سمت جنوب شرقی و در طرف راست دروازه گاری( ارابه) است که دروازه شاه است. تمامی دروازه‌ها، آجر فرش هستند و در کنار دروازه‌ها، معابدی برای خدایان قرار دارد. معبد خدای هومبان کنار دروازه هفتم قرار دارد. در شمال غربی، پناهگاهی می‌بینید که مربوط به خدای ایلامی، ایشنیکراب است. دروازه جنوب شرقی که به وضوح جای عبور گاری بر روی سنگفرش‌های آن را می‌توانید ببینید، دروازه ارابه بوده است.
بناهای قابل توجهی اطراف زیگورات ساخته شده مثل آبگیر که آب در آن تصفیه می‌شده و سپس وارد شهر می‌شد. این ساختمان تصفیه آب شهر، نمودار پیشرفت تمدن ایلامی است و از شگفتی‌های این معبد است که داخلش پالایشگاه آب وجود دارد.
در جبهه غربی معبد، تصفیه‌خانه قرار دارد که قدیمی‌ترین تصفیه‌ خانه جهان است. فلسفه ساختن این پالایشگاه درون زیگورات به هم‌جواری رودخانه و معبد برمی‌گردد. رود دز در جوار چغازنبیل بود اما به‌دلیل اختلاف ارتفاع، مردم نمی‌توانستند از آب رودخانه استفاده کنند. اونتاش گال دستور ساخت کانالی 45 متری را می‌دهد و آب رودخانه پس از عبور از هفت تپه و دشت گل‌آلود خوزستان، آب قابل شربی نمی‌باشد. طبق قواعدی منسوب به فیثاغورث، در معبد، این فناوری پالایش آب، بنا شد.
همچنین در اطراف بنا، گورهایی با تاق آجری دیده شده است که در ملات آن از قیر طبیعی استفاده شده است. کوزه‌هایی در گورها پیدا شده که گوشه‌ای از اعتقادات ایلامیان را نشان می‌دهد. این کوزه‌ها به ما می‌گویند که آن‌ها به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند و پس از مرگ هر فرد، در قبرش کوزه‌ای قرار می‌دادند. متاسفانه طبقه بالایی زیگورات در حال فرسایش است و رسیدگی خاصی به منطقه نمی‌شود.

“هیچ امکاناتی حتی یک سوپر مارکت جهت خریدن آب هم در آن محوطه وجود ندارد. پس قبل از رفتن به زیگورات، آب آشامیدنی و تنقلات با خودتان ببرید.”


مجموعه پارکینگ اختصاصی دارد. اگر با ماشین شخصی می‌آیید از پر بودن باک بنزین مطمئن باشید چون فاصله زیادی از شهر و پمپ بنزین دارد: بیشتر از یک ساعت. نقشه آنلاین یا GPS فعال برای مسیریابی همراهتان باشد. اگر در فصل گرما رفتید کلاه حصیری برای محافظت از آفتاب با خود داشته باشید و لباس خنک بپوشید. دوربین عکاسی فراموش نشود که عکس‌هایی زیبایی از دست می‌رود. طلوع خورشد از شرق و درست هم‌جهت با شرق معبد و غروب از غرب معبد بالا می‌آید. یکی از صحنه‌های زیبای زیگورات، غروب است. گردشگران عکس‌های زیادی با زیگورات چغازنبیل در هنگام غروب ثبت کرده‌اند. زمانی حدود 3 ساعت برای بازدی از این بنا کافی است.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.