• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

روستای داریان کرمانشاه

18 خرداد، 1399
18 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
در این مطلب می‌خواهیم شما را با یک جاذبه‌ی توریستی ایران آشنا کنیم که احتمالاً پیش از این اطلاعات کاملی درباره آن نداشته‌اید. روستای داریان کرمانشاه از مناطق تفریحی و توریست پذیر است که زیبایی‌های بی‌نظیرش باعث محبوبیت آن بین گردشگران می‌شود. معمولا تمام کسانی که پایشان به روستای داریان باز می‌شود هیچگاه سفرشان به این منطقه را فراموش نمی‌کنند و از داریان به عنوان سفری خاطره‌انگیز در دل طبیعت یاد می‌کنند. در ادامه کمی مفصل‌تر برایتان از این روستای بی‌نظیر خواهیم گفت؛ با اسمارتیز همراه باشید.
تاریخچه و پیشینه روستای داریان کرمانشاه  
روستای داریان از روستاهای اطراف شهرستان پاوه، در استان کرمانشاه است و در دامنه ارتفاعات شاهو قرار دارد. این منطقه به دلیل اینکه چشمه‌ها و جویبارهای فراوانی در دل خود دارد، جزو پُرآب‌ترین روستاهای استان شناخته می‌شود و این از امتیازات مثبت گردشگری برای آن به شمار می‌آید. معمولا روستای داریان کرمانشاه را با انارهای فوق‌العاده خوشمزه و خوش آب و رنگش به یاد می‌آورند و چنین اناری با آن طعم بی‌نظیر را، در کمتر جایی از کشور می‌توان پیدا کرد. قدم زدن در انارستان‌ها و لابه‌لای گل‌های ارغوان شاید خاطراتی از سفرتان به داریان باشد که هیچگاه از یاد نمی‌رود. ناگفته نماند که جاذبه‌های دیگری نیز مانند دریاچه سد داریان در حوالی شهرستان پاوه و نزدیکی این منطقه گردشگری قرار دارد که می‌توانید در کنار روستا‌گردی‌تان سری هم به این دریاچه بزنید. اگر بخواهید بیشتر با داریان و طبیعت بی‌نهایت زیبایش آشنا شوید، باید به 28 کیلومتری شمال غربی پاوه سفر کنید. اولین چیزی که در بدو ورود توجهتان را جلب می‌کند احتمالا نحوه قرار گرفتن منازل در کنار یکدیگر است. سبک خانه‌های روستا که به صورت پلکانی ساخته شده‌اند، که بر زیبایی‌های این ناحیه گردشگری افزوده است و شاید برایتان یادآور ماسوله شمال باشد.
نمایی از اطراف روستای داریان
نمایی از اطراف روستای داریان
پوشش مردان و زنان اینجا هم مثل دیگر مناطق کردنشین استان کرمانشاه به قدری جالب و زیباست که جزو آثار فرهنگی‌شان محسوب می‌شود. مردمان این خطه، اصالت و هویت خود را با لباس‌های محلی‌شان به نمایش می‌گذارند و این مساله را حائز اهمیت می‌دانند. شاید شما هم عاشق خرید سوغاتی باشید پس این خبر خوب را برایتان داریم که مقصد خوبی را برای سفر انتخاب کرده‌اید. چون این روستا انواع و اقسام صنایع دستی و همچنین خوراکی‌های محلی مانند کشک، دوغ، ماست و پنیر را دارد. از دست ساخته‌های معروف هنر مردمان آن، ارغوان بافی‌ست که از قدیم مردم روستای داریان به ساخت این صنایع دستی معروف بوده‌اند و هم اکنون نیز ارغوان بافی را با نام این منطقه می‌شناسند. مردمان هنرمند و زحمتکش روستا با چوب ارغوان، وسایل و ابزارآلات مفیدی مانند سبد برنج، سبد میوه خوری و تورهایی مخصوص ماهیگیری می‌سازند. شاید هم بخواهید بعضی از کارگاه‌های ساخت آلات موسیقی سنتی داریان را از نزدیک ببینید که ما توصیه می‌کنیم به روستا بیایید و از کارگاهای جذاب و کم‌نظیر آن در این ناحیه دیدن کنید.
بهترین زمان رفتن به روستای داریان کرمانشاه
برای سفر به روستای داریان کرمانشاه، این جاذبه توریستی در قلب کرمانشاه، خوب است که کمی هم درباره اقلیم آن صحبت کنیم تا شما هم راحت‌تر بتوانید برای مسافرت به آن برنامه‌ریزی داشته باشید. استان کرمانشاه دارای آب و هوایی معتدل و خنک است که حتی سفر در تابستان هم برایتان دلچسب خواهد بود. اما شاید بهتر باشد که بگوییم بهترین زمان سفر، اوایل خرداد تا اوایل شهریور است و آب و هوای بسیار مساعد این روستا کمک می‌کند تا طبیعت‌گردی بی‌نظیری را در داریان تجربه کنید. در فصل بهار هم بهترین موقع سفر، خرداد ماه است که هوا کم‌کم گرم‌تر خواهد شد و شرایط ایده‌آلی برای گشت و گذار فراهم می‌گردد. اما در زمستان هوای کرمانشاه ممکن است خیلی سرد و آزاردهنده باشد و احتمالا خاطره خوبی از سفر به داریان برایتان نمی‌سازد زیرا احتمال گرفتار شدن در جاده‌های برفی و یخبندان هم بیشتر می‌شود.
البته این نکته را هم بگوییم که معمولا در اواخر بهار و تابستان سیل جمعیت در استان چشم‌گیر خواهد بود، هر چند که در ماه‌های اولیه بهار هم کرمانشاه پذیرای گردشگران بسیاری‌ست. اگر در فصولی با آب و هوای معتدل و مناسب به داریان سفر می‌کنید می‌توانید با خیالی آسوده به تفریحاتی از قبیل کوهنوردی، اسب سواری و ماهی‌گیری بپردازید و اینگونه از سفرتان لذت ببرید. البته اگر همزمان با آمدن به این روستا از جاذبه‌های اطرافش هم دیدن کنید و در مراسم و آیین‌های سنتی آنها نیز شرکت داشته باشید، قطعا سفرتان پر بارتر خواهد بود.
روستای داریان کرمانشاه، از روستاهای پله‌ای ایران است
روستای داریان کرمانشاه، از روستاهای پله‌ای ایران است
راه‌های دسترسی به روستای داریان کرمانشاه
روستای داریان کرمانشاه جزو روستاهای سرسبز و بکر در ناحیه هورامان کرمانشاه است و در فاصله 28 کیلومتری از شهرستان پاوه قرار دارد. برای آمدن به روستای داریان و لذت بردن از مناظر زیبا و دل‌انگیزش، راه‌های متفاوتی وجود دارد. شاید بخواهید با هواپیما عازم سفر شوید بنابراین تنها راه ممکن، این است که ابتدا به کرمانشاه بیایید و بقیه مسیر را با اتومبیل طی کنید. از بعضی شهرها این امکان وجود دارد که به صورت مستقیم بلیط اتوبوس برای پاوه بخرید، با  اتوبوس به این شهرستان بیایید و از آنجا هم عازم داریان شوید. البته راه دیگر این است که در کرمانشاه پیاده شوید و مابقی راه را با ماشین‌های سواری ادامه دهید تا به پاوه برسید. حال باید دنبال تابلوهای راهنما باشید تا شما را به سوی مقصدتان یعنی روستای داریان هدایت کنند.
هزینه ورودی و ساعات دسترسی
اگر قصد دارید برای سفری خاطره‌انگیر و به یاد ماندنی از روستای داریان کرمانشاه برنامه ریزی کنید خوب است بدانید که برای تفریح و گشت و گذار در روستا، محدودیت زمانی نخواهید داشت. هر زمان که خودتان تمایل دارید این امکان فراهم است تا در کوچه و پس کوچه‌های روستا قدمی بزنید و از تماشای طبیعت دلربایش نهایت لذت را ببرید. اما شاید بخواهید در دل این زیبایی‌های خدادادی خاطراتی را هم در عکس‌های یادگاریتان ثبت کنید که قطعا در روشنایی روز شرایط عکاسی بهتر خواهد بود. هر چند که دیدن مناظر روستا و حتی جاذبه‌های اطرافش هم در طول روز دلچسب‌تر است. برای ورود به روستا از شما هزینه‌ای گرفته نمی‌شود و می‌توانید کاملا رایگان از هر قسمت آن دیدن کنید و لحظات ناب و خاطره‌سازی را سپری کنید.
منطقه‌ی هورامان از جذابیت‌های زیادی برخوردار است
منطقه‌ی هورامان از جذابیت‌های زیادی برخوردار است
دانستنی‌هایی درباره روستای داریان کرمانشاه
  • شاید برای نام گذاری روستای داریان کرمانشاه دلایل مختلفی مانند وجود چشمه‌های فراوان و پوشش گیاهی و انبوده در این منطقه باشد.
  • مردمان روستا همیشه لباس‌های محلی خاصی بر تن می‌کنند که از نکات حائز اهمیت در رابطه با این روستاست.
  • انواع سازهای موسیقی مانند تنبور، دوتار و سه‌تار در این منطقه ساخته می‌شود.
  • این روستا محل سکونت افراد سرشناسی همچون سید غریب است که به گفته‌ی بومیان، شخصی قابل احترام و بزرگ بوده و از بخارا به اینجا آمد.
  • در داریان غارهای بسیاری به چشم می‌خوردند که هنوز هم آثار زندگی مردمان نسل‌های قبل در آن‌ها قابل مشاهده است.
  • آسیاب‌های قدیمی گذشتگان همچنان هم به قوت خود باقی هستند. هر چند که به  مروز زمان دچار تخریب شده‌اند.
  • اهالی روستا صنایع دستی‌های متفاوتی می‌سازند اما معروف‌ترینشان ارغوان بافی‌ست که در این منطقه شهرت دارد.
  • آبشاری دائمی و خروشان در قسمتی از روستا چشم‌نوازی می‌کند که می‌توان از آنجا شاهد خانه‌های پلکانی روستا بود و همزمان در ویوی متفاوتی، از زیبایی‌های سد داریان نیز حیرت زده شد.
روستای داریان کرمانشاه
روستای داریان کرمانشاه
    راهنمای رفتن به روستای داریان کرمانشاه
    روستای داریان کرمانشاه از جاذبه‌های توریستی قدیمی در استان کرمانشاه است که همواره مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. روستایی که می‌توانید به  خوبی شگفتی‌های گذر هر فصل را در آن تماشا کنید و از تنوع رنگ‌ها و نقش و نگارهای مناظر آن لذت ببرید. اگر هنوز هم برای انتخاب مقصد سفرتان  تردید دارید ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که هرگز از سفر به داریان پشیمان نخواهید شد. همچنین اگر می‌خواهید هنر دست مردان و زنان غیور کرد را ببینید حتما راهی داریان شده و از انواع صنایع دستی و خوراکی‌های محلی آنان خرید کنید. شاید حتی عسل کوه‌های شاهو و یا ماست و دوغ‌های محلی فوق‌العاده خوشمزه داریان شما را دوباره به این روستا بکشاند و با چشیدن طعم بی‌نظیر آنها در سفرهای بعدی هم مجدد راهی این دیار شوید.
    یادتان باشد هر چه قدر هم که در دل روستا بچرخید و مشغول تفریح باشید، باز هم از سیاحت در داریان سیر نخواهید شد. مخصوصا مهمان‌نوازی اهالی روستا و لبخند گرمشان باعث می‌شود لذت سفرتان دو چندان شود. در روستای داریان آبشارهای زیادی به چشم می‌خورند که شاید باورتان نشود تمام این زیبایی‌ها را می‌توانید یکجا در این روستا نظاره‌گر باشید. آبشارهایی که چشم‌انداز بی‌نظیری به خود روستا و همچنین جاذبه‌های اطرافش دارند. البته تنها این طبیعت بدیع و فراموش نشدنی باعث محبوبیت روستا نشده بلکه قدمت تاریخی و شهرت دیرینه آن هم توانسته بر جذابیت این منطقه بیافزاید و گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند.

    تمایل دارید دیگر جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه را بشناسید؟ مطالب «جاهای دیدنی کرمانشاه» و «دالاهو کرمانشاه» را از دست ندهید.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3.9 38 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.