راهنمای سفر به مکزیک

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

19 دی، 1397
19 دی، 1397
مدت مطالعه :
برای سفر خیالی به مکزیک همیشه قدرت تخیل کمک‌مان می‌کند. تا اسمش را می‌شنویم تصویر اِمانوئل زاپاتا با آن پانچو و سبیل بلندش جلوی چشم‌مان نقش می‌بندد و بعد از آن چند مکزیکی که مشغول نواختن گیتارند به صحنه اضافه می‌شوند. اما برای سفر واقعی به مکزیک به چیزهایی بیشتر از تخیل احتیاج داریم.

به مکزیک خوش آمدید:

Bienvenido a Mexico

به این 5 دلیل توریست‌ها به مکزیک سفر کردند:
    1. محرکی قوی‌تر از فرهنگ مکزیکی، نمی‌تواند توریست‌ها را برای سفر به مکزیک وسوسه کند.
  1. شنا کردن در سِنوتو (Cenotes) یا همان غارهای بدون سقفی که آب شفاف و زلالی دارند.
  2. آن‌هایی که مثل ایندیانا جونز دنبال دیدن جاهای ناشناخته و عجیب و غریبند، سراغ «چیچن ایتزا» می‌روند؛ همان معبدی که در فیلم «آپوکالیپتو» برای قربانی کردن انسان‌ها استفاده می‌شد.
  3. شرکت کردن در فستیوال‌های معروف مکزیکی مثل روز مردگان که یک جورهایی شبیه هالووین است. انیمیشن «کوکو» بهترین اثر سینمایی برای آشنایی با این روز مهم مکزیکی‌ست.
  4. از جاهای موردعلاقه‌ی لاک‌پشت‌های دریایی، سواحل مکزیک به خصوص Akumal است و گردشگران برای شنا کردن با آن‌ها فرصت را از دست نمی‌دهند.
ویزا بگیرم؟
متاسفانه برای ورود به مکزیک باید ویزای مکزیک را بگیرید و اخذ آن مستلزم دریافت وقت برای مصاحبه است. براساس آنچه که در وبسایت سفارت مکزیک آمده، کسانی که قصد سفر به مکزیک را دارند باید برای دریافت وقت به سیستم Maxitel مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت کنند. خوبی این سیستم رایگان بودنش است یعنی لازم نیست پولی برای آن بپردازید. یادتان باشد که وقت فوری برای ویزا وجود ندارد و سفارت مکزیک تعیین می‌کند که چه زمانی به شما وقت بدهد.
بعد از ثبت درخواست، سفارت با شما هماهنگ می‌کند تا در وقت معین با مدارک خواسته شده به سفارت بروید. بعد از تحویل مدارک، حدود 20 روز کاری طول می‌کشد تا درخواست ویزای مکزیک شما رد یا تایید شود.
در آخر هم تا یادمان نرفته باید بگوییم، دارندگان گذرنامه‌ی ایرانی که ویزای معتبر یکی از کشورهای امریکا، کانادا، ژاپن، انگلستان یا ویزای شینگن را داشته باشند، نیازی نیست ویزای مکزیک بگیرند و می‌توانند به مدت 180 روز به مکزیک سفر کنند.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر کم هزینه تا 17$
♦ هتل 3 ستاره یا هاستل: 8.7$
♦ نوشیدنی و 2 وعده غذایی: 5$
♦ حمل و نقل عمومی: 2$
سفر متوسط تا 74$
♦ اتاق دابل در هتل متوسط: 32$
♦ دو وعده غذا با نوشیدنی: 10$
♦ تاکسی: 1.79$
♦ فعالیت‌های مهیج: 30$
سفر لوکس از 141$
♦ اتاق دابل در هتل 4 یا 5 ستاره: 72$
♦ تور اختصاصی: از 70$
♦ غذا در رستوران لوکس: از 19$
انعام می‌خواهد؟
رستوران: حدود 10 تا 15 درصد قیمت غذا را باید به عنوان انعام بپردازید، مگر این‌که این هزینه در فاکتور لحاظ شده باشد.
تاکسی: راننده‌های تاکسی انتظار گرفتن انعام از شما ندارند مگر اینکه کار جداگانه‌ای به غیر از رانندگی را برای شما انجام داده باشند؛ مثلا چمدان شما را تا هتل یا فرودگاه حمل کنند.
هتل: دادن انعام در هتل به عهده‌ی شما و کاملا انتخابی است. هرچند که بهتر است 5 تا 10 درصد رزرو اتاق‌تان را به کسانی که اتاق را تمیز می‌کنند بپردازید.
چه ارزی با خودم ببرم؟
واحد پول مکزیک پزو (Peso) است که با کد ایزو MXN شناخته و معرفی می‌شود. البته از علامت دلار ($) هم در نوشتار و برای شمارش آن استفاده می‌کنند که برای تشخیص این‌که قیمت اجناس به دلار آمریکاست یا پزو، فروشندگان معمولا از $MX استفاده می‌کنند یا اینکه بعد از رقم، MN می‌گذارند. مثلا اگر قیمت لباسی 100$ باشد و منظور فروشنده 100 پزو باشد، کنار آن می‌نویسد: 100MN$.
پول خرد مکزیکی‌ها سنتاووس (Centavos) است که هر 100 تای آن، 1 پزو می‌شود. در اسکناس‌های پزو از رنگ‌های مختلفی استفاده شده و تصویر شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی بیشترین سهم را در تزئین آن‌ها دارند. 20، 50، 100، 200، 500 و 1000 پزویی اسکناس‌های رایج مکزیک هستند که از بین‌شان 20 پزویی و 50 پزویی جنس‌شان پلی‌استر است؛ یعنی اینکه با خیال راحت می‌توانید آن‌ها در جیب‌تان بگذارید و بدون نگرانی از خیس شدن‌شان در سنوته‌ها شنا کنید.
در بیشتر جاهای توریستی مکزیک مثل Playa Del Carmen، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها از گردشگران دلار قبول می‌کنند. با این حال از آنجایی که قانون مکزیک می‌گوید همه‌ی قیمت‌ها باید براساس پزو باشد و قرار دادن رقم معادل سایر ارزها اختیاری است، بهتر است که با خودتان پزو داشته باشید. بهترین کار این است که با خودتان دلار آمریکایی ببرید و در بانک‌های مکزیک مثل Banco de Mexico (بانک ملی مکزیک) و صرافی‌هایی مثل casa de cambio’s پول‌تان را به پزو تبدیل کنید.
با چی برم؟
هواپیما: در حال حاضر متاسفانه، پرواز مستقیمی برای مکزیک وجود ندارد و تمامی خط‌های پروازی حداقل 1 یا 2 توقف دارند. بسته به تعداد و مدت زمان توقف و همچنین ایرلاین موردنظر، مدت پرواز تهران-مکزیک ممکن است 25 ساعت طول بکشد. لوفتانزا (Lufthansa Airlines)، بریتیش ایرویز (British Airways)، ایر فرانس (Air France Airlines) با یک توقف در فرانکفورت آلمان و KLM Airlines و Alitalia Airlines با یک توقف در آمستردام هلند از شرکت‌های هواپیمایی معروفی هستند که از تهران به مکزیک پرواز دارند. به غیر از این‌ها می‌توانید پروازهای تهران-مکزیک قطر ایرویز (Qatar Airways)، آزال آذربایجان (Azerbaijan Airlines) و ترکیش ایرلاین (Turkish Airlines) را هم بررسی کنید.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‎ی خودرو
خودروی کرایه‌ای برای گشت و گذار در مکزیک، گزینه‌ی خوبی است. ساعات رفت و آمد دست خودتان است و خیلی راحت می‌توانید مکان‌های موردنظرتان را پیدا کنید. برای کرایه‌ی ماشین، گواهینامه‌ی رانندگی، کردیت کارت و گذرنامه نیاز است و سن افراد باید حداقل 21 باشد. هنگام کرایه‌ی ماشین، تمام نکات و قوانین برگه‌ی اجاره‌ی خودرو و جزئیات بیمه را بخوانید و مطمئن شوید که دزدی و صدمه به ماشین بخشی از خدمات بیمه باشد. معمولا کرایه‌ی خودرو از روزی 600 یا 700 پزو شروع می‌شود که ربطی به کیلومتر ندارد و شامل بیمه و مالیات می‌شود.
♦ پروازهای داخلی
بیشتر از 60 شهر مکزیک متصل به سیستم پروازهای داخلی هستند. اِرومکزیکو (Aeromexico)، اینترجت (Interjet)، تی اِی آر ایرلاینز (TAR Aerolineas)، وولاریس (Volaris) و ویوا اِروباس (Viva Aerobus) از شرکت‌های هواپیمایی داخلی مکزیک هستند که از بین آن‌ها بزرگ‌ترین‌ و گران‌ترین شرکت هوایی، Aeromexico است. اگر دنبال این هستید که برای سفر داخلی در مکزیک از کدام ایرلاین خرید کنید بهتر است VivaAerobus را انتخاب کنید که نسبت به بقیه‌ی شرکت‌های هواپیمایی مکزیک، قیمت بلیط‌هایش کمتر است.
♦ تاکسی
کالکتیوو (Colectivos) یا تاکسی‌های اشتراکی (Shared Taxi) از گزینه‌های به صرفه و ارزان مکزیک هستند که می‌توانید در رفت و آمد از آن‌ها استفاده کنید. تاکسی اشتراکی دقیقا همان سیستمی را دارد که ما در ایران از آن استفاده می‌کنیم و اختصاصی برای یک نفر نیست. از کشورهای دیگری که تاکسی اشتراکی دارند می‌توان به لبنان هم اشاره کرد.
بهتر است قبل از سوار شدن، چک و چانه‌تان را با راننده‌ی تاکسی بزنید تا هنگام پیاده شدن پول گزافی نپردازید. معمولا تاکسی‌ها، تاکسی متر دارند و هر کیلومتر بین 20 تا 25 پزوی مکزیکی است. با این حال ممکن است تاکسی‌متر‌ تاکسی‌ها کار نکند، بنابراین حتما از راننده بپرسید ‘¿Funciona el taxímetro?’ یعنی تاکسی‌مترش درست کار می‌کند یا نه؟!
بیشتر فرودگاه‌ها و ترمینال‌های اتوبوس شهرهای مختلف مکزیک جایی را دارند به اسم taquilla که محل فروش بلیط تاکسی (ticket-taxi) است. یعنی این‌که شما به این باجه‌ها مراجعه می‌کنید، بلیط تاکسی را با قیمت تعیین شده و مصوب می‌خرید و بعد سراغ راننده می‌روید. بلیط را به او می‌دهید و بدون پرداخت پول اضافی به مقصدتان می‌رسید. خوبی ticket-taxi این است که دیگر لازم نیست سر قیمت چانه بزنید و دنبال پول خرد در جیب‌های‌تان بگردید. فقط باید به این نکته اشاره کنیم که معمولا قیمت بلیط تاکسی از تاکسی‌های عبوری بیشتر است.
در آخر هم اگر تصمیم گرفتید که تاکسی را برای یک روز کامل، دربست کرایه کنید تا به مناطق خارج از شهر بروید، حدود 600 تا 700 پزوی  مکزیکی باید هزینه کنید که قیمتش با کرایه‌ی خودرو برابری می‌کند.
اتوبوس
خوشبختانه کشور مکزیک سیستم اتوبوس‌رانی خیلی پیشرفته‌ای دارد که سفر با آن‌ها برای رسیدن به شهرهای دیگر کاملا به صرفه و راحت است. بیشتر شهرها یک ترمینال اصلی اتوبوس دارند که اتوبوس‌هایش (مکزیکی‌ها به اتوبوس‌های‌شان می‌گویند Camiones) بیشتر شهرها را پوشش می‌دهند. برای پیدا کردن ترمینال اتوبوس در هر شهری می‌توانید در نقشه‌ی گوگل، عبارات Terminal de Autobuses، Central de Autobuses و Central Camionera یا La Central را جستجو کنید. در صورتی که تصمیم گرفتید از اتوبوس برای مسیرهای بین شهری در مکزیک استفاده کنید چندتا نکته یادتان بماند:
موقع گذاشتن چمدان یا کوله‌پشتی خود در قسمت بار اتوبوس، حتما از راننده یا کمک‌راننده رسید بگیرید.
اشیای ارزشمندتان را در قسمت بار اتوبوس نگذارید و با خودتان به داخل اتوبوس ببرید.
سیستم سرمایشی اتوبوس‌ها آنقدر قوی است که ممکن است سردتان شود. برای همین همیشه شلوار و بلوز بپوشید و ژاکتی هم با خودتان داشته باشید تا سردتان نشود.
اتوبوس‌های مکزیک با توجه به مسیر و کلاس خود چندین توقف دارند که برای هرکدام‌شان اسم خاصی در نظر گرفته شده است. مثلا Sin escalas اتوبوس‌های بدون توقف یا Nonstop هستند، Directo چند توقف کوتاه دارد و در Ordinario هرجایی که راننده مسافری را ببیند می‌ایستد و او را سوار می‌کند.
♦ موتو تاکسی
موتو تاکسی در مکزیک وسیله‌ای است شبیه توک توک در بیشتر کشورهای آسیای شرقی با این تفاوت که قسمت سرنشین‌هایش در جلو قرار گرفته و موتور در عقب است. چنانچه می‌خواهید سیستم حمل و نقل محلی مکزیک را امتحان کنید و مسیرتان کوتاه است از موتو تاکسی استفاده کنید در غیر این صورت اگر سالمی بدن و مهم‌تر از آن، کمرتان برای‌تان مهم است، دور موتو تاکسی را خط بکشید.
♦ مترو
3 شهر اصلی و مهم مکزیکو سیتی، گوآدالاهارا (Guadalajara) و Monterrey مترو دارند که از بین‌شان، سیستم متروی مکزیکو سیتی ارزان‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر است. متروی مکزیکوسیتی از لحاظ شلوغی، سومین متروی شلوغ دنیاست که 195 ایستگاه دارد و هفتگی 4 میلیون مسافر با آن جابجا می‌شوند. برای همین بهتر است در ساعات شلوغی یا Rush Hour از آن استفاده نکنید.
کی برم؟
به طور کلی فصل زمستان (دسامبر تا آوریل) بهترین زمان سفر به مکزیک است. در این زمان یعنی از اواسط آذر تا اواسط اردیبهشت بارش کم می‌شود و هوا نسبتا معتدل و مطبوع است. از آن طرف هم فستیوال‌ها و رویدادهای مهم مکزیک مثل روز مردگان (Day of The Dead) در تعیین بهترین زمان سفر به مکزیک اثر می‌گذارد. در اواخر اکتبر و اوایل شروع ماه نوامبر فستیوال روز مردگان شروع می‌شود و خیلی از توریست‌ها برای دیدن مراسم این فستیوال به مکزیک سفر می‌کنند.
اگر به طبیعت‌گردی علاقمند باشید حتما از مهاجرت گسترده‌ی پروانه‌های Monarch مطلع هستید که در ماه‌ نوامبر شروع می‌شود و تا مارس ادامه دارد. مسیر مهاجرت Monarch butterfly migration از مکزیک به جنوب کانادا است که جاذبه‌ی گردشگری مهمی هم است.
High Season یا فصل پر از گردشگر مکزیک در روزهای ایستر، کریسمس و تعطیلات تابستانی است. معمولا در این زمان، هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها شلوغ‌ترند و طبیعتا قیمت‌شان هم بیشتر است.
زبان رسمی مکزیک چیست؟
زبان اداری و کاربردی مکزیکی‌ها اسپانیولی است و تمام مکاتبات کشور به این زبان انجام می‌شود؛ با این حال چون زبان‌های بومی زیادی (نزدیک 62 زبان بومی سرخ‌پوستی) در مکزیک صحبت می‌شود، این کشور زبان رسمی ندارد. مکزیک، بزرگ‌ترین کشور اسپانیولی زبان دنیا است و یک سوم جمعیت اسپانیایی‌زبان‌های دنیا در اینجا زندگی می‌کنند.
  • سلام: Hola
  • خداحافظ: Adios
  • این چنده: Cuánto cuesta
  • حالت چطوره؟: Cómo Estás
  • ممنون: Gracias
وضعیت بهداشتی و درمانی در مکزیک چطور است؟
♦ بیمارستان
مثل هرجای دیگری در دنیا، بیمارستان‌های خصوصی و عمومی مکزیک هم با هم تفاوت دارند. معمولا بیمارستان‌های خصوصی تجهیزات بهتری دارند و بیمارستان‌های عمومی از حداقل تجهیزات برخوردارند. بهترین بیمارستان‌های مکزیک در شهر مکزیکو سیتی و گوآدالاهارا قرار گرفتند که پرسنل‌شان به چند زبان از جمله انگلیسی مسلط هستند. در ارتباط با پرداخت هزینه‌ی درمانی در بیمارستان‌های خصوصی باید به این نکته اشاره کنیم که بعضی از آن‌ها، بیمه مسافرتی را قبول نمی‌کنند و شما باید به صورت آزاد هزینه را بپردازید. برای اینکه ببینید کدوم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مکزیک، بیمه‌ی شما را پشتیبانی می‌کنند باید به سفارت خودتان مراجعه کنید یا از سایت Sectur وضعیت را چک کنید.
♦ وضعیت آب
نوشیدن آب آشامیدنی از شیر (Tap Water) به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. پس بهتر است از آب تصفیه‌شده در بطری‌های پلاستیکی استفاده کنید که در تمام فروشگاه‌های شهر به فروش می‌رسد. در صورتی که دسترسی به آب تصفیه‌شده یا بطری آب‌معدنی ندارید و مجبور هستید از Tap Water استفاده کنید، حتما آن را از 1 تا 3 دقیقه بشمارید. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید استفاده از SteriPen است که 99.9% باکتری و ویروس‌های آب شیر را از بین می‌برد.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به مکزیک احتیاجی به زدن واکسن نیست اما شهروندان کشورهایی که مشکوک به تب زرد هستند، باید واکسن تب زرد را داشته باشند.
♦ سرویس بهداشتی
سرویس بهداشتی‌های عمومی مکزیک تقریبا تمیزند و در جاهای مختلف شهرهای مکزیک پیدا می‌شوند. برای پیدا کردن‌شان باید سراغ کلمه‌های baños یا servicios بگردید. بیشتر توالت‌های عمومی شهر، مسئول دارند که موقع ورود در ازای دریافت 10 پزو، به شما دستمال کاغذی می‌دهند.
مکزیک امن است؟
مکزیک با کارتل‌های مواد مخدرش شناخته می‌شود و کمتر کسی است که «اِل چاپو»، سلطان مواد مخدر مکزیک و آمریکای لاتین را نشناسد. برای همین خیلی از افراد تصور اشتباهی از مکزیک دارند، آن‌ها فکر می‌کنند با سفر به مکزیک درگیر داستان‌های گانگستری و زد و خورد کارتل‌های مکزیک خواهند شد. اما اینطور نیست؛ گزارشات بسیار کمی از طرف پلیس منتشر شده که گردشگران درگیر بازی‌های مواد مخدر شده‌اند. با این حال بهتر است برای در امان ماندن از خطرات احتمالی مثل جیب‌بری یا دزدی، در طول روز مسافرت بین شهری در مکزیک داشته باشید، به خیابان‌های خلوت شهرهای این کشور نروید و هنگام شنا لوازم با ارزش‌تان را در ساحل رها نکنید.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
Uber را قبل از سفر نصب کنید تا برای رفت و آمد در مسیرهای شهری به مشکل برنخورید. هرچند که راه‌های دیگری برای گشت و گذار در مکزیک هستند که به آن‌ها در بخش حمل و نقل اشاره کردیم اما بد نیست از اوبر هم استفاده کنید.
برای اطلاع از وضعیت ارزی مکزیک، اپلیکیشن‌های زیادی هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما به نظر ما US Dollar to Mexican Peso از بقیه بهتر است. استفاده از این برنامه راحت است و محیط کاربری ساده‌ای دارد. بنابراین احتیاجی نیست که زمان زیادی برای سردرآوردن از آن صرف کنید.
برای اطلاع از آخرین برنامه‌های مترو و سایر وسایط حمل و نقل شهری می‌توانید از برنامه‌ی Mexico City Metro Map & Route Planner App استفاده کنید که اطلاعات خیلی خوبی به شما می‌دهد. از طرف دیگر هم این برنامه، سریع‌ترین راه و مسیرهای ممکن از مبدا و مقصد موردنظر را به شما می‌گوید تا کارتان راه بیفتد. برای پیاده‌روی و کشف شهر مکزیکوسیتی با پای پیاده حتما از اپلیکیشن Mexico City Map and Walks استفاده کنید تا شهر را بدون گم شدن بگردید.
در آخر هم برنامه‌ی به درد بخور پزشکی به شما معرفی می‌کنیم به اسم mPassport Mexico City که لیست دکترها و دندان‌پزشکان مکزیکی انگلیسی‌زبان را به شما معرفی می‌کند تا در صورت بیماری به آن‌ها مراجعه کنید. لیستی از سوالات متداول پزشکی و قابلیت تماس با اورژانس هم از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن است که حسابی به دردتان خواهد خورد.
چه سیم کارتی بگیرم؟
مکزیک، 3 اوپراتور تلفن همراه اصلی دارد: Telcel، Movistar و AT&T Mexico. از بین این 3 تا، تِلسِل بیشترین پوشش آنتن‌دهی را دارد و از آن طرف AT&T Mexico برای تماس‌های خارجی به کانادا و آمریکا هزینه‌ی اضافی را لحاظ نمی‌کند.


Telcel


Movistar


AT&T Mexico

موقعیت(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید 7 دیدگاه ۵ / 4.2 76 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
amir
9 فروردین، 1399

ممنون از راهنمایی مفیدتون
ی سوال داشتم اینکه تو سایت سفارت گفته ک با ویزای شینگن میشه به مکزیک سفر کرد اما نوع اونو نگفته
میشه با ویرای یکبار ورود شینگن وارد مکزیک شد؟

پاسخ اسمارتیز :
خواهش میکنم. خوشحالم مفید بوده.
براساس چیزی که توی سایت ویزای شنگن نوشته شده، ویزای شنگن باید معتبر و منقضی نشده باشه تا بشه ازش برای رفتن به مکزیک استفاده کرد. توی لینک زیر میتونین
بخونین:

ایلیا
25 اسفند، 1398

عالیییییییییییییییییییییی

پاسخ اسمارتیز :مرسی :)
مهمان
19 بهمن، 1398

ممنون از اطلاعات جامعتون 'من خیلی دوست دارم به مکزیک سفر کنم ولی هنوز اطلاعی ندارم از چگونگیش از اروپا و نمیدونم شما چه تاریخی این قیمتها رو اینجا نوشتین گر چه مطمعنا تورم ندارن.

پاسخ اسمارتیز :
سلام، مرسی :) خوشحال شدیم.
از اروپا باید راحت باشه. اگه ویزای شنگن داشته باشید خیلی راحت میتونین به مکزیک برید.
قیمت ها چون دلاری هست تورم ندارن و تغییر نمیکنن.
میتونین توی مطلب زیر راجع به ویزای توریستی مکزیک هم بخونین
مهمان
18 آبان، 1398

ممنون از راهنمایی تون

پاسخ اسمارتیز :ممنون :)
رکسانا
18 آبان، 1398

ممنون از راهنماییتون

پاسخ اسمارتیز ::) مرسیی
شیما تیموری
دقایقی پیش
در پاسخ به احسان
نوشته شما بسیار آموزنده و مفید بود مرسی

مرسی که خوندید. خوشحالم دوست داشتید :)

احسان
19 خرداد، 1398

نوشته شما بسیار آموزنده و مفید بود مرسی