• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

دره مجسمه‌های هرمز یا دره تخیل‌های هرمز؟

20 بهمن، 1398
20 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
همیشه نباید به جاهای آشنا سفر کنیم، گاهی باید به جاهایی برویم که اولا هرگز به گوشمان نخورده باشد و دوما وقتی آن را می‌بینیم از شگفتی، دهانمان باز بماند. دره مجسمه‌های هرمز یکی از این جاهاست. این دره پر از عجایب و شکل‌های تخیلی و رمزآلود است که جزو جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز به حساب می‌آید. به نظر من، دره مجسمه ها گل سرسبد جزیره است! شما فکر می‌کنید چرا اسمش را دره مجسمه ها گذاشتند؟ با اسمارتیز همراه باشید تا به جواب برسیم.
بهترین زمان دیدن دره مجسمه های هرمز
همین اول کار با شما اتمام حجت کنم: هرمز در تابستان، جهنم است! هوا به شدت گرم می‌شود و اگر عادت به این مقدار از گرما ندارید، سفر به دره مجسمه های هرمز در تابستان اصلا پیشنهاد نمی‌شود. پرمسافرترین زمان‌های سال، فصل زمستان است. البته مردم از اواسط پاییز شروع به رفتن می‌کنند. فصل بهار هم حال‌وهوای خاص خودش را دارد. هرمز و کلا جزایر جنوبی در عید نوروز زیبایی و فضای خاصی دارند و مسافران زیادی در نوروز به آن‌جا می‌روند.
نمای نزدیک از سنگ‌های دره مجسمه ها
اما درمورد دره مجسمه ها باید دوتا زمان را در نظر بگیرید: اول در روز بروید و شگفتی‌های طبیعی که در دره ایجاد شده است را ببینید. سپس وقتی هوا تاریک شد به دره بروید چون در شب آرامش خاصی دارد و شما را مجذوب خود خواهد کرد.
راه دسترسی به دره مجسمه های هرمز
اگر قصد شنیدن آدرس و مسیر دسترسی خاصی را از دره مجسمه ها دارید، شرمنده شما هستم. دره مجسمه ها کنار دریا و در خط ساحلی قرار دارد و جزیره هرمز آن‌قدری کوچک است که از هرکجای جزیره بخواهید بروید راحت پیدا می‌کنید. اگر با قایق، خودروی خود را در جزیره پیاده کردید، به محض رسیدن، از یک محلی بپرسید و آدرس مستقیمی را از دره مجسمه های هرمز به شما خواهد داد. اگر هم با پای پیاده هستید می‌توانید در امتداد آب قدم بزنید تا به دره برسید. محلی‌ها بهترین آدرس را به شما خواهند داد. همچنین از هرکجای جزیره که تاکسی بگیرید شما را به دره خواهد رساند.
از شگفتی‌های جزیره هرمز. خاک سرخ و آب سرخ دریا
دره مجسمه ها در بخش کوهستانی جنوب غربی جزیره هرمز قرار دارد. برای رفتن به جزیره باید با هواپیما، قطار، خودروی شخصی یا اتوبوس به بندرعباس بروید. سپس خود را به اسکله شهید حقانی برسانید و باید از آن‌جا با کشتی به جزیره هرمز بروید. قبل از رفتن حتما آب و هوا را چک کنید چون اگر دریا طوفانی باشد، سفر کشتی لغو خواهد شد و شما در بندرعباس ماندگار خواهید شد.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی: رایگان
هزینه بلیط برای گردشگران خارجی: رایگان
ساعات دسترسی: 24 ساعته
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 3 الی 5 ساعت
شکل عجیب در دره مجسمه ها
دانستنی‌هایی قبل از دیدن دره مجسمه های هرمز
  • تمامی آثار طبیعی که در جزیره هرمز می‌بینید قدمت تاریخی زیادی دارند. عمر این جزیره به 600 میلیون سال پیش بازمی‌گردد. حدود 50 هزار سال پیش بود که جزیره سرش را بلند کرد و روی آب آمد.
  • بعضی صخره‌های دره، مسیر صعود سختی دارند
  • اگر کمی از زمین‌شناسی بدانید متوجه خواهید شد که دره مجسمه ها هزاران سال طول کشیده تا از آب بیرون بیاید و همین مساله باعث شده تا نقش و نگارهای عجیب و غریبی در صخره‌ها به‌وجود بیاید. روند فرسایش سنگ‌ها مشخص کرده که این دره، ارزش تاریخی بالایی دارد.
  • وقتی به دره مجسمه ها رفتید و از صخره‌ها بالا رفتید به 40 متر بالاتر از سطح دریا خواهید رسید. اگر ترس از ارتفاع دارید، پایین را نگاه نکنید چون منظره‌ی فوق‌العاده دلهره‌آور و درعین‌حال، هیجان‌انگیز است. وقتی به پایان مسیر پیاده‌روی دره می‌رسید، زیباترین نما از خلیج فارس را خواهید دید.
  • وقتی در دره مجسمه های هرمز قدم می‌زنید ناخودآگاه متوجه چیزی خواهید شد. کمی قوه تخیل‌تان به‌کار خواهد افتاد و می‌بینید که بعضی از سنگ‌ها شبیه به سر حیوانات است. البته این مساله طبیعی نیست و زاده قوه تخیل انسان و خطای دید و ترکیب با تصادفات فرسایشی است اما همین مساله دلیل نام‌گذاری دره مجسمه ها است.
  • وقتی به پرتگاه 40 متری می‌رسید، می‌توانید قایق‌ها را در خلیج دنبال کنید، خط ساحلی این بخش از جزیره واقعا زیبا است.
  • رنگ سفید و عجیب در خط ساحلی جزیره هرمز
  • محلی‌ها قصه‌های زیادی از جزیره هرمز و دره مجسمه ها برای گفتن خواهند داشت. حتما در بازدید خود از محلی‌ها درباره داستان‌های این جزیره و دره سوال بپرسید و گپ بزنید. هرمزی‌ها مردمان بسیار مهمان‌نواز و مهربانی هستند.
  • راهنمای بازدید از دره مجسمه های هرمز
    آیا با بچه یا فرد مسن به دره می‌روید؟ حواستان را خیلی جمع کنید. ارتفاع دره زیاد و خیلی خطرناک است پس جوانب احتیاط را رعایت کنید و دست کودکان ماجراجوی خود را رها نکنید. ضمنا فضای این دره کوچک است و احتمال ایجاد شدن همهمه وجود دارد پس سعی کنید در سفرهای گروهی سکوت را رعایت کنید و در پاکیزگی دره کوشا باشید. اگر در زمان‌های خلوت به دره بروید متوجه سکوت دره خواهید شد.
    متاسفانه در سال‌های اخیر جزیره هرمز از طرف گردشگران بی‌مسئولیت صدمه‌های زیادی دیده و امیدواریم از این به بعد دیگر شاهد خرابی و یا کثیفی دره مجسمه ها نباشیم.
    با شما شرط می‌بندم هیچ‌کجای دنیا همچین شگفتی را پیدا نخواهید کرد
    برای بازدید از دره مجسمه ها می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و دورتادور دره را دور بزنید. دوچرخه‌های دنده‌ای برای رفتن بالای دره هستند و دوچرخه‌های قدیمی هم کرایه داده می‌شود. از نظر قیمت، تفاوت کمی با هم دارند. دره مجسمه ها دورتر از جاده اصلی شهری است پس پیشنهاد می‌کنیم دوچرخه را امتحان کنید. همچنین وسایل نقلیه توریستی به‌نام توک توک هم وجود دارند که می‌توانید با آن کل جزیره را سفر و از جاذبه‌های مختلف دیدن کنید.

    “اگر نقشه گردشگری را از دفاتر گردشگری نگرفتید یا روی گوشی خود Google Maps ندارید، حتما از محلی‌ها آدرس را پرس و جو کنید چون آدرس دقیقی از دره نیست و از جایی به بعد از جزیره جدا می‌شود.”

    من عاشق جاذبه‌های جنوب کشور هستم. دلیل آن وجود سمبوسه‌فروش‌ها و فلافل‌فروش‌ها در نزدیکی تمام جاذبه‌ها است. در نزدیکی دره مجسمه ها نیز افرادی درحال فروش آب‌معدنی و بستنی، سمبوسه و فلافل و سوغات هرمزی هستند. برای خرید لوازم دیگر روی این دکه‌ها حساب باز نکنید و باید به مرکز جزیره بروید و خرید‌های موردنیاز خود را انجام دهید. مثلا برای بازدید از دره مجسمه ها حتما نیاز به کلاه آفتابی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب دارید. همچنین اگر می‌توانید یا چکمه مخصوص کوهنوردی بپوشید یا دمپایی‌های مخصوص کوهنوردی. لباس رسمی و مهم نپوشید چون صددرصد لباستان خاکی خواهد شد. لباس‌های گشاد و رنگی پیشنهاد می‌شود.
    اگر قصد دارید شب را در جزیره هرمز بمانید، خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی در این جزیره با قیمت‌های مناسب هستند. همچنین اگر عادت به هتل دارید می‌توانید در هتل ساحل سرخ جزیره هرمز اقامت داشته باشید.
    بعد از بازدید از دره مجسمه ها جاذبه‌های دیگری نیز برای بازدید هست که حتما باید آن‌ها را هم در برنامه‌تان بگذارید؛ مثلا کوه‌های خوراکی را حتما بعد از دره مجسمه ها ببینید. کوه‌های خوراکی فقط در ایران وجود دارند و خاک آن‌ها برای تهیه غذا و ترشی و مربا استفاده می‌شود. این کوه در بین محلی‌ها با نام گِلک شناخته می‌شود. خاک سرخ این کوه‌ها را به‌عنوان نمک در غذاها می‌ریزند. البته در صنعت سرامیک‌ و رنگ هم از آن استفاده می‌شود. به جز کوه‌های خوراکی سری به موزه‌ی دکتر نادعلیان هم بزنید که از معروف‌ترین بناهای جزیره است.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 2 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.