• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

دالاهو کرمانشاه

12 خرداد، 1399
12 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
طبیعت بکر و دست‌نخورده دالاهو، خاطرات شیرین آبشار پیران، طعم غذاهای محلی کردی، مزه شیرین سیب‌های اصیل و مردم خونگرم و دوست‌داشتنی را هرگز فراموش نخواهید‌ کرد! طبیعت دالاهو در اوج شکوه و صلابت خود قرار دارد و شما از زیستن در چنین آب‌و‌هوای فوق‌العاده‌ای خسته نمی‌شوید! 
دالاهو نام یک منطقه خوش آب‌و‌هوا در غرب کرمانشاه است و جذابیت‌های طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده‌است. با اسمارتیز همراه باشید و اطلاعات بیشتری درباره دالاهو کسب کنید.
دانستنی‌های جالب درباره دالاهو
این شهرستان زیبا، سه شهر گهواره، ریجاب و کرند غرب را شامل می‌شود. از آنجاییکه روزگارانی دالاهو مامن آهوان و عقاب‌های زیادی بوده‌است؛ کردها این منطقه را دالاهو می‌نامند. کرد زبان‌ها اغلب به عقاب دال می‌گویند و از این جهت دال-آهو به سرزمین عقاب و آهوان اطلاق می‌شود. همین مساله نشان می‌دهد که منطقه کوهستانی از رشته‌کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود. 
مردم ساکن در منطقه معمولاً به کشاورزی مشغول هستند و سیب‌های خوشمزه و مشهوری را روانه بازارهای استانی می‌کنند. با این وجود چاقو‌ها و گلیم‌های حاصل دست مردمان دالاهو شهرت بیشتری دارد و از کیفیت‌های بالایی برخوردار است. آبشار پیران یا ریژآو که در شهرستان سرپل ذهاب قرار گرفته‌است؛ از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. آبشار سه طبقه است و ارتفاع اوج آن با نقطه پایینی طبقه سوم تنها 180 متر فاصله دارد. 
شهرستان دالاهو
شهرستان دالاهو
تعداد دره‌های توریستی در دالاهو بسیار فراوان است که هر یک با دیگری متفاوت است! در‌واقع دره توریستی سرخه دیزه پناهگاه جاذبه‌های طبیعی در دالاهو هستند. اگر روزها را جهت گشت‌و‌گذار در دره سرخه دیزه سپری کنید؛ بازهم از جذابیت‌ها و دیدنی‌های آن سیر نمی‌شوید! همچنین بیشتر قلعه‌ها و ابنیه تاریخی دالاهو که در کوهستانها واقع شده‌اند؛ جنبه نگهبانی و مراقبت از شهر داشته‌اند که استقرار آن‌ها در ارتفاع کاملاً قابل توجیه است.
بهار و پاییز رویایی دالاهو را از دست ندهید! 
در فصول بهار و پاییز آب‌و‌هوا و اقلیم منطقه به‌شدت مطلوب و ایده‌آل است و بهترین زمان جهت بازدید از دالاهو محسوب می‌شود. اگرچه تابستان‌های آن نیز بسیار خنک و دل‌نواز است و با توجه به باغ‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد؛ زمان بدی برای سفر نیست! اما بهتر است زمستان‌های سرد، خشک و کوهستانی آن را امتحان نکنید! 
معمولا خوش‌گذرانی و گشت‌و‌گذار در دشت‌ها و دره‌های سرسبز و خوش آب‌و‌هوای دالاهو بخشی از برنامه‌های طبیعت‌گردی در دالاهو محسوب می‌شود. هم‌نشینی در کنار رودخانه‌ها، آبشارها و کوه‌نوردی در دل‌ کوه‌های سر به فلک کشیده آن نیز از تجاربی است که هیچ کجای دیگری نخواهید‌داشت! در ادامه برخی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دالاهو کرمانشاه و امکانات کلی آن‌ها را مرور می‌کنیم. 
جاذبه‌های گردشگری دالاهو
دالاهو با طبیعت خاص و شگفت‌انگیزی که دارد؛ سرشار از جذابیت‌های بصری و احساسی است! این جا همان نقطه‌ای است که شاعر‌ها را سر ذوق می‌آورد و چشمه احساس را در افراد می‌جوشاند. مهم‌ترین چیزهایی که در تابلو نقاشی دالاهو به‌خوبی دیده می‌شوند؛ کوه‌های برافراشته و طبیعت سرسبز است. اما طبیعت دالاهو همچنین جذابیت‌های چشم‌نواز و منحصر‌به‌فرد دیگری را در آغوش خود مخفی کرده‌است. 
چشمه سراب اسکندر در شهرستان دالاهو
چشمه سراب اسکندر در شهرستان دالاهو
چشمه سراب اسکندر
بدیهی است که در طبیعت کوهستانی، چشمه‌های بسیاری جوشیده می‌شود که چشمه سراب اسکندر از بهترین نمونه‌های آن است. جهت یافتن چشمه اسکندر باید مدتی در جنگل‌های وحشی ریجاب پیاده‌روی کنید و یک توفیق اجباری، جهت وقت‌گذرانی در میانه‌های جنگل طبیعی است. امکان تردد خودرو تنها تا ورودی جنگل وجود دارد و بعد از آن باید پیاده‌روی کنید. رودی که از چشمه نشات می‌گیرد؛ الوند نامیده می‌شود و یک رود مهم در منطقه محسوب می‌شود. 
سایر چشمه‌های دالاهو به‌صورت فصلی و در پی بارش‌های زیاد فصلی می‌جوشند؛ اما اسکندر همواره و در تمام طول سال بخشنده است و الوند را سیراب می‌کند. اگر قصد برنامه‌ریزی جهت تفریح در چشمه اسکندر و در کناره رود الوند را دارید؛ یک زمان 1 تا 2 ساعته کافی است و نیازی به پرداخت هزینه جهت ورودی جنگل و چشمه نیست! 
آب‌تنی در هوای گرم تابستان مهم‌ترین تفریح در حاشیه چشمه است و تقریبا هرکسی از گشت‌و‌گذار در چشمه لذت می‌برد. توجه داشته‌باشید که با توجه به بافت طبیعی چشمه امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، سوپرمارکت و مانند آن وجود ندارد. برنامه خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که شب را در اقامت‌گاه خود باشید. شب‌های کوهستان حتی در تابستان هم سرد هستند! 
آبشار پیران
آبشار‌های منطقه مخصوصا آبشار پیران بسیار مشهور هستند و طرفداران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. جهت دسترسی به آبشار پیران باید به شمال غرب شهر ریژاو در شهرستان سرپل ذهاب بروید. سپس از روی نقشه خود را به روستای ژالکه برسانید. ورود به آبشار بدون هزینه است و شما از لحظه‌ای که خودرو را پارک می‌کنید تا رسیدن به محل آبشار 2 تا 3 ساعت، کوه‌نوردی را تجربه می‌کنید. 
آبشار پیران در شهرستان دالاهو
آبشار پیران در شهرستان دالاهو
نکته جالب توجه درباره آبشار پیران این است که در پایین و بالای آن دو روستای فوق‌العاده جذاب پیراهن و ژالکه قرار گرفته‌اند. اگرچه به‌علت ارتفاع زیاد 180 متری آبشار، امکان صعود از آن وجود ندارد؛ اما فضای سرسبز و شگفت‌انگیزی که در اطراف آن شکل گرفته‌است؛ مقصد بسیاری از گردشگران محسوب می‌شود. سه طبقه بودن آبشار برای بسیاری از تماشاگران جذاب و دوست‌داشتنی است. وقتی به منطقه پیران و روستای ژالکه رسیدید؛ باید خودروی خود را در پارکینگ اطراف روستای پیران پارک کنید. 
با توجه به ساختار طبیعی منطقه پارکینگ و چنین امکاناتی وجود ندارد! سپس یک پیاده‌روی چند ساعته از میان باغ‌های روستا را آغاز می‌کنید. بعد از آن وارد دره پهناوری می‌شوید که با کمی پیاده‌روی به‌سوی کوه‌های پیش‌رو، به‌زودی آبشار پیران را می‌بینید. هیچ محدودیتی در عبور‌و‌مرور به آبشار و بلیط ورودی وجود ندارد؛ اما بهتر است که در طول روز از آن بازدید کنید. همه اقلام مورد نیاز خود از جمله خوراک و پوشاک را همراه داشته‌باشید؛ زیرا جایی جهت خرید در بالای صخره‌ها پیدا نمی‌کنید!
سایر جاهای دیدنی دالاهو
جاهای دیدنی دالاهو تنها به طبیعت محدود نمی‌شود! مساجد و مقبره‌هایی که در قلب کوهستان جای گرفته‌اند؛ خاطرات زیادی را از حوادث تاریخی در گذر زمان به یادگار دارند. برخی از آثار تاریخی و جذاب مانند مسجد عبدالله بن عمر در دل کوهستان قرار گرفته‌اند و باید جهت رسیدن به آن کوه‌نوردی کنید. اما برخی دیگر مانند مقبره بابا یادگار، دارای بافت طبیعی و سرسبزی هستند و در اطراف آن باغ‌های فراوانی دارد. بازدید از هیچ یک از این ابنیه تاریخی هزینه ورودی ندارد و باید تا رسیدن به محل آن‌ها پیاده‌روی یا کوه‌نوردی کنید. 
به‌طورکلی جاذبه‌های گردشگری دالاهو عبارتند از:
. طاق شیرین؛ از زیبا‌ترین یادگاری‌های دوران ساسانیان محسوب می‌شود.
. قلعه یزدگرد؛ قلعه‌ای زیبا در دل کوهستان که با مسیر سرسبز جنگلی و صخره‌های دست‌نیافتنی، پیاده‌روی جذاب و کوه‌نوردی چالش‌بر‌انگیزی را برای گردشگران مهیا می‌کند. 
. عمارت چهارقابی؛ یک آتشکده از دوران ساسانیان است که در گذشته از آن جهت فهمیدن فصل‌های مختلف استفاده می‌کردند. 
جاذبه های دیدنی دالاهو
جاهای دیدنی دالاهو
شهر‌گردی و روستا‌گردی در دالاهو؛ تجربه‌ای جذاب و بکر
ریجاب از جمله شهر‌های مهم و جذاب شهرستان سرپل ذهاب است که با روستا‌های فوق‌العاده‌ای که دارد؛ فرصت جدیدی را برای تور‌های گردشگری فراهم کرده‌است. از آن‌جایی که آب در ریجاب فراوان است؛ در گذشته به آن ریژآو می‌گفتند که به معنای آب‌ریز است. همین آب فراوان و اقلیم کوهستانی ریجاب را منحصر‌به‌فرد کرده‌است. در هر قسمت از ریجاب و سایر شهر‌های دالاهو آثاری از جذابیت و زیبایی را شاهد خواهید‌بود! 
روستا‌ها با بافت سنتی و طبیعی که دارند؛ محلی جهت کسب آرامش به‌شمار می‌آید. باغ‌های فراوان، رود‌خانه‌ها و بافت سرسبز منطقه بسیار جذاب است و هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد. همچنین برخی جذابیت‌های تاریخی نیز در بافت روستاها دیده می‌شوند. از طرفی روستا‌گردی با امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، بوفه، سالن‌های غذا‌خوری و‌غیره همراه است که به‌دلیل نزدیکی به شهر‌ها از شرایط مناسب‌تری برخوردار است. 
ریجاب به‌تنهایی مامن بسیاری از جذابیت‌ها همچون دره‌ها، آبشار، چشمه‌ها، رودخانه‌های خروشان و جنگل‌های سرسبز است. اگر می‌خواهید در یک سفر، تمام لذت‌های ممکن طبیعت‌گردی را تجربه کنید؛ دالاهو را انتخاب کنید! در طول سفر به ریجاب دالاهو حتما گیاهان دارویی درجه یک و اعلا را به‌عنوان سوغاتی همراه بیاورید! از جمله تفریحاتی که علاوه بر هم‌نشینی با طبیعت، در سفر به ریجاب نصیب شما می‌شوند؛ عبارتند از: کوه‌نوردی، صخره‌نوردی، جنگل‌پیمایی، پیاده‌روی در طبیعت، شنا و آب‌تنی در چشمه و رودخانه!
ریجاب دالاهو
ریجاب دالاهو
همه آنچه که درباره دالاهو آموختیم! 
دالاهو از بهترین مقاصد گردشگری در غرب ایران است که با آب‌و‌هوای فوق‌العاده، طبیعت سرسبز و جذابی را جهت تماشای علاقه‌مندان مهیا کرده‌است! افتخار داشتن یکی از بلندترین آبشار‌های ایران در شهرهای دالاهو نصیب روستای پیران شده‌است. دالاهو مجموعه‌ای از بهترین و جذاب‌ترین عناصر طبیعی را گردهم آورده‌است. معمولاً هر نوع تفریح طبیعت‌گردی در دالاهو رایج است. با توجه به اینکه ساختار جذابیت‌ها در کوه یا طبیعت هستند؛ مهم‌ترین تفریحات در دالاهو شامل کوه‌نوردی، پیاده‌روی و جنگل‌پیمایی می‌شود. 
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.5 12 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.