• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

11 جای دیدنی شیراز که نباید از دست بدهید

27 آذر، 1398
27 آذر، 1398
مدت مطالعه :
وقتی اسم شیراز و جاهای دیدنی شیراز را می‌شنوم، فورا به یاد نماد معروف آن یعنی حافظیه می‌افتم. حافظیه با آن همه زیبایی‌اش به تنهایی می‌تواند یک نفر را مجبور به سفر شیراز کند. اما بر هیچکس پوشیده نیست که شیراز است و زیبایی‌های بی حدوحصر؛ زیبایی‌ها و دیدنی‌هایی که تنها به حافظیه و سعدیه محدود نمی‌شوند.
پس همراه اسمارتیز باشید تا جاهای دیدنی شیراز زیبا را بررسی کنیم. این مطلب را از دست ندهید، زیرا ممکن است بارها به شیراز رفته باشید اما یکی از موارد زیر از دستتان در رفته باشد.

اسمارتیز
بهترین فصل سفر به شیراز
شیراز را در هر زمانی ببینید از آن لذت خواهید برد؛ زیرا در هر فصل چیزی برای پیشکش کردن دارد. اما اگر سراغ بهترین فصل سفر به شیراز را بگیرید، در جواب به شما خواهیم گفت در اردیبهشت ماه به شیراز بروید تا معنای زیبایی برای شما دگرگون شود!
به طور کلی آب و هوای شیراز در تابستان گرم و خشک بوده و در زمستان نیز سرد است. میزان بارش در این شهر زیاد نیست و در طول سال یک الی دوبار برف می‌بارد.
از 15 اردیبهشت ماه تا آخر آن شکوفه‌های بهارنارنج مهمان شیراز می‌شوند و این امر موجب می‌شود این شهر حال‌وهوای بی‌نظیری پیدا کند. در اردیبهشت ماه علاوه بر اینکه از شلوغی عید خبری نیست، گرمای طاقت‌فرسای تابستان نیز وجود ندارد.
همچنین در این ماه جشنواره‌هایی برگزار می‌گردند تا گردشگران را بیشتر با فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم، هنر و آیین‌های شیراز را آشنا نمایند.
لازم به ذکر است که پاییزهای شیراز نیز همچون پاییزهای همه شهرهای دیگر بسیار دیدنی و خارق‌العاده است.
مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک از جاهای دیدنی شیراز است که به نورهای رنگی‌اش، مشهور است. این نورهای زیبا فضای عارفانه‌ای را در مسجد ایجاد می‌کنند که چشم هر بیننده‌ای به آن جذب خواهد شد و تنها این نیست، در این مسجد قلب شما نیز به گشت‌وگذار می‌پردازد. سردر ورودی این مسجد با کاشی‌هایی هفت رنگ مزین به گل سرخ و گل زنبق پوشیده شده است.
جاهای دیدنی شیراز؛ مسجد نصیرالملک | عکس: Steven Su
زیباترین قسمت این مسجد طاق مروارید است که تمام بدنه و سطوح بیرونی و داخلی آن را با کاشی‌های هفت رنگ پوشانده‌اند. روی دیوارهای طاق مروارید آیات قرآن و احادیث نوشته شده است.
مسجد نصیرالملک در منطقه گود عربان، جنوب خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیرالملک واقع شده است. از این مسجد زیبا در ساعات 7 الی 17 می‌توانید بازدید کنید. مدت زمانی که برای بازدید از مسجد نصیرالملک نیاز دارید، یک ساعت می‌باشد. بلیط ورودی این مسجد نیز 3 هزارتومان قیمت دارد.
این مسجد پارکینگ ندارد و می‌توانید برای راحتی بیشتر با اتوبوس یا تاکسی به مسجد نصیرالملک بروید.
زیارتگاه شاه‌چراغ
در هر زمان از سال که می‌خواهید بدون محدودیت زمانی می‌توانید به زیارتگاه شاهچراغ بروید و از فضای معنوی آن بهره ببرید. سالانه افراد زیادی برای زیارت شاه‌چراغ، عبادت و نمازگزاری وارد آن می‌شوند. در اعیاد ملی و مذهبی نیز مراسم‌های خاصی در زیارتگاه شاه‌چراغ برگزار می‌گردند که شرکت در آن‌ها حال‌و‌هوای خاص خودش را دارد.
جاهای دیدنی شیراز؛ حرم شاهچراغ
شاهچراغ در کنار میدان احمدی در مرکز شیراز قرار داشته و در آنجا به وسایل نقلیه دسترسی خواهید داشت. این زیارتگاه دو در اصلی ورودی دارد که با گذر از سردرهای بزرگ کاشی‌کاری شده می‌توانید به حیاط زیارتگاه وارد شوید. همچنین در روزهای بارانی نیز می‌توانید از شاه‌چراغ بازدید کنید.
آرامگاه حافظ
در میدان حافظیه، مکانی بسیار زیبا و خیره‌کننده قرار دارد که انصاف نیست ایرانی باشید و حداقل یک بار از آن بازدید نکنید. آرامگاه حافظ، این ادیب بزرگ ایرانی با باغچه‌های بزرگ و گلکاری شده و حوض‌ها و نارنجستان احاطه شده است.
بر دیوار حیاط شمالی غزل‌هایی از دیوان حافظ نوشته شده‌اند که زینت‌بخش این حیاط می‌باشند. آرامگاه حافظ تنها یک آرامگاه ساده نیست، بلکه نمادهایی درون خود جای داده است که بازدید از آن را به کاری هیجان‌انگیزتر و البته مفهومی‌تر تبدیل می‌کنند. آرامگاه حافظ را از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز برمی‌شمارند.
جاهای دیدنی شیراز؛ سقف آرامگاه حافظ | عکس: Mario cruz
در این مکان سرویس بهداشتی، بوفه و اقامتگاه وجود دارد تا مسافران با خیال راحت‌تری قدم به آرامگاه حافظ بگذارند. قیمت بلیط حافظیه نیز مانند بسیاری از جاهای دیدنی شیراز، 3 هزار تومان است. ساعت بازدید در شش ماهه اول سال از 7:30 دقیقه تا 22:30 دقیقه و در شش ماه دوم سال از 8 تا 21:30 می‌باشد.
با تاکسی و خط واحد می‌توانید از آرامگاه حافظ دیدن کنید و یادتان باشد بهترین زمان برای این بازدید فصل بهار می‌باشد.
بازار وکیل
بازار وکیل از جاهای دیدنی شیراز به‌جامانده از دوره کریم خان زند است. امروزه نیز کار خریدوفروش در این بازار انجام می‌گیرد. سقف بسیار بلند بازار وکیل بر زیبایی آن افزوده است و اسلوب خاصی که در این بازار وجود دارد نوازش‌گر چشم بازدیدکنندگان است.
جاهای دیدنی شیراز؛ بازار وکیل
بازار وکیل بعد از میدان شهرداری جنب مسجد وکیل قرار دارد. همه روزه به جز ایام تعطیل و سوگواری می‌توانید از 10 صبح تا 5 عصر در این بازار حضور به هم رسانید. البته بهترین زمان بازدید ایام نوروز است که تا دیروقت مغازه‌ها باز هستند و می‌توانید به خرید و گشت‌وگذار مشغول شوید.
در این بازار اقامتگاه، رستوران و بوفه وجود دارند و دسترسی به وسایل نقلیه نیز میسر است.
تخت جمشید
شیراز است و تخت جمشیدش! تاریخ ایران با بقایای تخت جمشید گره خورده است و مردم از سراسر دنیا برای دیدن بقایای پرسپولیس به استان فارس می‌آیند. جاهای دیدنی شیراز با تخت جمشید اعتبار بیشتری می‌گیرد. قطعا بلیط 5 هزار تومانی برای ورود به تخت جمشید و دیدن این آثار تاریخی به جا مانده از زمان هخامنشیان، مبلغ زیادی نیست.
تخت جمشید
جاهای دیدنی شیراز؛ مجسمه و نمادهای تخت جمشید دیدنی است | عکس: مرتضی نامور
توضیح دادن درباره‌ی شکوه و عظمت این مکان بسیار سخت است و فقط باید به آن‌جا بروید و این بقایای به جا مانده را ببینید. دیدن ستون‌ها، نوشته‌ها و کنده‌کاری‌ها باعث می‌شود با تاریخ کشورمان بیشتر آشنا شوید. یادتان باشد باید پیاده‌روی کنید و از پله‌های متعددی بالا بروید. با خود آب، کلاه یا سایبان همراه ببرید تا اذیت نشوید چون تخت جمشید در یک محیط باز قرار دارد.
ارگ کریمخان
اگر شیرازی‌ها در حافظیه دور هم جمع نباشند، قطعا در کنار ارگ کریمخان در حال خوردن فالوده هستند. ارگ کریم‌خان، از جاهای دیدنی شیراز متعلق به دوریه زندیه است. این بنا 4 برج دارد که در قدیم به عنوان زندان از آن استفاده شده است. بلیط ورودی به ارگ 5000 تومان است. برخی از گردشگران به همان طراحی و دیدن ارگ از بیرون بسنده می‌کنند و به داخل نمی‌روند، اما اگر شما عاشق معماری و تاریخ هستید می‌توانید از داخل ارگ نیز بازدید کنید.
ارگ کریم خان
جاهای دیدنی شیراز؛ ارگ کریم‌خان در شب بسیار جذاب است | عکس: خوزه پریرا
این ارگ معماری صفوی‌گونه دارد و برای دو منظور ساخته شده است. در قدیم هم اینجا زندان بود و هم قصر سلطنتی زندیه. چه داخل ارگ بروید و چه از خارج آن را ببینید باید سری به محیط پرشور نزدیک ارگ کریمخان بزنید. نماد I LOVE SHIRAZ نیز در همین محیط است و می‌توانید با این نماد عکس‌های بسیاری بگیرید.
حمام وکیل
بلیط حمام وکیل، از جاهای دیدنی شیراز، 4000 تومان است و در همان نزدیکی ارگ کریمخان قرار دارد. شاید این حمام جزو معروف‌ترین و تاریخی‌ترین حمام‌های موجود در ایران باشد. وقتی داخل حمام می‌روید، مانکن‌هایی را خواهید دید که هر کدام نماینده‌ی قشری از مردم هستند؛ برخی تجار، برخی درباری و برخی مردم عادی.
حمام وکیل شیراز
حمام وکیل از جاهای دیدنی شیراز است که حتما باید دید | عکس: فیضان رحمت
صداهایی از بلندگوها پخش می‌شود که شنا را بیشتر با فضای حمام‌های سنتی آن‌موقع آشنا کنند. گاهی شرایط آنقدر واقعی می‌شود که دوست دارید همان‌جا یک ماساژ هم بگیرید. بازار وکیل نیز چند قدم آن طرف‌تر است
سعدیه
آرامگاه سعدی کمی دوتر از بقیه جاهای دیدنی شیراز قرار دارد و شاید برای رسیدن به سعدیه باید ماشین بگیرید. اگر فالوده را در حافظیه یا ارگ کریم‌خان می‌خورید، شربت بهارنارنج را در سعدیه بخورید، البته یک بستنی فروشی بسیار معروف نیز نزدیک سعدیه وجود دارد.
آرامگاه سعدی
جاهای دیدنی شیراز؛ آرامگاه سعدی و شعرهایش بر روی دیوار
بنای آرامگاه سعدی در دوره ایلخانی ساخته و در طی دوران مختلف، مرمت و بازسازی شده است. در فصل بهار، بوی بهار نارنج شما را دیوانه می‌کند. حوض‌های پر از ماهی سعدیه برای مدتی شما را سرگرم می‌کند. در محوطه سعدیه مانند حافظیه مردم را خواهید دید که نشسته‌اند و در کنار هم شعرهای سعدی را می‌خوانند. بلیط ورودی به سعدیه 5000 هزار تومان است.
پاسارگاد
پاسارگاد از جاهای دیدنی شیراز است که فاصله‌ی زیادی با مرکز شهر دارد. به همین دلیل شاید بخواهید بازدید از تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد را با هم انجام دهید. برای رفتن به پاسارگاد می‌توانید یک ماشین دربست بگیرید که شما را به پاسارگاد و به مقبره کوروش کبیر و بقایای کاخ برسانند.
بلیط ورودی به پاسارگاد 5000 تومان قیمت دارد و شما پس از ورود با پیمودن مسیری به آرامگاه کوروش خواهید رسید. با شاتل‌هایی شما را به قسمت‌های دیگر پاسارگاد که در قدیم پایتخت هخامنشیان بود می‌برند که هزینه‌ی جداگانه‌ای دارد، البته خودتان هم می‌توانید این مسیر طولانی را بپیمایید. بعد از پیمودن این مسیر طولانی به کاروانسرا، پل کاخ، باغ پادشاهی، کاخ دروازه، آرامگاه کمبوجیه و ... خواهید رسید.
باغ ارم
باغ ارم از جمله جاهای دیدنی شیراز است که عمارت آن از نظر معماری، کاشی‌کاری و گچ‌بری زیبایی بی‌حدوحصری دارد. این عمارت دارای سه طبقه بوده از تزیینات زیادی برخوردار است. در باغ ارم گل و گیاه‌های مختلفی وجود دارند که از سراسر جهان گردآوری شده و باغ را به فضایی رویایی و خاص تبدیل نموده‌اند.
از جمله زیباترین قسمت‌های باغ ارم خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ احداث شده است که دو طرف آن مزین به درختان زیبای سرو است. سرو بلند قامتی نیز در میان این درختان وجود دارد که آن را سروناز می‌نامند. صحن باغ نیز شامل درختان زینتی، سرو، نارنج و گل‌های زینتی می‌باشد.
این باغ را در بلوار ارم می‌توانید پیدا کنید، راه‌های رسیدن به آن نیز شامل تاکسی و اتوبوس می‌شوند. باغ ارم همچنین اقامتگاه، رستوران و پوشش شبکه برخوردار است.
جاهای دیدنی شیراز؛ باغ ارم
زمان بازدید از باغ ارم به شرح زیر است:
دو ماه اول سال: از ساعت 8 تا 20
چهار ماه بعدی: از ساعت 8 تا 13 و 14:30 تا 17
شش ماه دوم سال: از ساعت 8 تا 13 و 14:30 تا 17
بلیط ورودی بهای 3 هزارتومانی دارد که در مقایسه با زیبایی‌هایی که درون این باغ انتظارتان را می‌کند بسیار ناچیز است.
خانه قوام
یکی از جاهای دیدنی شیراز که مکانی تاریخی نیز به حساب می‌آید، باغ نارنجستان قوام نام دارد. ایوان یا تالار آیینه باغ در وسط و اتاق‌ها با حالتی موزون و هماهنگ در راست و چپ آن قرار دارند. اگر می‌خواهید گچ‌بری‌هایی بسیار زیبا که نشان‌گر هنر دوران قاجار است، شیشه‌های رنگی، باغی پر از نارنج و چیزهای بسیار زیبای دیگری ببینید حتما به خانه قوام سری بزنید.
جاهای دیدنی شیراز؛ نارنجستان قوام
خانه قوام از آنچنان زیبایی برخوردار است که برای دیدن و درک تمام آن زیبایی باید چند روز را صرف بازدید از آن کنید.
برای بازدید آن می‌توانید همه روزهای هفته از ساعت 8 تا 13 و 13 تا 19 به انتهای خیابان لطفعلی خان زند مراجعه کنید. در اطراف خانه قوام رستوران و اقامتگاه‌هایی نیز برای رفاه حال مسافران وجود دارند. بهای بلیط نیز 3 هزار تومان می‌باشد.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

مژگان هستم 21 ساله؛کتاب زیاد می‌خونم و مطلب زیاد می‌نویسم، در مورد همه چی! برای خودم و برای کار. رشته‌ام کامپیوتره اما همیشه به ادبیات علاقه داشتم. بقیه علایقم هم رانندگی، خرید، سفر و یه سری چیزای دیگه‌اس.

امتیاز دهید 4 دیدگاه ۵ / 4.7 43 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
علی
31 فروردین، 1399



سلام کاربسیار زیبایی کردید موفق باشید
سلام کاربسیار زیبایی کردید موفق باشید

پاسخ اسمارتیز :سلام، ممنونم از شما :)
محمد
6 فروردین، 1399

سلام - شیراز شهر خیلی قشنگی هست و هر فصل زیبایی های خاص خودش رو داره. مخصوصا اردیبهشت که واقعا بهشته . انشاالله بعد از شرایط کرونایی حتما سفری به شیراز داشته باشین.

پاسخ اسمارتیز :سلام. واقعا شهر قشنگ و دلرباییه. ما هم امیدواریم که زودتر قضیه کرونا تموم بشه.
مهمان
22 اسفند، 1398

توی این شرایط این مطلب چه مفهومی دارد؟!!!!!

پاسخ اسمارتیز :عزیزم منظورتون از شرایط کرونا است؟ بله شرایط بسیار سختیه و خیلی استرس‌زا است. ولی اینکه میگید توی این شرایط این مطلب چه مفهومی داره رو متوجه نشدم. به تاریخ انتشار مطلب نگاه کنید، این مطلب در آذر 98 نوشته شده یعنی زمانی که هنوز کرونا نیومده بود.
مهمان
11 اسفند، 1398

سلام کاربسیار زیبایی کردید موفق باشید دوست دارم کارهای دیگه ای از شما ببینم

پاسخ اسمارتیز :سلام :) مرسی از شما