• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

خلخال، محل تلاقی جاذبه‌های طبیعی

آشنایی با جاهای دیدنی خلخال

13 بهمن، 1398
13 مهر، 1398
مدت مطالعه :
خلخال شهری کوهستانی با 2000 سال قدمت و در جنوب استان اردبیل است که حتما باید یک بار به آن سفر کنید. حتما وقتی در مستندهای جغرافیایی، خانه‌های کوهستانی، سرسبز، مه‌گرفته‌ با چشم‌انداز دریاچه و رود را می‌بینید، آرزو می‌‌کنید که روزی در چنین سرزمینی پا بگذارید؛ همین که به منطقه خلخال بروید و جاهای دیدنی خلخال را بگردید، متوجه می‌شوید آرزوی‌‌تان چه زود برآورده شده است. با اسمارتیز همراه باشید تا دیدنی های خلخال را بهتر بشناسید.

حمام نصر خلخال – موزه خلخال
حمام نصر که از دوران قاجار به یادگار مانده، در محله غازیلر قرار گرفته است و فرم معماری آن از اصول حمام‌های تاریخی ایران پیروی می‌کند. یک ورودی به هشتی و در ادامه یک پیشخوان دارد. سربینه مربعی دارای نقاشی‌های‌ زیبایی است و گرم‌خانه فرم هشت‌ضلعی دارد. در سال 1386 حمام نصر خلخال بازسازی و به‌عنوان موزه خلخال افتتاح شد. این موزه از ساعت 9:00 تا 19:00 باز است و برای ورود به آن باید 12000 تومان پرداخت کنید. در حمام نصر خلخال سرویس بهداشتی وجود دارد، ولی برای خرید خوراکی، باید در خیابان مرجایی 600 متر از دست راست حمام حرکت کنید تا به فروشگاه رفاه برسید. اگر هوس یک غذای حسابی کرده‌اید، رستوران نون‌و‌نمک در کوچه کناری پارک بازنشستگاه خلخال، انتخاب خوبی است و  از طریق خیابان مرجایی و طالقانی، فقط 500 متر باید راه بروید که به آن برسید. برای بنزین زدن هم  می‌توانید به پمپ بنزین تیموری در خیابان 30 متری بروید که تنها 5/1 کیلومتر با حمام نصر خلخال فاصله دارد.
جاهای دیدنی خلخال؛ نقاشی‌های زیبای سقف حمام نصر خلخال
جاده اسالم به خلخال
جاده 70 کیلومتری اسالم به خلخال در دل جنگلی متراکم، مارپیچی را تشکیل داده که هر از گاهی هم مه آلود می‌شود. در کنار جاده رودخانه‌ای خروشان حرکت می‌کند که انگار با شما مسابقه گذاشته است. اگر خوش‌شانس باشید، منظره‌ی رویایی دویدن گله‌های اسب و رمه‌های گوسفندان هم نصیب‌تان می‌شود. رانندگی در جاده اسالم به خلخال بین 1-2 ساعت طول می‌کشد اما مطمئن باشید به راحتی نمی‌توانید از مناظر آن دست بکشید و بهتر است نصف روز برای دیدن آن زمان بگذارید. برای پرکردن باک بنزین خودرو‌ی‌تان اگر سمت اسالم هستید به جایگاه دومنظوره تالش در 5 کیلومتری  تقاطع جاده رشت- آستارا و اسالم- خلخال، به سمت آستارا، بروید. اگر هم در این جاده سرسبز، نزدیک خلخال لازم شد بنزین بزنید به پمپ بنزین و CNG منطقه خوجین در 3 کیلومتری خلخال بروید. در پمپ بنزین‌ها و رستوران‌های بین راه دستشویی‌ هست اما برای افراد کم‌‌توان یا ناتوان کاربری مناسبی ندارند.
 
جاهای دیدنی خلخال؛ جاده اسالم به خلخال
600 متر نرسیده به جاده رشت-آستارا، سوپرمارکت برادران ابراهیمی قرار دارد؛ برای خوردن غذا هم قهوه‌خانه و رستوران‌های زیادی در دو مبدا جاده اسالم و خلخال به چشم می‌خورند اما اگر نزدیک اسالم هستید، در تقاطع جاده رشت- آستارا و جاده اسالم-خلخال، به سمت رشت بروید؛ 500 متر جلوتر، در سمت شمال جاده، یعنی طرف دریا، باغ سنتی و چلوکبابی سهیل، به نسبت باکیفیت است. اگر هم نزدیک خلخال هستید، باید به دکه‌ها یا رستوران‌های بین‌راهی منطقه خوجین بروید. درصورتی‌که کیفیت غذا یا تنوع محصولات سوپرمارکت برای‌تان مهم است، از جاده اسالم- خلخال، 1 کیلومتر به داخل شهر خلخال بروید و از سوپرمارکت شبانه‌روزی شونیز خرید کنید یا 200 متر جلوتر در کافه رستوران گپ‌لند غذا بخورید. در مطلب «سفر اسالم به خلخال» در مورد این جاده بیشتر نوشته‌ایم.

منطقه گردشگری اَزناو
منطقه گردشگری ازناو در 5 کیلومتری جنوب خلخال و نزدیک جاده اسالم قرار دارد و شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغ‌‌های مفرح است. چشمه ازناو در تمام طول سال آب دارد و باعث سرسبزی منطقه ازناو شده است. 5 غار طبیعی در سازه‌های آهکی این منطقه وجود دارد که انواع حیوانات و پرندگان وحشی از جمله کل و بز وحشی و کبک در آنها زندگی می‌کنند. منطقه گردشگری ازناو، 24 ساعته باز است، ورودی ندارد و در آن سرویس بهداشتی هم تعبیه شده است. می‌توانید برای یک گردش نصف‌روزه در این منطقه برنامه‌ریزی کنید و از فضای چشمه، کوهسان و پوشش گیاهی آن لذت ببرید.
جاهای دیدنی خلخال؛ استخر منطقه گردشگری ازناو
برای دسترسی به منطقه گردشگری ازناو، از کیلومتر 3 جاده خلخال به اسالم، وارد جاده ازناو شوید. سپس مسیر 2 کیلومتری پیش‌رو تا پارک بهاری ازناو را با احتیاط طی کنید. در جاده ازناو، سفره‌خونه الدوز و رستوران ازناو را کمی مانده به پارک ازناو مشاهده می‌کنید. در منطقه خوجین، نرسیده به ورودی جاده ازناو، از لبنیاتی و مواد غذایی صدقی می‌توانید مواد غذایی و تنقلات پیک‌نیک‌تان را بخرید و کمی جلوتر در پمپ بنزین و CNG باک خودروی‌تان را پر کنید.
جاهای دیدنی خلخال؛ منطقه گردشگری ازناو
تفرجگاه اندبیل
تفرجگاه اندبیل یا چشمه بیلدیر (بیلدیر بولاغی )، در 7 کیلومتری خلخال و 5 کیلومتری روستای اندبیل قرار دارد. برای رفتن به این پارک جنگلی باید از خیابان مظفر خلخال وارد جاده اندبیل شوید. قدمت این تفرجگاه به دوران حکومت سلجوقیان و ساسانیان برمی‌گردد. بلند‌ترین بخش تفرجگاه اندبیل، گیوره نام دارد که مرز خلخال با تالش است. تابستان‌ها که دشت و جنگل‌های اندبیل سرسبز است، گردشگران در چارچوب‌ کمپ‌های منطقه، چادر می‌زنند یا در آلاچیق‌ها بساط پیک‌نیک خود را پهن می‌کنند. چند سالی هم هست که  جشنواره ورزش‌های زمستانی در تفرجگاه اندبیل برپا می‌شود و به‌زودی قرار است تله‌سیژ این منطقه به راه بیافتد. تفرجگاه اندبیل 24 ساعته باز است و برای ورود به آن نباید هزینه‌ای پرداخت کنید؛ برای گشتن در این منطقه تفریحی حدود نصف روز زمان نیاز دارید.
جاهای دیدنی خلخال؛ تفرجگاه اندبیل در تابستان
متاسفانه سرویس بهداشتی این منطقه کیفیت خوبی ندارد و اطراف آن سوپرمارکت یا رستورانی به چشم نمی‌خورد. بنابراین قبل از راه افتادن از خلخال، در تقاطع خیابان کارگر و 30 متری خلخال، از سوپر خوشنام، مواد غذایی مورد نیازتان را تهیه کنید و در پمپ بنزین تیموری، بنزین بزنید. همچنین اگر گرسنه هستید، در رستوران تایسیز که ابتدای خیابان مظفر قرار گرفته، غذایی بخورید. 
جاهای دیدنی خلخال؛ جشنواره ورزش‌های زمستانی در تفرجگاه اندبیل
منطقه گردشگری فینارود
منطقه گردشگری فینارود، در 7 کیلومتری خلخال، با آب‌و‌هوا مطبوع و چشم‌اندازهای جنگل، مرتع، دریاچه و کوهستان، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی خلخال است. اگر شانس بیاورید و در زمانی که اطراف فینارود هستید، مه منطقه را فرا بگیرید، می‌توانید عکس‌هایی رویایی ثبت کنید. در ضمن تابستان‌ها در دریاچه فینارود جشنواره ماهی‌گیری هم برپا می‌شود. در منطقه گردشگری فینارود سرویس بهداشتی وجود ندارد. برای رفتن به منطقه گردشگری فینارود، وارد جاده اسالم شوید، 2 کیلومتر جلوتر، دست راست جاده فینارود را می‌بینید. سر همین جاده یک پمپ بنزین هست. برای غذا خوردن می‌توانید به تانای بروید و از لبنیاتی عباس‌زاده کمی تنقلات بخرید.
جاهای دیدنی خلخال؛ منطقه گردشگری فینارود
جاهای دیدنی خلخال؛ جشنواره ماهی‌گیری فینارود
آبشار آقبلاغ
آبشار آقبلاغ در 25 کیلومتری خلخال، از کوه‌های منطقه حفاظت شده آق‌داغ (سفید کوه) جریان می‌گیرد. تنوع گونه‌های گیاهی اطراف آبشار آقبلاغ، زیبایی آن را دوچندان کرده است. جریان آب آبشار آقبلاغ در ادامه به رودخانه زال و قزل اوزن می‌رسد. برای رفتن به آیشار آقبلاغ از خلخال وارد جاده میانه شوید. 20 کیلومتر جلوتر، جاده لومادشت را دست راست‌تان می‌بینید، در آن 7 کیلومتر که پیش بروید سمت چپ، ورودی آبشار آقبلاغ را می‌بینید. 500 متر که پیش رفتید، باید خودروی‌تان را پارک کنید و تا کنار آبشار، کمی در مسیر خاکی و سربالایی پیاده بروید. کنار آبشار آقبلاغ سرویس بهداشتی یا دکه‌ای وجود ندارد که از آن خرید کنید. قبل از راه افتادن از خلخال در پمپ بنزین تیموری، بنزین بزنید. به سمت محله غازیلر حرکت کنید و اگر گرسنه هستید در میدان مخابرات به رستوران صاق‌زاده بروید و در میدان محله غازیلر، از هایپرمارکت امیر، توشه راه‌تان را بخرید.

جاهای دیدنی خلخال؛ آبشار آقبلاغ در نزدیکی خلخال
آیا تا به حال به خلخال سفر کرده‌اید؟ تجربیات خود از سفر را با ما و دیگر مخاطبان اسمارتیز به اشتراک بگذارید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

فعلا تا کارشناسی ارشد صنایع غذایی خوندم و سعی می‌کنم طرح‌های سالمی رو به کارخونه‌های سراسر کشور ارائه بدم؛ برای همین سفر زیاد می‌رم. به نظر من آدم‌ها در سفر تربیت می‌شن. تو هر مقصد از آدم‌ها و فرهنگشون کلی چیز یاد می‌گیرم. نوشتن رو هم از سال 85 شروع کردم و هیچ وقت دوست ندارم تمومش کنم. نقاشی، پیانو، دوچرخه و تنیس رو دوست دارم؛ خیلی هم اجتماعیم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 36 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.